![]() |
![]() |
Katalog Grzegorz Jarosz, 2012-05-16 Białogard Awans zawodowy, Różne Autorski program profilaktyki antynikotynowejPROGRAM PROFILAKTYKI ANTYNIKOTYNOWEJ DLA UCZNIÓW ZSP W BIAŁOGARDZIE ,, NIE PALĘ W SZKOLE” Autor programu: Grzegorz Jarosz Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Białogardzie SPIS TREŚCI: I. WSTĘP II. CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU III. CELE PROGRAMU IV. HARMONOGRAM WYKONANIA PROGRAMU V. EWALUACJA I. WSTĘP Z dniem 15.11.2010 r. weszły w życie przepisy ustawy z dn. 08.04.2010 r. o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych oraz ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz.U. Nr 81, poz. 529), zwanej dalej „nowelizacją”, które wprowadzają nowe regulacje w zakresie obowiązku tworzenia palarni oraz zakazu palenia na terenie większości miejsc publicznych a między innymi szkół i uczelni. Nowelizację tą nazwano ,, Ustawą antynikotynową”. Pomimo zakazu wydanego przez dyrektora szkoły o nie paleniu papierosów na terenie i w obrębie szkoły dość liczne grupy młodzieży gromadzą się na przerwach i bez większego skrępowania uprawiają ten proceder. W większości przypadków są to uczniowie pełnoletni nowoprzybyli do szkoły średniej z gimnazjum oraz inna młodzież nie zdająca sobie sprawy z konsekwencji zarówno zdrowotnych jak i finansowych, gdzie kara za łamanie przepisów ustawy wynosi 500 zł i może być nałożona przez policję, Państwową Inspekcję Sanitarną oraz straż miejską. Wynika to prawdopodobnie z braku wiedzy w obu dziedzinach, spowodowanych niedoinformowaniem uczniów w szkole niższego szczebla w tym przypadku gimnazjum oraz przekonania uczniów starszych ,, jestem dorosły mogę palić”. Uczniowie łamiąc przepisy szkolne i wychodząc poza teren szkoły w celu zapalenia papierosa narażają się na różnego rodzaju zagrożenia: wypadki komunikacyjne, kontakt z patologicznymi osobnikami a co najgorsze z dilerami narkotyków. Wielu z nich spóźnia się na lekcje powodując zaburzenia toku lekcji zarówno dla siebie jak i dla reszty klasy. W Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych w Białogardzie istnieje już program profilaktyki zdrowotnej a w nim zawarte są treści o szkodliwości palenia papierosów lecz nie powstał jeszcze program mający na celu zlikwidowanie procederu palenia na terenie i w obrębie naszej szkoły. II. CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU Uczestnicy programu W realizacji programu czynnie uczestniczą: • uczniowie, • nauczyciele i inni pracownicy szkoły, • rodzice. Uczniowie 1. Włączenie przedstawicieli samorządu uczniowskiego do konkretnych działań profilaktycznych z możliwością zgłaszania własnych pomysłów i inicjatyw. 2. Organizowanie w ramach lekcji wychowawczych pogadanek, zabaw integracyjnych, rozmów z palącymi kolegami i koleżankami. 3. Organizowanie w szkole imprez tematycznych. 4. Zaoferowanie pozostałym uczniom alternatywnych możliwości spędzania czasu w czasie przerw. Nauczyciele, wychowawcy, pedagodzy 1. Współpraca z instytucjami i organizacjami w zakresie organizowania i realizowania w szkole różnorodnych działań o tematyce antynikotynowej. 2. Podczas lekcji wychowawczych rozszerzenie wiedzy uczniów o takie zagadnienia jak: - uzależnienia - akty prawne dotyczące tematyki antynikotynowej 3. Stopniowe wyposażanie biblioteki szkolnej i gabinetu pedagoga w fachowe materiały i publikacje. Rodzice 1. Stała współpraca rodziców z nauczycielami, a w szczególności wychowawcą. 2. Przekazywanie rodzicom ważnych informacji na temat zagrożeń, problemów ich dzieci, szeroko rozumiana pedagogizacja. 3. Zapraszanie rodziców na imprezy szkolne i klasowe. Formy realizacji programu 1. Imprezy organizowane w szkole pod hasłem ,, Dzień bez papierosa”. 2. Konkursy, prezentacje, gazetki tematyczne. 3. Realizacja na godzinach wychowawczych tematyki związanej ze szkodliwością palenia, oraz zapoznanie uczniów z przepisani ustawy antynikotynowej. III. CELE PROGRAMU 1. Cele główne: • ograniczenie procederu palenia tytoniu w szkole i w jej obrębie, • zapoznanie z ustawą ,,Antynikotynową”. 2. Cele szczegółowe: • sprawdzenie za pomocą anonimowej ankiety ilości uczniów palących na terenie szkoły, • promowanie zdrowia i zdrowego stylu życia, • kształtowanie odpowiedzialności i postawy asertywnej, • uświadomienie konsekwencji używania nikotyny, • uświadomienie młodzieży zagrożeń związanych z paleniem papierosów, • przekazanie wiedzy o czynnikach zagrożenia i czynnikach chroniących młodzież przed uzależnieniem, • pogłębienie i wzmacnianie naturalnego systemu wsparcia istniejącego wśród młodzieży (koleżeństwo, przyjaźń, zaufanie), • kształtowanie umiejętności radzenia sobie z trudnymi sytuacjami takimi jak presja innych, • uwrażliwienie rodziców i uczniów na skutki zdrowotne i karne palenia tytoniu w miejscach publicznych. IV. HARMONOGRAM WYKONANIA PROGRAMU Wrzesień: • przeprowadzenie wśród uczniów ankiety mającej na celu sprawdzenie ilości palącej młodzieży w naszej szkole, • ogłoszenie konkursu na najlepszy plakat o tematyce antynikotynowej zatytułowany ,, NIE PALĘ W SZKOLE”, konkurs wygrywa klasa której projekt plakatu komisja w skład której wchodzą przedstawiciele uczniów i nauczycieli uzna za najlepszy, • rozpowszechnienie podczas pierwszego spotkania z rodzicami informacji na temat wprowadzenia programu ,, NIE PALĘ W SZKOLE”. Październik, listopad, grudzień, styczeń: • wykonanie przez uczniów gazetki tematycznej, • realizacja na lekcjach wychowawczych zagadnień dotyczących szkodliwości palenia oraz przepisów ,, Ustawy Antynikotynowej”. Luty: • rozstrzygnięcie konkursu na najlepszy plakat, • ogłoszenie wyników w gazetce szkolnej. Marzec: • przeprowadzenie imprezy o tematyce antynikotynowej w połączeniu z PIERWSZYM DNIEM WIOSNY, • dalsza realizacja na lekcjach wychowawczych zagadnień dotyczących szkodliwości palenia oraz przepisów ,, Ustawy Antynikotynowej”. Kwiecień, maj: • wykonanie ponownej ankiety sprawdzającej czy młodzież nadal pali w szkole, • przeprowadzenie analizy wykonania programu ,, NIE PALĘ W SZKOLE”. V. EWALUACJA Program będzie podlegać analizie i ocenie na podstawie kilku form, na podstawie ich wyników zostanie przeprowadzone badanie stanu z początku wprowadzenie programu do maja 2012 roku. Zakłada się następujące formy ewaluacji programu: • ankiety skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców, • analiza dokumentacji prowadzonej przez wychowawców i pedagoga, • rozmowy z uczniami i rodzicami, • obserwacja zachowań uczniów. Wyświetleń: 2152
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |