Katalog

Piotr Wasilewski, 2012-06-11
Warszawa

Wychowanie fizyczne, Różne

Opis i analiza przypadku - klasy liceum z problemem niskiej frekwencji na zajęciach wychowania fizycznego.

- n +

Piotr Wasilewski
nauczyciel wychowania fizycznego

Opis i analiza przypadku - klasy liceum z problemem niskiej frekwencji na zajęciach wychowania fizycznego




1.Identyfikacja problemu

Problem niskiej frekwencji na lekcjach wychowania fizycznego zarysował się w grupie chłopców klasy I AE liceum w roku szkolnym 2010/2011. Nie dotyczył on wprawdzie większości chłopców, ale powtarzając się często skutecznie dezorganizował zaplanowane zajęcia.

2.Geneza i dynamika zjawiska

Obserwując klasę od początku roku szkolnego, widziałem duży potencjał sportowy tkwiący w tej grupie chłopców. W przeciągu pierwszych miesięcy zajęć miałem problem z wyegzekwowaniem od kilku uczniów wymaganego stroju sportowego. Nie ćwiczącymi były przeważnie te same osoby. Nie należeli oni jednak do tej grupy chłopców, którzy nie lubią zajęć wychowania fizycznego. Najpierw odbyłem rozmowę z wychowawcą klasy w celu uzyskania bliższych informacji na temat „opornych” uczniów. Dowiedziałem się, że chłopcy nie sprawiają problemów wychowawczych. Kolejnym zadaniem była rozmowa z niećwiczącymi uczniami. W wyniku rozmowy z chłopcami dowiedziałem się że, chłopcy celowo unikali zajęć, ponieważ dotyczyły one lekkiej atletyki, która nie należy do ich mocnej strony, ponadto w gimnazjum nauczyciel nie zwracał należytej uwagi na uczestnictwo w zajęciach. Zaproponowałem chłopcom, aby nie zrażali się do lekcji, ponieważ w naszej szkole obowiązuje system oceniania który promuje uczniów aktywnych na miarę własnych możliwości.

3.Znaczenie problemu

Nie jest mi obojętne jak uczniowie czują się na moich lekcjach i czego ode mnie oczekują. Wiedziałem jednak, że tylko konsekwentne i zdecydowane działanie z mojej strony może przekonać ich do zainteresowania uczestnictwem w zajęciach lekcyjnych.
Po rozmowie z wychowawcą i uczniami postanowiłem:
- aby uczęszczali na zajęcia pozalekcyjne „otwarte obiekty sportowe”
- przekonać rodziców ( na zebraniu klasowym ) o korzyściach płynących z aktywności ruchowej ich pociech, jak również zapoznać z kryteriami oceniania
- zmieniłem system oceniania biegów średnich tak aby motywował każdego ucznia do pokonania określonego dystansu na miarę własnych możliwości ( ocena w postaci premii za najlepsze wyniki)
- przeprowadziłem krótką pogadankę na temat wpływu ćwiczeń ruchowych na organizm, jak również na korzyści płynące z rozwijania sprawności i umiejętności ruchowych nie tylko na dziś, ale w całym życiu osobniczym.

4.Prognoza

Planując swoje działania założyłem prognozę pozytywną:
- uczestnictwo uczniów w otwartych obiektach sportowych w celu zaliczenia opuszczonych sprawdzianów,
- umożliwienie odczuwania radości i relaksu na moich lekcjach,
- powierzanie uczniom pełnienia funkcji organizacyjnych w zespole ćwiczebnym,
- kształtowanie sprawności fizycznej i wiary we własne możliwości,
- zezwalanie na inicjatywę uczniów, wykorzystywanie ich propozycji i pomysłów
- dostosowanie materiału nauczania do możliwości uczniów (indywidualizacja),
- posługiwanie się takimi kryteriami, które pozwolą oceniać nie tylko wyniki uzyskiwane na sprawdzianach ale również inne, pożądane formy aktywności ucznia, takie jak: udział w sporcie szkolnym, pełnienie funkcji organizacyjnych w zespole ćwiczebnym, aktywność i zaangażowanie na lekcji, działalność społeczna na rzecz sportu szkolnego, systematyczność udziału w lekcjach.


5.Propozycje rozwiązania

- systematyczna praca na wszystkich lekcjach wychowania fizycznego – motywowanie sprawiedliwymi ocenami za wszelkie przejawy aktywności,
- stosowanie dodatkowych kryteriów oceny za frekwencję i przygotowanie do zajęć,
- wykorzystanie uczniów nie ćwiczących do spraw związanych z treściami i organizacją lekcji, przez przydzielenie im odpowiednich zadań,
- uczniom bardziej usportowionym zapewnić możliwość rozwijania sprawności i
umiejętności poprzez wprowadzanie zadań dodatkowych,
- zainteresowanie chłopców własnym rozwojem fizycznym poprzez systematyczną samokontrolę sprawności i wydolności fizycznej.

6.Wdrażanie oddziaływań

- każdorazowo sprawdzać obecność na lekcji,
- egzekwować obowiązujący strój na zajęciach wychowania fizycznego,
- organizować dodatkowe zajęcia pozalekcyjne, sportowe i rekreacyjne dla uczniów uzdolnionych i mniej sprawnych,
- stosować takie formy i metody pracy, które zachęcą cały zespół ćwiczebny do udziału w lekcji,
- stosować indywidualizację nauczania z uczniem bardzo sprawnym i mało sprawnym,
- stosować jasne i sprawiedliwe kryteria oceniania

7.Efekty oddziaływań

W swej codziennej pracy staram się być przyjaźnie nastawiony do uczniów, chętnie służę radą i pomocą.
Na pierwszych zajęciach jasno określam swoje wymagania. Konstruuje plan pracy dydaktyczno-wychowawczy (zgodny z podstawą programową) pod możliwości młodzieży i kryteria oceniania. Po uzyskaniu aprobaty komisji wychowania fizycznego, dyrektora i uczniów wdrażam do realizacji. Szczera rozmowa z chłopcami spowodowała natychmiastowe zmiany w ich zachowaniu. W pierwszym semestrze tylko jedna osoba przekroczyła limit nie przygotowań do zajęć i konsekwentnie otrzymała obniżoną ocenę z tego kryterium.
W drugim semestrze nie zanotowałem ucznia z przekroczonym limitem nie przygotowań. Ponad 60% chłopców nie wykorzystało w ogóle tego limitu a dwóch uczniów na 17 miało 100% obecności na zajęciach.
Uważam, że podjęte przeze mnie działania związane z nie uczestniczeniem chłopców na zajęciach lekcyjnych w-f miały wpływ na dalszą pracę z tym zespołem klasowym.
Nie bez znaczenia był fakt bardzo dobrej współpracy z wychowawcą klasy p. A.D i M.P.
Postawa uczniów przez cały okres w liceum nie budzi żadnych zastrzeżeń. Grupa uczniów reprezentowała klasę w biegach przełajowych. Mogę powiedzieć, że moje oddziaływania przyniosły zamierzone efekty.


Wyświetleń: 1382


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.