![]() |
![]() |
Katalog Zofia Płaczek, 2012-05-08 Nowa Brzeźnica Język polski, Rady Kształcenie umiejętności czytania ze zrozumieniemSCENARIUSZ SZKOLENIA RADY PEDAGOGICZNEJ TEMAT: KSZTAŁTOWANIE UMIEJĘTNOŚCI CZYTANIA ZE ZROZUMIENIEM. CELE: 1. Poznanie metod i technik nauczania czytania ze zrozumieniem oraz nabycie umiejętności wykorzystania ich w praktyce. 2. Przypomnienie najważniejszych pojęć dotyczących czytania i metod uczenia myślenia. 3. Konstruowanie ćwiczeń kształcących umiejętność czytania ze zrozumieniem. METODY: wykład, prezentacja, PRZEBIEG WARSZTATÓW: 1. Wstęp - temat, cel, plan szkolenia 2. Co to znaczy czytać ze zrozumieniem.( ZAŁĄCZNIK 1) 3. Jak usprawnić czytanie ze zrozumieniem.( ZAŁĄCZNIK 2) 4. Jak ciekawie i skutecznie stosować w praktyce strategie aktywnego czytania. ( ZAŁĄCZNIK 3) 5. Jak zachęcić uczniów do czytania.( ZAŁĄCZNIK 4) ZAŁĄCZNIK 1 CO TO ZNACZY CZYTAĆ ZE ZROZUMIENIEM? Uczeń, który czyta ze zrozumieniem, potrafi: • odnaleźć najważniejsze przesłanie tekstu, • znaleźć w tekście konkretne informacje, • odnieść wiadomości z tekstu do wcześniejszej wiedzy, • odróżnić przedstawione w tekście fakty od ich oceny, • wskazać następstwo czasowe opisanych wydarzeń, • rozpoznać kontekst, • zinterpretować tekst, czyli odsłonić znaczenia, jakie się w nim kryją, • rozszyfrować filozofię lub stanowisko ideologiczne autora, • odczytać dane zawarte na wykresie, w tabeli lub na mapie, • wykorzystać zawarte w tekście wiadomości, • zrozumieć i zastosować instrukcję, • ocenić tezy zawarte w tekście, • sformułować własną refleksję na ich temat, • podjąć polemikę, • wysnuć wniosek, • postawić pytanie, • znaleźć luki i błędy. ZAŁĄCZNIK 2 JAK USPRAWNIĆ CZYTANIE ZE ZROZUMIENIEM? Przykładowe ćwiczenia usprawniające czytanie ze zrozumieniem: • formułowanie pytań i poleceń na podstawie podanych odpowiedzi, • przekształcanie cytatów w wypowiedzi własnymi słowami, • odczytywanie dosłownych i kontekstowych znaczeń słów użytych w tekście, • budowanie definicji pojęć i terminów, • porządkowanie ułożonych w przypadkowej kolejności akapitów tekstu, by tworzyły spójną całość, • zapisywanie w punktach najważniejszych informacji przekazanych w tekście, • podawanie myśli przewodniej czytanego tekstu, • ustalenie nadawcy i odbiorcy, • pisanie różnych form wypowiedzi o określonej liczbie słów lub zdań, • skracanie zdań lub całego tekstu, • łączenie dwóch lub kilku zdań w jedno, • streszczanie czytanego tekstu, • wykonywanie prac związanych z tekstem, • układanie i rozwiązywanie krzyżówek do tekstu, • opracowywanie słowniczków tematycznych, • usuwanie zbędnych wyrazów, • wstawianie znaków interpunkcyjnych, • czytanie wykresów, tabel, rozkładów jazdy, • podkreślanie najważniejszych informacji, • dobieranie fragmentów do ilustracji, • odtwarzanie wiersza z rozsypanych wersów, • określanie głównej myśli tekstu. ZAŁĄCZNIK 3 STRATEGIE AKTYWNEGO CZYTANIA • Słowa klucze. Metoda słów kluczy polega na rozbudzeniu zainteresowania uczniów przed lekturą tekstu tak, by proces czytania był aktywną formą sprawdzania ich wiedzy. • Ślady twojego myślenia. Zaletą tej metody jest prostota, lecz duże zaangażowanie w pracę nad tekstem. Uczniowie w parach wspólnie wypracowują swój system znaków, a następnie go wypróbowują na dwóch różnych tekstach. Potem zamieniają się tekstami i dyskutują, czy system się sprawdził. • Szybkie czytanie. Metoda ta uczy czytania selektywnego, czyli poszukiwania i porządkowania informacji. Nauczyciel rozdaje uczniom ciekawe teksty oraz kartki z informacją, w jakim czasie będą pracować i na jakie pytania mają znaleźć odpowiedź. Uczniowie zaczynają pracę w jednym czasie. Czytają tekst i zaznaczają odpowiednie fragmenty. Następnie sprawdzają nawzajem, czy zaznaczyli odpowiednie fragmenty. Po zakończeniu pracy nauczyciel inicjuje dyskusję nad tekstem z całą klasą. • Czytanie w pięciu krokach. Strategia aktywnego czytania w pięciu krokach należy do najbardziej znanych metod czytania tekstów informacyjnych. Może zastąpić żmudne wielokrotne czytanie tekstów, zwłaszcza z wieloma informacjami. Krok 1 - przejrzyj tekst Krok 2 - postaw pytania Krok 3 - szukaj odpowiedzi Krok 4 - bilans odpowiedzi Krok 5 - czego się dowiedziałeś ZAŁĄCZNIK 4 JAK ZACHĘCIĆ UCZNIÓW DO CZYTANIA Powody, dla których warto czytać: • czytanie daje satysfakcję, • czytanie rozwija dojrzałe słownictwo, • dzięki czytaniu lepiej piszemy, • czytanie jest trudne, a trudności są potrzebne, • czytając stajemy się mądrzejsi • czytanie przynosi korzyści finansowe, • czytanie otwiera drzwi do dalszej edukacji. ZAŁĄCZNIK 5 PROPONOWANA LEKTURA, KTÓRA POMOŻE W DOSKONALENIU UMIEJĘTNOŚCI CZYTANIA ZE ZROZUMIENIEM • Giełdon G. Romeyko- Hurko B. „ Już lubię czytać”, Gdańsk 2001. • Łuczak A. Murdzek A.„ Rozumiem, co czytam” , Gdańsk 2002. • Gallagher K. „ Jak zachęcać do czytania” , Gdańsk 2007. Wyświetleń: 2109
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |