Katalog Iwona Lal, 2012-05-14 Lublin Anna Czachor Zajęcia zintegrowane, Projekty edukacyjne "CZY MOŻNA ROZMAWIAĆ W SZKOLE SPECJALNEJ O UNII EUROPEJSKIEJ?""CZY MOŻNA ROZMAWIAĆ W SZKOLE SPECJALNEJ O UNII EUROPEJSKIEJ?" Edukacja europejska znalazła swoje znaczące miejsce w procesie oddziaływania pedagogicznego. Przystąpienie Polski do Unii Europejskiej sprawiło, że w większym stopniu powinniśmy upowszechniać wiedzę z zakresu integracji europejskiej. Priorytetem edukacji europejskiej jest uświadomienie oraz wpajanie szacunku zarówno dla wspólnego dziedzictwa kultury jak i dla odmienności i różnorodności ludzi i narodów. Polska szkoła uczy i wychowuje przyszłych obywateli zjednoczonej Europy. Treści europejskie były i są obecne na wielu zajęciach szkolnych. Nasz Ośrodek kształcący dzieci z niepełnosprawnością intelektualną wystąpił o nadanie imienia "Dzieci Zjednoczonej Europy". Podjętych zostało wiele działań zmierzających do przybliżenia naszym uczniom treści z zakresu edukacji europejskiej. Jednym z nich było opracowanie programu nauczania "Wędrówki po Europie". Program został napisany w oparciu o obowiązujące przepisy z uwzględnieniem możliwości poznawczych uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. Duża odpowiedzialność za wdrażanie treści zawartych w programie spoczywała na nauczycielach. To oni sami musieli poszukiwać odpowiednich materiałów i dostosowywać je do możliwości rozwojowych swoich wychowanków. Szeroki wachlarz zadań edukacyjnych umożliwił realizację treści na każdym etapie edukacyjnym. Program proponuje stosowanie różnorodnych metod, form i zasad pracy, aby zdobywanie przez uczniów wiadomości i umiejętności było ciekawe i atrakcyjne. Podsumowując, podkreślić należy, że realizacja zadań edukacji europejskiej ma przede wszystkim charakter wychowawczy i służy zainteresowaniu dzieci i młodzieży Unią Europejską. PROGRAM NAUCZANIA W SPECJALNYM OŚRODKU SZKOLNO-WYCHOWAWCZYM NR 2 W LUBLINIE WĘDRÓWKI PO EUROPIE I. WPROWADZENIE Nadanie naszemu Ośrodkowi imienia "Dzieci Zjednoczonej Europy" stało się przewodnią ideą stworzenia programu "Wędrówki po Europie". Jego głównym celem jest poszerzenie i wzbogacenie treści programowych o zagadnienia z zakresu edukacji europejskiej. Poznanie tematów dotyczących Europy ma dostarczyć interesujących, pożytecznych wiadomości i umiejętności oraz pięknych przeżyć naszym uczniom. Program został opracowany z uwzględnieniem wymagań określonych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 23 grudnia 2008roku - "Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych i gimnazjach", która jest dokumentem wyznaczającym kierunek pracy w szkole. Zawarte w programie treści będą włączane w proces dydaktyczno-wychowawczy w ciągu całego roku szkolnego, a podsumowaniem wdrażanego programu będzie ogólnoszkolna impreza "Dzień Europy". II.CELE OGÓLNE: 1. Dostarczenie wychowankom podstawowych wiadomości o Unii Europejskiej 2. Poznawanie charakterystycznych cech wybranych państw członkowskich 3. Budowanie i rozwijanie zainteresowań innymi krajami europejskimi 4. Kształtowanie szacunku do przedstawicieli różnych narodowości 5. Kształtowanie poczucia przynależności do Europy 6. Pobudzanie samodzielności, otwartości i aktywności młodego człowieka III. CELE SZCZEGÓŁOWE: UCZEŃ: 1. Identyfikuje flagi państw Unii Europejskiej na zasadzie "taka sama" 2. Rozpoznaje flagę i hymn Unii Europejskiej 3. Potrafi wymienić nazwy kilku państw członkowskich 4. Wskazuje na fotografiach, ilustracjach wybrane zabytki poznanych krajów, ciekawe miejsca 5. Wzbogaca słownik czynny i bierny o nowe pojęcia 6. Słucha wybranych utworów muzyki klasycznej 7. Poznaje wybrane tradycje kulinarne krajów Unii Europejskiej 8. Poznaje utwory literackie krajów Zjednoczonej Europy 9. Poznaje zwyczaje i tradycje świąteczne krajów Unii 10. Poznaje i utrwala zdobyte wiadomości o krajach Unii za pomocą różnorodnych wytworów plastycznotechnicznych. 11. Estetycznie spożywa posiłki, umie poprawnie zachować się w lokalu gastronomicznym IV. WARUNKI DO REALIZACJI PROGRAMU: 1. Metody pracy: - gry i zabawy dydaktyczne - swobodna aktywność twórcza - pokaz i obserwacja - opis, pogadanka - swobodna rozmowa, dialog - słuchanie utworów literackich i muzycznych - spotkania z ciekawymi ludźmi - wycieczki - konkursy, quizy, apele okolicznościowe 2. Formy pracy: - indywidualna - grupowa, zespołowa - zajęcia praktyczne 3. Środki dydaktyczne: -flagi krajów Unii Europejskiej - mapa polityczna Europy - symbole europejskie- nagranie hymnu, flaga UE - banknoty i monety euro- pomoc dydaktyczna - przewodniki, albumy fotograficzne, ilustracje - filmy video, płyty CD, DVD - widokówki, plakaty - informacje z Internetu - gry, układanki dydaktyczne V.PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW: Podstawowym założeniem programu "Wędrówki po Europie" jest przybliżenie uczniom wiedzy na temat Unii Europejskiej oraz jej krajów członkowskich. Rozpoczynamy od poznania symboli: flaga, hymn, waluta oraz najważniejszych instytucji Unii Europejskiej. Następnie przedstawiamy poszczególne państwa zrzeszone w Unii. Program proponuje stosowanie różnorodnych metod i form pracy, aby zdobywanie przez uczniów wiadomości i umiejętności było ciekawe i atrakcyjne. Podczas realizacji programu warto posłużyć się następującym schematem: - wskazanie kraju na mapie Europy - poznanie barw narodowych kraju - cechy charakterystyczne kraju ("Z czego słynie ....") - baśnie, legendy i mity dotyczące danego kraju - muzyka i tańce narodowe kraju - tradycje kulinarne- przygotowanie i degustacja potraw - twórczość plastyczno- techniczna VI. TREŚCI PROGRAMOWE: BLOK TEMATYCZNY I TREŚCI KSZTAŁCENIA Porozmawiajmy o Unii Europejskiej - Unia Europejska- co to jest? - Instytucje Unii Europejskiej - Symbole Unii Europejskiej Tradycje kulinarne - Tradycyjne potrawy w wybranych krajach Unii Europejskiej Literatura dziecięca - Twórcy literatury dziecięcej i ich utwory Muzyka klasyczna - Twórcy muzyki klasycznej w Europie - Instrumenty muzyczne Europejskie podróże - Z czego słyną wybrane kraje Unii Europejskiej Tradycje świąteczne w Polsce i wybranych krajach Unii Europejskiej - Poznanie tradycji Świąt Wilekij Nocy i Bożego Narodzenia w wybranych krajach Unii Europejskiej Dzień Europy - Oraganizacja imprezy o charakterze lokalnym na terenie placówki pod hasłem "Dzień Europy" Dzień Dziecka - Poznanie obchodów Dnia Dziecka w Europie i na świecie - Karta Praw Dziecka Opracowanie: mgr Iwona Lal, mgr Anna Czachor Specjalny Ośrodek Szkolno- Wychowawczy nr 2 w Lublinie Wyświetleń: 605
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |