![]() |
![]() |
Katalog Justyna Sawicka, 2012-05-18 Deszczno Język polski, Sprawozdania SprawozdanieSprawozdanie roczne z realizacji planu rozwoju zawodowego mgr Justyna Sawicka nauczyciel języka polskiego w I Społecznym Liceum Ogólnokształcącym w Gorzowie Wlkp. Posiadany stopień awansu zawodowego: nauczyciel kontraktowy Okres odbywania stażu: od 1 września 2009 r. do 31 maja 2012 r. Główny cel: uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego Opiekun stażu: mgr Halina Sumisławska Po ponownej analizie dokumentów i planu rozwoju zawodowego przedstawię realizację zadań za okres 01.09.2010 – 30.06.2011. W czasie odbywania stażu, zgodnie z rozporządzeniem o awansie zawodowym, uczestniczyłam w pracach organów szkoły związanych z realizacją jej zadań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i innych wynikających ze Statutu Szkoły. Wciąż gromadzę świadectwa potwierdzające zdobyte przeze mnie kwalifikacje zawodowe oraz udział w różnych formach doskonalenia zawodowego: キ Szkolenie dla nauczycieli na temat transplantacji w ramach projektu edukacyjnego Transplantacja - jestm na TAK. Podziel się swoja decyzją. Zorganizowanym przez Stowarzyszenie "Życie po przeszczepie" (CERTYFIKAT); キ Spotkanie warsztatowe Akademia Maturalna WSZPWN - wirtualna pomoc, rzeczywisty efekt dla nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych (CERTYFIKAT); キ Szkolenie dla nauczycieli nadzorujących przebieg egzaminu maturalnego 2011. Prowadzę teczkę z dokumentami zaświadczającymi moją pracę dydaktyczną i opiekuńczo – wychowawczą. Zebrane przeze mnie dokumenty stanowią nie tylko potwierdzenie moich kwalifikacji i umiejętności, ale również okazały się pomocne przy redagowaniu sprawozdania rocznego z realizacji stażu. W październiku 2010 roku otrzymałam Nagrodę Dyrektora Szkoły z okazji Dnia Edukacji Narodowej za osiągnięcia i zaangażoowanie w pracy dydaktyczno – wychowawczej. Nie ukrywam, że było to dla mnie wielkim wyróżnieniem, które sprawiło, że pozyskałam dodatkową energię i siłę do pracy. Przyniosły mi one dużą satysfakcję, ponieważ zaangażowanie, które wkładam w wykonywanie swojego zawodu, nie pozostały niezauważone. W roku szkolnym 2010/2011 przeprowadziliśmy w naszej szkole trzy próbne matury z części humanistycznej. Sprawdzając arkusze egzaminacyjne uczniów, wyciągnęłam wnioski do dalszej pracy, co pomogło w podnoszeniu wyników nauczania. W związku z czym wszyscy uczniowie przystępujący do majowego egzaminu dojrzałości z języka polskiego, zaliczyli go pozytywnie. Również współpracowałam z dyrektorem Zespołu Szkół dla Dorosłych "Edukacja" w Gorzowie Wlkp., pełniąc w tej placówce funkcję członka w Szkolnym Zespole Egzaminacyjnym. Starałam się, aby matura 2011 przeprowadzona była wzorowo i zgodnie z procedurami wyznaczonymi przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Jak co roku dyrektor I Społecznego Liceum Ogólnokształcącego powierzył mi opracowanie listy tematów z języka polskiego na część ustną egzaminu maturalnego w roku szkolnym 2011/2012. Na rozwój zawodowy wpłynęło także powierzenie mi wychowawstwa w klasie maturalnej, które wymagało ode mnie stworzenie plany pracy wychowawczej, prowadzenie dokumentacji szkolnej (dziennik lekcyjny, arkusze, świadectwa) oraz wysyłanie miesięcznych raportów do rodziców. Jako wychowawca klasy III A starałam się stworzyć zespół klasowy zintegrowany, w którym każdy uczeń będzie czuł się akceptowany i szanowany. Nauczyłam się, że dobry nauczyciel to ten, który nierzadko bywa też psychologiem, powiernikiem. Znam sytuację rodzinną swoich wychowanków i wiem, komu potrzebna jest pomoc rzeczowa czy wsparcie psychologiczne. Także kontakt z rodzicami pozwolił mi poznać ich problemy i oczekiwania wobec szkoły. Dzięki temu łatwiej było mi udzielać im pomocy. W pracy nad integracją zespołu klasowego wykorzystywałam lekcje wychowawcze do przeprowadzania ćwiczeń w grupie, ćwiczeń metodą dramy czy dyskusji panelowych. W tym roku byliśmy odpowiedzialni za organizowanie: キ apelu z okazju Dnia Nauczyciela (scenariusz), キ Mikołajek klasowych, キ Studniówki, która odbyła się w Domu Weselnym "Szczęście" (scenariusz), キ Walentynek szkolnych. Również zaangażowaliśmy się w organizację XX Biegów Niepogległościowych, Wigilii szkolnej, Dnia otwartego ISLO. Praca nad frekwencją i motywowanie uczniów do nauki spowodowały, iż moja klasa uzyskała średnią klasową 3,94, a dwóch uczniów ukończyło szkołę z wyróżnieniem: Maciej Krzowski 4,43 i Maciej Pomorski 4,15. Staram się, aby gabinet, w którym odbywają się lekcje języka polskiego, był przytulny i pomagał mi w ciekawym prowadzeniu lekcji. W tym celu na ścianach powiesiłam tablice pomocnicze oraz telewizor z DVD, który kupiłam dzięki dyrektorowi szkoły. W klasie zostały zamontowane żaluzje, co ułatwia nam na zajęciach oglądanie filmów, korzystanie z projektora lub rzutnika. Wykorzystanie mass mediów w pracy pedagogicznej zaktywizowało uczniów do pracy i dało mi możliwość sięgnięcia po ciekawe metody prowadzenia zajęć. W klasie mam również możliwość gromadzenia materiałów dydaktycznych: testy, czasopisma, scenariusze lekcji, płyty CD i DVD, lektuty, podręczniki. Wykorzystanie komputera i Internetu w pracy dydaktycznej przynosi korzyści mnie i moim uczniom. Daje również możliwość dostępu do nieograniczonej ilości materiałów, co skutkuje poszerzeniem wiedzy merytorycznej. Opracowywanie niektórych materiałów metodą komputerową ułatwia ich wizualizację, co w pełni odpowiada najbardziej preferowanemu wśród uczniów sposobowi percepcji. W ten sposób wzbudzam w nich zainteresowanie przedmiotem i skłaniam do samodzielnego poszukiwania wiedzy. Jako nauczyciel, który korzysta na bieżąco z Internetu, mam możliwość wymiany doświadczeń i spostrzeżeń z innymi nauczycielami z całej Polski dzięki uczestniczeniu w kilku grupach dyskusyjnych i pozyskiwania informacji o nowościach na rynku wydawniczym. W swojej pracy wykorzystuję technologię komputerową, gdyż: キ Testy, sprawdziany, krzyżówki i inne pomoce dydaktyczne przygotowuję z wykorzystaniem komputera. キ Komputer służy mi także do tworzenia opracowań czy dokumentów szkolnych, a także dokumentów związanych z rozwojem zawodowym, czego dowodem jest niniejsze sprawozdanie. キ Portale internetowe (np.www.eduinfo.pl, www.profesor.pl) są dla mnie źródłem nowinek ze świata edukacji. キ Zasoby informacyjne Internetu pomagają mi w przygotowaniu do lekcji. キ W Internecie odnalazłam wiele praktycznych informacji dotyczących awansu zawodowego. キ Założyłam własną skrzynkę e – mailową, na którą otrzymywałam bieżące informacje o nowościach wydawniczych. W czerwcu tego roku na lekcję języka polskiego w klasie II zaprosiłam dyrektora szkoły. Zajęcia dotyczyły impresjonizmu w malarstwie epoki, a także w poezji Kazimierza Przerwy-Tetmajera. Napisałam scenariusz lekcji i stworzyłam foliogramy, na których umieściłam informacje ułatwiające zrozumienie uczniom zagadnień poruszanych na zajęciach oraz utrwalające zdobytą wiedzę. Pracę ułatwiła mi możliwość wykorzystania na lekcji rzutnika. W roku szkolnym 2010/2011 byłam odpowiedzialna za organizowanie wyjść młodzieży do kina i teatru. Mieliśmy okazję zobaczyć spektakl Czajka. Portrety miłości oraz Makbet. Odwiedził naszą szkołę Teatr Forma i przedstawił dramat Tango Sławomira Mrożka. Wybraliśmy się także do kina Helios na film Piraci z Karaibów i Czarny czwartek. Dyrektor szkoły powierzył mi funkcję opiekuna stażu Grzegorza Bednarskiego, który ubiegał się o stopień nauczyciela kontraktowego. Ustaliliśmy zasady współpracy i opracowaliśmy plan rozwoju zawodowego. Służyłam radą i pomocą, zapoznałam kolegę z dokumentacją szkolną, wspierałam w roli wychowawcy i nauczyciela. Napisałam obszerny projekt oceny dorobku zawodowego nauczyciela stażysty, wystawiając mu ocenę pozytywną. Jako członek komisji uczestniczyłam w rozmowie klasyfikacyjnej Grzegorza Bednarskiego, który awansował na nauczyciela kontraktowego. Nasza współpraca była dla mnie cennym doświadczeniem i cieszę się, że mogłam pomóc koledze. Podsumowanie: Autorefleksja pozwoliła mi uświadomić sobie moje mocne i słabe strony jako nauczyciela i wychowawcy. Krytyczny rys pomógł mi również w zaplanowaniu zadań planu rozwoju zawodowego zgodnie z moimi możliwościami. Wyniki swojej pracy poddawałam regularnej ewaluacji. Przeprowadzałam z uczniami rozmowę, by dowiedzieć się, o co stale wzbogacać swój warsztat pracy jako nauczyciel i jako wychowawca. Dokonując autorefleksji brałam pod uwagę opinię dyrektora, doświadczonych kolegów i koleżanek. Doszłam do następujących wniosków: キ Praca nauczyciela i wychowawcy sprawia mi satysfakcję; キ Każdy zawód ma swoją specyfikę. W pracy nauczyciela najistotniejszy jest kontakt z uczniem. Metody pracy należy dostosować do indywidualnych cech dziecka. キ Poziom wiedzy merytorycznej i umiejętności praktyczne pozwalają mi w zadowalający sposób prowadzić proces nauczania; キ Mam dobry kontakt z uczniami. Nie sprawia mi kłopotu zachęcenie ich do aktywności na zajęciach lekcyjnych i dodatkowych. キ Harmonijnie współpracuję z rodzicami. キ Potrafię przekazywać wiedzę. キ Powinnam stale pracować, by moja wiedza i umiejętności były dostosowane do potrzeb szkoły. Gorzów Wlkp.,30.06.2011 Justyna Sawicka .................................. Wyświetleń: 1169
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |