Katalog Bożena Lewandowska, 2012-06-14 Otomin Różne, Scenariusze Scenariusz zajęć w grupie 6-latków-,,W poszukiwaniu wiatru"Krąg tematyczny: Hula, psoci, hałasuje, to jesienny wiatr figluje Temat zajęć: W poszukiwaniu wiatru Data: 17.XI.2011 Cele ogólne: - zapoznanie z typowym zjawiskiem atmosferycznym, tj.wiatrem, jego odmianami - rozwijanie zdolności obserwacyjnych, zainteresowań w zabawie badawczej - pobudzanie dziecięcej wyobraźni i aktywności w poznawaniu środowiska - doskonalenie percepcji wzrokowej i koordynacji wzrokowo – ruchowej. Cele operacyjne - dziecko potrafi: - określić słownie za pomocą zdań prostych jak wygląda wiatr; - nazwać elementy poruszane wiatrem; - dostrzegać podobieństwa i różnice; - współpracować z nauczycielem i rówieśnikami. Metody: - czynna: burza mózgów - słowne: pogadanka, objaśnienia; - oglądowa: obserwacji i pokazu; - ruchowa: zabawy z elementami metody KLANZA Środki dydaktyczne: Płyta CD, obrazki, odkurzacz, wentylator, suszarka, słomki do napojów, farby, piłka, chusta animacyjna KLANZA Przebieg zajęć: 1. Zabawa ruchowa przy piosence ,, Psotny wietrzyk“ Dzieci swobodnie się poruszają przy muzyce.Podczas przerwy w muzyce naśladują pozy i zabawne miny pokazywane przez nauczyciela, a podczas kolejnych pauz- gestykulację ochotników. 2. Zagadka słuchowa: „Co słyszę?” – wysłuchiwanie odtwarzanych odgłosów wiatru. Jak wygląda wiatr ? Po czym można poznać wiatr ? Co możemy wykorzystać, aby zrobić wiatr ? 3. ,,Jak wywołać wiatr?“ -burza mózgów.Naucyciel zapisuje propozycje dzieci na liściach wyciętych z kolorowego papieru i przykleja je na brystolu wokół słowa WIATR. Po spisaniu wszystkich propozycji n-l wnosi kilka przedmiotów ,, wytwarzających“ wiatr ( np. suszarka, odkurzacz,wentylator itp.)i razem z dziećmi bada, jak zachowują się lekkie przedmioty ( np. bibułka, liść, piórko) podczas używania tych urządzeń. 4. Zabawy z chustą animacyjną - tworzenie różnych rodzajów wiatru; zabawa „Sztorm” - na chustę wrzucamy lekkie przedmioty (piłeczki, zabawki). Podczas wachlowania nie mogą one spaść z chusty. - „Bilard” - grupa wachluje chustą, na której jest piłeczka. Ma ona wpaść do otworu znajdującego się na środku chusty. - zabawa „Kogo brakuje?” - uczestnicy stoją w kręgu z zamkniętymi oczami trzymając chustę na wysokości pasa. Prowadzący wybiera osobę, która wchodzi pod chustę. Następnie wszyscy otwierają oczy i odgadują, kto jest pod chustą. 5. ,,Wietrzyku, psotniku“ -nauka piosenki. Rozmowa nt.wysłuchanego utworu. Zwrócenie uwagi na tempo, nastrój utworu oraz na zachowanie wiatru w piosence. 6. Wykonanie pracy plastycznej z wykorzystaniem farb plakatowych i słomek do napojów: stawianie kleksów farby dużą ilością wody i rozdmuchiwanie ich przez słomkę po całej płaszczyźnie karki. Wspólne oglądanie i omówienie wykonanych prac. 7. Ewaluacja zajęć- dzieci otrzymują od nauczyciela kartkę na której każdy ma narysować minę charakterystyczną dla dzisiejszych zajęć ( np. jeżeli dziecko było zadowolone z zajęć - uśmiechniętą minkę, niezadowol.- smutną ) 8. Podsumowanie zajęć. Wyświetleń: 1342
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |