Katalog

Magdalena Marchlewska, 2012-06-14
Gdańsk

Różne, Scenariusze

Temat: „Prawda o mamie”- na podstawie wiersza Ireny Landan „Nasza kochana mama”

- n +

Cele ogólne:
- rozbudzenie szacunku dla mamy,
- rozwijanie w dzieciach motywacji do pomocy w zajęciach domowych,
- docenianie roli mamy w życiu rodziny.

Cele operacyjne- dziecko:
- rozumie jak trudną rolę pełni matka w rodzinie,
- rozumie znaczenie określeń: „obowiązek”, „odpowiedzialność” w relacjach
dziecko- matka,
- potrafi pozytywnie wyrazić uczucia wobec matki.

Środki dydaktyczne:
Przybory gospodarstwa domowego, balony, kredki, kartki z przyrzeczeniami, przybory do pisania, tekst wiersza Ireny Landan „Nasza kochana mama”.

Przebieg:
II. Zabawy wprowadzające.
1. Zabawa balonikami. Dzieci tworzą pary, każda para dostaje balonik
i próbuje utrzymać go między sobą bez użycia rąk: czołami, ramionami, czy plecami.
2. Zabawa z gazetą. Dzieci chodzą po Sali ze złożoną gazetą na
głowie. Wcześniej powinny ułożyć ją sobie tak, aby nie spadła. Podczas wykonywania tego ćwiczenia nauczyciel podaje różne polecenia: siadamy, próbujemy chodzić szybciej, chodzimy tyłem, na palcach, obracamy się. Dziecko, któremu gazeta upadła, zastyga nieruchomo w miejscu.
II. Zajęcia właściwe:
1. Zapoznanie dzieci z treścią tekstu I. Landan

„Nasza kochana mama”

Nasza mama przyszła wczoraj zmordowana,
powiedziała, że wytrzymać już nie może,
że zmęczona jest i trochę źle się czuje,
i skończyła:- chyba wcześniej się położę…
- Oczywiście, ukochana nasza mamo,
połóż się i wstań dopiero jutro rano!-
No więc mama tylko bluzki nam uprała,
nastawiła smak na zupę, posprzątała,
tylko z grubsza nasz pokoik odkurzyła,
do fartuszków trzy guziki przyszyła,
do wujaszka napisała pocztówkę,
rozmroziła i umyła lodówkę,
dokończyła dla Izuni szalik,
i co dalej, już nie wiemy, bośmy spały…
A ciekawe jesteśmy, swoją drogą,
czemu mama dzisiaj wstała lewą nogą?

Omówienie wiersza.
- Jaką rolę w życiu każdego człowieka pełni matka?
- Jakie obowiązki spoczywają na mamach?
- Co je męczy i denerwuje?
- Jak dzieci mogą pomóc swoim mamom?
2. Ćwiczenia dramowe- scenki pantomimiczne pt. „Prace domowe
mamy”.
Dzieci za pomocą scenek pokazują jakie czynności wykonała mama z wiersza lub jakie czynności wykonują ich mamy w ciągu dnia. Pozostałe dzieci odgadują nazwę czynności.
3. Ćwiczenia dramowe- rzeźba mamy.
Nauczyciel proponuje 5-ciorgu dzieciom wspólne stworzenie rzeźby pt. „Mama ma zmartwienie”. Dzieci oglądają rzeźbę i zastanawiają się, jakie mama ma zmartwienia, problemy.
Nauczyciel proponuje, aby uczniowie poprzez wyrażenie słowami chęci niesienia pomocy, życzliwości, zrozumienia dla trudów dnia codziennego matki, zmieniły istniejącą rzeźbę w rzeźbę pt. „Radość mamy”.
Dzieci kolejno podchodzą do rzeźby i deklarując jej swoją pomoc, wyrażają zrozumienie trudnej do odegrania w życiu roli. Rzeźba pod wpływem tych słów zmienia swój wyraz.
III. Podsumowanie.
Przygotowanie kart dla mamy z przyrzeczeniami, obietnicami dzieci.
Nauczyciel rozdaje dzieciom kartki, które każdy z uczniów wręczy swojej mamie po uzupełnieniu następujących zdań:
Kochana mamo!
Wiem, że…
Obiecuję, że…
Życzę Ci, abyś…
Dzieci mogą nadać kartkom odpowiednią formę plastyczną.
Wyświetleń: 682


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.