![]() |
![]() |
Katalog Monika Zielińska , 2012-09-20 Włocławek Awans zawodowy, Zadania opis i analiza pkt 11. Organizowanie obchodów świąt bibliotecznych W trakcie trwania stażu, jak i przed stażem organizowałam obchody świąt promujących czytelnictwo, przyciągających nowych użytkowników: Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych Święto to zostało ustanowione w 1999 roku przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Bibliotekarstwa Szkolnego jako jeden dzień – w czwarty poniedziałek października, natomiast od 2008 roku obchody zostały wydłużone do całego października. Nasza biblioteka co roku stara się włączyć do tej akcji, która ma na celu podkreślenie roli biblioteki w życiu szkoły, promocję zbiorów oraz popularyzację organizowanych cyklicznie konkursów. Z odpowiednim wyprzedzeniem uczniowie wykonali informację z ogłoszeniem o przypadającym święcie i związanym z nim działaniami. Z okazji tego święta biblioteka została pięknie udekorowana balonami i kwiatami oraz logo akcji. Na terenie szkoły na pięknie przyozdobionych kartkach pojawiały się przysłowia, cytaty i aforyzmy o książce i bibliotece. W widocznym miejscu usytuowana została tablica korkowa, na której widnieją informacje o tym ważnym dla biblioteki świętem. Jednocześnie w gablocie szklanej przed biblioteką przygotowałam informacje o święcie, jego logo i rysie historycznym bibliotek w Polsce. Za wypożyczenie książki lub czasopisma każdy uczeń otrzymywał cukierka. Dzięki tej akcji wzrosła liczba wypożyczanych książek, a w bibliotece panowała fajna atmosfera. W miesiącu październiku były inne działania szkolne, które postanowiłam włączyć w obchody Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych. W przypadku naszej szkoły 24 października obchodzony jest Dzień Patrona naszej szkoły: Organizacji Narodów Zjednoczonych, dlatego od lat organizowałam i organizuję nadal dla uczniów klas pierwszych Quiz wiedzy o Patronie Szkoły. Celem tego konkursu było poznanie podstawowych informacji na temat ONZ: okoliczności założenia organizacji, cele działalności oraz agendy pracujące przy ONZ, aktywne uczestniczenie w życiu szkoły, pamięć o Dniu Patrona oraz pogłębienie poczucia wspólnoty międzynarodowej. Natomiast drugim konkursem, który co roku łączyłam z tymi obchodami była Fraszka o Nauczycielu w związku z Dniem Komisji Edukacji Narodowej. Celem tego konkursu było rozwijanie zainteresowań poetyckich wśród uczniów naszego gimnazjum, pogłębienie znajomości zasad pisowni (ortografia, styl, rodzaj literacki) oraz budzenie szacunku dla pracy nauczycieli i innych pracowników szkoły. Tematem konkursu była miła, dowcipna charakterystyka postaci nauczyciela. Oczywiście konkurs ten ogłaszany był z odpowiednim wyprzedzeniem, aby zdążyć ocenić te prace i graficznie opracować w formie tomiku, które z kolei zostały wręczone nauczycielom i pracownikom szkoły w prezencie. Oczywiście laureaci konkursu otrzymali dyplomy na akademii z okazji KEN oraz oceny z języka polskiego, zaś wszyscy uczniowie, biorący udział w tym konkursu otrzymali tomik fraszek na pamiątkę swojej „próbki literackiej’. Podczas obchodów wykonałam wiele zdjęć, które wraz z opisem zostały opublikowane na stronie internetowej naszej szkoły oraz gazetce szkolnej, zaś sprawozdanie z obchodów przesłałam do redakcji „Biblioteka w szkole” bibliotekawszkole@sukurs.edu.pl. Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich Pomysł ten zrodził się z tradycji katalońskiej. 23 kwietnia jest w Katalonii hucznie obchodzonym świętem narodowym, to dzień jej patrona – Świętego Jerzego. Zgodnie z długą tradycją w mieście tym obdarowywano w ten dzień kobiety czerwonymi różami, mającymi symbolizować krew pokonanego przez św. Jerzego smoka. Później kobiety zaczęły odwzajemniać się mężczyznom podarunkami z książek. Dopiero kilka lat za sprawą UNESCO, dzień 23 kwietnia został uznany za Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich w celu promocji czytelnictwa, edytorstwa i ochrony własności intelektualnej za pomocą praw autorskich. Pierwsze obchody Dnia Książki odbywały się w 1996 roku w Barcelonie i związane były z 25 Kongresem Międzynarodowej Unii Wydawców. W Polsce święto to nie weszło jeszcze na dobre do kalendarza uroczystości i znane jest tylko wąskiej grupie ludzi. Mam nadzieję, że tak jak 14 luty stał się świętem zakochanym, tak 23 kwietnia będzie dniem, w którym będziemy obdarowywać się książkami, ale póki co swoim uczniom starałam się przybliżyć istotę tego święta poprzez działania, które miały miejsce w naszej bibliotece. Pierwszym z nich był konkurs plastyczny na portret pisarza lub poetki, którego celem było rozwijanie talentów plastycznych uczniów oraz popularyzowanie działań plastycznych i poszerzanie wiedzy z zakresu różnych technik plastycznych. Z każdej klasy wybrano reprezentanta, który za zadanie miał wykonanie portret pisarza, a następnie dostarczyć w terminie ustalonym w regulaminie konkursu do biblioteki. Prace oceniała powołana komisja, która brała pod uwagę estetykę wykonania, zgodność z tematem. Do konkursu przystąpiło dziesięcioro uczniów. Uczniowie wykonali różne prace, niektóre bardzo staranne, szczegółowe „jak prawdziwe”, niektóre mniej dopracowane, ale najważniejsze było to, że na wszystkich pracach widać było podobiznę konkretnej osoby. Najwięcej uznania otrzymała praca prezentująca postać Juliana Tuwima. Poeta wyglądał jak „żywy”. Za najlepsze prace uczniowie otrzymali dyplomy oraz oceny z plastyki, zaś prace wszystkich uczniów zostały zaprezentowane na tablicy korkowej w bibliotece. Elementem stałym, w związku ze Świętem Książki była wystawka na tablicy korkowej przedstawiająca dzieje tego święta oraz gazetka w gablocie szklanej pod tytułem „Ludzie listy piszą…” Na terenie całej szkoły zostały umieszczone na pięknie zaprojektowanych kartkach A4 cytaty o książce i czytaniu. Wystrój biblioteki był bardzo radosny, zachęcający do odwiedzin. Były balony oraz kwiaty oraz słodki poczęstunek w postaci cukiereczków. Na szerokim parapecie mieszczącym się w naszej bibliotece, moja podopieczna stażystka wykonała przepiękną dekorację. Na bordowej zasłonie, która leżała w nieładzie artystycznym, leżała otwarta książka, a obok niej trzy róże własnoręcznie wykonane. Widok był przepiękny, zaś uczniowie zachwyceni. Tydzień Bibliotek To akcja społeczna realizowana przez wszystkie rodzaje bibliotek, szkoły, a także media, wydawnictwa. Głównym celem programu jest promocja czytelnictwa, popularyzacja bibliotek, ich pracy i osiągnięć jako ważnego elementu rozwoju intelektualnego orz kulturowego Polaków. Święto to przypada najczęściej w drugim tygodniu maja i trwa cały tydzień. Nasza biblioteka również przyłączyła się do tej akcji poprzez zorganizowanie konkursu na temat książek o Harrym Potterze „Pokonać Valdemorta”, którego celem była popularyzacja książek J.K. Rowling „Harry Potter i kamień filozoficzny”, „Harry Potter i komnata tajemnic”, „Harry Potter i więzień Azkabanu”, rozwijanie zainteresowań współczesną literaturą młodzieżową i rozwijanie wyobraźni. Konkurs przeznaczony był dla wszystkich uczniów gimnazjum i przebiegał w II etapach: I etap – literacki – quiz pisemny ze znajomości treści książek II etap – plastyczny pt. „Jedna z przygód Harrego Pottera”, którego technika i format były dowolne Quiz zawierał 100 pytań i na jego rozwiązanie uczestnicy mieli 45 minut. (Quiz wykorzystałam z miesięcznika „Biblioteka w szkole” nr 11/2011, opr. Anna Joka i Agnieszka Ramotowska). Zadania konkursowe składały się z pytań zamkniętych a, b, c. Uczniowie za poprawną odpowiedź otrzymywali po 1 pkt. W sumie można było otrzymać 100 punktów. Quiz odbył się 13 maja 2010 roku na 3 godzinie lekcyjnej w sali nr 18 (po uprzednim sprawdzeniu, czy sala będzie w tym czasie wolna) i przystąpiło do niego 24 uczniów. Większość osób dotrzymała dyplomy oraz oceny języka polskiego, gdyż bardzo dużo osób uzyskało dużą liczbę punktów. Natomiast w dniach od 6 do 14 maja uczniowie, którzy zadeklarowali swój udział w konkursie plastycznym mieli obowiązek dostarczyć swoje prace do biblioteki. W dniu 15 maja komisja oceniająca sprawdził prace pod kątem: zgodność z tematem, estetyka i oryginalność. Dyplomy dla najlepszych (które zaprojektowała moja podopieczna stażystka) wręczono na godzinach wychowawczych, zaś wszyscy uczniowie otrzymali oceny z języka polskiego lub „plusiki”, zaś prace zostały zawieszone na tablicy korkowej w bibliotece, które mogli oglądać wszyscy uczniowie. Kolejnym działaniem na rozpowszechnienie święta Tygodnia Bibliotek było wyjście z uczniami do dzieci uczących się w klasie „0” w Szkole Podstawowej nr 23 we Włocławku w dniu 12 maja, gdzie podczas godzinnego spotkania gimnazjaliści czytali dzieciom. Było bardzo wesoło. Dzieci odpowiadały na zagadki, rozwiązywały rebusy. Byłam bardzo dumna ze swoich uczniów widząc, jak szybko nawiązali kontakt z tymi dziećmi. Widać było, że bardzo się polubili. Na zakończenie dzieci zostały poczęstowane cukiereczkami, co bardzo je ucieszyło. Widząc jaki był świetny kontakt między starszą młodzieżą, a młodszą bardzo mnie cieszył. Elementem stałym podczas obchodów była wystawka na tablicy korkowej przedstawiająca biblioteki z różnych krajów oraz gazetka w gablocie szklanej na temat „Jan Paweł II o bibliotekach…” Na czas trwania obchodów biblioteka został pięknie udekorowana balonami i kwiatami z bibuły, a uroku dodały własnoręcznie wykonane girlandy Na terenie całej szkoły umieszczono kartki A4 z cytatami na temat bibliotek, zaś dodatkową atrakcją dla osób przebywających w bibliotece był słodki poczęstunek. Efekty: podkreślenie rangi bibliotek szkolnych, które posiadają swoje święto w wielu krajach, promowanie czytelnictwa jako wartościowego sposobu spędzania wolnego czasu, zachęcanie do uczestnictwa w życiu biblioteki szkolnej, ukazanie społeczności szkolnej sposób uatrakcyjnienia czytelnictwa podejmowanych przez różne instytucje w kraju i na świecie, upowszechnienie w świadomości uczniów przekonania, że biblioteka jest miejscem ciekawego spędzania czasu. 2. Organizowanie obchodów ważnych rocznic Rok 2009 Rokiem Juliusza Słowackiego 9 stycznia 2008 roku Sejm przyjął przez aklamację uchwałę w sprawie ogłoszenia 2009 Rokiem Juliusza Słowackiego. W tym roku przypadała 200. rocznica urodzin i 160. rocznica śmierci poety. Zgodziłam się z treścią uzasadnienia, iż naszym obowiązkiem jest uczynić i przypomnieć jednego z najwybitniejszych w polskich dziejach poety. Dlatego postanowiłam zorganizować obchody w naszej szkole ku czci tego Polaka. Pierwszym zaplanowanym przedsięwzięciem był konkurs wiedzy o życiu i twórczości Juliusza Słowackiego, którego celem było poszerzenie wiedzy o życiu i twórczości oraz popularyzacja wśród młodzieży dorobku literackiego poety. Chętni uczniowie do wzięcia udziału w tym konkursie proszeni byli o zapisy w bibliotece szkolnej do 6 listopada. Prosiłam o wcześniejsze zapisy ze względu na to, żeby wiedzieć ile testów przygotować. Konkurs odbył się 16 listopada w stołówce szkolnej i polegał na rozwiązaniu testu dotyczącego życia poety, który składał się z 14 pytań oraz 2 logogryfów. Uczestnicy mieli 45 minut na rozwiązanie quizu. Można było uzyskać 23 punkty. Mimo, iż pytania były trudne, uczniom dopisywali humory. Do tej konkurencji przystąpiło 27 uczniów, z których dwie otrzymały max liczbę punktów. Ogólnie poziom uczniów był wysoki. Listę wszystkich uczniów wywieszono na tablicy ogłoszeń. Laureaci otrzymali dyplomy oraz oceny z języka polskiego. Kolejnym zadaniem, które ujęłam w obchodach Roku Słowackiego było zorganizowanie konkursu plastycznego „Twórczość Juliusza Słowackiego w malarstwie uczniowskim”, którego celem było rozwijanie wrażliwości na piękno otaczającego świat nakreślonego przez poetę, rozbudzanie wyobraźni uczniów oraz doskonalenie technik malarskich. Uczniowie mieli za zadanie wykonanie ilustracji do wybranego utworu Juliusza. Wykaz tych utworów otrzymali w formie załącznika do regulaminu konkursu. Praca miała charakter indywidualny, wykonana na bloku technicznym, formatu A3 lub A4, natomiast technika wykonania była dowolna. Oceniane były: pomysłowość tematu, zastosowana technika plastyczna, estetyka wykonania oraz zgodność pracy z tematem. Uczniowie, którzy zgłosili się na ten konkurs proszeni byli o przynoszenie prac do biblioteki szkolnej do 13 listopada 2009 roku. Rozstrzygnięcie nastąpiło w ciągu tygodnia od zakończenia konkursu. Na konkurs wpłynęło wiele prac, wykonanych najróżniejszymi technikami, co spowodowało, że komisja oceniająca miała nie lada „orzech do zgryzienia”. Wielkie zainteresowanie i zachwyt, nie tylko komisji oceniającej wzbudziła praca nagrodzona pierwszym miejscem i wykonana techniką wyklejaną z papieru. Uroczystego wręczenia dyplomów dokonała pani dyrektor na uroczystości szkolnej. Wszystkie prace można było oglądać na tablicy korkowej na atrium oraz na stronie internetowej naszej szkoły. Następnym działaniem, które upamiętniało naszego wspaniałego poety była recytacja poezji Słowackiego. Celem było rozwijanie zdolności recytatorskich, wspieranie uzdolnień i pomoc w rozwijaniu zainteresowań uczniowskich, kształtowanie wrażliwości na piękno języka polskiego oraz prezentacja umiejętności uczniów. Informacja o konkursie wraz z regulaminem została umieszczona na tablicy informacyjnej. Chętni do udziału mieli obowiązek zapisania się w bibliotece, zaś sam konkurs odbył się 30 listopada w bibliotece szkolnej, która na ten dzień została odświętnie przystrojona. Uczestnicy po kolei prezentowali jeden dowolnie wybrany wiersz Słowackiego. Każdy miał do dyspozycji 5 minut debiutu poetyckiego. Powołana do tego konkursu komisja oceniała dobór tekstu, sztukę interpretacji, kulturę słowa (właściwa dykcja i emisja głosu) oraz ogólny wyraz artystyczny. Wszyscy uczniowie otrzymali dyplomy, oceny z języka polskiego oraz gromkie brawa od komisji oceniającej. Pragnę nadmienić, że przez cały rok 2009 w gablocie szklanej widniała gazetka upamiętniająca tego wielkiego i utalentowanego poetę, aby uczniowie pamiętali, że żył kiedyś Polak, który był autorem przepięknych wierszy. Rok 2010 Rokiem Fryderyka Chopina Rok 2010 został Uchwałą Sejmu Rzeczpospolitej Polskiej ustanowiony Rokiem Fryderyka Chopina. Przypadająca w tymże roku 200 rocznica urodzin kompozytora obfitowała w naszej szkole w konkursy, wystawy i koncerty. Fryderyk to twórca, który odegrał wyjątkową rolę w kształtowaniu naszej świadomości i aby upamiętnić jego postanowiłam podjąć ku temu pewne kroki. W dniu 10 listopada 2010 roku zorganizowałam Quiz wiedzy o życiu i twórczości o Fryderyku Chopinie, który przy pomocy kilku pozycji książkowych sama opracowałam. Test składał się z 40 pytań, w tym również były zadania dotyczące znajomości osób z życia Chopina (pod zdjęciami należało wpisać imię i nazwisko postaci), na jego rozwiązanie uczniowie mieli 45 minut. Celem konkursu było popularyzowanie twórczości Chopina, upowszechnianie wiedzy o jego życiu i dziełach. Do quizu przystąpiło 51 uczniów z klas I – III gimnazjum, którym w regulaminie podałam literaturę z której mogli skorzystać przez przystąpieniem do konkursu i oprócz tego urządziłam „kącik chopinowski” zawierający książki o sławnym pianiście, znajdujące się w naszej bibliotece. Jedna uczennica zdobyła maksymalną liczbę 40 punktów, lecz ogólnie uczniowie napisali bardzo dobrze, co mnie bardzo cieszyło. Sześciu osobom, które otrzymało