Katalog Magdalena Marchlewska, 2012-06-14 Gdańsk Różne, Scenariusze Temat: „Prawda o mamie”- na podstawie wiersza Ireny Landan „Nasza kochana mama”Cele ogólne: - rozbudzenie szacunku dla mamy, - rozwijanie w dzieciach motywacji do pomocy w zajęciach domowych, - docenianie roli mamy w życiu rodziny. Cele operacyjne- dziecko: - rozumie jak trudną rolę pełni matka w rodzinie, - rozumie znaczenie określeń: „obowiązek”, „odpowiedzialność” w relacjach dziecko- matka, - potrafi pozytywnie wyrazić uczucia wobec matki. Środki dydaktyczne: Przybory gospodarstwa domowego, balony, kredki, kartki z przyrzeczeniami, przybory do pisania, tekst wiersza Ireny Landan „Nasza kochana mama”. Przebieg: II. Zabawy wprowadzające. 1. Zabawa balonikami. Dzieci tworzą pary, każda para dostaje balonik i próbuje utrzymać go między sobą bez użycia rąk: czołami, ramionami, czy plecami. 2. Zabawa z gazetą. Dzieci chodzą po Sali ze złożoną gazetą na głowie. Wcześniej powinny ułożyć ją sobie tak, aby nie spadła. Podczas wykonywania tego ćwiczenia nauczyciel podaje różne polecenia: siadamy, próbujemy chodzić szybciej, chodzimy tyłem, na palcach, obracamy się. Dziecko, któremu gazeta upadła, zastyga nieruchomo w miejscu. II. Zajęcia właściwe: 1. Zapoznanie dzieci z treścią tekstu I. Landan „Nasza kochana mama” Nasza mama przyszła wczoraj zmordowana, powiedziała, że wytrzymać już nie może, że zmęczona jest i trochę źle się czuje, i skończyła:- chyba wcześniej się położę… - Oczywiście, ukochana nasza mamo, połóż się i wstań dopiero jutro rano!- No więc mama tylko bluzki nam uprała, nastawiła smak na zupę, posprzątała, tylko z grubsza nasz pokoik odkurzyła, do fartuszków trzy guziki przyszyła, do wujaszka napisała pocztówkę, rozmroziła i umyła lodówkę, dokończyła dla Izuni szalik, i co dalej, już nie wiemy, bośmy spały… A ciekawe jesteśmy, swoją drogą, czemu mama dzisiaj wstała lewą nogą? Omówienie wiersza. - Jaką rolę w życiu każdego człowieka pełni matka? - Jakie obowiązki spoczywają na mamach? - Co je męczy i denerwuje? - Jak dzieci mogą pomóc swoim mamom? 2. Ćwiczenia dramowe- scenki pantomimiczne pt. „Prace domowe mamy”. Dzieci za pomocą scenek pokazują jakie czynności wykonała mama z wiersza lub jakie czynności wykonują ich mamy w ciągu dnia. Pozostałe dzieci odgadują nazwę czynności. 3. Ćwiczenia dramowe- rzeźba mamy. Nauczyciel proponuje 5-ciorgu dzieciom wspólne stworzenie rzeźby pt. „Mama ma zmartwienie”. Dzieci oglądają rzeźbę i zastanawiają się, jakie mama ma zmartwienia, problemy. Nauczyciel proponuje, aby uczniowie poprzez wyrażenie słowami chęci niesienia pomocy, życzliwości, zrozumienia dla trudów dnia codziennego matki, zmieniły istniejącą rzeźbę w rzeźbę pt. „Radość mamy”. Dzieci kolejno podchodzą do rzeźby i deklarując jej swoją pomoc, wyrażają zrozumienie trudnej do odegrania w życiu roli. Rzeźba pod wpływem tych słów zmienia swój wyraz. III. Podsumowanie. Przygotowanie kart dla mamy z przyrzeczeniami, obietnicami dzieci. Nauczyciel rozdaje dzieciom kartki, które każdy z uczniów wręczy swojej mamie po uzupełnieniu następujących zdań: Kochana mamo! Wiem, że… Obiecuję, że… Życzę Ci, abyś… Dzieci mogą nadać kartkom odpowiednią formę plastyczną. Wyświetleń: 682
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |