![]() |
![]() |
Katalog Iwona Nowoczyn, 2012-05-17 Gdynia Edukacja dla bezpieczeństwa, Scenariusze Scenariusz zajęć komunikacyjnych SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH Z ZAKRESU WYCHOWANIA KOMUNIKACYJNEGO Prowadząca – mgr Iwona Nowoczyn Klasa I d Szkoła Podstawowa Nr 9 w Rumi Temat: Jak poruszać się bezpiecznie po drodze? Rodzaje aktywności: polonistyczna, środowiskowa, plastyczno-techniczna, motoryczno-ruchowa , Czas trwania: 45 min. Cele zajęć: Ogólne: Poznanie zasad obowiązujących pieszego, który porusza się po drogach, Wdrażanie nawyków i umiejętności związanych z bezpiecznym uczestnictwem w ruchu drogowym Kształtowanie umiejętności bezpiecznego działania w różnych sytuacjach Szczegółowe: Uczeń potrafi: Zaśpiewać piosenkę, poruszać się przy muzyce Nazwać poszczególne elementy drogi –ulica, chodnik, przejście dla pieszych- zebra, droga rowerowa Rozpoznawać podstawowe znaki drogowe Prawidłowo reagować na zmianę sygnalizacji świetlnej Właściwie przechodzić przez ulicę Prawidłowo montować znaczki odblaskowe Sprawnie ułożyć puzzle Metody: Pogadanka, pokaz, działania praktyczne, dyskusja, problemowa Formy pracy: Indywidualna, grupowa,, zbiorowa Środki dydaktyczne: płyta CD z nagraniami piosenek, modele samochodów, elementy odblaskowe, puzzle ze znakami drogowymi, kodeks drogowy, ilustracja do opowiadania, latarka, karty pracy, sznurki, makiety , l.p. Przebieg zajęć Rodzaje aktywności 1. Czynności organizacyjno-porządkowe -powitanie -przygotowanie do pracy polonistyczna 2. Wprowadzenie do zajęć:- -przypomnienie piosenki „Czerwone światło”, zabawa przy piosence -podanie tematu zajęć -zajęcie miejsc na dywanie -wysłuchanie opowieści nauczyciela W pewnym miasteczku ciągle dochodziło do wypadków. Samochody zderzały się, piesi nie mogli przejść bezpiecznie na drugą stronę, dzieci nie jeździły na rowerach. Nikt nie był bezpieczny -Pokaz ilustracji. Dzieci głośno dyskutują dlaczego tak się działo? Co można zmienić? Wniosek-brak wytyczonej ulicy, chodnika, itd muzyczna, polonistyczna, środowiskowa 3. Wyjście na korytarz - wytyczenie przez dzieci za pomocą sznurka ulicy, skrzyżowania, chodnika, drogi rowerowej, przejścia dla pieszych -rozdanie modeli samochodów, przydzielenie ról pieszym, kierowcom -zabawa ruchowa-poruszamy się po drodze motoryczno-ruchowa 4. Udzielenie odpowiedzi na pytanie Czy w miasteczku jest już bezpiecznie? Czego zabrakło? -podział na grupy, układanie puzzli - znaki drogowe, naklejenie na kartony plastyczno-techniczna 5. Nazywanie znaków, zastanowienie się, gdzie na ulicy mogą być , ustawianie(znaki- uwaga dzieci ,droga dla pieszych, uwaga sygnały świetlne, uwaga przejście dla pieszych, stop, droga dla rowerów ,uwaga dzieci ) Dyskusja, rozmowa , dlaczego akurat w tym miejscu? Skąd to wiemy? Jak nazywa się zbiór zasad, które obowiązują pieszych i samochody? środowiskowa 6. Pokaz kodeksu drogowego. Przypomnienie wiersza- 5 zasad przechodzenia prze ulicę, pokaz prawidłowego poruszania się pieszych po chodniku, samochodów po ulicy, rowerów po drodze rowerowej polonistyczna, środowiskowa 7. Zabawa na ulicy, dzieci są prawidłowymi uczestnikami ruchu drogowego, wymieniają się rolami, tak aby każdy był rowerzystą, kierowcą, pieszym motoryczno= ruchowa 8. Wysłuchanie piosenki „Znaczki odblaskowe” -Co jeszcze możemy zrobić aby być bezpiecznym w drodze do i ze szkoły? -Wybranie odpowiedniego stroju zaopatrzonego w elementy odblaskowe. -Doświadczenie-jak widoczny jest pieszy na drodze o zmroku z elementami odblaskowymi i bez. -prawidłowe mocowanie elementów odblaskowych muzyczna, polonistyczna, środowiskowa 9. Powrót do klasy Wypełnienie przy pomocy nauczyciela kart pracy – załącznik polonistyczna 10. Podsumowanie, zadanie pracy domowej- Wykonaj pracę plastyczną Jestem bezpieczny na drodze do i ze szkoły. plastyczno-techniczna Załącznik Karta pracy dla ucznia Prawdziwą odpowiedź zamaluj na zielono, fałszywą na czerwono. Potem policz ile masz czerwonych pól a ile zielonych. 1. Zebra to przejście dla pieszych. Czerwone światło mówi –idź! Znak stop jest w kształcie trójkąta. Chodnik jest przeznaczony dla pieszych. Rowerem poruszamy się tylko po parkingu. Jeździmy prawą stroną drogi. Znaczki odblaskowe są bardzo potrzebne. KOŁA CZERWONE KOŁA ZIELONE 1 2 3 4 1 2 3 4 Więcej jest kół ………………………………………………………………. Umiesz bezpiecznie poruszać się po drodze! 2 Pomaluj sygnalizator świetlny. Czerwony - STÓJ Żółty - PRZYGTOTUJ SIĘ Zielony - IDŹ Wyświetleń: 1965
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |