Katalog Marzena Błaszczyk, 2012-05-31 Sulmierzyce Matematyka, Scenariusze scenariusz lekcji matematykiMarzena Błaszczyk Gimnazjum nr 2 Krotoszyn Scenariusz lekcji matematyki w klasie II gimnazjum wg programu „Matematyka z Plusem” DZIAŁ: TRÓJKĄTY PROSTOKĄTNE TEMAT: TRÓJKĄTY PROSTOKĄTNE W ZADANIACH- ZASTOSOWANIE TWIERDZENIA PITAGORASA I TWIERDZENIA ODWROTNEGO. Cel główny lekcji: - kształtowanie logicznego myślenia, - utrwalenie i zdiagnozowanie umiejętności wykorzystania twierdzenia Pitagorasa i twierdzenia odwrotnego w zadaniach. Cele operacyjne: - powtórzenie, przypomnienie twierdzenia Pitagorasa i twierdzenia odwrotnego, - obliczanie długości jednego z boków w trójkącie prostokątnym, - obliczanie przekątnej kwadratu, - obliczanie wysokości trójkąta równobocznego i równoramiennego, - obliczanie pola i obwodu trójkąta oraz trapezu, - powtórzenie związków między bokami w trójkątach prostokątnych o kątach ostrych 30° i 60° oraz 45° i 45°, - sprawdzanie, czy trójkąt o podanych bokach jest prostokątny. Metody i formy pracy: - praca z całym zespołem, operacje pamięciowe, - praca indywidualna i w parach, - praca w grupach, - praca samodzielna – sprawdzenie umiejętności. Środki dydaktyczne: - tablica interaktywna – ćwiczenia interaktywne z Gdańskiego Wydawnictwa Oświatowego (trójkąty prostokątne), - zestaw zadań – załącznik nr 1 i 2, - zestaw zadań sprawdzających umiejętności – załącznik nr 3, - karta samooceny. PRZEBIEG LEKCJI I. CZĘŚĆ WSTĘPNA Przed lekcją uczniowie zostają dobrani w pary i posadzeni tak, aby dwie pary stanowiły grupę. Uczniowie przypominają twierdzenie Pitagorasa, twierdzenie odwrotne, związki w trójkątach o danych kątach podczas wykonywania zadania ROZGRZEWKA –ćwiczenia z tablicą interaktywną (ćwiczenia z płyty CD Gdańskiego Wydawnictwa Oświatowego) II. CZĘŚĆ GŁÓWNA Uczniowie rozwiązują zadania o coraz bardziej zaawansowanym stopniu trudności: • Załącznik nr 1- TO KAŻDY WIEDZIEĆ MUSI – praca w parach, ale każdy uczeń musi wykonać obliczenia w zeszycie. Po wykonaniu zadania uczniowie podają rozwiązania na paskach szarego papieru. Następnie nauczyciel porównuje wyniki wszystkich grup, sprawdza ich poprawność. • Załącznik nr 2- TE ZADANIA ROZWIĄZAĆ WYPADA – praca w grupach nad zestawem trzech zadań. Uczniowie wykonują zadania w zeszytach. Następnie każda grupa zapisuje jedno wskazane rozwiązanie na kartkę papieru w celu sprawdzenia rozwiązania z całym zespołem. III. PODSUMOWANIE • Załącznik nr 3- POKAŻ CO UMIESZ – praca samodzielna ucznia, praca ta zostaje oceniona. ROZGRZEWKA Ćwiczenia interaktywne z płyty CD Gdańskiego Wydawnictwa Oświatowego dla klasy II gimnazjum ZAŁĄCZNIK nr 1 TO KAŻDY WIEDZIEĆ MUSI Zadanie 1. Oblicz długości odcinków oznaczonych literami. a) b) Zadanie 2. Sprawdź, czy trójkąt o bokach 30 cm, 4 dm, 20 cm jest prostokątny. Zadanie 3. Co jest dłuższe: przekątna kwadratu o boku 5 cm, czy wysokość trójkąta równobocznego o boku 8 cm? ZAŁĄCZNIK nr 2 TE ZADANIA ROZWIĄZAĆ WYPADA Zadanie 1. Maciej aby dojść z domu do szkoły, może iść drogą lub ścieżką przez park. O ile metrów skraca sobie drogę, idąc ścieżką/ Zapisz obliczenia. Zadanie 2. Jaki obwód ma romb o przekątnych długości 10 cm i 12 cm? Zadanie 3. Jakie pole i jaki obwód ma trójkąt równoramienny, którego wysokość ma długość 8 dm, a ramię 10 dm? ZAŁĄCZNIK nr 3 POKAŻ CO UMIESZ Zadanie 1. (2pkt) Oblicz długość odcinka „h” Zadanie 2. (2 pkt) Trawnik ma kształt prostokąta o wymiarach 9m x 12 m. Wzdłuż przekątnej tego trawnika przechodnie wydeptali ścieżką, aby skrócić sobie drogę. Oblicz długość tej ścieżki. Zadanie 3. (3 pkt) Sprawdź, czy trójkąt o podanych bokach 1,3m; 50cm; 12dm jest trójkątem prostokątnym. Zadanie 4. (3 pkt) Oblicz obwód narysowanego poniżej trapezu. KARTA SAMOOCENY ……………………………………… imię i nazwisko Uzyskane punkty Zadanie 1 ……………………….. Zadanie 2 ……………………….. Zadanie 3 ……………………….. Zadanie 4 ……………………….. Suma punktów: ……………………… Ocena: ………………………. Punktacja 9 – 10 pkt - bardzo dobry 7 - 9 pkt - dobry 5 – 6 pkt - dostateczny 3 – 4 pkt - dopuszczający 0 – 2 pkt - niedostateczny Wyświetleń: 2509
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |