AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Iwona Pilarek, 2012-05-04
Sosnowiec

Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Scenariusz zajęć kółka przyrodniczego w klasie 1 szkoły podstawowej.

- n +

Scenariusz zajęć kółka przyrodniczego w klasie 1 szkoły podstawowej.

Temat: „ Woda- badanie tajemnic świata”

Cele główne:
- odkrywanie zjawisk zachodzących w przyrodzie
- rozbudzanie zainteresowań przyrodniczych
- kształcenie umiejętności mierzenia cieczy

Cele operacyjne:
- uczeń wykonuje przydzielone zadania
- potrafi współdziałać w zespole
- porównuje poziom płynu w naczyniach o różnej wielkości i kształcie
- posługuje się określeniami: tyle samo, mniej, więcej
- wyjaśnia swoimi słowami co to jest siła wyporu
- rozumie dlaczego w słonej wodzie łatwiej jest pływać
- wie jak zachowują się w wodzie niektóre substancje
- zna stany skupienia wody

Metody: problemowa, stawiania zadań.
Formy: indywidualne i zespołowe zadania badawcze.
Środki dydaktyczne: miski z wodą, balony, kapsle, plastelina, szklanki, surowe jajko, sól, cukier, pieprz, piasek, naczynia szklane różnej wysokości i szerokości, plastikowe butelki, strzykawki, woda.

Przebieg zajęcia:
1.Zagadka:
Służy do picia
służy do mycia
bez niej na ziemi
nie byłoby życia.

2.Degustacja wody mineralnej.

3.Prawo zachowania objętości :
Uczniowie nalewają do słoików o różnej wielkości taką samą ilość wody z pojemnika oznaczonego miarką (0,5litra), ustawiają je w rzędzie i porównują.
Każdy uczeń otrzymuje zakręconą plastikową butelkę napełnioną do 1/3 wysokości zabarwioną na niebiesko wodą, w której pływa kawałek korka:
- mierzą palcami ile jest wody w butelce stojącej a ile w leżącej.
Uczniowie formułują wnioski z obserwacji: tyle samo płynu nalanego do różnych naczyń sprawia wrażenie, że jest go mniej lub więcej.

4.Poznanie siły wyporu:
- Uczniowie zanurzają balon w wodzie starając się go docisnąć do dna, następnie puszczają i obserwują, czy nadal utrzymuje się na dnie.
Podsumowanie obserwacji: balon wypływa na powierzchnię wody, „jakaś” siła wypycha go do góry, jest to siła wyporu.
Co pływa, co tonie?
Uczniowie kładą na wodę metalowy kapsel, który pływa po jej powierzchni, następnie zgniatają go i kładą na wodę, tym razem kapsel tonie.
Formują kulkę z plasteliny i wrzucają ją do wody- kulka opada na dno. Wyjmują kulkę z wody i formują z niej „talerzyk”, który kładą na wodzie- plastelina pływa.
Podsumowanie obserwacji: przedmioty wykonane z tego samego materiału, w zależności od tego jaki mają kształt mogą pływać, bądź tonąć. Na „talerzyk” i kapsel działa większa siła wyporu niż na kulkę i zgnieciony kapsel, gdyż „talerzyk” ma większą powierzchnię.

5.„Pływające jajko”
Dzieci obserwują doświadczenie, wykonywane przez nauczyciela, który wkłada jajko do szklanki wypełnionej wodą- jajko tonie. Wyjmuje je ze szklanki, wsypuje do niej i miesza kilka łyżek soli, ponownie wkłada jajko- jajko pływa.
Podsumowanie obserwacji: Jajko pływa w posolonej wodzie, gdyż słona woda jest gęsta i działa większą siła wyporu. Im bardziej woda jest słona, tym łatwiej się w niej pływa.
Nauczyciel może pokazać dzieciom na mapie świata, gdzie występuje Morze Martwe i przeczytać o nim informacje z encyklopedii.

6.Rozpuszczanie się różnych substancji w wodzie.
Do szklanek, w których znajduje się woda uczniowie wsypują i mieszają ( osobno do każdej szklanki) cukier, sól, pieprz, piasek.
Podsumowanie obserwacji: w wodzie rozpuściły się całkowicie cukier i sól. Woda w tych szklankach jest całkiem bezbarwna. Dopiero po smaku można rozpoznać, gdzie jest sól a gdzie cukier. Taką wodę nazywamy roztworem. Piasek i pieprz nie rozpuściły się w wodzie, opadły na dno szklanek.

7.Siła strumienia wody.
Uczniowie nabierają do strzykawek wodę a następnie wyciskającą ją kierując jej strumień na piłeczkę pingpongową pływająca w misce.
Następnie nauczyciel podaje przykłady wykorzystania siły wody dawniej i obecnie np.: koło młyńskie, elektrownie wodne.
Można zaproponować dzieciom zabawę w zespołach. Dwa zespoły stają po dwóch stronach miski i każdy zespól stara się przepchnąć jak najwięcej piłek na stronę przeciwnika za pomocą strumienia wody ze strzykawki.

8.Stany skupienia wody.
Nauczyciel za pomocą parującej z czajnika wody pokazuje dzieciom, że woda paruje ( jest gazem), para skrapla się na umieszczonym nad nią lusterkiem ( jest cieczą).
Rozdaje dzieciom kostki lodu ( jest ciałem stałym), topi się na dłoni pod wpływem ciepła( znów jest cieczą).

Na zakończenie zajęć, nauczyciel przypomina uczniom wnioski, które zostały sformułowane po wykonaniu doświadczeń.


Zgłoś błąd    Wyświetleń: 5217


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.