najwyższą liczbę punktów wręczono dyplomy oraz oceny z muzyki. Kolejnym działaniem, które miało na celu upamiętnianie pianisty był konkurs plastyczny „Chopin widziany oczami młodzieży” , którego celem było pogłębianie wiedzy o Fryderyku oraz rozwijanie talentów plastycznych uczniów. Zadaniem młodzieży było wykonanie ilustracji przedstawiającej portret pianisty. Technika i format pracy były dowolne. Po dostarczeniu prac do biblioteki komisja oceniająca, biorąc pod uwagę pomysłowość tematu, zastosowaną technikę oraz estetykę komisja oceniająca dokonała podsumowania konkursu, zaś wyniki zostały wywieszone na tablicy informacyjnej. Osoby biorące udział w konkursie otrzymały dyplomy oraz oceny z plastyki, zaś prace ich zostały wyeksponowane na tablicy korkowej. Następnym zadaniem dla uczniów było wykonanie prezentacji multimedialnej „Fryderyk Chopin – Wielki Polak”. Celem było kształcenie umiejętności i tworzenie prezentacji w programie Power Pont, wirtualne zwiedzanie Polski i Europy szlakiem podróży Fryderyka oraz poznawanie historii miejsc, które nie pozostają bez znaczenia w dziejach narodu. Oceny prac dokonała, powołana do tej konkurencji komisja, biorąc pod uwagę zawartość merytoryczną prezentacji oraz walory estetyczne. Prace były różne, jedne bardzo szczegółowe, dopracowane, z elementem dźwiękowym, inne zaś mniej dopracowane, ale dla mnie najważniejsza była chęć wzięcia udziału w konkursie, bo wiadomo, że uczeń zdolny wykona lepszą pracę, lecz uczeń słaby musi bardziej się przyłożyć do pracy, gdyż trudniej mu wykonać pracę. Chciałam też wyróżnić słabsze prace, dlatego też wszystkie osoby biorące udział w konkursie otrzymały dyplomy oraz oceny i „plusiki” z informatyki lub techniki. Kolejnym, ważnym wydarzeniem miało być zorganizowanie wycieczki do ośrodka Chopinowskiego znajdującego się w Szafarnii, gdzie Fryderyk spędził tam dwukrotnie wakacje. Niestety z przyczyn niezależnych ode mnie nie doszło do skutku. Ucieszyłam się bardzo, gdy dowiedziałam się, że przedstawiciele z tego ośrodka w ramach projektu odwiedzą naszą szkołę. I tak, 9 grudnia 2010 roku w naszej szkole odbyło się spotkanie pt. „Fryderyk też był młody”, podczas którego uczniowie mogli posłuchać utworów Chopina, granych przez artystę pana Marka Wroniszewskiego oraz dowiedzieć się wielu ciekawostek z życia słynnego pianisty. Na zakończenie, fajną atrakcją dla uczniów był turniej pytań. Ci z uczniów, którzy poprawnie odpowiadali na pytania otrzymywali fajne gadżety w związku z rokiem chopinowskim, np. pendrive w kształcie fortepianu, torby z nadrukiem ośrodka Szafarnia czy płyty CD z muzyką poważną. Przez cały miesiąc w listopadzie, podczas trwania obchodów została zorganizowana wystawa o Fryderyku Chopinie, przedstawiająca fotografie rodzinne pianisty. Rok 2011 Rokiem Czesława Miłosza W setną rocznicą urodzin i pisarza Czesława Miłosza Sejm Rzeczypospolitej Polskiej postanowił oddać hołd jednemu z najwybitniejszych twórców naszych czasów, który na trwałe wpisał się w dwudziestowieczną literaturę polską i światową i tak oto rok 2011 stał się Rokiem Czesława Miłosza, który był okazją do przypomnienia poety i jego dzieł, a także szansą głębszej refleksji na temat związków jego życia i literatury w zagmatwanym XX wieku. Na program roku Miłosza składały się konkursy i wystawa. Pierwszym konkursem był Quiz wiedzy o życiu i twórczości Czesława Miłosza, którego celem było poszerzenie wiedzy o życiu i twórczości poety i popularyzacja wśród młodzieży dorobku literackiego poety. Chętni do wzięcia udziału proszeni byli o zgłaszanie się do biblioteki. Quiz odbył się 10 marca 2011 roku na 2 godzinie lekcyjnej. Do konkursu przystąpiło 35 uczniów klas I – III naszego gimnazjum. Ze względu na dużą ilość chętnych quiz odbył się w stołówce szkolnej, po uprzednim skonsultowaniu z panią intendentką terminu. Konkurs polegał na rozwiązaniu testu, składającego się z 25 pytań, który dotyczył życia i twórczości Miłosza. Na jego rozwiązanie uczestnicy mieli 45 minut. Laureaci konkursu otrzymali dyplomy oraz oceny z języka polskiego. Kolejną konkurencją dla uczniów był konkurs recytatorski twórczości Miłosza, którego celem było rozwijanie twórczości recytatorskich, wspieranie uzdolnień i pomoc w rozwijaniu zainteresowań uczniowskich, kształtowanie wrażliwości na piękno języka polskiego oraz prezentacja umiejętności uczniów. Po opracowaniu regulaminu, w którym zawarłam cele, terminarz oraz charakterystykę zadania konkursowego, wywiesiłam go na tablicy informacyjnej. Chętni uczniowie zapisywali się na ten konkurs w bibliotece. Uczestnicy przygotowywali się do recytacji jeden dowolnie wybrany wiersz, na którego czas mieli 5 minut. Konkurs odbył się 15 marca 2011 roku na 5 godzinie lekcyjnej w bibliotece szkolnej. Do konkursu przystąpiło 5 uczennic. Komisja oceniająca – która brała pod uwagę dobór tekstu, sztuki interpretacji, kultury słowa oraz ogólnego wyrazu artystycznego – postanowiła, że względu na małą liczbę uczestników wręczyć dyplomy oraz oceny z języka polskiego wszystkim uczestnikom konkursu. Tytuł trzeciego konkursu brzmiał „Śladami Miłosza”, którego celem było