Katalog Edyta Lipińska, 2012-05-28 Siedlce Matematyka, Sprawdziany i testy KONSPEKT LEKCJI MATEMATYKI W KLASIE IVKONSPEKT LEKCJI MATEMATYKI W KLASIE IV-ej TEMAT: POZNAJEMY KĄTY I ICH RODZAJE. Prowadzący: Edyta Lipińska CELE OGÓLNE: - utrwalenie pojęć: prosta, półprosta, odcinek oraz ich oznaczeń - zapoznanie uczniów z pojęciem kąta oraz rodzajami kątów CELE SZCZEGÓŁOWE: uczeń: - pozna pojęcie kąta oraz sposoby jego oznaczania - potrafi narysować kąt, wskazać jego ramiona i wierzchołek - rozróżnia kąty: ostre, proste i rozwarte oraz pełne i półpełne METODY: - praktyczne – doświadczenia wykonywane przez uczniów, sporządzanie notatek. - praca z podręcznikiem „Mogę zostać Pitagorasem” S.Durydiwki i S.Łęskiego. - zabawa „Kąty” POMOCE: Model zegarka z ruchomymi wskazówkami, kwadratowe karteczki, karta samooceny ucznia po lekcji, kreda tablica. PRZEBIEG LEKCJI: I. Sprawy organizacyjne II. Powtórzenie wiadomości z ostatnich lekcji A. Pojęcia: punkt, prosta, półprosta, odcinek, łamana B. Oznaczenia tych pojęć III. Podanie tematu lekcji: Poznajemy kąty i ich rodzaje. IV. Realizacja tematu lekcji. ZADANIE 1. Narysuj dwie półproste o wspólnym początku w punkcie O. Powstałe obszary zacieniuj kolorami. Wybrany uczeń rozwiązuje zadanie na tablicy, pozostali w swoich zeszytach. Jaką figurę otrzymaliśmy? Czy jest ona tylko jedna? Jaką figurę otrzymaliśmy ? Czy jest ona tylko jedna ? Pod rysunkami uczniowie zapisują definicję kąta z podręcznika str. 169 Każda część płaszczyzny ograniczona dwiema półprostymi o wspólnym początku wraz z tymi półprostymi tworzy kąt. Półproste OA i OB nazywamy ramionami kąta, a wspólny początek O nazywamy wierzchołkiem kąta. Każdy kąt oznaczamy symbolem < oraz wielkimi literami alfabetu. Nauczyciel zwraca uwagę, że wnętrze kąta zaznacza się łukiem. Uwagi: Środkowa litera oznacz zawsze wierzchołek kąta. Kąt można też nazywać literą oznaczającą jego wierzchołek. ZADANIE 2. Na którym rysunku przedstawiony jest kąt DOM? ZADANIE 3. Przerysuj do zeszytu kąty i oznacz je literami. ZADANIE 4. Złóż dwukrotnie kartkę papieru. Jakie kąty otrzymałeś? Uczniowie wklejają kartki do zeszytów, a pod nimi zapisują: Kąt mniejszy od kąta prostego jest kątem ostrym. Kąt większy od kąta prostego i mniejszy od kąta półpełnego jest kątem rozwartym. Kąt prosty oznaczamy symbolem . Nauczyciel pyta: Który kąt z zadania 3 jest kątem ostrym, rozwartym i prostym? Podpisz je pod odpowiednimi rysunkami. Jak wygląda kąt półpełny? ZADANIE 5. Narysuj dwa kąty proste o wspólnym wierzchołku i wspólnym ramieniu. Uczniowie rozwiązują zadanie w zeszytach. WNIOSEK: Kąt półpełny jest równy dwóm kątom prostym. ZADANIE 6. Narysuj cztery kąty proste o wspólnym wierzchołku. WNIOSKI: Kąt pełny jest równy dwóm kątom półpełnym. Kąt pełny jest równy czterem kątom prostym. ZADANIE 7. Praca z zegarem. Ustaw wskazówki zegara tak, aby tworzyły one kąty: a) prosty b) ostry c) rozwarty d) półpełny e) pełny Jaką godzinę wskazuje zegar w każdym z tych przypadków? Czy jest tylko jedno rozwiązanie? Z uwagi na to, iż oznaczenia na zegarze są znakami rzymskimi, nauczyciel przypomina ich znaczenie. V. Podsumowanie lekcji poprzez zabawę „Kąty” . Uczniowie ustawiają się w dwóch szeregach (dwie półproste). Ustalamy, które dziecko będzie „początkiem” tych półprostych. 1. Tworzymy kąt prosty. 2. Tworzymy kąt ostry. 3. Tworzymy kąt rozwarty. 4. Tworzymy kąt półpełny. 5. Tworzymy kąt pełny. 6. Wymień punkty (dzieci), należące do ramion kąta. 7. Który punkt (dziecko) jest wierzchołkiem kąta? 8. Podaj nazwę kąta. UWAGA: Nazwy punktów możemy tworzyć np. od pierwszych liter imion dzieci. VI. Zadanie pracy domowej. Zad: 4.2, 4.3, 4.4 / 172 i 173 (podręcznik) VII. Wypełnianie przez uczniów karty samooceny. KARTA SAMOOCENY UCZNIA PO LEKCJI (Podkreśl jedną z odpowiedzi) 1. Twoim zdaniem temat lekcji był ciekawy i spełnił Twoje oczekiwania - Niewystarczająco - Średnio - Bardzo dobrze 2. Lekcja była – Twoim zdaniem - Interesująca - Nudna - Nijaka 3. Jaki był Twój udział w rozwiązywaniu zadań, ćwiczeń? - Bardzo aktywny - Średnio aktywny - Mało aktywny 4. Pracowałeś: - Z przyjemnością - Bez przyjemności 5. Zrozumiałeś: - Wszystko - Prawie wszystko - Niewiele VIII. Pożegnanie klasy. Wyświetleń: 3494
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |