Katalog Renata Sosna, 2012-06-11 Rybnik Zajęcia przedszkolne, Projekty edukacyjne SCENARIUSZ ZAJĘCIA DIAGNOZUJĄCEGO DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNĄTEMAT: „Czy potrafię ? przygotowanie do nauki czytania i pisania Cele ogólne: • Rozwijanie słuchu fonetycznego • Kształtowanie umiejętności liczenia • Analiza i synteza słuchowa wyrazów • Rozwijanie spostrzegania wzrokowego • Rozwijanie dyspozycji psychofizycznych niezbędnych do nabycia umiejętności pisania Cele szczegółowe: Dz. 5 letnie • rytmicznie powtarza tekst rymowanki • zna zapis swojego imienia i zapisu imion kolegów i koleżanek • dzieli proste słowa na sylaby (głoski) • tworzy słowo rozpoczynające się na daną sylabę • układa słowo z usłyszanych głosek • wyodrębnia w prostych słowach głoskę w nagłosiu • rozcina rysunek wzdłuż linii • posługuje się nożyczkami • układa obrazek z pociętych części Dz. 4 letnie • rytmicznie powtarza tekst rymowanki • zna zapis swojego imienia • dzieli proste słowa na sylaby • koloruje obrazek CELE WYCHOWAWCZE • bierze udział w zabawach METODY: • słowna - oparta na poleceniach dla dzieci • czynna - działań stawianych do wykonania FORMY PRACY • praca z całą grupą • praca indywidualna ŚRODKI DYDAKTYCZNE: • wizytówki • obrazki do czytania • karty pracy • obrazek do składania • kredki • nożyczki • koszyczki • guziki • instrumenty muzyczne: trójkąt, kołatka, tamburyn PRZEBIEG ZAJĘCIA: 1.Przywitanie się – - marsz w kole, rytmizuje tekst za pomocą sylab Wszyscy są Witam Was, Zaczynamy już czas. Jestem Ja, jesteś Ty Raz, dwa, trzy. 2.Zabawa „To twoje imię” –rozpoznawanie zapisu imion kolegów, koleżanek ( wizytówki) 3.Zabawa „ Moje imię” - dzielenie imion własnych na sylaby, (głoski ) Określanie głoski w nagłosiu 4. Zabawa ruchowa z elementami dźwiękonaśladowczymi „Owady”. Dz. poruszają się po sali .Na umówiony sygnał dżwiękowy ( ilość uderzeń, rodzaj instrumentu) dzieci naśladują ruchy i glosy wybranych zwierząt : osa, bocian ,żaba, (bzzy, kum, kle) ( instrumenty muzyczne: trójkąt, tamburyn, kolatka) 5. Zabawa w kole „Podziel na sylaby” ( obrazki ) 6. Posłuchaj pierwszej sylaby i dokończ słowa .Wskaż odpowiedni rysunek – tworzenie słów rozpoczynających się na dana sylabę (karta pracy ,guziki) 7.Zgadnij co powiedziałam? Zaznacz” - Synteza słuchowa wyrazów ( głoski ,– dz..5.l..), ( sylaby – dz. 4.l.) ( karta pracy ,koszyczki z guziki) 8.Zabawa „Leniwa ósemka”- ” ćw. Denisonna. Naśladuje ruchy n-la, rysuje w powietrzu, rysuje palcem po śladach na kartce papieru ( szary papier, mazak, karta pracy” leniwa ósemka”) 9. Praca przy stolikach. Składanie obrazka w całość -wycinanie po śladach ( nożyczki, obrazek) - Kolorowanie obrazka - ( dz. 4. letnie ) PRZEBIEG ZAJĘCIA: 1.Przywitanie się – marsz w kole, rytmizuje tekst za pomocą sylab Wszyscy są Witam Was, Zaczynamy już czas. Jestem Ja, jesteś Ty , Raz, dwa, trzy. 2.Zabawa „To twoje imię” –rozpoznawanie zapisu imion kolegów, koleżanek ( wizytówki) 3Zabawa „ Moje imię.” - dzieli imię na głoski , ( na sylaby dz. 4.l.) 4. Zabawa „Ile?” Liczenie sylab (głosek ) w imieniu własnym. (liczmany) 5.Zabawa „Liczymy”. – przeliczanie uderzeń . Ćw. słuchowe, spostrzegawczości ( obręcze, liczmany) 6.Zabawa ruchowa z elementami dźwiękonaśladowczymi „Owady”. Dz. dzielą się na grupy wg kolorów szarf, każda grupa porusza się przy dźwiękach określonego instrumentu, wydaje dźwięki (bzzy, kum, kle) 7. Zabawa,, Ile słów jest w zdaniu- słuchanie zdań wypowiadanych przez dz. na temat wiosny Wyodrębnianie w nich słów. Przeliczanie . Strona lewa (wskazówki , liczmany) 8. Zabawa w kole „Podziel na sylaby ( obrazki , płyta CD) 9.Jaki wyraz powiedziałam?” - Synteza słuchowa wyrazów ( głoski ,– dz..5.l..), ( sylaby – dz. 4.l.) ( obrazki) 10.Jaki wyraz powiedziałam?” Synteza słuchowa wyrazów ( sylaby ) ( karta pracy) 11.. Zabawa „Leniwa ósemka”- ” ćw. Denisonna. Naśladuje ruchy n-la, rysuje w powietrzu, …,rysuje po śladach, ( szary papier, mazak, k.p” leniwa ósemka 12. Składanie obrazka w całość 13 . Praca przy stolikach- :Wiosna” Rysowanie po śladach Kolorowanie obrazka Kolorowanie obrazka - ( dz. 4. letnie ) 3. Zabawa „Suszymy pranie” - Pranie było przypięte 8 klamerkami , odpinamy ręcznik przypięty 3 klamerkami, Ile klamerek zostanie ( plansza , klamerki) - Będziemy wieszać pranie ( działania dzieci). Najpierw wieszamy duży koc – używamy 6 klamerek, a obok mały koc – 3 klamerki (dzieci przypinają klamerki na 2 paskach papieru). Przeliczenie ile klamerek użyto? ( 2szablony-, sznurki, klamerki, pojemniki na klamerki ; ręczniki,- paski dla dz. ) 4. Zabawa „Zaczarowany motyl” - Spostrzegawczość i analiza wzrokowa, rozróżnianie figur geometrycznych - Pewien motyl miał na skrzydełkach wzorki z figur geometrycznych. Nałóż brakujące figury w taki sposób, aby na każdym skrzydle motyla były taki sam wzór. - Policz na skrzydłach motyla trójkąty, kwadraty, prostokąty, koła i połącz je z odpowiednią cyfrą wg wzoru - Przypinamy motyle do tablicy, sprawdzanie czy nikt się nie pomylił? (szablony motyla, kolorowe figury geometryczne) 5. „Gdzie możesz stanąć”- Zabawa ruchowa połączona z znajomością, kolorów, nazw figur geometrycznych - Dzieci maszerują swobodnie po sali w rytm bębenka, na sygnał „Gdzie możesz stanąć” ustawiają się przy odpowiednich figurach i głośno mówią nazwę figury ,sylabami zgodnie ze swoimi kartonikami (figury geometryczne dla dz. obręcze z figurami, bębenek) 6. Jaki wyraz powiedziałam?” - Synteza słuchowa wyrazów o-ko mu-cha ło-pa-ta ka-na-pa. 7. Zabawa w kole „Podziel na sylaby ( obrazki , płyta CD) 8. „Jaki wyraz powiedziałam? Słuchajcie uważnie! Jeśli macie na kartoniku obrazek którego nazwę powiem, to podnieście taki kartonik wysoko do góry f-o-t-e-l f-a-r-b-y w-a-g-a b-a-l-o-n 9. Segreguj wg ilości sylab-zabawa przy komputerze 10 . Koło fortuny –jaka głoskę słyszysz na początku wyrazu „Wyszukaj różnice” – Spostrzegawczość i analiza wzrokowa. Z 12. „Dokończ szlaczek” – Badanie percepcji wzrokowej i sprawności graficznej. ( karta pracy) 13. Puzzle do układania ,,Piłka”- Badanie poziomu analizy i syntezy wzrokowejdziecka. Ułóż na kartce puzzle i przyklej je. Jeśli wykonasz to zadanie szybko możesz podpisać obrazek za pomocą sylab (puzzle, kartka do przyklejenia puzzli, klej) Zabawa matematyczna „Łąkowe rachunki” Prowadząca: E. Sobolewska gr. wiekowa: 5 latki Scenariusz zajęcia obowiązkowego z obszaru edukacji matematycznej. TEMAT: Zabawa matematyczna – „Łąkowe rachunki”. CEL OGÓLNY: • Doskonalenie umiejętności przeliczania liczebnikami głównymi i porządkowymi, porównywania elementów w zbiorach w zakresie 6. CELE OPERACYJNE: • dziecko utrwala pojęcia „para, tyle samo, mniej, więcej”, • doskonali koordynację wzrokowo – ruchową, spostrzegawczość • zgodnie współdziała w zespole, potrafi pogodzić się z ewentualną przegraną • wypowiada się pełnym zdaniem, • doskonali przeliczanie na konkretach, liczebnikami gł. i porządkowymi, • aktywnie uczestniczy w zajęciu, • wdraża się do koncentracji uwagi, • utrwala nazwy mieszkańców łąki, • prawidłowo reaguje na sygnał dźwiękowy, wizualny. METODY: słowna- rozmowa czynna- zadań stawianych do wykonania. FORMA PRACY: z cała grupą, indywidualnie, zespołowo Pomoce: puzzle „Bocian”,obrazki przedstawiające różne owady i różną ich liczbę,szarfy, krążki, instrumenty perkusyjne,karty pracy. Wypełniając poniższy formularz będziesz otrzymywać informacje o nowościach na stronie: E-mail: Imię: Zgadzam się z Polityką Prywatności Przebieg zajęcia: 1. Słuchanie fragmentów wiersza I. Salach „Na łące”, krótka rozmowa nt. treści. Łąka tylu ma mieszkańców; zwierząt, roślin kolorowych. Tu motylek, a tam pszczółka, tutaj kwiatek – o, różowy! Nad tą łąką kolorów bal wydały dziś motyle. Zapraszają wszystkie dzieci więc zatańczę z nimi chwilę. 2. Układanie puzzli w grupach (każda grupa dostaje podzielony na części obrazek bociana, układają go w całość, która grupa pierwsza ułoży wygrywa, zostaje nagrodzona brawami. 3. Łąkowe rachunki – zabawa matematyczna. N –l przypina pierwszy obrazek ( 5 pszczół) Drugi (6 biedronek) ,Trzeci (4 koniki) ,Czwarty (3 motyle) Liczenie pszczół, biedronek, koników polnych, motyli. • Na wiosennej łące pszczoły latające. Ile ich jest? Czy wiesz? Dz. wybiera właściwy obrazek, liczy pszczoły, rysuje tyle żółtych kół na kartce, ile jest pszczół na obrazku. • Na wiosennej łące biedronki wędrujące. Ile ich jest? Czy wiesz? Dz. wybiera właściwy obrazek, liczy biedronki, rysuje tyle czerwonych kół na kartce, ile jest biedronek na obrazku. • Na wiosennej łące koniki skaczące. Ile ich jest? Czy wiesz? Dz. wybiera właściwy obrazek, liczy koniki, rysuje tyle zielonych kół na kartce, ile jest koników polnych na obrazku. • Na wiosennej motyle fruwające. Ile ich jest? Czy wiesz? Dz. wybiera właściwy obrazek, liczy motyle, rysuje tyle niebieskich kół na kartce, ile jest motyli na obrazku. Porównywanie liczby narysowanych kół czerwonych i żółtych przez łączenie ich w pary. 4. Zabawa ruchowa z elementami dźwiękonaśladowczymi „Owady”. Dz. dzielą się na grupy wg kolorów szarf, każda grupa porusza się przy dźwiękach określonego instrumentu, wydaje dźwięki (bzzy, kum, kle) Pszczoły (żółte szarfy) – trójkąt, Żabki (zielone szarfy) – tamburyno, Biedronki (czerwone szarfy) – kołatki Na dźwięk trójkąta – „pszczoły” fruwają nad łąką, wymawiając „bzzzy…bzzzy” Gdy zabrzmi tamburyn siadają na kwiatkach, a zaczynają skakać „żabki”, wymawiając „kum, kum…”Na dźwięk bębenka „żaby” chowają się do „kałuż”, a wychodzą „bociany” i klekoczą: „kle, kle…” 5. Praca przy stolikach- dz. dorysowuje brakujące elementy na sylwetach biedronek tak, aby każda wyglądała tak samo jak wzór. Temat: Wiosenna łąka. Cele ogólne: - zapoznanie z życiem roślin i zwierząt na łące, - rozwijanie słuchu fonematycznego, - dobieranie podpisów do obrazków monotematycznych, - kształtowanie spostrzegawczości i koordynacji wzrokowo- ruchowej, - wyrabianie sprawności manualnej, - ilustrowanie przeczytanego tekstu ( 6-latki ). Cele operacyjne: Dziecko 5-letnie: - wyszuka słowa na określoną samogłoskę, - dobierze obrazki rozpoczynające się tą samą głoską, - rozpozna i nazwie zwierzęta po słyszeniu ich odgłosów, które wydają w naturalnym otoczeniu, - ułoży obrazek zebry pocięty na cztery części, - pokoloruje obrazek bez wychodzenia poza jego kontury; Dziecko 6-letnie: - wyszuka słowa na określoną głoskę, - ułoży wyraz – podpis z pojedynczych liter do obrazka, - rozwiąże zagadki słuchowe, - przeczyta tekst ze zrozumieniem i wykona do niego ilustrację zgodną z treścią, - odwzoruje literę ,,z, Z” w liniaturze z zeszytu dla klasy pierwszej. PRZEBIEG ZAJĘĆ 1. Wprowadzenie w tematykę zajęć przy ilustracjach wiosennej łąki. 2. Zabawa dydaktyczna ,,Słowa i słówka”- wyszukiwanie nazw roślin i zwierząt na określoną głoskę, tworzenie do nich zdrobnień oraz podział słów na sylaby i głoski. 3. Zabawa twórcza pt.,, Wiosenna łąka”. 4. Indywidualna praca przy stolikach: 5-latki szukają obrazków na określone głoski, 6-latki układają wyrazy – podpisy z pojedynczych liter do obrazków. 5. Zabawa improwizacyjno-ruchowa do muzyki ,,Wiosna” – dzieci rozpoznają, nazywają i naśladują zachowanie zwierząt. 6. Indywidualna praca przy stolikach: 5-latki układają rysunek zebry z czterech części i kolorują go tak, aby nie wychodzić za linie, 6-latki czytają zdania z kart pracy i wykonują ilustrację zgodną z tekstem. 7. Zorganizowanie wystawy prac dla rodziców. 8. W drugiej części dnia 6-latki piszą litery,, z, Z” w liniaturze z zeszytu dla klasy pierwszej. DIAGNOZA OSIĄGNIĘĆ DZIECI na podstawie zajęć naucz. Bogusławy Kubackiej Obszar hospitacji diagnozującej dotyczył edukacji w zakresie przygotowania do nauki czytania i pisania. W celu dokonania wnikliwej analizy umiejętności przygotowania do nauki czytania i pisania ustalono standardy, które brzmiały: dziecko 5-letnie: - wyszuka słowa na określoną samogłoskę, - dobierze obrazki rozpoczynające się tą samą głoską, - rozpozna i nazwie zwierzęta po słyszeniu ich odgłosów, które wydają w naturalnym otoczeniu, - ułoży obrazek zebry pocięty na cztery części, - pokoloruje obrazek bez wychodzenia poza jego kontury Powitanie z maskotką „Pszczółki Mai” Wszyscy są Witam Was, 21 Zaczynamy już czas. Jestem Ja, jesteś Ty Raz, dwa, trzy. 2. Odszukanie wizytówek z imionami dzieci. 3. Zabawa paluszkowa „Powitanie" Gdy się rączki spotykają To od razu się witają. Gdy się kciuki spotykają, To do razu się witają. Gdy się palce spotykają To od razu się witają Wyliczanka: „Palce" Jeden palec, drugi, trzeci, tak umieją liczyć dzieci, czwarty, piąty palec mam. Widzisz? Umiem liczyć sam. 4. Rozmowa na podstawie ilustracji „ Motylki na łące". Nauczycielka opowiada dzieciom o motylku, który szukał najpiękniejsze 3. Zabawa paluszkowa przy wierszu „Dziesięć palców mam” Dziesięć palców mam Każdy stoi sam Czasem sobie porachuję czy któregoś nie brakuje czy je wszystkie mam. Pierwszy palec wielki wskazujący na figielki trzeci palec to największy a ten czwarty trochę mniejszy piąty to paluszek mały oto szereg cały!!! 4. Zabawa muzyczno ruchowa z elementem liczenia. Nauczycielka zawiesza dzieciom emblematy z liczbą. Dziecko musi zapamiętać jaka liczbą jest w zabawie. Dzieci poruszają się w rytm muzyki po całej sali. Kiedy muzyka milknie dobierają się parami np. dziecko z liczbą 2 i liczbą 3. Zadaniem dzieci jest policzenie jaką są liczbą kiedy dokonają dodawania swoich liczb(posługują się palcami lub dodają w pamięci. Jest to liczba 5 i muszą stanąć w miejscu oznaczonym liczbą 5. II część główna 1. Nauczycielka rozkłada dywaniki w szachownicę. Przy każdym dywaniku kładzie na tacy komplet klamerek do bielizny i kartoniki w kształcie: trójkąta, kwadratu i pięciokąta. 2. Dodawanie po dwa i odejmowanie po dwa. Nauczycielka zwraca się do dzieci siedzących za dywanikami. Weźcie trójkątny kartonik. Będziemy przypinać klamerki…. Najpierw dwa, potem dwa, potem jeszcze dwa. Pokażę wam jak to się robi. Proszę przypiąć klamerki i policzyć ile ich jest razem…. Odejmujemy. Jest sześć klamerek. Odjąć dwie… Ile zostało?... Odjąć dwie…….Ile zostało? Odjąć dwie…. Ile zostało?... Te same czynności dzieci wykonują z kwadratami i pięciokątami. 3. Dodawanie i odejmowanie po trzy. 4. Dodawanie i odejmowanie po pięć III część końcowa Dzieci siadają do stolika. Nauczycielka przygotowała taśmę liczbową. Zadaniem dzieci jest przyporządkowanie sumy oczek na kostce „Domina” do odpowiedniej liczby na taśmie. Dzieci bawią się w parch. Jedno dziecko przyporządkowuje wynik dodawania (sumę kropek kostki domina) z lewej strony, a drugie dziecko z prawej. Dzieci mogą współpracować I sprawdzać swoje wynik Autoprezentacja: Dziecko podchodzi do skrzyni z misiami, wybiera maskotkę i mówi: Jestem... lubię bawić się... 3. Zabawa „Miś i ołówek". -Ustalenie strony: lewej, strony prawej u siebie, założenie frotki, następnie u Misia. Seria zadań z układaniem ołówka z różnych stron Misia: połóż ołówek przed misiem, za misiem, po jego prawej stronie, po jego lewej stronie, pod misiem. 4. Ćwiczenia Dennisona ,,Maluj motyla". 5. Zabawa „Zmienne trójki" - wspierające rozwój umiejętności matematycznych. Dzieci dobierają się trójkami, ustawiają w rzędach, określają miejsce gdzie stoją: przed, między, za, obok. Na sygnał muzyczny zmieniają swoje miejsce w zespole i określają swoją pozycję. Zabawie towarzyszy wiersz: Raz, dwa, trzy Gdzie teraz jesteś ty? Dwa, trzy, raz Pokaż to jeszcze raz. 55 Trzy, raz, dwa Kto się tutaj pcha? 6. Ewaluacja:, która zabawa wam się podobała?. Na czym polegała zabawa z misiem? 7. „Ósemkowy obrazek"- ozdabianie według pomysłu dzieci dowolną techniką obrazka na bazie „Leniej ósemki” (kredkami, pisakami, kolorowym papiere Wyświetleń: 8677
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |