![]() |
![]() |
Katalog Marta Busz, 2012-05-29 Ostrzeszów Awans zawodowy, Plany rozwoju zawodowego PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA STAŻYSTY UBIEGAJĄCEGO SIĘ O AWANS NA STOPIEŃ NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGOPLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA STAŻYSTY UBIEGAJĄCEGO SIĘ O AWANS NA STOPIEŃ NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO Cel główny stażu: uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego. I. ZNAJOMOŚĆ ORGANIZACJI, ZADAŃ I ZASAD FUNKCJONOWANIA PLACÓWKI (§ 6 ust. 2 pkt. 1). L.p. Wyszczególnienie zadań, działań i czynności. Forma / metoda realizacji Dowody realizacji / dokumentacja Termin realizacji, osoby wspierające. 1. Poznanie procedury osiągania awansu zawodowego nauczycieli. - Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego nauczycieli, tj. Karta nauczyciela, Ustawa o Systemie Oświaty, Rozporządzenie Ministra Edukacji narodowej z dnia 1 grudnia 2004r. z późniejszymi zmianami. - Zapoznanie się z zadaniami i wymogami kwalifikacyjnymi nauczyciela ubiegającego się o stopień awansu zawodowego. Poznanie wymagań dotyczących uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego. IX 2011 oraz cały okres trwania stażu w miarę potrzeb (nowe akty i rozporządzenia prawne). Dyrektor szkoły, Opiekun stażu. 2. Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu. - Rozmowa, ustalenie zasad współpracy. - Opracowanie harmonogramu obserwacji zajęć przez nauczyciela stażystę oraz zajęć obserwowanych przez opiekuna. - Harmonogram spotkań i obserwacji zajęć. - podpisanie umowy - zasad współpracy z opiekunem stażu. IX 2011, na bieżąco Opiekun stażu. 3. Opracowanie Planu Rozwoju Zawodowego. Napisanie Planu Rozwoju Zawodowego. Plan Rozwoju Zawodowego. IX 2011 4. Zapoznanie się z tygodniowym rozkładem zajęć w szkole, dyżurami, zastępstwami, zasadami współpracy dyrektora z pracownikami. Obserwacja, udział w spotkaniach zespołów, posiedzeniach Rady Pedagogicznej, konsultacje z opiekunem stażu oraz dyrektorem. Potwierdzenie opiekuna stażu oraz dyrektora. W ciągu stażu. 5. Poznanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły. Zapoznanie się z podstawowymi aktami prawnymi regulującymi pracę szkoły: Statut Szkoły, program wychowawczy, WSO, szkolny Program Profilaktyki. Notatki własne. IX, X 2011r. 6. Poznanie zasad prowadzenia dokumentacji. Zapoznanie się z rodzajem oraz sposobem prowadzenia dokumentacji szkolnej: dziennik lekcyjny, protokólarz Rady Pedagogicznej. Wpisy w dzienniku. IX 2011 7. Uczestniczenie w pracach organów szkolnych związanych z realizacją jej podstawowych zadań i funkcji. - Udział w posiedzeniach Rady Pedagogicznej. - Udział w zebraniach Rady Rodziców. - Współpraca z rodzicami (zebrania, spotkania indywidualne). Notatki własne, potwierdzenie udziału przez opiekuna stażu. W ciągu stażu. 8. Dokumentowanie realizacji Planu Rozwoju Zawodowego. Gromadzenie dokumentacji, zaświadczeń, potwierdzeń, scenariuszy lekcji, kart obserwacyjnych zajęć. Teczka stażysty. W ciągu stażu. 9. Przygotowanie sprawozdania z przebiegu Planu Rozwoju Zawodowego. Sporządzenie sprawozdania opisującego przebieg oraz stopień realizacji przyjętego Planu rozwoju zawodowego, uwzględnienie zmian i modyfikacji planu rozwoju. Sprawozdanie z realizacji Planu Rozwoju Zawodowego. V 2012 10. Poznanie podstawowych zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole oraz przepisami przeciwpożarowymi. - Udział w szkoleniu BHP - Poznanie obowiązujących przepisów - Praktyczne stosowanie zasad BHP podczas codziennej realizacji zajęć praktycznych. Zaświadczenie o ukończeniu szkolenia BHP. IX 2011 II. UMIEJĘTNOŚĆ PROWADZENIA ZAJĘĆ W SPOSÓB ZAPEWNIAJĄCY WŁAŚCIWĄ REALIZACJĘ STATUTOWYCH ZADAŃ PLACÓWKI (§ 6 ust. 2 pkt. 2). 1. Doskonalenie multimedialnych technik pracy - Przygotowanie dokumentacji stażu w formie elektronicznej. - Publikacja planu rozwoju zawodowego w Internecie. - Przygotowywanie pomocy dydaktycznych - Teczka stażysty - CD z zapisem elektronicznym W ciągu stażu. 