popularyzowanie biografii Miłosza oraz rozwijanie zainteresowań i zdolności literackich uczniów. Po opracowaniu regulaminu wywiesiłam go na tablicy informacyjnej. Chętni uczniowie mieli za zadanie napisanie opowiadania, które powinno zawierać element/elementy biografii Czesława Miłosza. Napisane prace należało złożyć w bibliotece do 23 marca 2011 roku. Komisja oceniając nie miała dużo pracy w sprawdzaniu, gdyż tylko jeden uczeń z klasy III F dostarczył pracę, ale za to była bardzo dobrze opracowana. Była to praca bardzo ciekawa, co najważniejsze zawierająca momenty z życia poety. Ów uczeń otrzymał dyplom oraz ocenę z języka polskiego. Elementem stałym podczas obchodów Roku Miłosza była wystawa na tablicy korkowej oraz gazetka w gablocie szklanej. Rok 2012 Rokiem Janusza Korczaka Sejm Rzeczypospolitej Polskiej jednogłośnie podjął 16 września 2011 roku uchwałę ustanawiającą rok 2012 Rokiem Janusza Korczaka. W tymże roku obchodzimy 70. tragiczną rocznicę śmierci Korczaka w obozie zagłady Treblince i 100 rocznicę założenia przez niego Domu Sierot, który mieścił się przy ulicy Krochmalnej w Warszawie. Należy pamiętać, że Stary Doktor, jak nazywano Korczaka, był jednym z pierwszych głosicieli prawdy o tym, że dziecko jest osobą, która posiada własną godność, zainteresowania, potrzeby i prawa. Zdaniem Rzecznika Praw Dziecka nie byłoby Konwencji o Prawach Dziecka, gdyby nie jego działalność i myśli. Zostawił wiele wspaniałych wskazówek, o których warto przypominać, dlatego też (również, z tego powodu). Również zgadzam się ze słowami Rzecznika Praw Dziecka i z tego powodu zorganizowałam kilka działań mających na celu upamiętnienie ważnego pedagoga. 3 lutego 2012 w naszej szkole odbyła się Inauguracja Roku Janusza Korczaka. Pani Pedagog przeprowadziła na atrium szkoły pogadankę o pedagogu wykorzystując prezentację multimedialną przedstawiającą życiorys wzbogacony fotografiami. Kolejnym działaniem było zorganizowanie konkursu plastycznego na portret Janusza Korczaka lub ilustrację do książki jego autorstwa, którego celem było pogłębienie wśród młodzieży o życiu Janusza Korczaka oraz rozwijanie talentów plastycznych uczniów. Technika i format pracy były dowolne. Przez komisję oceniane były: pomysłowość tematu, zastosowana technika plastyczna. Do konkursu przystąpiło 8 uczniów. Uczniowie do konkursu starannie się przyłożyli, prace były wykonane bardzo starannie, dlatego też wszyscy otrzymali dyplomy oraz oceny z plastyki, a ich prace młodzież mogła podziwiać na wystawce na tablicy korkowej. Dla uczniów, którzy nie mają talentu plastycznego, zorganizowałam konkurs informatyczny na prezentację multimedialną przedstawiającą postać wybitnego pedagoga, którego celem była popularyzacja postaci wybitnego pedagoga, rozwijanie posługiwania się technologią informatyczną, kształtowanie umiejętności selekcji potrzebnych informacji. Do konkursu przystąpiło 7 uczniów. Powołane do konkursu jury oceniało: estetykę, efekt wizualny, zawartość prezentacji, grafikę, całą szatę graficzną, przejrzystość oraz techniczną poprawność wykonania. Osoby biorące udział w konkursie otrzymały dyplomy oraz oceny z techniki lub informatyki. Kolejnym konkursem upamiętniającym Starego Doktora był Quiz wiedzy o życiu i twórczości Janusza Korczaka, zawierający 20 pytań opracowany przez panią pedagog. Quiz odbył się 17 maja 2012 roku na 1 godzinie lekcyjnej w sali numer 6, po uprzednim sprawdzeniu, czy sala jest wolna. Uczniowie bardzo dobrze „wypadli” podczas tej konkurencji, jednakże na niektóre pytania odpowiadali nieprawidłowo. Laureaci otrzymali dyplomy oraz oceny z języka polskiego. Elementem stałym podczas obchodów Roku Korczakowskiego była wystawka na tablicy korkowej oraz w gablocie szklanej ukazująca postać pedagoga. Sprawozdanie z obchodów Roku Janusza Korczaka przesłałam na oficjalną stronę internetową www2012korczak.pl, administrowaną przez Rzecznika Praw Dziecka Marka Michalaka oraz umieściłam na naszej stronie internetowej wraz z galerią zdjęć. Efekty: poprzez udział w konkursach uczniowie byli wdrażani do samodzielnego poszukiwania potrzebnych informacji i materiałów, ujawniali swoje umiejętności literackie, doskonalili umiejętności szukania informacji z różnych źródeł oraz poszerzali wiedzę z zakresu wiedzy konkursowej, rozwijali zainteresowania dotyczącego postaci Juliusza Słowackiego, Fryderyka Chopina, Czesława Miłosza i Janusza Korczaka. Swoje prace mogli eksponować podczas wystawy w szkole. 3. Zorganizowanie obchodów z okazji 5 rocznicy śmierci Jana Pawła II 2 kwietnia 2010 roku minęła 5 rocznica śmierci Wielkiego Polaka – Naszego Rodaka – Jana Pawła II. Z uwagi na to, iż postać ta jest mi bardzo bliska postanowiłam zorganizować wspólnie z innymi nauczycielami obchody upamiętniające tego wspaniałego człowieka – ważnego dla nas Polaków jaki innych narodowości. Ważnym przedsięwzięciem był montaż słowno – muzyczny „Bóg jest miłością”. Wspólnie z nauczycielem polonistą uzgodniliśmy scenariusz uroczystości, który składał się z kilku części. Podczas pierwszej części był zaprezentowany pokaz multimedialny „Tu es Petrus” obrazujący fotografie z życia Jana Pawła II wraz z podkładem muzycznym Piotra Rubika. Niektórym osobom leciały łzy z oczu. Następnie chór szkolny zaśpiewał „Barkę” – ulubioną piosenkę naszego Papieża. Kolejnym elementem uroczystości była recytacja utworów twórczości Karola Wojtyły, następnie osoby mówiące w tej części podchodziły do pustego fotela i u podnóżka składały róże. Następnie dwie uczennice z klasy III F wykonały utwór pt. „Miłość Twoja Jahwe”. Wiadomo, że ten wielki Polak miał ogromne poczucie humoru, więc następnym elementem była scenka z humorem, w której wystąpił uczeń z klasy III B przebrany za Papieża wraz z kilkoma uczennicami z innych klas, którzy wspominali anegdoty z życia Naszego Rodaka. Na zakończenie uczniowie wraz z nauczycielami mieli możliwość ponownego obejrzenia prezentacji multimedialnej, tym razem pt. „Dziękuję”. Była to prezentacja ukazująca, jak bardzo Bóg kocha każdego człowieka. Było to przejmujące, osobom oglądającym leciały łzy z oczu. Mnie również bardzo wzruszyło. Pragnę nadmienić, iż do wspaniałej uroczystości należała przepiękna dekoracja. W centralnym miejscu atrium stał fotel papieski, okryty w kolory papieskie, przy fotelu stał paschał, zaś po środku ułożone były świeczki – podgrzewacze w kształcie serca, które w przyciemnionym miejscu wyglądały przecudnie. Zaś po drugiej stronie stały tablice korkowe, na których umieszczone były informacje o Janie Pawle II, zaś hasło brzmiało: „Santo Subito”. Cieszyłam się, że uroczystość podobała się publiczności, gdyż było widać po uśmiechu, łzach a także gromkich oklaskach. Uroczystość ta otrzymała bardzo dobre oceny, zarówno od młodych jak i starszych odbiorców, którzy wyrażali swoje zadowolenie i podziękowanie za doznane wzruszenia. Kolejnym działaniem, które udało mi się zrealizować był konkurs wiedzy o życiu i twórczości, którego celem było zapoznanie uczniów z historią życia i powołania Wielkiego Polaka – Sługi Bożego Jana Pawła II, kształtowanie postawy wdzięczności Bogu za dar wyjątkowej postaci Quiz, który opracowałam samodzielnie, korzystając z kilku źródeł, podałam dla informacji uczniów. Składał się z 40 pytań i na jego rozwiązanie uczniowie mieli 45 minut, zaś uczestnicy spotkali się 26 marca 2010 roku w stołówce szkolnej, na drugiej godzinie lekcyjnej. Do konkurencji przystąpiło 72 uczniów. Cieszyłam się, że uczniowie byli dobrze przygotowani do konkursu. Uczniowie z najwyższą liczbą zdobytych punktów otrzymali dyplomy oraz oceny z religii. Następnie odbył się konkurs plastyczny pod tytułem „Jan Paweł II i dzieci”, gdyż dobrze pamiętamy, że Jan Paweł II miał wspaniały kontakt z ludźmi, kochał ludzi, szczególnie dzieci, a one odwdzięczały mu się tym samym. Celem było pogłębienie wśród dzieci i młodzieży wiedzy o życiu, działalności, twórczości i osobowości papieża Jana Pawła II oraz rozwijanie talentów plastycznych uczniów. Prace były przepiękne, niektóre jak żywe. Do konkursu przystąpiło 15 uczniów. Zadaniem ich było wykonanie ilustracji przedstawiającej Ojca Świętego z dzieckiem lub dziećmi. Prace miały mieć charakter indywidualny, wykonane na bloku technicznym formatu A – 4, zaś technika wykonania pracy jest dowolna. Po ogłoszeniu wyników i wywieszeniu ich tablicy informacyjnej, wyeksponowano prace uczniowskie na tablicy korkowej, aby ich uczniowie mogli podziwiać pracę swoich kolegów i koleżanek. Elementem stałym podczas obchodów była gazetka ścienna w gablocie szklanej upamiętniająca naszego ukochanego Polaka Rodaka. Efekty: uczniowie zostali zapoznani z życiem i twórczością Jana Pawła II, poprzez Jego nauki rozwijali poczucie empatii, rozwijali zdolności recytatorskie, dekoratorskie, plastyczne, swoje prace mogli eksponować na tablicy korkowej. 4. Zorganizowanie obchodów Narodowego Dnia Życia 2012 Narodowy Dzień Życia jest to polskie święto, obchodzone co roku 24 marca, uchwalone przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej uchwałą z dnia 27 sierpnia 2004 roku (od 2005 roku). Również i ja zapragnęłam włączyć się w tę akcję, której celem było propagowanie odpowiedzialności, która miała na celu szacunek do życia. Na początku marca została zaprojektowana wystawa na tablicy korkowej na temat tego święta. Ukazywała ona rozwój dziecka w łonie matki, rodziców z dziećmi, wnuczków z dziadkami, dosłownie wszystko co jest związane z życiem i rodziną wielopokoleniową. Następnym działaniem było spotkanie profilaktyczne, które odbyło się 28 marca na temat: „Od dziewczynki do kobiety”. Spotkanie to prowadziła pani – przedstawiciel firmy Johnson&Johnson. Uczestniczyły w nim uczennice klas II. Prowadząca zajęcia odpowiadała na pytania nurtujące dziewczyny i zaznajamiała je ze zmianami jakie zachodzą w ciele kobiety. Uczennice zostały obdarowane małymi podarunkami oraz otrzymały przydatną lekturę na temat dojrzewania. Postanowiłam również zorganizować konkursy, chcąc przybliżyć uczniom sens życia, sens rodziny. Pierwszym z nich był Quiz wiedzy o życiu prenatalnym, którego celem było poszerzenie wiedzy dotyczącego rozwoju w łonie matki oraz szanowanie osoby ludzkiej. Opracowałam regulamin zawierający cele, terminarz, charakterystykę zadań oraz bibliografię, z której młodzież mogła skorzystać. Poprosiłam chętnych do wzięcia udziału w konkursie, aby zapisywali się w bibliotece do 23 marca, zaś sam quiz odbył się 29 marca na pierwszej godzinie lekcyjnej w sali 18. Do konkursu przystąpiło 14 uczniów z klas trzecich. Test składał się z 13 pytań, na którego uczestnicy mieli 30 minut. Laureaci otrzymali dyplomy oraz oceny z biologii. Wyniki zostały wywieszone na tablicy informacyjnej oraz stronie internetowej naszej szkoły. Drugim zadaniem dla uczniów było wykonanie pracy plastycznej na temat: „Od poczęcia do później starości”, którego celem było promowanie wartości i piękna życia ludzkiego od poczęcia do naturalnej starości, popularyzowanie działań plastycznych, rozwijanie własnej wyobraźni i oryginalności pomysłów oraz ćwiczenie sprawności manualnej. Uczniowie mogli te prace wykonać dowolną techniką w formacie A4. Na konkurs zgłoszono 7 prac. Uczniowie mieli obowiązek dostarczenia prac do 23 marca, po czym komisja te prace oceniła pod kątem ogólnego wrażenia estetycznego, pomysłowości, oryginalności oraz zgodności pracy z tematyką. Komisja stwierdzała różnorodność prac: od pracy ołówkowej do wyklejanki. Powołana przez organizatora komisja rozstrzygnęła konkurs wyłaniając laureatów, którzy otrzymali dyplomy oraz oceny z plastyki. Wszystkie prace zostały zaprezentowane na wystawie na tablicy korkowej oraz stronie internetowej naszego gimnazjum. Przeglądając strony internetowe natknęłam się na stronę www.pro-life.pl – oficjalną stronę Polskiego Stowarzyszenia Obrońców Życia Człowieka. Nawiązałam z nimi współpracę, w ramach której otrzymałam i otrzymuję nadal pakiety materiałów pro-life związane z ochroną życia dziecka poczętego. Właśnie podczas trwania tych obchodów zostały rozdane broszurki dla uczniów „Pomóż ocalić życie bezbronnemu”, a dla uczniów biorących udział w/w konkursach przygotowałam zestawy materiałów dotyczącego życia prenatalnego. Relację z obchodów Narodowego Dnia Życia wysłałam pocztą elektroniczną na adres stowarzyszenia: biuro@pro-life.pl oraz umieściłam na naszej stronie internetowej wraz z galerią zdjęć. Efekty: zapoznanie uczennic z tematyką dorastania, pierwszą wizytą u ginekologa, uświadomienie uczniom jak cenną wartością jest życie, rozwijanie umiejętności wykorzystywania różnych technik plastycznych, zdobycie wiedzy na temat życia prenatalnego, promowanie talentów plastycznych wśród uczniów. 5. Opieka nad biblioteką i 3 gablotami na korytarzu oraz tablicą Szkolnego Samorządu Uczniowskiego Biblioteka szkolna to szczególne miejsce, które powinno stwarzać szczególną atmosferę. Starałam się o estetyczny wygląd pomieszczenia poprzez dużą ilość kwiatów oraz opracowując różne wystawki, np. : Karykatury pisarzy, Poczet królów polskich, Zwyczaje bożonarodzeniowe w różnych krajach europejskich, 11 listopada – Odzyskanie niepodległości, 3 maja – Konstytucja itp. wystawy pełniły funkcję informacyjną, kształcącą, wymagały właściwego przygotowania materiałów, starannego wykonania elementów graficznych, właściwego ustawienia całości oraz estetycznej formy prezentacji. Mojej bibliotece dodawały uroku dekoracje pojawiające się przed każdymi świętami: uroczyście przystrojona choinka lub gałązki wierzby i forsycji z wielkanocnymi baziami. Przygotowywałam gazetki do trzech gablot znajdujących się na korytarzu, na których zamieszczałam próbki literackie uczniów, aktualne informacje z życia biblioteki oraz informacje o Patronie Szkoły – Organizacji Narodów Zjednoczonych. Opiekowałam się również tablicą informacyjną Szkolnego Samorządu Uczniowskiego, na której umieszczałam informacje o konkursach, akcjach i innych ważnych wydarzeniach organizowanych w szkole. Przygotowanie gazetek było okazją do szeroko rozumianej pracy wychowawczej, aktywizowało uczniów, jak również dawało możliwość wykazania się talentami plastycznymi dla uzdolnionych pod tym względem. Dobrze wykonana gazetka stanowiła cenną pomoc dydaktyczną, przede wszystkim dlatego, że wykonywali ją uczniowie. W żadnym wypadku nie oznacza to zmniejszenia zaangażowania nauczyciela – wręcz przeciwnie – wszyscy, którzy pragną aktywizować uczniów, sami muszą wykonywać bardzo trudną pracę nadzoru i niejednokrotnie łatwiej byłoby samemu wykonać dane zadanie, niż zmobilizować do jego wykonania swoich wychowanków. Muszę przyznać, że gazetki, jakie przygotowywali uczniowie, były bardzo różne: jedne bardzo dopracowane, inne wykonane niezbyt starannie. Czasem niektórzy uczniowie podejmowali zobowiązania, a potem się z nich nie wywiązywali. Zawsze jednak starałam się być konsekwentną i nagradzać włożony trud oraz wyciągać konsekwencje z niewykonanych zadań. Chciałam w ten sposób nauczyć moich podopiecznych odpowiedzialności za podjęte zobowiązania. Ponieważ sama nie posiadam zbyt dużego talentu plastycznego, doskonale rozumiałam, jak trudno jest wykonać dobrą gazetkę i nagradzałam przede wszystkim pomysłowość, sumienność oraz zawartość treściową gazetki. Sądzę, że praca nad wykonywaniem gazetek dla uczniów, którzy podejmowali się tego zadania, była znakomitą okazją do samodzielnych poszukiwań i do pogłębiania posiadanej wiedzy na dany temat. Efekty: opieka nad salą lekcyjną przyczyniła się do zmiany jej wyglądu. Uczniowie zauważyli atrakcyjność pomieszczenia, zdobywali wiele informacji z różnych dziedzin. Chętnie wykonywali różne pomoce, prace, które umieszczaliśmy na tablicach i gazetkach ściennych. Wszystkie zabiegi związane ze zmianą wyglądu tablic przyczyniły się do stworzenia lepszej atmosfery pracy i nauki. 6. Doskonalenie zawodowe Zadaniem nauczyciela jest podejmowanie działań ukierunkowanych na systematyczne podnoszenie jakości pracy szkoły oraz doskonalenie swojego warsztatu pracy. Zmieniająca się rzeczywistość nakłada na nauczyciela obowiązek uzupełniania wiadomości zarówno płaszczyzny dydaktycznej jak i wychowawczej. Przed i w trakcie stażu pogłębiałam swoją wiedzę i nabywałam nowe umiejętności poprzez uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego. Szczególnie cenne dla mnie były warsztaty metodyczne „Forum wymiany doświadczeń nauczycieli bibliotekarzy” prowadzone przez doradcę metodycznego p. Teresę Głuszkowską, organizowane przez Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku. W trakcie spotkań dzieliliśmy się doświadczeniami, wiedzą, spostrzeżeniami, gościliśmy się w bibliotekach różnych typów szkół. Mieliśmy możliwość uczestniczenia w zajęciach otwartych prowadzonych przez konsultanta KP CEN-u p. Agatę Safian dla uczniów klasy IV ze SP nr 10 we Włocławku na temat „Słowniki i encyklopedie”, podczas których wykorzystano tablicę interaktywną. Poszerzałam swoją wiedzę w zakresie dokumentacji bibliotecznej, pracy pedagogicznej z czytelnikiem, wykorzystanie komputera w bibliotece, pracy organizacyjno – technicznej oraz awansu zawodowego nauczycieli. Wzięłam udział w zajęciach praktycznych, podczas których zdobyłam wiedzę na temat sposobu wykorzystania komputera na zajęciach z edukacji czytelniczej, zasady prowadzenia strony internetowej. Przykładowe moduły szkolenia to: promocja biblioteki, biblioteka jako centrum multimedialne, narzędzia internetowe. W dniu 31 maja 2012 roku uczestniczyłam w konferencji „Biblioteka i Edukacja” z okazji 60 lat Biblioteki Pedagogicznej Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku, podczas której przedstawiona została historia tej placówki, dokonano licznych wspomnień i zadań jakie spełnia ów biblioteka: integrowanie nauczycieli (współpraca regionalna), doskonalenie nauczycieli (kursy, warsztaty, konsultacje) oraz uzupełnianie oferty bibliotek szkolnych (użyczanie zbiorów, prowadzenie zajęć z uczniami oraz organizowanie imprez, konkursów). Uczestnicy mieli możliwość wysłuchania prelekcji na temat „Metod nauczania w pracy nauczyciela bibliotekarza w teorii i praktyce”, którą poprowadziła dr Mariola Antczak z Uniwersytetu Łódzkiego. Pragnę nadmienić, iż przed rozpoczęciem stażu ukończyłam szkolenie „Technologie informacyjne i edukacja multimedialna w praktyce szkolnej” w zakresie 72 godzin prowadzonych przez p. Wojciecha Ziółkowskiego z KP CEN-u Włocławek, zorganizowanego przez KOS OFEK i ODKKO VULCAN w ramach Konsorcjum Polskich Firm Szkoleniowych. Podczas tych zajęć poznałam teoretyczne postawy informatyki, oprogramowanie, metody i języki programowania, zastosowanie komputera i Internetu w dydaktyce, konstruowanie bez danych i nowe technologie. Celem tego kursu było zapoznanie z zasadami pracy z komputerem, nauka i doskonalenie umiejętności obsługi tego urządzenia. Umiejętności zdobyte w czasie kursu pozwoliły na sprawniejsze wykonywanie wielu zadań związanych z pracą nauczyciela. Pozwoliły np. na opracowanie ciekawych i atrakcyjnych materiałów dydaktycznych. Po ukończeniu tego kursu uzyskałam tytuł Opiekuna Szkolnego Centrum Multimedialnego i Informacyjnego. Dzięki uzyskanym tam wiadomościom i umiejętnościom służyłam całej społeczności szkolnej w korzystaniu z kolejnego źródła informacji jakim jest Internet. Sytuacja rodzinna, godziny pracy w bibliotece sprawiają, iż bardzo dużą uwagę przywiązuję do samokształcenia. Przez cały okres, ale i podczas wszystkich lat mojej pracy dydaktyczno – wychowawczych samodzielnie studiowałam fachową literaturę m.in. „Biblioteka w szkole”, „Biblioteka Szkolne Centrum Informacji”, „Głos nauczycielski”, „Wychowawca”, odwiedzałam biblioteczne strony www bibliotek oraz stron i wydarzeniach kulturalnych: www.culture.pl, ksiazka.pl, www.bibliotekawszkole.pl. Systematyczne poszerzenie wiedzy przez lekturę pozwoliło mi wzbogacić warsztat pracy nauczyciela pracy nauczyciela, inspirowało mnie do modyfikowania form i metod pracy. Dzięki lekturze, podniosłam efekty swoich działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, co w konsekwencji wpłynęło na podniesienie jakości pracy szkoły. Efekty: podniesienie jakości pracy szkoły poprzez ustawiczny rozwój nauczyciela, wzbogacenie warsztatu pracy o nowe metody i techniki, udoskonalanie warsztatu pracy, podnoszenie poziomu wiedzy z zakresu bibliotekoznawstwa szkolnego, integrowanie się ze środowiskiem nauczycieli bibliotekarzy, pogłębianie wiedzy z zakresu bibliotecznej, systematycznie doskonalenie wiedzy i umiejętności. Wyświetleń: 2175
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |