AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Renata Duch, 2012-05-28
Warszawa

Różne, Ćwiczenia

Zabawy relaksacyjne do wykorzystania na świetlicy szkolnej

- n +

Zabawy relaksacyjne do wykorzystania na świetlicy szkolnej

W dzisiejszych czasach dzieci mają zbyt mało ruchu i za wiele czasu spędzają przed monitorem komputera, czy ekranem telewizora. Warto zadać sobie pytanie jak można zminimalizować i niwelować tak niekorzystne zachowania.
Świetlica szkolna jest bardzo dobrym miejscem do przeprowadzenia zajęć o podłożu prozdrowotnym. Wykorzystując ciekawość i naturalną potrzebę ruchu dziecka chciałam zaszczepić w uczniach chęć świadomego, aktywnego i przede wszystkim zdrowego stylu życia oraz kształtowania pozytywnych zainteresowań, a także wyrabianiu nawyków racjonalnego spędzania wolnego czasu.
Jak wiadomo potrzeba ruchu u dziecka ma charakter spontaniczny i instynktowny. A z drugiej strony w połączeniu z zabawami relaksacyjnymi, wyciszającymi, oddechowymi zapewnia równowagę organizmu.
Dobrze przystosowane do życia dziecko to dziecko zdrowe, radosne, odporne, sprawne fizycznie i psychiczne. Zdrowie jest nieodłącznym warunkiem osiągnięć szkolnych. Chciałam więc nauczyć dzieci jak kształtować pozytywny stosunek do świata i dbać o własne zdrowie. Przykładów atrakcyjnych zajęć można wymieniać bez liku.

Zacznijmy od zabaw i ćwiczeń relaksacyjnych.
Ćwiczenia przeznaczone są dla wszystkich dzieci i w każdym wieku. Istnieje ścisła zależność między stanem zrelaksowania , a funkcjonowaniem całego ciała. Zaproponowane metody terapeutyczne, relaksacja stanowić mają integralny element naszych codziennych oddziaływań wychowawczo – dydaktycznych. Zajęcia prowadzimy przy otwartym oknie, powoli i bez pośpiechu. Proponuje wykorzystać podkład muzyczny w postaci muzyki klasycznej lub relaksacyjnej.
Dzieci uczą się tej ważnej techniki – która jest warunkiem poradzenia sobie ze stresem i całym trudem dnia codziennego - najłatwiej w wyniku częstych, mimowolnych i zaaranżowanych ćwiczeń. Celem ćwiczeń jest przekonanie i nauczenie dziecka, że może kontrolować rytm swojego życia, że jest w stanie odprężyć się oraz skupić się mimo wszelkich zewnętrznych i wewnętrznych obciążeń i odpocząć po lekcjach. Proponuję Technikę relaksacji wg Jacobsona w wersji B.Kaji lub Trening autogenny Schultza w wersji A. Polender
Przykładowe teksty służące wprowadzaniu dziecka w stan relaksu.

Technika relaksacji wg Jacobsona w wersji B.Kaji.

Dzieci leżą wygodnie na kocykach lub dywanie. Nogi wyciągnięte swobodnie. Głowa złożona na małej poduszce. Ramiona wyciągnięte wzdłuż tułowia tak, aby się nie dotykały.
1. Zegnij prawe ramię tak, by naprężyć biceps.
Jesteś silny, bardzo silny, naprężaj go mocno (przez kilka sekund). Czujesz, jak bardzo napięte są twoje mięśnie? A teraz jesteś słaby, rozluźnij napięte mięśnie, połóż z powrotem rękę na dywan. Teraz wyraźnie czujesz, jak rozluźniły się twoje mięśnie.
2. To samo, tylko lewą ręką.
3. Naciśnij, jak możesz najsilniej, pięścią prawej ręki na klocek (z tworzywa sztucznego) położony po twojej prawej stronie – jesteś silny, twoje mięśnie są napięte. A teraz rozluźnij mięśnie, jesteś znowu słaby, nie naciskaj już, czujesz ulgę. Mięśnie rozluźniły się.
4. To samo, tylko z pięścią lewej ręki.
A teraz odpocznij chwile, leż spokojnie i oddychaj spokojnie, równo, ręce twoje odpoczywają.
5. A teraz silna i słaba będzie twoja prawa noga.
Włóż klocek pod kolano zgiętej nogi i mocno ściśnij nogę w kolanie, a teraz noga słabnie, rozluźniasz mięśnie, wypuszczasz klocek.
6. To samo ćwiczenie, tylko z lewą nogą.
7. A teraz zobaczymy, czy masz tyle siły, by napełnić powietrzem swój brzuszek. Wciągnij mocno powietrze w płuca i napnij brzuszek jak balon, mocno, a teraz wypuść powietrze, rozluźnij mięśnie , czujesz ulgę.
8. Naciśnij mocno głową na poduszkę, na której leżysz, głowa jest bardzo silna, naciskasz mocno, a teraz rozluźnij mięśnie, głowa już nie naciska na poduszkę, odpoczywa, czujesz ulgę.
9. Jesteś niezadowolony i groźny, ktoś zniszczył twoją budowlę z klocków. Marszczysz mocno czoło, jeszcze mocniej, a teraz rozluźnij mięśnie, niech odpoczną, czoło jest gładkie.
10. Twoje oczy też możesz mocniej i słabiej zaciskać powiekami. Spróbuj teraz zacisnąć mocno powieki, jeszcze mocniej, a teraz rozluźnij je, odpocznij.
11. A teraz zaciśnij mocno szczęki, zęby dotykają zębów. I górna i dolna szczęka jest silna, zęby mocno naciskają na siebie. A teraz rozluźnij szczęki, czujesz ulgę.
12. Ułóż wargi tak jakbyś chciał powiedzieć „och” (lub zrób ryjek, jak u małej świnki) i napnij mocno mięśnie ust, a teraz rozluźnij mięśni



Do ćwiczeń niezbędna jest przestrzeń. Każdy uczestnik zabawy musi mieć na tyle miejsca, aby swobodnie wykonał wszystkie ćwiczenia. Przechodzimy od makroruchów do mikroruchów w obrębie twarzy.

Opracowała :Renata Duch



Zgłoś błąd    Wyświetleń: 1262


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.