Katalog

Beata Strzelec, 2012-05-18
Opatów

Język angielski, Różne

Opis i analiza przypadku - organizacja konkursu czytelniczego z języka angielskiego

- n +

Beata Strzelec
Nauczyciel języka angielskiego



OPIS I ANALIZA PRZYPADKU



ORGANIZACJA
POWIATOWEGO KONKURSU CZYTELNICZEGO
Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO
„I LIKE READING”


1. RODZAJ DZIAŁANIA

Powiatowy konkurs czytelniczy z języka angielskiego „I like reading” jest cykliczną imprezą odbywającą się w naszym gimnazjum co roku. Tegoroczna edycja była już siódmą z rzędu. Konkurs jest organizowany przez nauczycieli języka angielskiego, którzy są odpowiedzialni za organizację i przebieg konkursu, przygotowanie zadań konkursowych, zorganizowanie poczęstunku i nagród. Skierowany jest do uczniów z gimnazjów naszego powiatu. Konkurs ma formę testu pisemnego z pytaniami dotyczącymi rozumienia przeczytanych fragmentów książek, są również pytania sprawdzające znajomość zawartego w tekstach słownictwa.

2. CELE DZIAŁANIA

Cele konkursu to przede wszystkim pogłębianie wiedzy i umiejętności z zakresu znajomości języka angielskiego poprzez czytanie lektur w języku angielskim, popularyzacja języka angielskiego wśród młodzieży, mobilizowanie do działania i twórczej nauki języka oraz nabycie umiejętności pozytywnej rywalizacji.
Organizacja konkursu powiatowego jest jednocześnie świetną formą promocji szkoły w środowisku lokalnym i regionie.

3. PRZEBIEG DZIAŁANIA

Inspiracją do podjęcia działań była chęć rozwijania zainteresowania młodzieży literaturą angielską i amerykańską – ogólnie anglojęzyczną. Głównym moim założeniem było sprawić, aby uczniowie stykający się na co dzień z językiem angielskim podczas lekcji języka obcego mieli również możliwość sprawdzić się czy pogłębić wiedzę poza lekcją, na przykład czytając książki w języku angielskim. Celem rozwijania tego typu zainteresowań starałam się najpierw doposażyć bibliotekę szkolną w pozycje anglojęzyczne dostosowane poziomem do poziomu językowego uczniów gimnazjum. Pozyskiwałam więc pozycje literatury w języku angielskim przekazując informacje o zapotrzebowaniu na nie oraz poprzez kontakty z przedstawicielami wydawnictw. W ten sposób udało mi się zebrać kilkadziesiąt nawet pozycji, które są dostępne w bibliotece szkolnej naszego gimnazjum. Po zrealizowaniu tego celu zaczęłam zachęcać uczniów do korzystania z pozycji dostępnych w bibliotece – czyli po prostu do czytania. Kolejnym etapem był pomysł na zorganizowanie konkursu czytelniczego. Pierwotna wersja zakładała przeczytanie trzech lekturek w języku angielskim, po czym w wyznaczonym terminie uczniowie pisali w ustalonym terminie test sprawdzający ich rozumienie. Pomysł nie do końca się sprawdził z powodu braku dostępności lekturek – nie wszystkim, którzy chcieli wziąć udział w konkursie udało się je zakupić. Jego forma została więc nieco zmieniona. Obecna forma zakłada, że uczniowie otrzymują teksty źródłowe - fragmenty lektur, na podstawie których odpowiadają na pytania. Pytania dotyczą rozumienia tekstu, ale także znajomości zawartego w nich słownictwa. Praca ma więc charakter pracy z tekstem pisanym, jest jednocześnie świetnym treningiem przed egzaminem gimnazjalnym.

PRZEBIEG KONKURSU
Działania szczegółowe związane z konkursem to:
A. Ustalenie terminu - co roku przypada na połowę marca, dokładna data ustalana jest z dyrekcją.
B. Opracowanie regulaminu konkursu, warunków uczestnictwa.
1. W konkursie mogą wziąć udział maksymalnie dwie osoby z danej szkoły.
2. Szkoła przesyła zgłoszenie do konkursu z danymi uczniów oraz opiekuna najpóźniej dwa tygodnie przed terminem konkursu.
3. Praca konkursowa to test z pytaniami dotyczącymi dołączonych fragmentów lektur w języku angielskim. Pytania dotyczą rozumienia tekstów oraz znajomości zawartego w nich słownictwa.
4. Na napisanie testu uczniowie mają przeznaczone 70 minut.
5. Testy zostają sprawdzone przez komisję w skład której wchodzą organizatorzy konkursu oraz opiekunowie uczniów.
6. Przewidziane są nagrody rzeczowe dla pierwszych trzech najlepszych uczniów.
7. Wszyscy uczniowie otrzymują dyplomy uczestnictwa.
8. Nauczyciele – opiekunowie otrzymują podziękowania za przygotowanie uczniów do konkursu.
C. Wysłanie zgłoszeń do szkół oraz zbieranie informacji zwrotnej o uczestnikach konkursu.
D. Zaproszenie gości, zakup nagród rzeczowych, zorganizowanie poczęstunku.
E. W dniu konkursu:
1. Przygotowanie sal dla uczestników konkursu oraz nauczycieli – opiekunów.
2. Przygotowanie poczęstunku dla opiekunów oraz uczestników konkursu.
3. Powitanie uczestników oraz ich opiekunów.
4. Powołanie komisji konkursowej.
5. Pisanie pracy konkursowej, w tym czasie poczęstunek dla opiekunów.
6. Poczęstunek dla uczniów, sprawdzanie prac przez komisję konkursową.
7. Wyłonienie trzech najlepszych miejsc.
8. Drukowanie dyplomów i podziękowań.
9. Uroczyste wręczenie nagród, dyplomów i podziękowań.
10. Sporządzenie protokołu z przeprowadzonego konkursu.

Główne zadania podjęte przeze mnie w ramach organizacji konkursu to: przydział zadań poszczególnym nauczycielom, przygotowanie sal konkursowych, przygotowanie testu konkursowego, dyplomów i podziękowań, zaproszenie do współpracy Urzędu Gminy jako organu samorządowego szkół, pozyskanie dofinansowania do nagród.
Podczas opracowywania testów konkursowych korzystałam z pozycji dostępnych w bibliotece szkolnej, wykorzystałam również własną wiedzę i doświadczenie. Starałam się, aby pytania były dostosowane do poziomu uczniów, nie wykraczały poza podstawę programową i nie zniechęcały do udziału w konkursie w następnych latach. Jako koordynator czuwałam nad sprawną organizacją całego przedsięwzięcia, opracowałam regulamin konkursu, rozesłałam zaproszenia. Miłym akcentem był poczęstunek dla uczniów jak i opiekunów.

4. ANALIZA UZYSKANYCH EFEKTÓW Z PRZEPROWADZONEGO KONKURSU

Do pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej mogę zaliczyć przede wszystkim to, że uczniowie poszerzyli wiedzę, zaangażowali się w udział w konkursie. Liczne zgłoszenia szkół i udział sporej liczby uczestników potwierdza atrakcyjność konkursu. Uczniowie nabrali wiary we własne możliwości i umiejętności. Chętnie przygotowywali się do konkursu, wykazali się samodzielnością – samodzielnie zgłębiając dostępne lektury, ale też często przychodzili na konsultacje, radzili się, czekali na wskazówki.
Pozytywne efekty wychowawcze to zaangażowanie grupki młodzieży do pomocy w organizacji konkursu. Chętnie włączyli się w prace organizacyjne przed i w czasie konkursu, kształtując w sobie współodpowiedzialność za organizację ważnego wydarzenia na terenie szkoły, zwiększyło to ich poczucie integracji ze szkołą.
Konkurs sprzyja również zdrowej rywalizacji, jest bodźcem motywującym do nauki języka angielskiego.

5. WYNIKI EWALUACJI

Nastąpiło poszerzenie oferty edukacyjnej szkoły o możliwość udziału w powiatowym konkursie z języka angielskiego zorganizowanym dla szkół gimnazjalnych całego powiatu.
Uczniowie czynnie włączyli się w organizację konkursu i przede wszystkim mieli możliwość pogłębienia wiedzy z zakresu pracy z tekstem pisanym, rozwijając również zainteresowanie literaturą w języku angielskim. Myślę, że otrzymali ogromny zastrzyk motywacji do dalszej pracy, została rozbudzona ich ciekawość poznawcza, doskonalili koncentrację uwagi, aktywność umysłową oraz umiejętności przydatne na egzaminie gimnazjalnym.

6. WNIOSKI

Należy kontynuować formułę konkursu, gdyż sprawdziła się i cieszy się ogromną popularnością.
Należy zachęcać uczniów do pogłębiania wiedzy, czytania lektur w języku angielskim. Jest to korzystne nie tylko ze względu na konkurs, ale również egzamin gimnazjalny, z którym uczniowie stykają się w ostatnim roku nauki w gimnazjum, a który w dużej mierze sprawdza rozumienie tekstu pisanego.








Wyświetleń: 1684


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.