Katalog

Grzegorz Jarosz, 2012-05-16
Białogard

Awans zawodowy, Różne

Autorski program profilaktyki antynikotynowej

- n +

PROGRAM PROFILAKTYKI ANTYNIKOTYNOWEJ DLA UCZNIÓW ZSP W BIAŁOGARDZIE
,, NIE PALĘ W SZKOLE”
Autor programu:
Grzegorz Jarosz
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych
w Białogardzie
SPIS TREŚCI:
I. WSTĘP
II. CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU
III. CELE PROGRAMU
IV. HARMONOGRAM WYKONANIA PROGRAMU
V. EWALUACJA


I. WSTĘP

Z dniem 15.11.2010 r. weszły w życie przepisy ustawy z dn. 08.04.2010 r. o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu
i wyrobów tytoniowych oraz ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz.U. Nr 81, poz. 529), zwanej dalej „nowelizacją”, które wprowadzają nowe regulacje w zakresie obowiązku tworzenia palarni oraz zakazu palenia na terenie większości miejsc publicznych a między innymi szkół i uczelni. Nowelizację tą nazwano ,, Ustawą antynikotynową”.
Pomimo zakazu wydanego przez dyrektora szkoły o nie paleniu papierosów na terenie i w obrębie szkoły dość liczne grupy młodzieży gromadzą się na przerwach i bez większego skrępowania uprawiają ten proceder. W większości przypadków są to uczniowie pełnoletni nowoprzybyli do szkoły średniej
z gimnazjum oraz inna młodzież nie zdająca sobie sprawy z konsekwencji zarówno zdrowotnych jak i finansowych, gdzie kara za łamanie przepisów ustawy wynosi 500 zł i może być nałożona przez policję, Państwową Inspekcję Sanitarną oraz straż miejską. Wynika to prawdopodobnie z braku wiedzy w obu dziedzinach, spowodowanych niedoinformowaniem uczniów w szkole niższego szczebla w tym przypadku gimnazjum oraz przekonania uczniów starszych ,, jestem dorosły mogę palić”.
Uczniowie łamiąc przepisy szkolne i wychodząc poza teren szkoły w celu zapalenia papierosa narażają się na różnego rodzaju zagrożenia: wypadki komunikacyjne, kontakt z patologicznymi osobnikami a co najgorsze z dilerami narkotyków. Wielu z nich spóźnia się na lekcje powodując zaburzenia toku lekcji zarówno dla siebie jak i dla reszty klasy. W Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych w Białogardzie istnieje już program profilaktyki zdrowotnej a w nim zawarte są treści o szkodliwości palenia papierosów lecz nie powstał jeszcze program mający na celu zlikwidowanie procederu palenia na terenie i w obrębie naszej szkoły.

II. CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU
Uczestnicy programu

W realizacji programu czynnie uczestniczą:
• uczniowie,
• nauczyciele i inni pracownicy szkoły,
• rodzice.

Uczniowie

1. Włączenie przedstawicieli samorządu uczniowskiego do konkretnych
działań profilaktycznych z możliwością zgłaszania własnych pomysłów
i inicjatyw.
2. Organizowanie w ramach lekcji wychowawczych pogadanek, zabaw integracyjnych, rozmów z palącymi kolegami i koleżankami.
3. Organizowanie w szkole imprez tematycznych.
4. Zaoferowanie pozostałym uczniom alternatywnych możliwości spędzania
czasu w czasie przerw.

Nauczyciele, wychowawcy, pedagodzy

1. Współpraca z instytucjami i organizacjami w zakresie organizowania
i realizowania w szkole różnorodnych działań o tematyce antynikotynowej.
2. Podczas lekcji wychowawczych rozszerzenie wiedzy uczniów o takie zagadnienia jak:
- uzależnienia
- akty prawne dotyczące tematyki antynikotynowej
3. Stopniowe wyposażanie biblioteki szkolnej i gabinetu pedagoga w fachowe
materiały i publikacje.

Rodzice

1. Stała współpraca rodziców z nauczycielami, a w szczególności
wychowawcą.
2. Przekazywanie rodzicom ważnych informacji na temat zagrożeń, problemów
ich dzieci, szeroko rozumiana pedagogizacja.
3. Zapraszanie rodziców na imprezy szkolne i klasowe.

Formy realizacji programu

1. Imprezy organizowane w szkole pod hasłem ,, Dzień bez papierosa”.
2. Konkursy, prezentacje, gazetki tematyczne.
3. Realizacja na godzinach wychowawczych tematyki związanej ze szkodliwością palenia, oraz zapoznanie uczniów z przepisani ustawy antynikotynowej.

III. CELE PROGRAMU

1. Cele główne:

• ograniczenie procederu palenia tytoniu w szkole i w jej obrębie,
• zapoznanie z ustawą ,,Antynikotynową”.

2. Cele szczegółowe:

• sprawdzenie za pomocą anonimowej ankiety ilości uczniów palących na terenie szkoły,
• promowanie zdrowia i zdrowego stylu życia,
• kształtowanie odpowiedzialności i postawy asertywnej,
• uświadomienie konsekwencji używania nikotyny,
• uświadomienie młodzieży zagrożeń związanych z paleniem papierosów,
• przekazanie wiedzy o czynnikach zagrożenia i czynnikach chroniących
młodzież przed uzależnieniem,
• pogłębienie i wzmacnianie naturalnego systemu wsparcia istniejącego
wśród młodzieży (koleżeństwo, przyjaźń, zaufanie),
• kształtowanie umiejętności radzenia sobie z trudnymi sytuacjami takimi jak presja innych,
• uwrażliwienie rodziców i uczniów na skutki zdrowotne i karne palenia tytoniu w miejscach publicznych.

IV. HARMONOGRAM WYKONANIA PROGRAMU

Wrzesień:

• przeprowadzenie wśród uczniów ankiety mającej na celu sprawdzenie ilości palącej młodzieży w naszej szkole,
• ogłoszenie konkursu na najlepszy plakat o tematyce antynikotynowej
zatytułowany ,, NIE PALĘ W SZKOLE”, konkurs wygrywa klasa której projekt plakatu komisja w skład której wchodzą przedstawiciele uczniów i nauczycieli uzna za najlepszy,
• rozpowszechnienie podczas pierwszego spotkania z rodzicami informacji na temat wprowadzenia programu ,, NIE PALĘ W SZKOLE”.


Październik, listopad, grudzień, styczeń:

• wykonanie przez uczniów gazetki tematycznej,
• realizacja na lekcjach wychowawczych zagadnień dotyczących szkodliwości palenia oraz przepisów ,, Ustawy Antynikotynowej”.

Luty:

• rozstrzygnięcie konkursu na najlepszy plakat,
• ogłoszenie wyników w gazetce szkolnej.

Marzec:

• przeprowadzenie imprezy o tematyce antynikotynowej w połączeniu z PIERWSZYM DNIEM WIOSNY,
• dalsza realizacja na lekcjach wychowawczych zagadnień dotyczących szkodliwości palenia oraz przepisów ,, Ustawy Antynikotynowej”.

Kwiecień, maj:

• wykonanie ponownej ankiety sprawdzającej czy młodzież nadal pali w szkole,
• przeprowadzenie analizy wykonania programu ,, NIE PALĘ W SZKOLE”.

V. EWALUACJA

Program będzie podlegać analizie i ocenie na podstawie kilku form, na podstawie ich wyników zostanie przeprowadzone badanie stanu z początku wprowadzenie programu do maja 2012 roku.
Zakłada się następujące formy ewaluacji programu:
• ankiety skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców,
• analiza dokumentacji prowadzonej przez wychowawców i pedagoga,
• rozmowy z uczniami i rodzicami,
• obserwacja zachowań uczniów.
Wyświetleń: 2152


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.