Katalog Agnieszka Drzewicka, 2012-05-15 Gdańsk Zajęcia zintegrowane, Plany pracy Program wychowawczy - klasa III szkoła podstawowaPROGRAM WYCHOWAWCZY dla klasy III w roku szkolnym 2009/2010 CELE: • kształtowanie prawidłowych relacji międzyludzkich oraz postaw społeczno-moralnych, • wyrabianie umiejętności współdziałania w grupie rówieśniczej, • budowanie w grupie klasowej więzi uczuciowych: przyjaźni, szacunku, tolerancji, • nabywanie umiejętności dbania o własne zdrowie, • przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w szkole i poza nią, • kształtowanie postaw ekologicznych, • budzenie odpowiedzialności dziecka za siebie, • kształtowanie postaw patriotycznych i poznawanie swojego regionu, • kultywowanie tradycji. Treści służące realizacji wyżej wymienionych celów skupione są według następujących zadań: ZADANIA I FORMY REALIZACJI I. Organizacja zespołu klasowego. 1. Zapoznanie uczniów z zasadami i normami życia klasowego. 2. Wdrażanie do przestrzegania zasad życia i działania zbiorowego. 3. Wybór samorządu klasowego. 4. Włączanie uczniów do planowania pracy. 5. Zorganizowanie dyżurów klasowych. 6. Podsumowywanie pracy i ocena wywiązywania się z powierzonych funkcji: a. kształtowanie umiejętności krytycznej oceny postępowania własnego i innych, b. udzielanie pochwał. 7. Pogłębianie poczucia więzi miedzy członkami zespołu klasowego. Wyrabianie odpowiedzialności zespołowej. 8. Rozwijanie umiejętności okazywania uczuć pozytywnych i opanowywania negatywnych. II. Troska o estetykę sali lekcyjnej. 1. Zagospodarowanie i dekoracja sali oraz systematyczna opieka nad kwiatami. 2. Porządkowanie sali i swojego miejsca pracy – rozwijanie wrażliwości na estetykę miejsca pracy. 3. Wzbudzanie satysfakcji z pracy na rzecz klasy i szkoły. 4. Wdrażanie do stałej troski o mienie szkolne. III. Kształtowanie postaw społeczno-moralnych i ekologicznych. 1. Udział w uroczystościach szkolnych, apelach. 2. Uświadomienie uczniom na zajęciach wartości języka ojczystego. 3. Udział w konkursach recytatorskich, czytelniczych, przedmiotowych. 4. Słuchanie bajek, baśni, legend. 5. Właściwe zachowanie w miejscach sakralnych i pamięci narodowej. 6. Wdrażanie do dbania o środowisko naturalne, segregacja odpadów. IV. Bezpieczeństwo 1. Wyrabianie nawyku przestrzegania przepisów bezpieczeństwa w klasie, na terenie szkoły, podczas zajęć fizycznych oraz w kontaktach z nieznajomymi (ograniczanie zaufania), 2. Wdrażanie do przestrzegania zasad ruchu drogowego. 3. Zapewnienie bezpiecznych przyborów i przyrządów używanych na zajęciach ruchowych oraz plastyczno-technicznych. 4. Rozwijanie odpowiedzialnej postawy i zasad zachowania w sytuacjach zagrożenia życia lub bezpieczeństwa. 5. Doskonalenie umiejętności posługiwania się telefonami alarmowymi oraz wiarygodnego przekazywania wiadomości. 6. Zachęcanie do korzystania z pomocy dorosłych (wychowawcy, innego nauczyciela, osoby dorosłej) w przypadku niebezpieczeństwa lub doznanego urazu. V. Promocja zdrowia. 1. Stawianie wymagań dotyczących: higieny osobistej, czystości wokół siebie, kultury korzystania z urządzeń sanitarnych, osiągania sprawności fizycznej typowej dla wieku, ruchu i wysiłku fizycznego na powietrzu oraz samodzielności. 2. Inspirowanie do podejmowania działań dotyczących dbałości o zdrowie własne i otoczenia, kształtowanie nawyków higieniczno – zdrowotnych: wycieranie nosa chusteczką, mycie zębów, częste mycie rąk, obcinanie paznokci, samodzielne ubieranie się w zależności od pogody, dbałość o czystość środowiska. 3. Wyrabianie nawyku racjonalnego odżywiania oraz higienicznego i estetycznego spożywania posiłków, a także sprzątania po posiłkach. 4. Doskonalenie umiejętności organizowania czasu wolnego w sposób ciekawy i wartościowy. 5. Budzenie potrzeby czynnego wypoczynku z rówieśnikami i rodziną. 6. Organizowanie gier i zabaw ruchowych. 7. Uczestniczenie w międzyklasowych rozgrywkach sportowych. 8. Organizowanie wycieczek turystyczno-rekreacyjnych. VI. Troska o wyniki w nauce. Współpraca z rodzicami. 1. Poznanie środowiska domowego nowych uczniów 2. Organizowanie zebrań ogólnych i kontaktów z rodzicami – rozbudzanie zainteresowań postępami edukacyjnymi dzieci oraz ich zachowaniem. Pedagogizacja rodziców. 3. Dążenie do ujednolicenia oddziaływań szkoła – dom. 4. Uświadomienie rodzicom konieczności włączenia się do procesu edukacyjnego dzieci. 5. Angażowanie rodziców do prac na rzecz szkoły. 6. Systematyczne kontakty z rodzicami uczniów mających trudności w nauce lub sprawiających problemy wychowawcze. 7. Organizowanie zajęć wyrównujących poziom. 8. Wdrażanie uczniów do samooceny swoich wyników w nauce i zachowaniu. 9. Współpraca z pedagogiem szkolnym. VII. Życie towarzyskie i kulturalne. 1. Wyrabianie u uczniów nawyku kulturalnego zachowania się w domu, w szkole, na ulicy i w różnych sytuacjach. 2. Budzenie szacunku dla osób dorosłych, starszych, kalekich. 3. Składanie życzeń urodzinowych koleżankom i kolegom. 4. Organizowanie spotkań klasowych z różnych okazji – pogłębianie więzi emocjonalnej w zespole. 5. Aktywne uczestniczenie dzieci w uroczystościach szkolnych i klasowych. 6. Nawiązywanie kontaktów z uczniami innych klas. 7. Uczestniczenie dzieci w przedstawieniach, wyjściach do kina i teatru. 8. Organizowanie wycieczek. Opracowała: Agnieszka Drzewicka wychowawca klasy III Wyświetleń: 3161
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |