Katalog Barbara Jamróz, 2012-06-11 Czeladź Chemia, Konspekty Chiralność i izomeria optycznaKONSPEKT LEKCJI CHEMII W II KLASIE TECHNIKUM Temat lekcji: Chiralność i izomeria optyczna. Cel ogólny: Poznanie podstawowych pojęć i zjawisk stereoizomerii. Cele szczegółowe: uczeń zna i rozumie pojęcie chiralności; uczeń podaje przykłady przedmiotów chiralnych i achiralnych; uczeń wyjaśnia zjawisko izomerii optycznej; uczeń wyjaśnia pojęcie enancjomeru i racematu; uczeń podaje przykłady substancji optycznie czynnych; Metody i formy pracy: wykład; praca z podręcznikiem; praca indywidualna; Środki dydaktyczne: kreda, tablica; podręcznik; karta pracy ucznia; kartonowe trójkąty równoboczne (z jednej strony pomalowane), przecięte na pół wzdłuż jednej z wysokości; Przebieg lekcji : 1. Czynności porządkowe. 2. Przypomnienie wiadomości na temat izomerii i jej rodzajów. 3. Podanie tematu lekcji. 4. Rozdanie uczniom kart pracy i przygotowanych wcześniej trójkątów. 5. Przeprowadzenie ćwiczenia 10.1 z rozdziału 10.7 z podręcznika. 6. Wspólna dyskusja nad wynikiem tego modelowego eksperymentu. 7. Wprowadzenie pojęć – chiralność i achiralność. 8. Wykonanie ćwiczenia 1 z karty pracy ucznia. 9. Omówienie zjawiska chiralności na przykładzie cząsteczki bromochlorojodometanu. Podanie warunku chiralności cząsteczek. 10. Wykonanie ćwiczenia 2 z karty pracy ucznia. 11. Wprowadzenie pojęcia izomerii optycznej. Podanie przykładów związków optycznie czynnych. 12. Analiza schematu skręcalności optycznej z podręcznika (rozdział 10.7) oraz z karty pracy (wykonanie ćwiczenia 3). Praca domowa: Wymienić jak najwięcej różnych przedmiotów i cząsteczek z podziałem na chiralne i achiralne. Podsumowanie: Powtórzenie wiadomości o różnicach między cząsteczkami i przedmiotami chiralnymi i achiralnymi. Przypomnienie przykładów związków optycznie czynnych. KARTA PRACY UCZNIA CHIRALNOŚĆ I IZOMERIA OPTYCZNA Ćwiczenie 1 Znając pojęcia chiralności i achiralności nazwij poniższe grupy przedmiotów. Ćwiczenie 2 Spośród poniższych cząsteczek różnych związków, wskaż cząsteczki chiralne. Ćwiczenie 3 Opisz poniższy rysunek używając sformułowań: światło niespolaryzowane, światło spolaryzowane, enancjomer, polaryzator, kąt skręcenia płaszczyzny światła. Wyświetleń: 1481
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |