Katalog Sylwia Brusik-Bryła, 2012-06-21 Katowice Język niemiecki, Plany rozwoju zawodowego Plan rozwoju zawodowegoPLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO mgr Sylwia Brusik-Bryła NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO w ZESPOLE SZKÓŁ ŁĄCZNOŚCI w KATOWICACH UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ ZAWODOWY NAUCZYCIELA MIANOWANEGO (realizowany od 01.09.2009r. do 31.05. 2012r.) PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO NA NAUCZYCIELA MIANOWANEGO 1. Imię i nazwisko: mgr Sylwia Brusik-Bryła 2. Nauczany przedmiot: Język niemiecki 3. Wykształcenie: mgr filologii germańskiej – Uniwersytet Wrocławski 4. Szkoła: Zespół Szkół Łączności w Katowicach 5. Czas trwania stażu: 2 lata i 9 miesięcy 6. Data rozpoczęcia stażu: 01.09.2009 7. Planowana data zakończenia: 31.05.2012 8. Opiekun stażu: mgr Grażyna Kołodziej 9. Staż pracy ogółem: 6 lat pracy pedagogicznej 10. Stopień awansu zawodowego nadany z mocy prawa: nauczyciel kontraktowy 11. Cel główny: uzyskanie w wyniku postępowania kwalifikacyjnego stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego 12. Posiadane kwalifikacje: nauczyciel języka niemieckiego w szkołach podstawowych i gimnazjach, liceach, liceach wieczorowych i zaocznych 13. Ukończone formy doskonalenia zawodowego: - egzamin językowy: Zertifikat Deutsch als Fremdsprache w Goethe – Institut we Frankfurcie/Menem - egzamin językowy: Mittelstufe we Frankfurcie/Menem Główne cele awansu: 1. Poszerzenie wiedzy o poszczególnych obszarach pracy szkoły oraz określenie możliwości podejmowania działań w ich zakresie poprzez uczestnictwo w pracach organów szkoły. 2. Pogłębienie wiedzy i umiejętności zawodowych poprzez doskonalenie zawodowe. 3. Rozszerzenie wiedzy z zakresu prawa oświatowego dotyczącego szkolnictwa ogólnokształcącego. Podstawa prawna: • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli • Karta Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982 r., z późniejszymi zmianami ( z dnia 15 lipca 2004) • Ustawa z dnia 18 lutego 2000 r. o zmianie ustawy Karta Nauczyciela oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2000 r. Nr 19, poz. 239) (Dz. U. z 2004r. Nr 260, poz. 2593, § 7 ust. 2 pkt 1) Umiejętność organizacji i doskonalenia własnego warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania skuteczności i dokonywania stosownych korekt w tych działaniach. L.p. Podejmowane w tym zakresie działania Forma realizacji Termin Dowody realizacji 1. Poznanie procedury awansu zawodowego i przygotowanie planu rozwoju. • Analiza przepisów prawa oświatowego regulujących system awansu zawodowego nauczycieli. • Śledzenie stron internetowych MEN, CDN. • Założenie teczki „awans zawodowy”. VIII – IX 2009 Rozporządzenie MENiS z dnia 1. XII. 2004r. w sprawie uzyskania stopnia awansu zawodowego nauczyciela. Poprawnie sformułowany wniosek o rozpoczęcie stażu. Przedłożenie planu rozwoju zawodowego do Dyrektora Szkoły. Teczka „awans zawodowy”. 2. Wstępna ocena własnych umiejętności. • Analiza i autorefleksja. IX 2009 Autorefleksja. 3. Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu. • Rozmowa, ustalenie zasad współpracy. • Zawarcie „kontraktu” określającego warunki współpracy, napisanie harmonogramu lekcji doradczych. IX 2009 Kontrakt, harmonogram współpracy. 4. Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu i innych nauczycieli. • Obserwacja lekcji (2 w semestrze). Cały okres stażu. Konspekty lekcji. 5. Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu. • Przedstawienie konspektu, przeprowadzenie lekcji w obecności opiekuna. Cały okres stażu. Konspekty lekcji. 6. Przeprowadzenie lekcji otwartych. • Przedstawienie konspektu, przeprowadzenie lekcji. Cały okres stażu. Konspekty lekcji. 7. Poszerzenie wiedzy i umiejętności w procesie aktywnego udziału w wewnątrzszkolnym i zewnętrznym doskonaleniu. • Obowiązkowe uczestnictwo w szkoleniowych radach pedagogicznych. • Uczestnictwo w spotkaniach zespołu przedmiotowego. • Rozpoznanie zasobów biblioteki szkolnej i pedagogicznej. • Pogłębienie wiedzy przedmiotowo- metodycznej i pedagogicznej: - uczestnictwo w konferencjach i warsztatach metodycznych - szkolenia i warsztaty związane z maturą •Zapoznanie z ofertą szkoleniową placówek doskonalenia nauczycieli. • Określenie kierunku rozwoju koniecznych do realizacji planu rozwoju zawodowego. • Określenie głównych kierunków rozwoju koniecznych do realizacji przy ubieganiu o następny stopień awansu zawodowego. Cały okres stażu. Zaświadczenia, materiały szkoleniowe, wykaz tematyki spotkań zespołu przedmiotowego. 8. Doskonalenie własnego warsztatu pracy. • Doskonalenie planów kierunkowych i wynikowych, planów wychowawczych, PSO, instrukcji do ćwiczeń. Cały okres stażu. Zbiór materiałów. 9. Prowadzenie dokumentacji szkolnej. • Wpisy w dziennikach lekcyjnych i arkuszach ocen. Cały okres stażu, (systematycznie). Dzienniki lekcyjne, arkusze ocen. 10. Dokumentowanie realizacji planu rozwoju. • Systematyczne gromadzenie dokumentacji. Cały okres stażu, (systematycznie). Potwierdzenie opiekuna stażu o gromadzeniu dokumentacji. 11. Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego. • Opis realizacji planu rozwoju zawodowego. Do 30. 06. 2012 r. Sporządzenie sprawozdania z realizacji planu rozwojowego. (Dz. U. z 2004r. Nr 260, poz. 2593 § 7 ust. 2 pkt 2) Umiejętność uwzględniania w swojej pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych. L.p. Podejmowane w tym zakresie działania Forma realizacji Termin Dowody realizacji 1. Poznawanie środowiska uczniowskiego. • Obserwacja. • Przeprowadzenie ankiet. Cały okres stażu. Ankiety. Notatki. 2. Uczestniczenie w spotkaniach z rodzicami uczniów i pogłębianie wiedzy na temat problemów środowiska uczniów. • Rozmowy indywidualne z rodzicami i uczniami. Według terminarza szkolnego i w zależności od potrzeb. Potwierdzenie od wychowawców i pedagoga o współpracy. 3. Przeciwdziałanie patologiom społecznym. •Aktywna współpraca z rodzicami, wychowawcami klas i pedagogiem szkolnym. • Rozmowy indywidualne z uczniami. Cały okres stażu, według potrzeb. Notatki, zapisy w dzienniku. 4. Przygotowanie materiałów uwzględniających potrzeby rozwojowe uczniów. • Dobór odpowiednich podręczników i materiałów edukacyjnych. • Odpowiedni dobór tematyki zajęć. Cały okres stażu. Notatki. 5. Konkursy językowe. Dni niemieckie. Konkursy –Boże Narodzenie. Organizacja i udział w przedsięwzięciach mających na celu promowanie wiedzy o realiach krajów niemieckojęzycznych. • Konkurs wiedzy o krajach NJ. • III Wewnątrzszkolna Olimpiada Języka niemieckiego • Konkurs na prezentację multimedialną. • Konkurs na słownik polsko-niemiecko-śląski. • Konkurs na kalendarz szkolny z przepisami kulinarnymi. Cały okres stażu. Terminy do ustalenia. Potwierdzenie Dyrekcji. (Dz. U. z 2004r. Nr 260, poz. 2593, § 7 ust. 2 pkt 3) Umiejętność wykorzystywania technologii informacyjnej i komunikacyjnej w pracy dydaktycznej. L.p. Podejmowane w tym zakresie działania Forma realizacji Termin Dowody realizacji 1. Wykorzystanie technologii komputerowej i informacyjnej w pracy pedagogicznej nauczyciela. • Korzystanie z komputera i Internetu. • Opracowywanie dokumentacji, scenariuszy zajęć, sprawdzianów, testów przy wykorzystaniu komputera i ich archiwizacja w postaci plików komputerowych. • Opracowanie dokumentów szkolnych (plany wynikowe, przedmiotowy system oceniania itp.). • Dokumentowanie przebiegu stażu. • Przeprowadzenie lekcji języka niemieckiego z użyciem komputera. • Wykorzystywanie programów komputerowych w realizacji niektórych lekcji. • Znajdowanie w sieci i rozpropagowanie materiałów dla uczniów oraz dla nauczycieli. • Tworzenie prezentacji multimedialnych. • Znajomość podstawowych programów komputerów. Cały okres stażu. Przynajmniej 2 w okresie stażu. Cały okres stażu. Scenariusze zajęć, dokumentacja, testy, sprawdziany. Plany wynikowe, przedmiotowy system oceniania. Zaświadczenia i inne materiały. Potwierdzenie opiekuna stażu. Prezentacje multimedialne. Informacje w Internecie, publikacje. Materiały. 2. Poszerzenie wiedzy z zakresu obsługi komputera. • Udział w kursach, warsztatach dotyczących poszerzania wiadomości dotyczących obsługi komputera. • Poznanie nowych aplikacji, umiejętność korzystania z bazy danych, korzystanie ze szkolnej sieci komputerowej, z sieci Internet. Cały okres stażu. Zaświadczenie lub potwierdzenie dyrektora szkoły. Nabyte umiejętności, opracowane materiały. 3. Publikacje w Internecie. • Opublikowanie w portalu internetowym „Planu rozwoju zawodowego”, publikacje swoich materiałów w Internecie. Cały okres stażu. Termin do ustalenia. Płyta CD. Strona www. (Dz. U. z 2004r. Nr 260, poz. 2593, § 7 ust. 2 pkt 4) Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań. L.p. Podejmowane w tym zakresie działania Forma realizacji Termin Dowody realizacji 1. Samokształcenie z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty. • Aktualizacja wiedzy z wymienionych dziedzin przez aktywne samokształcenie. Cały okres stażu. Notatki, wykaz lektur. Umiejętność wykorzystania wiedzy do rozwiązywania problemów dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. 2. Uczestnictwo w szkoleniach, warsztatach. • Aktualizacja wiedzy na kursach, szkoleniach, warsztatach. Cały okres stażu. Zaświadczenia. 3. Umiejętne stosowanie wiedzy z zakresu dydaktyki. • Wprowadzanie nowych metod aktywizujących w pracy dydaktycznej. • Wykorzystywanie wiedzy do rozwiązywania problemów. Cały okres stażu. Konspekty lekcji. 4. Rozpoznawanie i rozwiązywanie problemów edukacyjnych i wychowawczych uczniów sprawiających trudności dydaktyczne i wychowawcze. •Identyfikacja problemu. •Rozwój i znaczenie. •Prognoza. •Propozycje rozwiązań. •Efekty oddziaływań. Cały okres stażu. Opis i analiza przypadków rozpoznania i rozwiązania problemów edukacyjnych i wychowawczych, pisma do rodziców potwierdzone przez dyrektora szkoły. 5. Przekazanie do biblioteki scenariuszy lekcji z języka niemieckiego. • Opracowanie scenariuszy lekcji. VI 2012 Scenariusze – potwierdzenie z biblioteki. 6. Opracowanie i przekazanie do biblioteki oraz nauczycielom referatów dot. wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki. • Opracowanie referatów o treści wychowawczo – dydaktycznej (metodycznej). • Przekazanie dla nauczycieli i do biblioteki w celu wykorzystywania przez osoby zainteresowane. Cały okres stażu. Potwierdzenie nauczycieli i z biblioteki. 7. Kształtowanie i doskonalenie kompetencji osobowościowych koniecznych w pracy. • Umiejętność nawiązywania dobrego kontaktu z uczniami, życzliwości, otwartości w kontaktach interpersonalnych, umiejętność współpracy w zespole. Na bieżąco. Opinia opiekuna pracy. (Dz. U. z 2004r. Nr 260, poz. 2593, § 7 ust. 2 pkt 5) Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywa staż. L.p. Podejmowane w tym zakresie działania Forma realizacji Termin Dowody realizacji 1. Analiza przepisów prawa oświatowego. • Zapoznanie się z aktami prawnymi. • Śledzenie stron internetowych MEN, analiza artykułów w czasopismach prawnych. Cały okres stażu. Akty prawne. 2. Studiowanie zasad funkcjonowania i organizacji szkoły. • Dogłębna analiza dokumentacji szkolnej: Statut Szkoły, Strategia Działań Wychowawczych, Program Profilaktyki Szkolnej, WSO, WDN, Plan Rozwoju Szkoły, Regulaminów, Ustawy o systemie oświaty, Karty Nauczyciela. • Znajomość prawa oświatowego i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy właściwych dla szkoły. Cały okres stażu. Dokumentacja szkolna. Sprawozdanie, złożenie wniosku o postępowanie kwalifikacyjne, notatki. 3. Współpraca z pedagogiem szkolnym w celu udzielania pomocy i wspomagania dzieci z trudnościami edukacyjnymi i wychowawczymi. • Analiza trudności edukacyjnych i złych zachowań, poszukiwanie rozwiązań zarówno w sprawach dydaktycznych jak i wychowawczych. Cały okres stażu. Harmonogram wizyt potwierdzonych przez pedagoga. sporządziła: mgr Sylwia Brusik-Bryła W planie mogą nastąpić zmiany w czasie roku szkolnego, po uzgodnieniu z opiekunem stażu. Katowice, …………………………….. …………………………………………… ………………………………………….. (opiekun stażu) (stażysta) Wyświetleń: 1202
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |