Katalog

Magdalena Marchlewska, 2012-06-14
Gdańsk

Różne, Scenariusze

Scenariusz zajęć świetlicowych-„Bądź moim przyjacielem” na podstawie wiersza Małgorzaty Strzałkowskiej „Potwór”.

- n +

Cele ogólne:
- poszukiwanie odpowiedzi na pytania:
Czym jest przyjaźń?
Czy jestem dobrym przyjacielem? (poznanie siebie)

Cele operacyjne- dziecko:
- potrafi odpowiedzieć na pytanie, czym jest przyjaźń,
- nazywa cechy, którymi powinien charakteryzować się prawdziwy przyjaciel,
- umie wskazać najważniejszą cechę przyjaźni.

Środki dydaktyczne:
kij, rekwizyty potwora: żółta broda, zębiska, rude „kłaczki”, kartki do zapisywania cech prawdziwego przyjaciela i listu, przybory do pisania, duży arkusz papieru, tekst wiersza M. Strzałkowskiej „Potwór”.

Przebieg:
I. Zabawy wprowadzające.
1. Pantomima z kijem
Siadamy w kręgu, na środku leży kij. Dzieci mogą odegrać pantomimę, w której kij będzie np.: parasolem, pilnikiem do paznokci, szczoteczką do zębów itp.
II. Zajęcia właściwe.
1. Zapoznanie dzieci z treścią wiersza M. Strzałkowskiej „Potwór”.

„Potwór”
Za piątym lasem, za siódmą górą
żył sobie potwór z dziwną fryzurą.
miał żółtą brodę, różowe baczki,
a na łbie rude, sterczące kłaczki.

Choć był to potwór słusznej postury,
miał długi ogon, ostre pazury
i niebywale długie zębiska,
strasznie pociesznie wyglądał z bliska.
2. Wypowiedzi dzieci ukierunkowane pytaniami
- Czy potwór wyglądał strasznie?
- Czy należało się go bać?
- Dlaczego nie wychodził ze swojego domu do ludzi?
- Dlaczego ludzie nie składali mu wizyt?
- Jak odczuwał swoją samotność?
- Czy rzeczywiście potwór był taki straszny i mógł budzić lęk?
3. Pytamy o uczucia osoby osamotnionej, odtrąconej, pozbawionej przyjaciół.
4. Burza mózgów- Co to jest przyjaźń?
5. Każde dziecko dostaje trzy karteczki, na których wypisuje jedną cechę, jaką powinien mieć prawdziwy przyjaciel.
6. Na dużym arkuszu papieru tworzymy z kartek „słoneczko”. W
środku znajduje się słowo „przyjaciel”, wokół tworzymy promienie, każdy promień składa się z kartek, na których zapisana jest ta sama cecha. Najdłuższy promień wskazuje najważniejszą cechę przyjaciela.
III. Podsumowanie.
1. Rundka.
Stajemy w kręgu i przypominamy sobie sytuacje z naszego życia, w których trudno nam było z powodu lęku, uczucia strachu. Ustalenie konkluzji: Wspólnie możemy pokonać każdy strach.
2. „Chcę być twoim przyjacielem”- list do potwora.
Dzieci piszą na kartkach list do potwora, w którym zapewniają go o swojej życzliwości i wyrażają chęć zawarcia z nim przyjaźni. Po skończonej pracy kolejno w kręgu odczytują swoje listy.
3. Dzieci chętnie zaproszę do wykonania stracha z wiersza B. Strzałkowskiej z materiałów pochodzenia roślinnego i surowców wtórnych.
Wyświetleń: 1966


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.