Katalog Magdalena Marchlewska, 2012-06-14 Gdańsk Różne, Scenariusze Scenariusz zajęć świetlicowych-„Jesteśmy wzorowymi uczestnikami ruchu drogowego” na podstawie wiersza Wandy Chotomskiej „Gdy zamierzasz przejść ulicę”Cele ogólne: - zapoznanie dzieci z podstawowymi zasadami ruchu drogowego, - rozpoznawanie różnych rodzajów pojazdów i klasyfikowanie pojazdów do danej grupy, - rozwijanie wyobraźni dzieci. Cele operacyjne- dziecko: - zna zasady kulturalnego i bezpiecznego zachowania w publicznych środkach transportu, - wie, które pojazdy należą do uprzywilejowanych, - zna i przestrzega podstawowe zasady ruchu drogowego. Środki dydaktyczne: kaseta z nagraniem odgłosów różnych pojazdów, magnetofon, laska, walizka, kartki, przybory do pisania, pojazdy- zabawki, tekst wiersza W. Chotomskiej „Gdy zamierzasz przejść ulicę”, kredki, kartki, znaki drogowe. Przebieg: II. Zabawy wprowadzające. 1. „Zaczarowany dzwonek” Dzieci poruszają się swobodnie po Sali. Na dźwięk dzwoneczka stają w miejscu i wykonują polecenia prowadzącego zabawę. Przykłady poleceń: - z rozprostowanymi ramionami biegniemy przez salę, - chodzimy po Sali, powłócząc nogami, - przechodzimy przez wielkie śnieżnie zaspy, - stąpamy po gorącym piasku, - idziemy z otwartym parasolem pod wiatr, - leje jak z cebra, każdy bierze pod swój parasol dwie osoby. 2. Odgadywanie przez dzieci nazw pojazdów na podstawie dźwięków płynących z magnetofonu. Dzieci zapisują na kartkach nazwy odgadniętych pojazdów (karetka pogotowia, straż pożarna, policja, taksówka itp.) Nauczyciel prosi uczniów, którzy udzielili poprawnej odpowiednio uzasadnienie, jak poznali te pojazdy. 3. Rozróżnianie przez dzieci kategorii pojazdów (osobowe, towarowe). Uczniowie grupują pojazdy- zabawki leżące w kręgu na dwie grupy wg przeznaczenia: - pojazdy osobowe (autobus, samochód osobowy, taksówka, mikrobus) - pojazdy towarowe (cysterna, ciężarówka). Chętni uczniowie w roli wybranego pojazdu prezentują „siebie” mówiąc o „swym” wyglądzie i przeznaczeniu. Prezentacja rozpoczyna się na znak nauczyciela w ustalonej kolejności. 4. Nauczyciel dzieli dzieci na 4 grupy, każda z nich otrzymuje kartę pracy, sprawdzającą znajomość użytkowanych samochodów. Wzór karty: ___________ przewozi na sygnale ludzi potrzebujących pomocy lekarskiej. ___________ ratuje ludzi z zagrożonych budynków. ___________ przewozi substancje płynne. ___________ przewozi materiały budowlane. 5. Omówienie poprawności wypełnienia kart pracy. Nagrodzenie brawami grupy, która najlepiej wykonała zadanie. 6. Zapoznanie dzieci z wierszem Wandy Chotomskiej „Gdy zamierzasz przejść ulicę” 1. Na chodniku przystań bokiem. 2. Popatrz w lewo bystrym wzrokiem. 3. Skieruj w prawo wzrok sokoli. 4. Znów w lewo spójrz powoli. 5. Jezdnia wolna- więc swobodnie mogą przez nią przejść przechodnie. Każdy uczeń, nawet mały zna na pamięć te sygnały i odróżnia na ulicach wszystkie znaki na tablicach. Gdy widzimy, że kolega pędzi i na jezdnię wbiega, to wołamy: - Wracaj kłusem, bo nie jesteś autobusem! Gdy widzimy czytelnika, co na jezdnię zszedł z chodnika, zawołajmy doń z daleka: -Jezdnia to nie biblioteka! Do tramwaju nie skacz w biegu i powstrzymaj swych kolegów, jeśli skoki chcą trenować, na boisko ich zaprowadź. Tych, co się czepiają wozów, w mig bierzemy pod swój dozór, złapmy ich za mankiet spodni i krzyknijmy: -Marsz na chodnik! Gdy na jezdni nam się zdarzy ujrzeć piłkę i piłkarzy, to wołajmy bez obawy: -Jezdnia nie jest do zabawy! (…) Omówienie wiersza. - Które z przedstawionych zachowań są niebezpieczne? - Jak należy postępować w stosunku do osób, które nie przestrzegają przepisów drogowych? - Co można powiedzieć takim osobom? - W jaki sposób powinien zachowywać się wzorowy pieszy na ulicy? (Przypomnienie i omówienie podstawowych zasad, oraz objaśnienie znaczenia niektórych znaków drogowych). 7. Ćwiczenia dramowe- „W pojazdach publicznych”. Jedno z dzieci wciela się w rolę kierowcy, pozostali uczestnicy zabawy to pasażerowie, siadają lub stoją (tak jak w autobusie). Pasażerowie starają się reagować na zapowiedzi kierowcy- pochylają się, „lecą” do przodu na przystankach. Pasażerowie wsiadają, kasują bilety. Uczestnicy mają przydzielone role, np. starej kobiety, mężczyzny z dużym bagażem, małego dziecka. Pasażerowie rozmawiają o swoich problemach dnia codziennego. III. Podsumowanie. Przypomnienie podstawowych zasad ruchu drogowego. Zadanie plastyczne- przedstaw dowolny pojazd. Ekspozycja prac. Wyświetleń: 1570
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |