Katalog

MAŁGORZATA PINDEL, 2012-05-29
Przyborów

Awans zawodowy, Różne

Opis i analiza przypadku rozpoznawania problemu wychowawczego.

- n +

ART.5 UST.2 PKT 1-3

OPIS I ANALIZA PRZYPADKU ROZPOZNAWANIA PROBLEMU WYCHOWAWCZEGO

1.IDENTYFIKACJA PROBLEMU.
Analizą objęto grupę uczniów klasy pierwszej, których zachowanie w klasie budzi wiele zastrzeżeń:
- zachowanie uczniów przejawiające się w agresji do kolegów;
- brak samodyscypliny – rozmawianie i przeszkadzanie na lekcji pomimo bardzo ciągłych uwag nauczyciela;
- małe zainteresowanie prowadzącymi zajęcia;
- brak motywacji uczniów do nauki.

2. Geneza i dynamika zjawiska.

Pierwsze spostrzeżenia i obserwacje negatywne o grupie pojawiły się już w pierwszych dniach nauki po rozpoczęciu roku szkolnego. Głównym źródłem informacji były uwagi wychowawczyni o zachowaniu się uczniów na zajęciach, a także moje częste interwencje w trakcie zajęć i przerw na niewłaściwe zachowanie uczniów.

Wnioski dotyczące powstania problemu:
- niedostosowanie społeczne – brak wzorców wyniesionych z domu;
- brak dojrzałości szkolnej;

3. Znaczenie problemu.
Istniejący problem wpływa destrukcyjnie na funkcjonowanie pozostałych uczniów w klasie.

4. Prognoza
- negatywna:
– utrwalanie złych zachowań uczniów,
- brak bezpieczeństwa w klasie
- frustracja nauczyciela;
- pozytywna :
– wdrożone oddziaływania wychowawcze pomocne w dyscyplinowaniu zespołu;
- rozwiązanie problemu;
- wzmocnienie integracji klasy;
- większe poczucie bezpieczeństwa;
- lepszy kontakt w relacjach: wychowawca – uczniowie;


5. Propozycje rozwiązania.
Cele:
- wygaszanie zachowań niektórych uczniów;
- zdyscyplinowanie całego zespołu.
Zadania:
- utworzenie zespołu Wsparcia – składającego się z nauczycieli klas II i III i nauczycieli uczących;
- uświadomienie uczniom problemu – złego zachowania na lekcjach i przerwach;
- stopniowe przekazywanie uczniom przepisów szkolnych dotyczących zachowania się w szkole;
- systematyczne rozliczanie i egzekwowanie konkretnych zachowań;
- częsty kontakt szkoły z rodzicami;
- informowanie rodziców o każdej negatywnej sytuacji zachowania ich dziecka w szkole;
- systematyczne zwracanie uwagi na niewłaściwe zachowanie się uczniów na przerwach przez nauczycieli z zespołu Wsparcia;
- kontakt z psychologiem udzielającym pomocy psychologiczno- pedagogicznej;

Plan oddziaływań:
Dyrektor szkoły:
- rozmowa z klasą na temat zachowania się poszczególnych uczniów, a także całej klasy;
- indywidualne rozmowy z rodzicami stwarzającymi trudności wychowawcze;
- rozmowa z wychowawcą klasy, a także z nauczycielami z zespołu Wsparcia i nauczycielami uczącymi;
Wychowawca:
- przedstawienie problemu wychowawczego na zebraniu z rodzicami;
- przedstawienie problemu wychowawczego Radzie Pedagogicznej;
- systematyczne przypominanie uczniom praw i obowiązków wynikających ze Statutu Szkoły;
- częsta współpraca z rodzicami, psychologiem;
- systematyczne i konsekwentne rozliczanie uczniów z ich zachowań, stawianie im wymagań edukacyjnych;
- częste spotkania i rozmowy o zachowaniu wychowanków w zespole Wsparcia.


Efekty oddziaływań:

Na podstawie obserwacji w/w grupy i poczynionych zabiegów wychowawczych stwierdzam, iż wyznaczone cele zmierzają do ich osiągnięcia.
Po upływie 9 miesięcy nauki, klasa znacznie się zdyscyplinowała, a zachowanie agresywne niektórych uczniów zostało wyciszone.
W wyniku tych działań jedna uczennica została skierowana do badania psychiatrycznego, które wykazało hiperkinetyczne zaburzenia zachowania z agresją.
Uczennica ta jest pod stałą opieką lekarza specjalisty.
Wyświetleń: 1774


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.