2. Udział w wewnątrzszkolnym doskonaleniu i samokształceniu - Uczestnictwo w szkoleniowych Radach Pedagogicznych. - Zapoznanie się z literaturą pedagogiczną i psychologiczną. - Wyszukiwanie interesujących informacji w Internecie. - Pogłębianie wiedzy na temat metod diagnozy psychologicznej, prowadzenia zajęć. - Notatki własne - Wykaz pozycji bibliograficznych i stron internetowych wraz z notatkami z lektury Notatki własne Materiały pomocnicze W ciągu stażu. 3. Uczestnictwo w kursach dokształcających. Poszerzenie wiedzy i umiejętności w zakresie wybranych problemów dydaktycznych, bądź wychowawczych. Zaświadczenie ukończenia danej formy doskonalenia. W ciągu stażu. 4. Zadania wynikające z własnych zainteresowań oraz potrzeb placówki. Rozpoczęcie studiów podyplomowych w Wyższej Szkole Nauk Humanistycznych i dziennikarstwa w zakresie Oligofrenopedagogiki. Zaświadczenie o rozpoczęciu studiów. X/XI 2011r. - VII 2012r. 5. Uczestnictwo i organizacja Świąt Przygotowania do Święta Pieczonego Ziemniaka. - Scenariusz Święta - Zdjęcia IX 2011r. III. ZNAJOMOŚĆ ŚRODOWISKA UCZNIÓW, ICH PROBLEMÓW ORAZ UMIEJĘTNOŚĆ WSPÓŁPRACY ZE ŚRODOWISKIEM UCZNIÓW (§ 6 ust. 2 pkt. 3). 1. Poznawanie środowiska uczniowskiego i włączenie się w rozwiązywanie problemów. Rozmowy i spotkania z rodzicami (zebrania) i uczniami oraz nauczycielami. - Notatki, obserwacje, diagnozy. W ciągu stażu. 2. Poznawanie sytuacji wychowawczej wychowanków oraz ich problemów dydaktycznych. Analiza dokumentów prowadzonych w szkole: -opinie i orzeczenie PPP -zapisy w protokołach -rozmowa, wywiad. Wpisy w dzienniku dot. spotkań z rodzicami uczniów. W ciągu stażu. 3. Zdobywanie wiedzy w zakresie potrzeb terapeutyczno-pedagogicznych uczniów. Studiowanie literatury psychologicznej i pedagogicznej. - Spis literatury. - Notatki, streszczenia. W ciągu stażu. 4. Zapoznanie się ze sposobami gromadzenia informacji o środowisku uczniów. Rozmowy ze szkolnym pedagogiem, nauczycielami, wychowawcami klas. Spostrzeżenia, wnioski. IX 2011r. 5. Poznanie instytucji mogących pomóc w sprawach wychowawczych. Własne poszukiwania, rozmowa w zespole integracyjnym, spotkania z pedagogiem i psychologiem. Spostrzeżenia wnioski XII 2011r. /I 2012r. 6. Nawiązanie współpracy z Pedagogiem, Psychologiem, Logopedą Rozmowy na temat problemów uczniów, udział w spotkaniach zespołów integracyjnego. Spostrzeżenia, wnioski W ciągu stażu. IV. UMIEJĘTNOŚC OMAWIANIA PROWADZONYCH I OBSERWOWANYCH ZAJĘĆ (§ 6 ust. 2 pkt. 4). L.p. Wyszczególnienie zadań, działań i czynności. Forma / metoda realizacji Dowody realizacji / dokumentacja Termin realizacji. Osoby wspierające. 1. Ustalenie z opiekunem stażu terminów i zagadnień zajęć obserwacyjnych Opracowanie zakresu i tematów zajęć, zagadnień i tematów lekcyjnych. Konspekty lekcji IX / X 2011 2. Uczestniczenie jako obserwator w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu. Obserwacja zajęć i omawianie ich z prowadzącym. Arkusze obserwacji zajęć prowadzone przez nauczyciela stażystę. - Notatki i wnioski z obserwowanych zajęć. Raz w miesiącu, w ciągu stażu. 3. Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu. - Konsultacja z opiekunem stażu. - Ocena i analiza mocnych i słabych stron. - Konspekty / scenariusze konkretnych lekcji. - Notatki, wnioski i uwagi do realizacji. - Samoocena stopnia realizacji zajęć. Raz w miesiącu, w ciągu stażu. 4. Prowadzenie zajęć w obecności Dyrektora - Prowadzenie planowanych zajęć, omówienie ich oraz analiza. - Opracowanie konspektu (scenariusza). Konspekty / scenariusze konkretnych lekcji. - Notatki, wnioski i uwagi do realizacji. - Samoocena stopnia realizacji zajęć. W ciągu stażu. 5. Przygotowanie się do zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację programu zajęć. - Opracowanie konspektów / scenariuszy zajęć. - Korzystanie z pomocy metodycznych (książki, poradniki). - Konspekty / scenariusze zajęć. - Wykaz pomocy dydaktycznych. W ciągu stażu. 6. Ocena własnych umiejętności, analiza mocnych i słabych stron własnej działalności. Działanie autorefleksyjne. Wprowadzanie udoskonalenia w prowadzeniu zajęć. W ciągu stażu. Wyświetleń: 4884
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |