Katalog Aneta Misio, 2012-05-31 Bukowiec Zajęcia przedszkolne, Projekty edukacyjne Projekt edukacyjny - "Las i jego mieszkańcy"PROJEKT EDUKACYJNY TEMAT: LAS I JEGO MIESZKAŃCY - PROJEKT 1.Cele projektu - Prowadzenie obserwacji lasu i jego mieszkańców - Rozpoznawanie najczęściej występujących ptaków, zwierząt i roślin na podstawie ich charakterystycznych cech - Określanie „menu mieszkańców lasu” - Dokarmianie zwierząt i ptaków - Odpowiednie zachowanie się w lesie - Znajomość grzybów trujących i jadalnych 2. Kontrakt przedstawiony w formie graficznej - dokarmianie ptaków - rozpoznawanie mieszkańców lasu - rozpoznawanie roślin i grzybów - zachowanie się w lesie - dzieci 6 letnie - sala zabaw - poznanie mieszkańców lasu - określanie przysmaków mieszkańców lasu - systematyczne dokarmianie ptaków i zwierząt - określanie roli lasu dla człowieka - poznanie grzybów jadalnych i trujących - prowadzenie obserwacji. - IX / X 20112r - udział w konkursie - zbieranie informacji na temat lasu - zbieranie karmy dla zwierząt - wykonanie plakatu pt. „Las” - zachowanie się w lesie - udział w prezentacji pt. „Przygoda w lesie”. - projekcja filmu pt. „Na jagody”. 3. Zadania dla grupy Podział na trzy grupy 5 osobowe ( Muchomorki, Iglaczki, Jagódki), z których każda będzie realizować takie same zadania. 1. Zebranie informacji na temat lasu i jego mieszkańców. 2. Zebranie nasion, owoców i siana, którymi żywią się mieszkańcy lasu. 3. Wykonanie plakatu pt. „Las”. 4. Zebranie obrazków przedstawiających zwierzęta, ptactwo leśne oraz grzyby jadalne i trujące. 5. Dokarmianie zwierząt. 6. Przedstawienie scenki teatralnej pt. „Przygoda w lesie”. 7. Udział w konkursie wiedzy o lesie. 4. Harmonogram działań. Data Działania szczegółowe Odpowiedzialni Przewidywane efekty 15-23 IX · Zbieranie informacji i ciekawostek na temat lasu i jego mieszkańców z wykorzystaniem „Księgi lasu” pod red: M. Wrońskiego.· Zbieranie informacji dotyczących rodzaju pokarmów dla ptaków i zwierząt leśnych na podstawie: wierszy, bajek, rozmów z rodzicami. Dzieci pomoc n-la · Dzieci znają ciekawostki przyrodnicze na temat lasu.· Potrafią prowadzić leśne obserwacje, znają ślady zwierząt i potrafią je tropić.· Wiedzą czym żywią się poszczególne ptaki i zwierzęta leśne. 24 IX · Wycieczka do lasu n-eldzieci · Zapoznanie się z lasem i jego mieszkańcami. · Dziecko potrafi obserwować i wyciągać wnioski z obserwacji.· Poprawnie zachowuje się w lesie.· Rozpoznaje poznane drzewa, krzewy, ptaki i zwierzęta. 27 IX – 06 X · Zbieranie karmy dla zwierząt i ptaków. Dzieci pomoc n-la · Zbieranie nasion np. zbóż, słonecznika, owoców jarzębiny, czarnego bzu, głogu i przyniesienie ich do przedszkola.· Każdy zespół zważy swoje zbiory i sporządzi z pomocą n-ki notatkę do port folio.· Dzieci zapakują do torebek zgromadzone zapasy oraz dokonają obliczeń, ile nasion i owoców zebrały wszystkie zespoły realizujące projekt. 30 IX · „W leśnej szkole” – udział dzieci w prezentacji w formie teatrzyku pt. „Przygoda w lesie”. n-eldzieci · opracowanie krótkiego scenariusza oraz przydział ról.· dziecko potrafi improwizować na określony temat.· Dziecko wciela się w podaną rolę.· Zna zwyczaje panujące w lesie. 01 X · Projekcja filmu z wykorzystaniem przeźroczy pt. „Na jagody”. n-eldzieci · Dziecko wypowiada się na temat zachowania głównych bohaterów.· Rozpoznaje florę i faunę lasu.· Zna owoce lasu. 06 X · Wycieczka – „Na grzyby”.· Dokarmianie zwierząt leśnych. n-eldzieci · Dziecko wyodrębnia poszczególne części grzyba.· Zna grzyby trujące i jadalne.· Dokarmia zwierzęta leśne 07 X · Wykonanie plakatu pt. „Las”. dzieci · Dziecko potrafi współpracować w grupie.· Przydzielenie zadań.· Wykonanie plakatu.· Prezentacja. 08 X · „Konkurs wiedzy o lesie”.· Prezentacja produktu końcowego projektu dla wszystkich dzieci oraz rodziców. dzieci · Dziecko potrafi zaprezentować swoje wiadomości.· Wykorzystuje zdobytą wiedzę w praktyce.· 3 – minutowy występ uczestników projektu, podczas którego dzieci przyjmują rolę ptaków i zwierząt okazując swoją wdzięczność za pomoc. 5. Ocena prezentacji. Oceny dokonuje komisja w składzie: 3 uczniów (nie realizujących projektu), nauczyciel, 3 rodziców. Wykorzystanie karty oceny prezentacji (załącznik 1). 6. Ocena projektu. Na ocenę końcową składa się: ocena prezentacji oraz ocena port folio. 7. Ewaluacja projektu – załącznik 2 ZAŁĄCZNIK 1 KARTA OCENY PREZENTACJI KRYTERIA OCENY PREZENTACJI MAKSYMALNA LICZBA PUNKTÓW PRZYZNANA LICZBA PUNKTÓW Logiczna konstrukcja wystąpień: wstęp, rozwinięcie, zakończenie 5 Rzeczowe przedstawienie zadania. 8 Przygotowanie i wykorzystanie środków dydaktycznych. 7 Zainteresowanie słuchaczy. 5 Oryginalność pomysłu. 5 Komunikatywność. 5 Zaangażowanie wszystkich członków grupy w prezentację. 5 Razem: 45 Liczba uzyskanych punktów.................... ZAŁĄCZNIK 2 KARTA EWALUACJI PROJEKTU Każde dziecko otrzymuje kartę ewaluacji, na której zaznacza znakiem X miejsce, które jest odpowiedzią na zadane pytania: Ţ Czy temat projektu był atrakcyjny? Ţ Czy realizując projekt zdobyłeś nową wiedzę? Ţ Czy atmosfera podczas realizacji projektu była dobra? TEMAT WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI ATMOSFERA * Nauczyciel pomaga dziecku w wypełnieniu tabeli (wyjaśnia niezrozumiałe słowa, udziela wskazówek). Wyświetleń: 1840
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |