![]() |
![]() |
Katalog Małgorzata Tunk, 2012-05-28 Racibórz Fizyka, Konspekty Rozszerzalność temperaturowa ciałKonspekt lekcji w klasie I gimnazjum Temat: Rozszerzalność temperaturowa ciał Cele: 1. Ogólne rozbudzenie zainteresowania zjawiskami występującymi w przyrodzie nabycie umiejętności wykonywania prostych doświadczeń, opisywanie ich i prezentowanie wyników 2. Operacyjne uczeń wie, jak zachowują się ciała stałe, ciecze i gazy podczas ogrzewania i oziębiania uczeń wie na czym polega wyjątkowa rozszerzalność wody uczeń wie, że zmiany objętości ciała zależą od rodzaju ciała, objętości początkowej, jak również od zmiany temperatury uczeń zna pojęcie: rozszerzalność temperaturowa uczeń umie przeprowadzić proste doświadczenia, obserwacje uczeń umie zmierzyć temperaturę termometrem laboratoryjnym, pokojowym, lekarskim uczeń umie wskazać różnice w budowie termometrów Metody problemowa ćwiczenia praktyczne słowna – pogadanka praca z podręcznikiem Pomoce dydaktyczne pierścień Gravesanda dylatoskop probówka z zimną wodą korek do probówki z umieszczoną w nim cienką szklaną rurką zlewka z zimną wodą zlewka z ciepłą wodą palnik zapałki termometry: laboratoryjny, pokojowy, lekarski plastikowa butelka po napojach balonik denaturat, olej Przebieg lekcji 1. Część wstępna powitanie uczniów czynności organizacyjne: sprawdzenie obecności, przygotowanie stanowiska pracy powtórzenie materiału z poprzedniej lekcji sprawdzenie zadania domowego 2. Część właściwa zapoznanie uczniów z tematem, informacja o sposobie pracy na lekcji i zachęta do aktywnej i sumiennej pracy wykonanie doświadczeń obrazujących rozszerzalność temperaturową w ciałach stałych, cieczach i gazach Doświadczenie 1 Przejście zimnej i gorącej kuli metalowej przez pierścień Gravesanda. Wyjaśnienie, jak ma przebiegać doświadczenie przeprowadzenie doświadczenia przez ucznia pod kontrola nauczyciela omówienie doświadczenia (uczniowie mówią o swoich obserwacjach, odpowiadają na pytania zadane przez nauczyciela) zapisanie obserwacji doświadczenia w zeszycie zwrócenie uwagi na to, że zmiany objętości ciała zależą od rodzaju ciała, objętości początkowej jak również od zmiany temperatury Doświadczenie 2 wyjaśnienie, jak ma przebiegać doświadczenie z dylatoskopem przeprowadzenie doświadczenia przez uczniów pod kontrolą nauczyciela omówienie doświadczenia zapisanie obserwacji z doświadczenia w zeszycie omówienie znaczenia i zastosowania zjawiska rozszerzalności temperaturowej ciał stałych w praktyce zapisanie spostrzeżeń w zeszycie Doświadczenie 3 Zachowanie się wody (oleju, denaturatu) w rurce podczas ogrzewania i oziębiania. Wykorzystujemy naczynia z ciepła i zimną wodą. wyjaśnienie, jak ma przebiegać doświadczenie przeprowadzenie doświadczenia przez uczniów pod kontrolą nauczyciela omówienie doświadczenia zapisanie obserwacji z doświadczenia w zeszycie omówienie zjawiska anomalnej rozszerzalności wody omówienie znaczenia i zastosowania zjawiska rozszerzalności temperaturowej cieczy w praktyce Doświadczenie 4 Zachowanie się balonika nałożonego na szyjkę butelki podczas ogrzewania i oziębiania. wyjaśnienie, jak ma przebiegać doświadczenie przeprowadzenie doświadczenia przez uczniów pod kontrolą nauczyciela omówienie doświadczenia zapisanie obserwacji doświadczenia w zeszycie omówienie znaczenia i zastosowania zjawiska rozszerzalności temperaturowej gazów w praktyce Doświadczenie 5 Pomiar temperatury wody termometrami: pokojowym, laboratoryjnym, lekarskim. czy termometry wskazują jednakowe wartości temperatury? którego termometru najlepiej użyć do pomiaru temperatury wody? 3. Część końcowa podsumowanie lekcji: 1. określenie przez uczniów, co dzieje się z ciałem stałym, cieczą i gazem po ogrzaniu i oziębieniu 2. od czego zależą zmiany objętości ocena aktywności uczniów na lekcji zadanie domowe: Jakie znaczenie ma zjawisko rozszerzalności temperaturowej ciał w przyrodzie i w życiu człowieka. Podaj przykłady. Wyświetleń: 2753
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |