![]() |
![]() |
Katalog Maria Fuksa, 2012-08-14 Ustrzyki dolne Zajęcia przedszkolne, Plany pracy Program pracy indywidualnej z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnychProgram pracy indywidualnej z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Adresat: Dziecko 6 –letnie u którego stwierdzono globalne opóźnienie w zakresie rozwoju psycho- motorycznego. Plan stworzono w oparciu o opinię PPP. Zawiera on założenia pracy z dzieckiem oczekującym pomocy. Jest zgodny z metodyką wychowania przedszkolnego i rozwojem dziecka 6- letniego. Cele ogólne: 1. Stworzenie możliwości wszechstronnego rozwoju. 2. Stymulowanie i usprawnianie rozwoju funkcji psychomotorycznych. 3. Wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach. 4. Opanowanie wymaganych wiadomości i umiejętności dziecka 6- letniego. 2. Ćwiczenia rozwijające orientację w schemacie ciała i przestrzeni. I Funkcje samoobsługowe Doskonalenie umiejętności mycia rąk, twarzy i zębów oraz dokładnego wycierania ręcznikiem - Przypominanie o dokładnym myciu rąk przed i po posiłkach oraz po wyjściu z toalety - Zwracanie uwagi na dokładne wycieranie rąk - Zwracanie uwagi na dokładne mycie zębów.. Doskonalenie umiejętności zakładania wierzchniej garderoby lub przebierania się: - podczas wyjść na spacery, wycieczki, do ogrodu przedszkolnego - podczas przebierania się do ćwiczeń gimnastycznych Porządkowanie i dbanie o miejsca zabaw -Sprzątanie kącików zainteresowań oraz miejsc pracy odkładanie zabawek na miejsce -Dbanie o zabawki II Wspomaganie nabywania umiejętności społecznych - wdrażanie do przestrzegania zasad grupowych -nabywanie umiejętności przerywania zabawy w określonym czasie - wyrabianie nawyku odkładania zabawek na miejsce - wdrażanie do aktywniejszego udziału podczas zajęć zorganizowanych -kształtowanie nawyku współdziałania z rówieśnikami podczas zabawy - kształtowanie umiejętności współżycia w grupie - wdrażanie do utrzymywania kontaktu wzrokowego Stwarzanie sytuacji zadaniowych: Jaka jestem? – potrafię narysować swój portret Rysuje mamę ,tatę oraz inne ważne osoby Opowiem misiowi jak wyglądam i co lubię Zagadki ruchowe Potrafimy porozumiewać się bez słów Potrafię miło się zaprezentować innym III Ćwiczenia rozwijające orientację w schemacie ciała i przestrzeni Stwarzanie sytuacji zadaniowych - wiem, jak wyglądam, - zabawa- lustrzane odbicie - lewa- prawa, „frotka” mi pomaga, - inni też mają lewą i prawą stronę, - co widzi miś? - potrafię znaleźć misia, - powiem ci, jak masz iść, -gdzie jest woreczek - rysuj szlaczki tak, jak mówię, - ćwiczenia ruchowo- słuchowe: zabawa ze śpiewem „Do przodu prawą rączkę daj”, „Tu lewą rączkę mam, tu prawą mam”; „Pingwin”, „Stonoga”; - rysowanie oburącz w powietrzu; - zabawa „Witają się paluszki”; - rysowanie „Leniwych ósemek”; - chwytanie i rzucanie woreczków, piłek raz lewą raz prawą ręką; - okładanie obrazka po prawej i lewej stronie; - naklejanie przedmiotów w odpowiednim położeniu; - rozróżnianie stron ciała - układanie z patyczków podanych wzorów: - układanie z klocków konstrukcji przestrzennych; - „Przy urodzinowym stole”- układanie sylwet zgodnie z poleceniami IV Wspomaganie w kształtowaniu spostrzegawczości i koordynacji wzrokowo-ruchowej Układanie: o Układanie z koralików , klocków pojazdów, budowli ,figur o Układanie z patyczków płotów , drabin, domów o Z tasiemki i różnokolorowej wełny dywaników , kilimków, frędzli o Z elementów mozaiki geometrycznej – postaci ludzi, zwierząt o Układanie z różnorodnych materiałów i elementów określonych scenek rodzajowych np. z liści, owoców, kamyków o Dobieranie do konturów figur geometrycznych takich samych figur, przedstawianie figur geometrycznych w zmienionych układach o Układanie kompozycji z figur geometrycznych wg. wzoru i pamięci o Graficzne odtwarzanie kompozycji geometrycznych przy pomocy rysunku i stempli Malowanie o tworzenie różnych kompozycji – szlaczków ,domów o malowanie jednocześnie obydwoma rękami na dużym arkuszu przypiętym do tablicy lub podłogi o malowanie palcami na przemian ruchem spokojnym, swobodnym o zamalowywanie całej powierzchni kartki o malowanie pędzlem linii prostych, splątanych nici, kłębuszków o malowanie pęczkiem waty – duże i małe chmury, kałuże o zamalowywanie dużych konturowych rysunków o malowanie flamastrami- zamalowywanie określonym kolorem zamalowywanie powierzchni konturów np. kwiatów, domów Rysowanie • rysowanie kredą na tablicy i dużych arkuszach rozłożonych na podłodze • kreślenie patykiem na mokrej ,pokrytej farbą klejową powierzchni • rysowanie świecą, tuszem Wydzieranie • łatwych kształtów np. piłek ,baloników, kolorowych liści • kompozycja z kolorowych pasków Stemplowanie • Tworzenie różnych kompozycji szlaczków • Kompozycji postaci człowieka, pojazdów, przedmiotów Ćwiczenia na materiale obrazkowym • Układanki obrazkowe • Układanie obrazka z części wg identycznego wzoru • Dobieranie par jednakowych obrazków 9 loteryjki , domino obrazkowe • Rozpoznawanie zmian ilościowych i jakościowych w układach elementów – zabawa ’Co się tu zmieniło” Lepienie • z plasteliny • Z masy solnej • Modliny • Gliny • Mokrego piasku • Śniegu Ćwiczenia grafomotoryczne • Kreślenie dużych płynnych linii • Chorągiewka w powietrzu • Patykiem na piasku • Kolorową kredą na tablicy • Kredkami na dużych arkuszach • Obrysowywanie gotowych szablonów o prostych kształtach ( koło ,trójkąt ,kwadrat, prostokąt) • Rysowanie szlaczków na kratkowanym papierze • Rysowanie po konturach • Malowanie palcami • Łączenie kolorową kredka wyznaczonych punktów • Zagadki rysunkowe • Labirynty • Wycinanki różnego typu • Pisanie znaków literopodobnych w liniaturze • Elementy pisma- analiza literi kierunku ich kreślenia • Łączenie liter w sposób naturalny • Pisanie pośladzie Ćwiczenia ruchowe • Ćwiczenia w marszu • Marsz na palcach • Marsz chodem bociana • Marsz wokół sali z ćwiczeniami w reagowaniu na sygnał Ćwiczenia w biegu • Bieg z podskokami • Przylot i odlot bocianów- bieg w określonym kierunku falistym ruchem z rozkrzyżowanymi ramionami Ćwiczenia na ławeczce • Chodzenie wolno do przodu • Posuwanie się do tyłu • Posuwanie się bokiem • Obracanie się na ławeczce Zabawy skoczne • Wróbelki • Piłka skacze • Szczur – zabawa ze skakanką • Skoki zająca Zabawy z woreczkami • Rzucanie i chwyt woreczka obiema rękami • Rzucanie i chwyt woreczka jedną ręką Zabawa ze śpiewem „ Pingwin” Zabawa ze śpiewem „Stonoga” Rysowanie pod dyktando Układanie z patyczków podanych wzorów Układanie z klocków konstrukcji przestrzennych V Wspomaganie rozwoju mowy i kształtowanie umiejętności porozumiewania się z innymi: Stwarzanie sytuacji zadaniowych Ćwiczenia oddechowe: - wdechy i wydechy (nos – usta, usta – nos, nos – nos, usta – usta), - wdechy i wydechy: w różnych pozycjach (np. siedzącej, leżącej), z unoszeniem rąk, z liczeniem, - dmuchanie na płomień świecy, na kłębki waty, bibułkę, papier, wiszący balon, - wydmuchiwanie powietrza przez rurkę do picia, - nadmuchiwanie balonów, - puszczanie baniek mydlanych, - wymawianie na jednym wydechu: ciągów samogłoskowych (aaa..., aeaeae..., aeiaei...), ciągów sylabowych (mamama, lalala, tututu, pipipi). Ćwiczenia narządów mowy: - usprawnianie płynności ruchów języka, warg, szczęk, - wysuwanie języka w różnych kierunkach, wypychanie językiem policzków, skrobanie grzbietu języka, ocieranie, zwijanie języka w rulonik, - oblizywanie zębów, podniebienia, warg, sięganie językiem do nosa, brody, - ustawienie i poruszanie języka za pomocą szpatułek, palca, - podnoszenie, podtrzymywanie wargami lekkich przedmiotów, - ściąganie ust, zamykanie i otwieranie ust z demonstracją, - opuszczanie, unoszenie, przesuwanie w lewo i prawo dolnej szczęki, wielostronne ruchy żuchwą, - cmokanie, gwizdanie, strojenie min, zabawy z lizakiem, Ćwiczenia logopedyczne: - wybrzmiewanie głosek „s, sz, z, ż, r” ze zwróceniem uwagi na poprawne ułożenie narządów mowy - wypowiadanie ćwiczonych głosek z samogłoskami np. sa, se, as, es.... - powtarzanie wyrazów z ćwiczonymi głoskami, - nauka krótkich wierszyków zawierających ćwiczone głoski Rozwijanie mowy czynnej i biernej (wzbogacanie słownika) - układanie opowiadań w oparciu o ilustracje i bez ilustracji, - zabawy w dokańczanie zdań, - opowiadanie historyjek obrazkowych, - wzbogacanie słownictwa w zakresie przedmiotów z najbliższego otoczenia, - rozmowy indywidualne z dzieckiem, - przekazywanie informacji przez dziecko do rodzica i od rodzica przez dziecko do nauczyciela VI Wspomaganie dziecka w rozwoju nabywania gotowości do nauki czytania i pisania - czyj to znaczek? – rozpoznawanie znaczków indywidualnych - o czym informują znaki drogowe? - jaka pogoda była wczoraj? - loteryjki , karty do gier - obowiązki dyżurnego - konstruowanie gier planszowych Układanki : - układanie z koralików, z klocków ( dużych i małych ) , mebli , pojazdów, drzew, roślin, budowli, figur - układanie z patyczków : płotów, drabin, domów - z tasiemki, z różnokolorowej wełny, dywaników, frędzli, - z elementów mozaiki geometrycznej postaci ludzi i zwierząt - układanie z różnorodnych materiałów i elementów określonych scenek rodzajowych np. z liści, owoców, giętkiego tworzywa - dobieranie do konturów figur geometrycznych takich samych figur i nałożenie na wzór ( układanki geometryczne, nakładanki ) - układanie kompozycji figur geometrycznych wg wzoru i pamięci - graficzne odtwarzanie kompozycji geometrycznych przy pomocy rysunku i stempli Ćwiczenia na materiale obrazkowym - układanki obrazkowe - układanie obrazka z części wg identycznego wzoru - uzupełniane brakującej części obrazka - dobieranie par jednakowych obrazków Zabawy i ćwiczenia rozbudzające zainteresowania książką i czytaniem : - opowiadania ruchowe : „ Miś i pszczoły ” , „ O piesku który zgubił się w lesie ” - „O dzieciach które wybrały się do zoo i oglądały zwierzęta ” - dokończ opowiadanie : „ Ruda wiewiórka ” , „ Lisek chytrusek ” , „Miś Uszatek” - oglądanie obrazków w książkach i rozmawianie o tym co one przedstawiają Zabawy i ćwiczenia grafomotoryczne przygotowujące dziecko do gotowości nauki pisania : - kreślenie dużych, płynnych linii - chorągiewką w powietrzu - patykiem na piasku VII Wspomaganie w rozwoju umysłowego w ramach edukacji matematycznej : Zabawy i sytuacje zadaniowe sprzyjające doskonaleniu umiejętności liczenia : - liczenie wszystkiego dookoła - „ Ile jest fasolek ” – odróżnianie błędnego liczenia od poprawnego - liczenie znikających obiektów - ile mamy palców - liczenie na chodniczku liczbowym - liczenie na miarce krawieckiej - licz dalej, licz wspak w sytuacjach ; - liczenie dzieci , liczenie stron w książce, liczenie koralików na liczydle - numerowanie krzesełek - zabawy i sytuacje sprzyjające ustalaniu równoliczności - czy po zmianie położenie liczonych obiektów jest ich tyle samo - czy tu i tu jest tyle samo - narysuj tyle kółek ile jest dziurek : - zabawy i zadania sprzyjające kształtowaniu umiejętności dodawania i odejmowania : - dodawanie i odejmowanie. Manipulowanie przedmiotami i liczenie ich ; - pokaż na palcach, ile kropek jest na kostkach do gry - dodawanie i odejmowanie z pokazywaniem, ile jest przedmiotów w pudełku ; - dodawanie i odejmowanie na liczydle ; - rozdawanie i rozdzielanie po jednym lub po kilka; - gry sprzyjające opanowaniu umiejętności rachunkowych dziecka; Kwestionariusz obserwacyjny rozwoju dziecka Kwestionariusz jest narzędziem diagnostycznym, mającym na celu określenie poziomu rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka oraz ukierunkowanie dalszej drogi jego rozwoju. 1. Imię i nazwisko dziecka 2. Data urodzenia 3. Rok szkolny. Data obserwacji STOPIEŃ OPANOWANIA CZYNNOŚCI, UMIEJĘTNOŚCI OPANOWANA CZĘŚCIOWO OPANOWANA WYMAGA ĆWICZEŃ (POMOCY) SFERA ROZWOJU I Komunikacja: dziecko 1. Ma poczucie własnej tożsamości i odrębności. 2. Nawiązuje kontakt z drugą osobą. 3. Wchodzi w interakcję naprzemienną. 4. Dokonuje wyborów, podejmuje decyzje. 5. Komunikuje się z otoczeniem poprzez gesty, mimikę, wydawane odgłosy – artykułowane i nieartykułowane. 6. Komunikuje się werbalnie. 7. Przechodzi od interakcji do dialogu. II. Sfera motywacyjno – wolitywna: dziecko 1. Obserwuje i próbuje naśladować rówieśników. 2. Samorzutnie podejmuje różne aktywności. 3. Samodzielnie radzi sobie z trudnościami. 4. Jest aktywne poznawczo, interesuje się otoczeniem. 5. Nie stosuje „szantażu emocjonalnego” (wymuszania) wobec innych osób. III. Samodzielność, czynności samoobsługowe: dziecko 1. Korzysta z toalety. 2. Myje twarz, ręce, zęby. 3. Rozbiera się i ubiera. 4. Je z użyciem sztućców. 5. Pije z kubka. 6. Dba o swój wygląd (używa chusteczki higienicznej, poprawia odzież). 8. Dba o porządek – sprząta po sobie. IV. Sfera kontaktów społecznych: dziecko 1. Chętnie przebywa w grupie rówieśniczej. 2. Współdziała z dziećmi w zabawie i w czasie zajęć. 3. Zna i przestrzega zasady funkcjonowania w grupie. 4. Szanuje własność i prawa innych (uczucia, potrzeby). 5. Wita się i żegna z nauczycielem i dziećmi w grupie. 6. Potrafi przeprosić za swoje zachowanie. V. Sfera emocjonalna: dziecko 1. Koncentruje się na wykonywanych zadaniach. 2. Odróżnia poprawne i naganne zachowanie. 3. Potrafi ponieść konsekwencje swojego niewłaściwego postępowania. 4. Próbuje panować nad swoimi emocjami. Ankieta dla rodziców 1) Czy zauważył(a) Pan/Pani zmiany w funkcjonowaniu dziecka, w związku z objęciem go programem wspomagającym rozwój społeczno–emocjonalny? (Proszę zaznaczyć właściwą odpowiedź) tak nie 2) Jeśli odpowiedź brzmiała „tak”, proszę wypełnić ankietę, oceniając postępy w poszczególnych sferach funkcjonowania dziecka w skali od 1 do 6. Czy dziecko: A – Komunikuje się z otoczeniem (słownie lub w inny sposób)? 1 2 3 4 5 6 B – Samorzutnie podejmuje różne aktywności? 1 2 3 4 5 6 C – Radzi sobie z czynnościami samoobsługowymi? 1 2 3 4 5 6 D – Chętnie przebywa i bawi się z rówieśnikami? 1 2 3 4 5 6 E – Potrafi ponieść konsekwencje swojego niewłaściwego postępowania? Opracowała: Maria Fuksa Wyświetleń: 10543
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |