Katalog Magdalena Marchlewska, 2012-06-14 Gdańsk Różne, Scenariusze Scenariusz zajęć świetlicowych-„Kim będę gdy dorosnę” na podstawie wiersza Danuty Wawiłow „Wierszykarnia”.Cele ogólne: - rozwijanie ekspresji ruchowej, - wzbogacanie wiedzy o otaczającym świecie, - rozwijanie logicznego myślenia. Cele operacyjne- dziecko: - wzbogaciło wiedzę o otaczającym świecie - potrafi współdziałać w sytuacjach zabawowo- zadaniowych. Środki dydaktyczne: Obręcz, rekwizyty do zabawy „Jaki to zawód”- strzykawka, bułka, koperta, lizak policyjny, igła, nici, nożyczki, teksty zagadek o zawodach, farby, kartki Przebieg: Zabawy wprowadzające. .1 Pantomima „Zgadnij co robię?”. Dzieci siedzą w kręgu. Nauczycielka rozpoczyna zabawę pytaniem „Zgaduj co robię?”. Następnie gestem dłoni lub ruchem ciała pokazuje czynności, np.: - grę na pianinie, - cięcie nożyczkami, -nawlekanie igły, -pranie, -prasowanie, -pisanie itp. Dzieci rozpoznają i nazywają czynności, włączają się też do zabawy poprzez zastąpienie nauczyciela. .2 „Jaki to zawód?”- rozwiązywanie zagadek słownych (dzieci siedzą w kręgu) Nauczycielka kładzie na środku Sali w obręczy rekwizyty związane z zawodami dorosłych. Po rozwiązaniu każdej zagadki dzieci wyjmują odpowiedni rekwizyt (strzykawka, bułka, koperta, lizak policyjny, igła i nici) i kładą go poza obręczą. Noszę biały czepek i biały fartuszek, żebyś był zdrowy, czasem ukłuć muszę (pielęgniarka) Ma biały fartuch- jak lekarz, ale nie leczy- wypieka (piekarz) Chodzi z dużą torbą i z tego jest znany, że nosi przekazy, listy, telegramy. (listonosz) Kto na skrzyżowaniu bez obawy staje, bo ręką zatrzyma auta i tramwaje (policjant) Igła, nici i nożyce to jej dzielne pomocnice. Najpierw kroi, potem zszywa, czy już wiesz, jak się nazywa? (krawcowa) Zrobi fryzurę, ładnie ostrzyże. Czy już wiesz kto? (fryzjer) .3 Zapoznanie dzieci z treścią wiersza D. Wawiłow „Wierszykarnia” Jak mi ręce urosną, jak mi nogi urosną, jak już będę dorosła i wysoka jak sosna, to zostanę, zostanę, zostanę… no, kim? To na pewno zostanę lekarzem! Przyjdę w białym fartuchu, mamie zajrzę do ucha, tatę poklepię po brzuchu, powiem: „Trzymaj się zuchu!”, i zapiszę, zapiszę, zapiszę.. no co? I zapiszę paskudne lekarstwo! Co mi płacze i krzyki! Będę robić zastrzyki! Będę strasznie się trudzić! A gdy już mi się znudzi, to zostanę, zostanę, zostanę… no kim? To zostanę okrutnym piratem! Nie posłucham się taty, będę strzelać z armaty! Będę w workach pękatych przechowywać dukaty! Będę straszną mieć brodę i pistolet, i co? I piracką przepaskę na oku! Co mi wiatry i burze! Mogą trwać jak najdłużej! A jak nimi się znużę, to pojadę, pojadę, pojadę… no gdzie? To pojadę z powrotem do mamy! Omówienie wiersza. - Jakie zawody dzieci chciały wykonywać? - Czy często zmieniały marzenia? - Jak sądzicie, czy dotrzymają obietnic? - Kim wy chcielibyście zostać w przyszłości i dlaczego? 4. Zabawa ruchowa „Rzeźbiarze”. Dzieci dobierają się po dwoje. Jedno będzie z nich rzeźbiarzem, drugie- materiałem do formowania rzeźby. „Rzeźbiarze” nadają kształty swojej rzeźbie przez układanie w dowolny sposób tułowia, głowy i kończyn partnera. Potem następuje zmiana ról. Podsumowanie. .1 Rozmowa kierowana doprowadzająca do konkluzji, że każdy zawód jest ważny i potrzebny. .2 Praca plastyczna- dzieci rysują przedmioty związane z wymarzonym zawodem (marynarz- statek). Wyświetleń: 7188
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |