Katalog Anna Klose-Haratyk, 2012-08-09 Radlin Religia, Scenariusze Konspekt katechezy dla kl.2 "Chcemy z Jezusem zwyciężwć zło"Nauczyciel: Anna Klose-Haratyk Szkoła Podstawowa nr 3 w Radlinie Klasa: 2b Data: 26.05.2011 r. Temat lekcji: CHCEMY Z JEZUSEM ZWYCIĘŻAĆ GRZECH. Wiodące cele katechetyczne: - zaznajomienie z sakramentami Kościoła jako znakami obecności i działania Jezusa Chrystusa - uświadomienie, że sakrament pokuty i pojednania jest aktem nawrócenia i zaproszeniem Jezusa do naszego życia - kształtowanie odpowiednich postaw religijno - moralnych związanych z przyjmowaniem sakramentu jako nawróceniem i odnowieniem życia w przyjaźni z Jezusem. Szczegółowe cele operacyjne: - uczeń zna historię Zacheusza - uczeń potrafi opowiedzieć na czym polegało nawrócenie Zacheusza - uczeń chce się nawracać i często korzystać z sakramentu pokuty i pojednania. Metody nauczania: opowiadanie, rozmowa z uczniami, praca z tekstem Pisma św., pogadanka, praca z podręcznikiem. Środki dydaktyczne: plansze przedstawiające sakramenty, egzemplarze Pisma św., obrazki przedstawiające warunki spowiedzi św. Przebieg lekcji: 1. Rozpoczęcie katechezy modlitwą do Ducha św. 2. Rozmowa z uczniami na temat różnych znaków i przypomnienie, jakie znają znaki w kościele, które przypominają im o udzielaniu przez Jezusa łaski („widzialne znaki niewidzialnej łaski”). Uczniowie wymieniają je i umieszczają na tablicy symbole sakramentów. 3. Wprowadzenie do katechezy: Chcąc lepiej wprowadzić uczniów w jeden z sakramentów – pokuty i pojednania zapoznajemy ich z opowiadaniem „Św. Jan Bosko i zbójca” Uczniowie wypowiadają swoje spostrzeżenia nt opowiadania: - Co przydarzyło się św. Janowi Bosko? - Jak zachował się bandyta, gdy rozpoznał ks.Bosko? - Co sprawiło, że bandyta stał się dobrym człowiekiem? 4. Odkrywanie Bożego wezwania: Nawiązując do opowiadania i wrażeń, o których mówiły dzieci, wprowadzamy do czytania Ewangelii – Łk 19,1-10 podkreślając, że jest to tekst święty. Zapalamy świecę i wyciszamy uczniów. Uroczyste czytanie perykopy ewangelicznej. - Co zrobił Zacheusz, by zobaczyć Jezusa? - Co powiedział Jezus Zacheuszowi? - Czy Zacheusz zaprosił Jezusa do siebie? - Jak odpowiedział na wezwanie Jezusa? - Co uczynił Jezus dla Zacheusza? 5. Odpowiadamy na Boże wezwanie: Uczniowie pracują z podręcznikiem, podpisując odpowiednimi zdaniami rysunki. Prowadzenie rozmowy z uczniami – wnioski; * Zacheusz był celnikiem, wiedział, jak wielu ludzi skrzywdził. * Uradowany spotyka Jezusa, przyjmuje Jego wezwanie i zaprasza Go do swojego domu * Postanawia naprawić wszelkie zło, które uczynił - rezygnuje nawet ze swojego bogactwa * Rozumie, że w życiu najważniejsze jest przebaczenie i miłość. - Kto dzisiaj jest podobny do Zacheusza? Wypowiedzi uczniów na temat złych czynów, którymi sprawiamy przykrość innym i tym samym Jezusowi - przykłady z życia, kiedy potrzebujemy przebaczenia. Jeżeli chcemy zaprosić Jezusa do siebie, musimy odpowiedzieć na Jego wezwanie i przystąpić do sakramentu pokuty i pojednania czyli po prostu przyjść do spowiedzi św. - Jak my mamy się nawrócić – co to znaczy? Wypowiedzi uczniów ( modlitwa, pomoc innym, brak zazdrości, dzielenie się z innymi, uczestniczenie we Mszy św. itp.) 6. Uczniowie w chwili ciszy myślą co w ich życiu najbardziej przeszkadza im w nawróceniu. 7. Modlitwa: - za lenistwo, brak szacunku dla rodziców i wychowawców, brak modlitwy, zazdrość, zarozumiałość – przepraszamy Cię Jezu! 8. Utrwalenie – praca uczniów: - zachęcenie do korzystania z sakramentu pokuty - przypomnienie o warunkach spowiedzi św. - wykorzystanie tekstu ks. Tymoteusza do Jacka 9. Współpraca z rodziną i parafią – ewaluacja: - zaproszenie najbliższych do zaangażowania się w przygotowanie do sakramentu pokuty,który jest wielkim darem - zachęcenie uczniów do rozmowy z rodzicami na temat tekstu w podręczniku "Przeczytajmy razem”. Wyświetleń: 2626
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |