Katalog Magdalena Marchlewska, 2012-06-14 Gdańsk Różne, Scenariusze Scenariusz zajęć świetlicowych-„Poszukujemy pierwszych oznak wiosny”Cele ogólne: - wdrażanie do aktywnej obserwacji, - kształcenie umiejętności praktycznego wykorzystania wyników obserwacji, - uświadomienie dzieciom procesu zmian zachodzących w przyrodzie. Cele operacyjne- dziecko: - rozpoznaje niektóre rośliny (krokus, przebiśnieg, fiołek, forsycja, wierzba), - potrafi współdziałać w grupie. Środki dydaktyczne: krążki, instrumenty muzyczne, ilustracje przedstawiające wiosnę, kalendarz, brązowa i zielona farba, biały brystol, pędzle, tekst wiersza Hanny Ochockiej „Wiosenne pytania”. Przebieg: Zabawy wprowadzające. 1. Zabawy ruchowe: „Żaby i bociany” „Omiń kałużę” II. Zajęcia właściwe: 1. Lekcję poprzedziła wycieczka w okolice szkoły, mająca na celu obserwację zmian w przyrodzie charakterystycznych dla okresu przedwiośnia, wyszukiwanie i nazywanie kwiatów wiosennych. Omówienie wycieczki. - Jakie zmiany zaobserwowaliście w przyrodzie podczas wycieczki? - Czy dokonały się one w ciągu jednego dnia? - Dlaczego więc zaznaczono w kalendarzu 21 marca- pierwszy dzień wiosny? (pokaz kalendarza) - Czy dokładnie tego dnia w przyrodzie kończy się zima, a rozpoczyna wiosna? - Co to oznacza, że „nadchodzi wiosna”? Dzieci podają przykłady, po czym poznajemy, że nadchodzi wiosna w lesie, na łące, nad wodą i w wodzie. 2. Zapoznanie dzieci z wierszem H. Ochockiej „Wiosenne pytania” Ile wiosna ma głosów i pośpiewów i kwileń, gwizdu drozdów i kosów, i zielonych nut- ile? Szepcze ciepłym podmuchem, szemrze brzozą nad płotem, piszczy z ptaszkiem- maluchem, brzmi bocianim klekotem. Ile wiosna barw rodzi, ile blasków, odcieni, gdy błękitem z chmur schodzi i w kałużach się mieni? W kasztanowym jest pąku, w sadzie bielą się chyli, witrażyki nad łąką kładzie w skrzydła motyli. Ile wiosna ma woni, jakim wiatrem powiewa? Pachnie płatkiem jabłoni, co różowi się w drzewach. Świeżą trawą, strumieniem, kaczeńcami na łące? Pachnie światłem czy cieniem? Kroplą deszczu czy słońcem? Omówienie wiersza. (z wykorzystaniem zgromadzonych ilustracji) - Jakie dźwięki kojarzą się z wiosną? - Jakie barwy wiosną dominują w przyrodzie? - Jakie wonie możemy odczuć wiosną? - Jak wygląda świat wiosną? 3. Zabawa dramowa: improwizacja pt. „Nadchodzi wiosna”. Nauczyciel:- Wyobraźcie sobie, że Wy właśnie jesteście elementami otaczającej nas przyrody. Jest zimny poranek. (Nauczyciel rozdziela role). Wy jesteście trawką, Ty przebiśniegiem- leżycie uśpione pod śniegiem. Wy łączycie się w krzew forsycji- i zmarznięte oczekujecie wiosny. Wy jesteście drzewami w lesie- stoicie z dala od siebie smutne i zmarznięte. Wy jesteście wiewiórkami, Wy ptakami, które chcą wrócić z ciepłych krajów. Wy jesteście rybkami uśpionymi pod lodem, a Ty żabką zagrzebaną w mule. Wy będziecie wiosennymi promykami słońca, które swą słoneczną muzyką budzą przyrodę do życia (dzieci te dostają instrumenty muzyczne). Nad kim promyk słońca zagra swą melodię, ten budzi się z radością, witając wiosnę. Nauczyciel:- Teraz postaramy się w naszym lesie przywołać wiosnę. Nauczyciel opowiada, uczniowie w rolach ilustrują wypowiedź gestem, mimiką, ruchem. Zima trwa już bardzo długo, ziemia jest zmarznięta, a wszystko pokrywa śnieg (1 obraz) - Wtedy zaczyna mocniej świecić słońce (2 obraz)- jego promyki delikatnie przebiegają pośród drzew. (3 obraz)- to one pierwsze czują promienie słońca, wyciągają gałązki, na gałązkach łaskoczą ich nowo rozwijające się pączki. (4 obraz)- Teraz promyki topią śnieg i docierają również do traw, a potem do kwiatów (5 obraz)- Wiewiórka widząc to, skacze wesoło po łące. (6 obraz)- Ptaki wyruszają w podróż, wkrótce dolecą do naszego lasu. (7 obraz)- Najdłużej rozpuszcza się lód na stawie, ale wreszcie promyki słońca budzą również żaby i ryby. (8 obraz)- Kwiaty i trawy zamieniają się w owady i barwne motyle. (9 obraz)- Wszyscy cieszą się z nadejścia wiosny (10 obraz)- i witają ją okrzykiem: Witaj Wiosno! Po każdej części opowiadania nauczyciel daje dzieciom trochę czasu na wykonanie polecenia. Zabawa kończy się powtórzonym okrzykiem: Witaj Wiosno! III. Podsumowanie Zakończenie zajęć- pakt z przyrodą. Nauczyciel prosi uczniów, aby na znak swojej przyjaźni z przyrodą namalowali kontur drzewa, a następnie podpieczętowali obietnicę odciskami swojej dłoni (dłoń umoczona w zielonej farbie). Będzie to obietnica, zobowiązanie wobec przyrody: zawsze będę ją chronić i dbać o jej bezpieczeństwo. Odciski dłoni tworzą koronę drzewa. Wyświetleń: 3633
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |