Katalog Katarzyna Skolimowska, 2012-08-27 Bielsko-Biała Lekcja wychowawcza, Scenariusze Zasady klasowe – dlaczego są tak ważne?TEMAT: ZASADY KLASOWE – dlaczego są tak ważne? Środki dydaktyczne: karteczki samoprzylepne marker brystol lub szary papier 1. Nauczyciel od początku lekcji specjalnie nie zachowuje podstawowych zasad, aby zwrócić uwagę uczniów, a nawet wzbudzić w nich irytację, oburzenie czy poczucie niesprawiedliwości: Np.: · specjalnie się spóźnia na zajęcia (tylko te konkretne!), · kiedy uczniowie stoją przy ławkach i oczekuję momentu przywitania się, nauczyciel nie wita się z nimi, ale ostentacyjnie przechodzi na tył klasy i stamtąd prowadzi wstępną część zajęć, · mówi, że uczniowie siedzący pod oknem w dniu dzisiejszym bezwzględnie będą musieli przynieść na jutro papier ksero (sprawia przy tym pozory spisywania listy osób), · stwierdza, że uczniowie, którzy mają w swoim imieniu literę „b” będą pisali na najbliższym (np. j. polskim) karną kartkówkę, · osobom, które w ubiegłym roku miały jakąkolwiek ocenę dopuszczającą karze pozostać dzisiaj po lekcjach i czyścić klasowe ławki, · [tutaj należy być bardzo ostrożnym !!!] wybiera ucznia, który ma duży dystans do siebie – karze wyjść na środek klasy i tłumaczyć się, dlaczego tak właśnie się dzisiaj ubrał do szkoły. 2. Nauczyciel przechodzi na przód klasy i tłumaczy uczniom, że to była celowa prowokacja. Przeprasza, jeśli ktokolwiek poczuł się dotknięty. KONIECZNE JEST OMÓWIENIE TEGO DOŚWIADCZENIA: - W którym momencie zauważyliście, że coś jest nie tak? - Dlaczego według Was zachowywałam się niewłaściwie? - Co czulicie, kiedy nauczyciel traktował Was w ten sposób? - Co Was najbardziej zabolało, zdenerwowało? - Jak myślicie – jaki cel ma to doświadczenie? 3. WSPÓLNE WNIOSKI: - Zasady pomagają nam funkcjonować w społeczeństwie, bo ustalają pewien porządek. - Zasady dają poczucie bezpieczeństwa, wyznaczają granice. 4. TEMAT: Zasady klasowe – dlaczego są tak ważne? 5. Każdy uczeń otrzymuje 3 karteczki samoprzylepne. Na każdej z nich wpisuje jedną zasadę, która powinna wchodzić w skład kodeksu klasowego. 6. Na tablicy nauczyciel wiesza plakat zatytułowany „KODEKS POSTĘPOWANIA KLASY ...” – uczniowie przykleją na nim swoje karteczki, które następnie nauczyciel segreguje wg częstotliwości powtarzania się. 7. Wspólnie wybieramy 5 – 7 zasad [OMAWIAJĄC PRZY TYM NA CZYM POLEGA KAŻDA Z NICH!!!], które deklarujemy przestrzegać w najbliższym roku szkolnym – wpisujemy je w kodeks i każdy składa pod nim swój podpis. Wyświetleń: 1695
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |