Katalog

Małgorzata Śliwińska, 2012-05-22
Turek

Różne, Scenariusze

Zdobywamy sprawność podróżnika – scenariusz zajęć świetlicowych.

- n +

Cele wychowawczo –dydaktyczne:
- utrwalenie wiadomości o sposobach podróżowania ,
- kształtowanie umiejętności właściwego zachowania się w czasie wakacji,
- rozwijanie umiejętności współpracy w grupie,
- kształtowanie umiejętności plastycznych,
- rozwijanie zdolności i umiejętności twórczego myślenia

Metody: rozmowa kierowana, zabawa ruchowa z piłką, rozwiązywanie krzyżówki, twórcza ekspresja (praca plastyczna).

Formy: praca z całą grupą , praca w małych grupach, praca indywidualna.

Środki dydaktyczne: krzyżówka, plecaki wycięte z kartonu, mazaki, kredki, rozsypanka
wyrazowa , arkusz papieru , wiersze: W. Bodalskiej „Wakacyjne rady”, E. Chotomskiej
„Plecak , torba i walizka”.


1. Zaproszenie dzieci do zajęcia miejsc w kręgu.
2. Krótka rozmowa z uczniami o ich planach wakacyjnych, o tym , dokąd i czym lubią
najbardziej podróżować, jak zachować się na dworcach (autobusowym , kolejowym,
lotniczym).
3. Rozwiązywanie krzyżówki. Nauczyciel rozdaje dzieciom kartki z krzyżówką do
samodzielnego rozwiązywania. Osoba , która pierwsza wykona zadanie, podnosi
rękę do góry i podaje rozwiązanie.
Krzyżówka:
1. Odjeżdżamy z niego w podróż. (dworzec)
2. Startuje z lotniska. (samolot)
3. Pakujemy do niego rzeczy. (plecak)
4. Jezdzi po drogach. (samochód)
5. Może być osobowy lub towarowy. (pociąg)
6. Zatrzymuje się na niej pociąg. (stacja)
7. Kupujemy go przed podróżą. (bilet)
Rozwiązanie: WAKACJE

4. Wysłuchanie wiersza Ewy Chotomskiej „Plecak, torba i walizka”.

Lato w Internecie Cały rok czekały.
Ogłoszenie dało, Plecak, torba czy walizka?
Kto chce się z nim spotkać, Bez nich w podróż nie wyruszysz,
Ten ma czasu mało, Choć dźwiganie nie jest miłe
Trzeba wyjąć rzeczy, Smak przygody wszystkich kusi.
Które w szafie spały,
Na tę ważną chwilę



Wypowiedzi dzieci na temat przygotowań do wyjazdów, pakowania plecaków.
- Co należy ze sobą zabrać, aby mieć potrzebne rzeczy do spędzenia wakacji:
na wsi, w mieście, w górach, nad morzem, w lesie?
Na tablicy zawieszonych jest 5 plecaków wykonanych z kartonu z napisami:
DO MIASTA, NA WIEŚ, W GÓRY, NAD MORZE, DO LASU.
Dzieci „pakują” plecaki wpisując odpowiednie rzeczy.

5. Zabawa ruchowa. Dzieci ustawiają się w kole. Jeden uczeń wchodzi do środka koła
i rzucając piłkę do kolegi lub koleżanki wypowiada wybrane miejsce na wakacje.
Wybrana osoba po złapaniu piłki podaje rzeczy jakie należy zabrać.

6. Czytanie wiersza Wiery Badalskiej „Wakacyjne rady”.

Głowa nie jest od parady Urządzamy grzybobranie -
i służyć ci musi dalej. jaka rada stad wynika?
Dbaj więc o nią i osłaniaj, Gdy jakiegoś grzyba nie znasz
kiedy słońce pali. nie wkładaj go do koszyka.

Płynie w rzece woda Biegać boso – przyjemnie,
chłodna, bystra, czysta, ale, ważna rada:
tylko przy dorosłych idąc na wycieczkę
z kąpieli korzystaj. dobre buty wkładaj.

Jagody nieznane Gdy w polu, w lesie za domem
Gdy zobaczysz w borze – wykopiesz jakiś przedmiot zardzewiały -
Nie zrywaj! Nie zjadaj! – nie dotykaj go! Daj znać dorosłym!
bo zatruć się możesz. Śmierć niosą grozne przedmioty.

Wychowawca pyta uczniów o czym należy pamiętać podczas wakacji. Przyklejenie
ułożonych zdań z rozsypani wyrazowej – utworzenie KODEKSU BEZPIECZNYCH
WAKACJI.
Pływaj tam, gdzie w pobliżu jest osoba dorosła!
Na łodzi wkładaj kamizelkę ratunkową!
Chroń głowę i oczy od słońca!
Na pieszą wycieczkę wkładaj wygodne buty!
Nie zostawiaj palącego się ogniska, gdy nikogo nie ma w pobliżu!
Nie wkładaj nieznanych roślin i substancji do ust!
Nie baw się przedmiotami i substancjami, których nie znasz!
Korzystaj z przejść dla pieszych!
Wkładaj kask, gdy jedziesz rowerem lub motorem!
Nie uruchamiaj samodzielnie maszyn rolniczych!

7. Praca plastyczna „Podróż moich marzeń” – rysowanie pastelami.

Opracowała Małgorzata Śliwińska – nauczyciel świetlicy
w SzkolePodstawowej nr5 w Turku.
Wyświetleń: 3324


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.