Katalog

Andrzej Kamiński, 2012-05-28
Wilkołaz

Zajęcia zintegrowane, Plany pracy

Program zajęć rewalidacyjno-logopedycznych z elementami informatyki

- n +

Andrzej Kamiński
nauczyciel edukacji zintegrowanej
Publiczna Szkoła Podstawowa
w Olbiecinie

Program zajęć rewalidacyjno-logopedycznych z elementami informatyki



Cele zajęć:

Zajęcia mają charakter usprawniający percepcję wzrokową, słuchową, ruchową i czuciową oraz koordynację pomiędzy nimi.
Celem zajęć jest także zdobywanie wiadomości i umiejętności, utrwalanie wiadomości i umiejętności przekazywanych na lekcjach, bliższe poznanie komputera, sposobów pracy na nim i urządzeniach z nim współpracujących oraz kształcenie zamiłowań informatycznych.

Tematyka zajęć:

1.Ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne:

- ćwiczenia języka, warg, podniebienia
- ćwiczenia czucia języka i jego położenia w trakcie wymowy fonetycznej

2. Ćwiczenia oddechowe:

- pogłębianie oddechu, rozruch przepony, wydłużanie fazy wydechowej, zapobieganie
arytmii oddechowej (np. mówienie na wdechu), ćwiczenia mowy z jednoczesnym
oddychaniem ustami i ćwiczenia oddechowe nosem w czasie spoczynku.

3.Ćwiczenia rytmizujące

- maszerowanie przy akompaniamencie muzyki( na sygnał zatrzymanie, klaskanie i.t.p.)
- wymawianie sylab rytmicznie
- klaskanie językiem w takt
- wymawianie imion w tempie marsza
- wyklaskiwanie i wystukiwanie rytmów, podskoki

4.Ćwiczenia słuchu fonematycznego i pamięci słuchowej

- porównywanie różnych głosów (zwierząt, pojazdów)
- naśladowanie słyszących głosów(wyrazy dźwiękonaśladowcze)
- rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków w otoczeniu(np. barwy głosów ukrytych
instrumentów)
- wyróżnianie, rozpoznawanie i nazywanie głosek, powtarzanie ich
- próby odtwarzania prostych melodii na instrumencie

5.Ćwiczenia rozumowania mowy przez trening uważnego słuchania(np. wykonywanie
prostych poleceń)
6.Kształcenie systemu gramatycznego(budowa zdań, wypowiedzi, opisów, formy rzeczownika,
czasownika, przymiotnika, ich pytania
7. Rozwijanie słownictwa, znaczeń, pojęć
8. Gry i zabawy motywujące do komunikacji werbalnej i ćwiczenia relaksacyjne
9. Korygowanie i wywoływanie głosek oraz wypowiedzi zdaniowych

10. Analiza i synteza wyrazowa, sylabowa pod względem słuchowym
11. Kształtowanie słownictwa i pojęć matematycznych oraz rozwijanie umiejętności
dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia oraz umiejętności praktycznych
typu: godzina na zegarku, data, kalendarz i.t.p.
12. Praca z komputerem:

- ćwiczenia w samodzielnym włączaniu i wyłączaniu komputera i urządzeń z nim
współpracujących
- ćwiczenia w sprawnym posługiwaniu się myszką i klawiaturą
- ćwiczenia w nauce pisania w Wordzie i Worksie
- ćwiczenia graficzne w Peindzie
- próby instalowania oprogramowań
- swobodne gry i zabawy z komputerem
- ćwiczenia w pisaniu tekstów swobodnych i na określony temat
- ćwiczenia w drukowaniu swoich prac
- bezpieczne serfowanie po „Internecie”( gry i zabawy, zdobywanie informacji, nauka)
- praca z komputerowymi programami edukacyjnymi:
„Moja pierwsza encyklopedia i elementarz”, „Klik uczy liczyć”, „ Klik uczy czytać”, „Ocena wymowy dziecka”, „Dyslektyk II”, „Ortografia od lat 7”, „ Logopedyczne zabawy cz. I, II”,
„ Królik Bystrzak dla drugoklasisty”, „ Bawię się i uczę w klasie II”, „Encyklopedia PWN”.


Na zajęciach będziemy szukać odpowiedzi na pytania:

- Co to jest Internet?
- Czy komputer może pomóc w nauce?
- Co to jest program komputerowy i do czego służy?
- Czy wszystkie programy można wgrać do każdego komputera?
- Co to są wirusy komputerowe i programy antywirusowe?
- Jakie są zagrożenia złego korzystania z komputera czy Internetu?


Zajęcia mają charakter zintegrowany i przenikają się treściowo. Są prowadzone społecznie, trwają 1 godzinę lekcyjną co tydzień i są dla chętnych.





Wyświetleń: 1280


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.