Katalog Magdalena Marchlewska, 2012-06-14 Gdańsk Różne, Scenariusze Scenariusz zajęć świetlicowych-„Bądź moim przyjacielem” na podstawie wiersza Małgorzaty Strzałkowskiej „Potwór”.Cele ogólne: - poszukiwanie odpowiedzi na pytania: Czym jest przyjaźń? Czy jestem dobrym przyjacielem? (poznanie siebie) Cele operacyjne- dziecko: - potrafi odpowiedzieć na pytanie, czym jest przyjaźń, - nazywa cechy, którymi powinien charakteryzować się prawdziwy przyjaciel, - umie wskazać najważniejszą cechę przyjaźni. Środki dydaktyczne: kij, rekwizyty potwora: żółta broda, zębiska, rude „kłaczki”, kartki do zapisywania cech prawdziwego przyjaciela i listu, przybory do pisania, duży arkusz papieru, tekst wiersza M. Strzałkowskiej „Potwór”. Przebieg: I. Zabawy wprowadzające. 1. Pantomima z kijem Siadamy w kręgu, na środku leży kij. Dzieci mogą odegrać pantomimę, w której kij będzie np.: parasolem, pilnikiem do paznokci, szczoteczką do zębów itp. II. Zajęcia właściwe. 1. Zapoznanie dzieci z treścią wiersza M. Strzałkowskiej „Potwór”. „Potwór” Za piątym lasem, za siódmą górą żył sobie potwór z dziwną fryzurą. miał żółtą brodę, różowe baczki, a na łbie rude, sterczące kłaczki. Choć był to potwór słusznej postury, miał długi ogon, ostre pazury i niebywale długie zębiska, strasznie pociesznie wyglądał z bliska. 2. Wypowiedzi dzieci ukierunkowane pytaniami - Czy potwór wyglądał strasznie? - Czy należało się go bać? - Dlaczego nie wychodził ze swojego domu do ludzi? - Dlaczego ludzie nie składali mu wizyt? - Jak odczuwał swoją samotność? - Czy rzeczywiście potwór był taki straszny i mógł budzić lęk? 3. Pytamy o uczucia osoby osamotnionej, odtrąconej, pozbawionej przyjaciół. 4. Burza mózgów- Co to jest przyjaźń? 5. Każde dziecko dostaje trzy karteczki, na których wypisuje jedną cechę, jaką powinien mieć prawdziwy przyjaciel. 6. Na dużym arkuszu papieru tworzymy z kartek „słoneczko”. W środku znajduje się słowo „przyjaciel”, wokół tworzymy promienie, każdy promień składa się z kartek, na których zapisana jest ta sama cecha. Najdłuższy promień wskazuje najważniejszą cechę przyjaciela. III. Podsumowanie. 1. Rundka. Stajemy w kręgu i przypominamy sobie sytuacje z naszego życia, w których trudno nam było z powodu lęku, uczucia strachu. Ustalenie konkluzji: Wspólnie możemy pokonać każdy strach. 2. „Chcę być twoim przyjacielem”- list do potwora. Dzieci piszą na kartkach list do potwora, w którym zapewniają go o swojej życzliwości i wyrażają chęć zawarcia z nim przyjaźni. Po skończonej pracy kolejno w kręgu odczytują swoje listy. 3. Dzieci chętnie zaproszę do wykonania stracha z wiersza B. Strzałkowskiej z materiałów pochodzenia roślinnego i surowców wtórnych. Wyświetleń: 1966
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |