![]() |
![]() |
Katalog MAŁGORZATA PINDEL, 2012-05-29 Przyborów Awans zawodowy, Różne Opis i analiza przypadku rozpoznawania problemu wychowawczego.ART.5 UST.2 PKT 1-3 OPIS I ANALIZA PRZYPADKU ROZPOZNAWANIA PROBLEMU WYCHOWAWCZEGO 1.IDENTYFIKACJA PROBLEMU. Analizą objęto grupę uczniów klasy pierwszej, których zachowanie w klasie budzi wiele zastrzeżeń: - zachowanie uczniów przejawiające się w agresji do kolegów; - brak samodyscypliny – rozmawianie i przeszkadzanie na lekcji pomimo bardzo ciągłych uwag nauczyciela; - małe zainteresowanie prowadzącymi zajęcia; - brak motywacji uczniów do nauki. 2. Geneza i dynamika zjawiska. Pierwsze spostrzeżenia i obserwacje negatywne o grupie pojawiły się już w pierwszych dniach nauki po rozpoczęciu roku szkolnego. Głównym źródłem informacji były uwagi wychowawczyni o zachowaniu się uczniów na zajęciach, a także moje częste interwencje w trakcie zajęć i przerw na niewłaściwe zachowanie uczniów. Wnioski dotyczące powstania problemu: - niedostosowanie społeczne – brak wzorców wyniesionych z domu; - brak dojrzałości szkolnej; 3. Znaczenie problemu. Istniejący problem wpływa destrukcyjnie na funkcjonowanie pozostałych uczniów w klasie. 4. Prognoza - negatywna: – utrwalanie złych zachowań uczniów, - brak bezpieczeństwa w klasie - frustracja nauczyciela; - pozytywna : – wdrożone oddziaływania wychowawcze pomocne w dyscyplinowaniu zespołu; - rozwiązanie problemu; - wzmocnienie integracji klasy; - większe poczucie bezpieczeństwa; - lepszy kontakt w relacjach: wychowawca – uczniowie; 5. Propozycje rozwiązania. Cele: - wygaszanie zachowań niektórych uczniów; - zdyscyplinowanie całego zespołu. Zadania: - utworzenie zespołu Wsparcia – składającego się z nauczycieli klas II i III i nauczycieli uczących; - uświadomienie uczniom problemu – złego zachowania na lekcjach i przerwach; - stopniowe przekazywanie uczniom przepisów szkolnych dotyczących zachowania się w szkole; - systematyczne rozliczanie i egzekwowanie konkretnych zachowań; - częsty kontakt szkoły z rodzicami; - informowanie rodziców o każdej negatywnej sytuacji zachowania ich dziecka w szkole; - systematyczne zwracanie uwagi na niewłaściwe zachowanie się uczniów na przerwach przez nauczycieli z zespołu Wsparcia; - kontakt z psychologiem udzielającym pomocy psychologiczno- pedagogicznej; Plan oddziaływań: Dyrektor szkoły: - rozmowa z klasą na temat zachowania się poszczególnych uczniów, a także całej klasy; - indywidualne rozmowy z rodzicami stwarzającymi trudności wychowawcze; - rozmowa z wychowawcą klasy, a także z nauczycielami z zespołu Wsparcia i nauczycielami uczącymi; Wychowawca: - przedstawienie problemu wychowawczego na zebraniu z rodzicami; - przedstawienie problemu wychowawczego Radzie Pedagogicznej; - systematyczne przypominanie uczniom praw i obowiązków wynikających ze Statutu Szkoły; - częsta współpraca z rodzicami, psychologiem; - systematyczne i konsekwentne rozliczanie uczniów z ich zachowań, stawianie im wymagań edukacyjnych; - częste spotkania i rozmowy o zachowaniu wychowanków w zespole Wsparcia. Efekty oddziaływań: Na podstawie obserwacji w/w grupy i poczynionych zabiegów wychowawczych stwierdzam, iż wyznaczone cele zmierzają do ich osiągnięcia. Po upływie 9 miesięcy nauki, klasa znacznie się zdyscyplinowała, a zachowanie agresywne niektórych uczniów zostało wyciszone. W wyniku tych działań jedna uczennica została skierowana do badania psychiatrycznego, które wykazało hiperkinetyczne zaburzenia zachowania z agresją. Uczennica ta jest pod stałą opieką lekarza specjalisty. Wyświetleń: 1774
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |