![]() |
![]() |
Katalog Magdalena Bukowska-Kaczmarczyk, 2012-05-07 Chorzów Biologia, Program nauczania program koła biologicznegoPROGRAM KOŁA BIOLOGICZNEGO dla uczniów Gimnazjum nr 3 w Siemianowicach Ś1. „Z BIOLOGIĄ PRZEZ ŚWIAT” Prowadzący: mgr Magdalena Bukowska-Kaczmarczyk Program koła biologicznego przeznaczony jest dla uczniów naszego gimnazjum szczególnie zainteresowanych biologią, ale również dla takich, którzy mają trudności i chcieliby trochę bardziej się z biologią "oswoić". Wpływa, więc na podniesienie, jakości pracy szkoły. Treści realizowane na zajęciach są różnorodne, mają poszerzać wiadomości, które uczniowie juz posiadają a także dają możliwość poruszania zagadnień wykraczających poza program nauczania. Dla uczniów, którzy lubią współzawodnictwo koło ma dawać lepsze przygotowanie do konkursów o tematyce biologiczno-przyrodniczej. Program Koła Biologicznego jest zgodny z wymaganiami edukacyjnymi na poziomie III etapu edukacyjnego, jakim jest gimnazjum. Jego nadrzędnym celem jest rozwijanie zainteresowań biologicznych wśród uczniów. Program zawiera cele edukacyjne, oczekiwane osiągnięcia ucznia, zakres treści, zadania, metody i formy realizacji. Program koła biologicznego jest realizowany w czasie zajęć pozalekcyjnych CELE Rozwijanie zainteresowań biologicznych, ekologicznych i przyrodniczych . Kształtowanie i propagowanie przyjaznego dla środowiska stylu życia człowieka . Promowanie działań na rzecz ochrony środowiska . Rozwijanie umiejętności prowadzenia obserwacji uogólniania, dostrzegania i interpretowania zjawisk przyrodniczych . Prowadzenie doświadczeń i obserwacji biologicznych Rozwój samodzielności, aktywności, wrażliwości estetycznej . Dostrzeganie walorów przyrodniczych naszego regionu i zabieganie o zachowanie rodzimego krajobrazu . Zaznajamianie z prawnie chronionymi obiektami i obszarami przyrodniczymi . Dostrzeganie wpływu działalności człowieka na środowisko przyrodnicze . Rozbudzanie szacunku dla każdej istoty żywej . Promowanie postaw prozdrowotnych . Poszerzanie wiedzy uczniów Poznawanie pospolitych gatunków roślin Zachęcanie do działań mających na celu przeciwdziałanie nałogom Uczestnictwo w konkursach Zrozumienie związku miedzy chorobami a trybem życia Poznawanie genetyki Wykształcenie umiejętności posługiwania się systematyką Zadania: Przygotowanie uczniów do konkursów biologicznych (Olimpiada, dzień Zdrowia, Dzień Ziemi) Ogłoszenie i przeprowadzenie konkursu plastyczno - fotograficzno - ekologicznego. Zorganizowanie wyjścia do pobliskiego lasu (poznawanie gatunków pospolitych najbliższej okolicy) Zorganizowanie wystawy poplenerowej albumów, folderów, fotografii i innych prac plastycznych Nawiązanie współpracy ze Schroniskiem dla bezdomnych zwierząt w Chorzowie (wspólnie z samorządem uczniowskim) Zbiórka karmy dla zwierząt, starych koc, misek oraz smyczy dla psów. Upowszechnianie problematyki ekologicznej, biologicznej, wiedzy o zdrowiu wykorzystując fachową literaturę, programy i filmy naukowe Prowadzenie obserwacji pośrednich i bezpośrednich Wykonywanie prostych doświadczeń możliwych do prezentacji w czasie festiwalu nauki Przygotowanie scenki ekologicznej Zakres treści zajęć I. Konkursy Powtórzenie wiadomości zgodnie z zakresem materiału obowiązującego w wybranych konkursach biologicznych Zapoznanie się z zagadnieniami dotychczas nierealizowanymi w czasie zajęć lekcyjnych II. Rozpoznawanie pospolitych gatunków Uczeń potrafi posługiwać sie kluczem i atlasem w celu oznaczenia gatunku a także nazywa gatunki rosnące w Lasku Bytkowskim III. Systematyka Uczeń korzystając z systematyki i znając jednostki systematyczne potrafi wskazać miejsce wybranego gatunku IV. Genetyka Uczeń zna podstawowe pojęcia genetyczne, prawa Mendla i potrafi wykorzystać tą wiedzę w celu rozwiązywania prostych krzyżówek genetycznych Uczeń wyjaśnia znaczenie genetyki w życiu codziennym (In vitro, badania prenatalne, wykorzystanie w współczesnej medycynie celem leczenia chorób nieuleczalnych) V. Ekologia Uczeń zna podstawowe pojęcia i wyjaśnia procesy ekologiczne (obieg materii, pierwiastków) Uczeń zna gatunki wskaźnikowe czystości środowiska VI. Ochrona Przyrody Uczeń wymienia formy ochrony przyrody w Polsce podając przykłady z najbliższej okolicy Uczeń tłumaczy jak powstają kwaśne deszcze, efekt cieplarniany, dziura ozonowa i smog oraz wyjaśnia ich wpływ na organizmy i środowisko Uczeń rozumie znaczenie segregacji odpadów VII. Zdrowie człowieka Uczeń wskazuje związek trybu życia z powstawaniem chorób Uczeń wymienia choroby cywilizacyjne oraz zna skutki uzależnień VIII. Mikroskopowanie Uczeń zna budowa mikroskopu oraz prowadzi obserwacje mikroskopowe Uczeń potrafi samodzielnie wykonać preparaty mikroskopowe. IX. Biologia w doświadczeniach Uczę potrafi samodzielnie wykonać proste doświadczenia i obserwacje biologiczne -wykrywanie białek, cukrów i tłuszczy w składnikach pokarmowych, wykazanie wpływu światła, temperatury i wody na rozwój roślin, udowodnienie istnienia sytemu przewodzenia u roślin oraz wpływu solenia dróg na rośliny Uczeń Realizuje projekt pt. Pomiar opadu i ocena, jakości pyłów na terenie miasta i porównanie wyników z dostępnymi danymi (Inspektorat Ochrony Środowiska). (Zbieranie pyłów na krążkach bibuły, porównanie wagi czystego krążka i krążka z pyłem, przeliczanie wagi pyłu na czas ekspozycji, porównanie wyników.) Procedury osiągania celów l. Metody i formy pracy Pogadanki Dyskusja Praca z mikroskopem Praca z wykorzystaniem tekstów źródłowych, nowoczesnych metod audiowizualnych i informatycznych Ćwiczenia terenowe Obserwacje i doświadczenia Gry dydaktyczne Projekt 2. Środki dydaktyczne Podręczniki, atlasy, klucze, zielniki Programy multimedialne Mikroskop Filmy przyrodnicze Zestawy doświadczalne Gra edukacyjna 12. 13. Oczekiwane osiągnięcia uczniów Uczeń: Dąży do pogłębiania swojej wiedzy i umiejętności Aktywnie uczestniczy w konkursach, akcjach i projektach Samodzielnie poszukuje rozwiązań Propaguje zdrowy styl życia Czuje się częścią otaczającego świata Rozumie procesy zachodzące w przyrodzie Potrafi wyjaśnić znaczenie genetyki w powstawaniu cech i w współczesnej medycynie Zna formy ochrony przyrody Rozpoznaje pospolite gatunki Sposoby oceny osiągnięć uczniów Celem oceny i nagradzania pracy w kole biologicznym jest motywowanie ucznia do dalszej pracy, zdobywania i pogłębiania wiedzy nie tylko biologicznej a także zachęcanie do rozwijania swoich pasji i zainteresowań. Chodzi również o wyzwalanie zdrowej rywalizacji, w której ważni są wszyscy a nie tylko wygrywający, dlatego nagradza sie wszystkich nie tylko za wynik, ale również za udział i zaangażowanie. W związku z tym przewiduje się dla uczniów uczestniczących w zajęciach koła biologicznego, pochwały i dodatkowe oceny mające wpływ na podniesienie oceny końcowo rocznej i semestralnej. Ewaluacja Ewentualne zmiany w programie wynikać będą z atrakcyjności i przydatności do konkursów biologicznych. Brane będą również opinie i sugestie członków koła biologicznego Proponowana tematyka spotkań (liczba spotkań do tematu zależna od zainteresowań uczniów) 1. Spotkanie organizacyjne 2. Powtórzenie wiadomości i przedstawienie treści potrzebnych do konkursu biologicznego ( do listopada) 3. Mikroskop- budowa. Techniki mikroskopowania. Wykonywanie preparatów mikroskopowych 4. Czym zajmuje się genetyka? Rozwiązujemy proste krzyżówki genetyczne 5. Znaczenie genetyki we współczesnej medycynie - przygotowanie prezentacji 6. Jak posługiwać się systematyką? Znam swoje miejsce w hierarchii. 7. Wykrywanie prostych składników pokarmowych 8. Wykonujemy proste doświadczenia biologiczne a) Czy rośliny mają system transportowy b) Jak sól wpływa na rośliny c) Stopień zapylenia najbliższej okolicy 9. Czym jest ekologia 10. Jak krąży materia- podstawowe obiegi w przyrodzie? 11. Formy ochrony przyrody. Prezentujemy wybrane formy ochrony przyrody w najbliższej okolicy 12. 12.Co to takiego bioindykatory?? 13. Bawimy sie biologią- gra edukacyjna 14. Zdrowie a cywilizacja. Choroby współczesnego Świata. Przygotowanie prezentacji 15. Czynniki warunkujące zdrowy styl życia. Układamy fraszki i wierszyki 16. Uzależnienia-do, czego mogą doprowadzić. Nagrywamy wywiady przeprowadzamy ankietę "używki wśród gimnazjalistów) 17. Co słychać w lasku Bytkowskim- poznajemy rośliny najbliższej okolicy. Plener plastyczno-fotograficzny 18. Przygotowujemy wystawę poplenerową albumów, folderów, fotografii i innych prac z działalności koła 19. Rośliny lecznicze naszych pól, lasów i łąk.-Wystawa; Zioła i przyprawy w medycynie ludowej 20. Zjawiska we współczesnym świecie: smog, dziura ozonowa, kwaśne deszcze, efekt cieplarniany – jak powstają i jakie niosą zagrożenia. Wyświetleń: 5885
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |