|
|
Katalog Joanna Strzałek, 2012-10-04 Stargard Zajęcia zintegrowane, Program nauczania IPETGIMNAZJUM IM. JANA PAWŁA II W ZESPOLE PLACÓWEK OŚWIATOWYCH W CHOCIWLU INDYWIDUALNY PROGRAM EDUKACYJNO – TERAPEUTYCZNY 1. INFORMACJE O UCZNIU IMIĘ I NAZWISKO UCZNIA: Karolina O DATA I MIEJSCE URODZENIA: 13.03.1994r. Stargard Szczeciński PESEL UCZNIA: ADRES ZAMIESZKANIA: ul. IMIONA I NAZWISKA PRAWNYCH OPIEKUNÓW DZIECKA: Marzanna i Dariusz NUMERY TELEFONÓW: ADRES ZAMIESZKANIA: ul. NUMER I DATA WYSTAWIENIA ORZECZENIA PPP: nr 86/2008/9 o potrzebie indywidualnego nauczania z dnia 03.06.2009r. wydane przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną w Stargardzie Szczecińskim nr 81/2001/2002 o potrzebie kształcenia specjalnego z dnia 03.07.2002r. wydane przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną w Stargardzie Szczecińskim ORZECZENIE WAŻNE DO: etap edukacyjny obejmujący okres nauki na poziomie szkoły gimnazjalnej na czas nieokreślony DIAGNOZA PPP: Niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym. DIAGNOZA ŚRODOWISKA RODZINNEGO: : Rodzina pełna w składzie matka, ojciec, brat i siostra. Mieszkanie duże, czteropokojowe. Warunki bytowo – socjalne bardzo dobre. Dom zaopatrzony we wszelkie niezbędne sprzęty gospodarstwa domowego. Uczennica ma własny pokój. Zawsze starannie, czysto i schludnie ubrana. Matka zaangażowana w naukę dziecka i życie szkoły. Obecnie jest członkiem Komitetu Rodzicielskiego. ZALECENIA PPP: 1. Poszerzać wiedzę o bliższym i dalszym środowisku. 2. Stymulowanie rozwoju wszystkich funkcji poznawczych w formie zabaw edukacyjnych. 3. Prowadzić zajęcia logopedyczne. 4. Stwarzać warunki do kontaktowania się z dziećmi. INNA DIAGNOZA: Orzeczenie o stopniu niepełnosprawności z dnia 19.03.2010r. uchwalone przez Powiatowy Zespół ds. Orzekania o niepełnosprawności. Orzeczony stopień niepełnosprawności: znaczny. 2. INFORMACJE O UCZNIU NA PODSTAWIE ORZECZENIA SFERA AKTUALNEGO ROZWOJU UCZNIA MOCNE STRONY SŁABE STRONY A. ORZECZENIE PORADNI PPP • Zna funkcję użytkową wielu przedmiotów. • Rozróżnia przedmioty na obrazkach. Potrafi je wskazać. • Orientacja w schemacie własnego ciała. • Zna części anatomiczne, potrafi je wskazać. • Porównuje wielkości przedmiotów. • Rozumienie pojęć przestrzennych. • Segregowanie wg kształtu. • Synteza obrazków, puzzli. • Znajomość liter: B,O,m. • Sprawna graficznie i manualnie. • Towarzyskość, miłe usposobienie. • Adaptacja do nowych warunków. • Niewielki zasób wiadomości ogólnych i słownictwa. • Ograniczona wiedza o bliższym i dalszym środowisku. • Zaburzenia mowy. • Wypowiedzi w formie równoważników zdań. • Myślenie słowno – pojęciowe. • Zaburzenia analogii słowno – zdaniowych. • Myślenie przyczynowo-skutkowe. • Porównywanie i upodabnianie. B. DIAGNOZA FUNKCJONALNA • Pozytywne nastawienie do nauki. • Chęć do nauki. • Dokładność i staranność wykonywanych prac. • Samodzielność w zakresie samoobsługi. • Bardzo dobry kontakt z nauczycielem prowadzącym zajęcia. • Znajomość liter alfabetu. • Dodawanie i odejmowanie na konkretach w zakresie 20. • Znajomość wartości pieniądza, operowanie nim. • Koordynacja wzrokowo-ruchowa. • Pisanie ze słuchu i pamięci prostych czteroliterowych wyrazów. • Czytanie ze zrozumieniem prostych tekstów. • Zaburzenia mowy. • Analiza i synteza czytanego wyrazu- powyżej 5.liter. • Analiza i synteza zdań. • Czytanie ze zrozumieniem dłuższych tekstów. • Odczytywanie minut na zegarze. • Utrzymywanie się liczenia na konkretach. • Działania matematyczne: dzielenie, mnożenie. • Poprawne sylabizowanie. • Pisanie ze słuchu zdań. Zakres, w którym uczeń potrzebuje pomocy psychologiczno - pedagogicznej: - Wymowa, - Orientacja w środowisku i świecie, - Sfera poznawcza: myślenie pojęciowe, przyczynowo-skutkowe i matematyczne. 3. TYGODNIOWY ROZKŁAD ZAJĘĆ UCZNIA NA ROK SZKOLNY 2011/2012 Poniedziałek Wtorek Środa Logopedia Czwartek Piątek 8.00 – 8.45 Funkcjonowanie w środowisku Funkcjonowanie w środowisku WOLNE 8.55 – 9.40 Funkcjonowanie w środowisku Plastyka 9.50 -10.35 świetlica Funkcjonowanie w środowisku 10.50 -11.35 Funkcjonowanie w środowisku Religia z klasą WF Funkcjonowanie w środowisku 11.50 -12.35 Technika Zajęcia terapeutyczno-rewalidacyjne Muzyka z rytmiką 4. WYMAGANIA EDUKACYJNE WOBEC UCZNIA TREŚCI NAUCZANIA (KSZTAŁCENIA) Obszar I – Obsługiwanie samego siebie „ja z samym sobą” Obszar II – Uspołecznienie „Ja i otoczenie” Obszar III – Rozwijanie sprawności i umiejętności „Ja w środowisku szkolnym” OBSZAR KOMPETENCJI CELE GŁÓWNE/SZCZEGÓŁOWE OCENY ZGODNE Z WSO ZESPOŁU PLACÓWEK OŚWIATOWYCH IX X XI XII I II III IV V VI FUNKCJONOWANIE W ŚRODOWISKU Samoobsługa i uspołecznienie • 1. Kształtowanie umiejętności samoobsługowych: a) Wie jak zachować się przy stole. b) Wie jak prawidłowo nakryć do stołu. c) Przygotowuje proste posiłki. • 2. Rozwijanie autonomii, rozumienia i uznawania norm społecznych: a) Rozumie i przestrzega zasady obowiązujące w szkole i poza szkołą. b) Zna i stosuje zwroty grzecznościowe, zachowuje się kulturalnie. c) Zna hymn Polski i jej symbole. d) Potrafi oddać szacunek symbolom narodowym. e) Kształtuje postawy prospołeczne (pomoc innym, empatię). f) Potrafi wyrazić swoje zdanie. g) Potrafi odmówić. • 3. Przygotowanie do aktywnego uczestnictwa we współczesnym świecie : a) Udział w zajęciach klasowych; b) Udział w imprezach szkolnych. c) Korzysta z różnych dóbr – wycieczki, kino, teatr. Czytanie i pisanie • 1. Rozwijanie myślenia słowno – pojęciowego: a) Wzbogaca słownictwo b) Rozwiązuje rebusy i krzyżówki. c) Gry edukacyjne – układanie wyrazów i zdań z rozsypanki literowej/ zdaniowej. • 2. Poszerzenie wiedzy i umiejętności szkolnych, usprawnianie analizy i syntezy wzrokowo-słuchowej: a) Czyta proste zdania ze zrozumieniem, odpowiada na pytania dotyczące tekstu. b) Prawidłowo dzieli wyrazy na sylaby. c) Głoskuje wyrazy. d) Rozpoznaje i nazywa znaki liter. e) Uzupełnia brakujące litery w wyrazach. f) Układa proste wyrazy z rozsypanki. g) Czyta wg wskazań n-la. h) Czyta głośno i wyraźnie. i) Etykietowanie napisów do obrazków. • 3. Rozwijanie umiejętności graficznych: a) Odwzorowuje tekst. b) Uzupełnia luki w krótkim tekście. c) Pisze na komputerze wyrazy, zdania. Przepisuje cały tekst d) Pisze ze słuchu proste wyrazy i zdania. e) Pisze z pamięci krótkie wyrazy. f) Podpisuje się czytelnie. g) Pisze z pamięci swój adres zamieszkania. h) Pisze z pamięci imiona i nazwiska członków rodziny. i) Pisze litery alfabetu. j) Utrzymuje pismo w liniaturze. k) Adresuje list, pocztówkę. 4.Kształcenie myślenia przyczynowo-skutkowego: a) Układanie wg wydarzeń historyjek obrazkowych. b) Układanie w kolejności alfabetycznej wyrazów. c) Gry edukacyjne – puzzle. d) Przedstawia scenki dramowe. e) Odróżnia i rozumie skutki zachowań negatywnych i pozytywnych. 5. Korygowanie Wady wymowy: a) Uczestnictwo w zajęciach logopedycznych b) Nauka wierszy i recytacja. Pojęcia matematyczno – przyrodnicze 1. Rozwijanie wrażliwości na piękno krajobrazów Polski i świata: a) Zna swoją okolicę i jej zabytki. b) Zna nazwy największych rzek Polski, gór i jezior. c) Zna mapę Polski. d) Umie wskazać miasta: Chociwel, Stargard, Kołobrzeg Szczecin, Kraków, Warszawa e) Umie wskazać stolicę Polski 2.Rozwijanie świadomości ekologicznej: a) Potrafi odpowiednio segregować śmieci. 3. Rozwijanie rozumienia podstawowych pojęć arytmetyki i geometrii: a) Rozumie i stosuje prawidłowo znaki dodawania i odejmowania. b) Potrafi wymienić, opisać i narysować cechy charakterystyczne podstawowych figur geometrycznych c) Zna pojęcie odcinka. d) Potrafi narysować i zmierzyć odcinki. e) Zna miary długości i wagi. f) Potrafi zważyć przedmioty. g) Zna pojęcie pary. Łączy przedmioty w pary. 4. Rozwijanie pamięci: a) Wymienia w kolejności liczby do 20. b) Dodaje i odejmuje w pamięci w zakresie 10. 5.Rozwijanie logicznego rozumowania a) Wykonuje działania matematyczne na konkretach: dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 b) Zna liczby całkowite i dziesiętne. c) Zna i odwzorowuje liczby do 100. • • 6. Kształtowanie analizy i syntezy wzrokowej: a) Potrafi wskazać godziny na zegarze. b) Układa figury tangramu. • 7. Rozwijanie umiejętności czytania i tworzenia tekstów w stylu matematycznym • a) potrafi zapisać równanie do zadania tekstowego. • b) potrafi poprawnie obliczyć zadanie tekstowe. Zdrowie i higiena 1.Rozwijanie nawyku dbania o higienę osobistą: a) Zna i wymienia produkty szkodliwe i zdrowe dla zębów. b) Zna kolejność etapów mycia zębów. c) Zna i wie do czego służą przybory toaletowe. 2. Rozwijanie nawyku dbania o zdrowie: a) Zna i przestrzega zasady zdrowego spożywania posiłków. b) Zna piramidę zdrowego żywienia. c) Wie jak ubierać się odpowiednio do pory roku. 3. Dbanie o bezpieczeństwo: a) Rozróżnia zachowania sprzyjające bezpieczeństwu ludzi i przyrody b) Zna telefony alarmowe, zawartość apteczki. c) Zna i wymienia objawy przeziębienia, grypy. d) Wie jak się zachować w sytuacjach zagrażających e) Przestrzega zasad ruchu drogowego f) Zna zasady prawidłowego zachowania się w środkach komunikacji miejskiej. OBSZAR KOMPETENCJI CELE GŁÓWNE/SZCZEGÓŁOWE OCENY ZGODNE Z WSO ZESPOŁU PLACÓWEK OŚWIATOWYCH IX X XI XII I II III IV V VI KOMPETENCJE ARTYSTYCZNE Umiejętności plastyczne 1. Rozwijanie aktywności wzrokowo - ruchowej: a) Rozpoznawanie i wyodrębnianie różnic w obrazach. b) Oglądanie ilustracji malarskich. c) Porównuje obrazy – wyszukuje różnice i podobieństwa d) Rysuje obrazki na podobieństwo wzoru, upodabnia. 2. Rozwijanie skłonności do analitycznej obserwacji: a) Przedstawienie w pracach charakterystycznych elementów wskazanego obiektu i natury. 3.Rozwijanie zainteresowań i zdolności plastycznych: a) Rysuje na dowolny i podany temat. b) Maluje dowolną techniką. 4.Rozwijanie sprawności manualnych: a) Wykonuje prace, starannie i dokładnie b) Stempluje i rysuje w układach szeregowych. c) Kopiuje przez kalkę techniczną obrazki i koloruje je. d) Maluje różnymi materiałami. Umiejętności muzyczno – rytmiczne 1.Rozwijanie wrażliwości muzycznej: a) Słuchanie i odtwarzanie melodii, rytmu. b) Zabawy ruchowe w takt muzyki. c) Zabawy „naśladowcze” odgłosów i ruchów zwierząt, natury. d) Tworzy ilustrację muzyczną. e) Śpiewa piosenki. f) Tańczy do muzyki układy dowolne i choreograficzne. g) Gry edukacyjne – mata taneczna. 2. Odkrywanie możliwości twórczych: a) Słuchanie i nauka piosenek . b) Granie na prostych instrumentach muzycznych. c) Tworzenie muzyki. OBSZAR KOMPETENCJI CELE GŁÓWNE/SZCZEGÓŁOWE OCENY ZGODNE Z WSO ZESPOŁU PLACÓWEK OŚWIATOWYCH IX X XI XII I II III IV V VI KOMPETENCJE TECHNICZNE Technika 1. Poznawanie i rozumienie otaczającego świata: a) Wykorzystanie materiałów z recyklingu. b) Poznawanie różnych rodzajów materiału. 2.Kształtowanie uzdolnień manualnych: a) Wycinanie po liniach i kole. b) Wykonuje prace przestrzenne c) Wykonuje wydzieranki. d) Tworzy kompozycje dowolne. e) Nawleka nitkę. f) Przyszywa guziki. 3.Kształtowanie postawy bezpiecznego posługiwania się narzędziami: a) Prawidłowe posługiwanie się nożyczkami, igłą itp. 4.Rozwijanie umiejętności obsługi komputera: a) Posługuje się prostymi programami i korzysta z Internetu. b) Wyszukuje potrzebne informacje z Internetu. OBSZAR KOMPETENCJI CELE GŁÓWNE/SZCZEGÓŁOWE OCENY ZGODNE Z WSO ZESPOŁU PLACÓWEK OŚWIATOWYCH IX X XI XII I II III IV V VI KOMPETENCJE RUCHOWE WF 1.Wszechstronny rozwój sprawności ruchowej z uwzględnieniem kształtowania cech motorycznych: a) Bieg na czas. b) Bieg z przeszkodami. c) Skok w dal. d) Rzuty do celu. e) Tenis stołowy. f) Gra w ringo. g) Zabawy sportowe. 2.Rozwijanie sportowych zainteresowań: a) Wykonywanie ćwiczeń gimnastycznych w dowolnym układzie. b) Poznanie różnych rodzajów sportu. c) Zabawy i gry sportowe. 3.Dbałośc o przestrzeganie zasad bezpieczeństwa swojego i innych. 4. Uświadomienie potrzeby prowadzenia zdrowego stylu życia i dbałości o prawidłową postawę ciała. 5.Rozwijanie uczucia przynależności do grupy, społeczności szkolnej: a) Gry zespołowe. b) Zajęcia z klasą. METODY KONTROLI I OCENY Wzmocnienia pozytywne. Zauważenie wysiłków, starań i osiągnięć dziecka: - pochwała, - uśmiech, - informowanie rodziców o postępach dziecka: list pochwalny dla ucznia i rodzi¬ców na zakończenie roku szkolnego, - zabawy i gry lubiane przez dziecko, - nagrody symboliczne: znaczek „uśmiechnięte słoneczko”, „uniesiony kciuk”, motywatory „jesteś mistrzem”, „gratuluję”, „znakomicie”, „oby tak dalej” , - nagroda rzeczowa na koniec roku. Kryteria oceniania osiągnięć ucznia: - ocena pracy ucznia wg legendy: czerwona – uczeń nie opanował materiału; pomarańczowa – opanował w stopniu średnim i przy pomocy nauczyciela, zielona – opanował w stopniu dobrym i bardzo dobrym; - aktywność na zajęciach, - poziom opanowania umiejętności w oparciu o wymagania zgodne z programem indywidualnym, - wysiłek włożony w pracę - diagram Gunzburga (koniec roku) Wzmocnienie musi być stosowane bezpośrednio po prawidłowym wykonaniu po¬lecenia. Ocena opisowa zostaje wystawiona po pierwszym i drugim semestrze. 5. PROCEDURY OSIĄGNIĘCIA CELÓW FORMY: • Praca indywidualna, • W grupie – z klasą. TECHNIKI I METODY: • Metoda samodzielnych doświadczeń, • Metoda zadań stawianych do wykonania, • Metoda ćwiczeń utrwalających, • Metoda ośrodków zainteresowań, • Metody aktywizujące, • Metoda oglądowa, • Metoda projektu, • Metody dramowe, • Ćwiczenia doskonalące umiejętność czytania, pisania i rachowania, • Muzyka z rytmiką, • Naśladownictwo pozytywnych postaw i zachowań, • Gry symulacyjne i dydaktyczne, • Karty pracy, • Techniki relaksacyjne. 6. DZIAŁANIA SPECJALISTYCZNE (w oparciu o zalecenia dyrektora szkoły): ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE Zakres działań: korekta wady wymowy B. Modrzejewska ZAJĘCIA TERAPEUTYCZNO-REWALIDACYJNE Zakres działań: usprawnianie manualne, praca w grupie J. Strzałek 7. DZIAŁANIA WSPIERJĄCE RODZICÓW UCZNIA • Pomoc specjalistyczna poprzez indywidualne kontakty z logopedą, pedagogiem. • Zespól Opiekuńczo-Wychowawczy oferuje wsparcie w opiece i edukacji, porady i konsultacje. • Pedagogizacja rodziców. • Indywidualne kontakty rodziców z nauczycielami, wspierające ich w działaniach wychowawczo- profilaktycznych. 8. ZAKRES WSPÓŁPRACY WYCHOWAWCY Z RODZICAMI UCZNIA • Udział rodziców w opracowywaniu IPET. • Uzyskanie zgody rodziców na realizację programu. • Wspólne ustalenie zasad postępowania z dzieckiem w domu i w szkole. • Sposób kontaktowania się w celu wymiany informacji dotyczących postępów dziecka w nauce oraz jego funkcjonowaniu w klasie czy domu. 9. EWALUACJA PROGRAMU Realizacja programu przewidziana jest na czas trwania trzeciego etapu kształcenia. W trakcie realizacji, program poddawany ma być ewaluacji: - etapowej - polegającej na modyfikacji i lepszym dostosowywaniu go do możli¬wości, realiów bazy domowej i szkolnej; - końcowej - polegającej na przedstawieniu przebiegu realizacji programu z ewentualnymi modyfikacjami, stopniem ich realizacji . W trakcie realizacji programu powinno występować stałe monitorowanie programu mające na celu sprawdzenie efektywności stopnia realizacji celów. Proponowane są następujące narzędzia służące ewaluacji; - bezpośrednia obserwacja, - karta obserwacji, - rozmowy z rodzicami. Program może ulec modyfikacji odpowiednio do rozwoju, możliwości i potrzeb ucz¬nia lub w momencie, kiedy nauczyciel uzyska efekty pracy dziecka. 10. OCENA POZIOMU FUNKCJONOWANIA UCZNIA /koniec roku szkolnego/ IMIĘ I NAZWISKO UCZNIA: ROK NAUCZANIA: FREKWENCJA: ZAKRES AKTUALNY STAN MOTORYKA DUŻA MOTORYKA MAŁA KOMUNIKACJA AKTYWNOŚĆ WŁASNA DZIECKA (NIE KIEROWANA) KONCENTRACJA UWAGI WSPÓŁDZIAŁANIE OPANOWANIE NOWYCH UMIEJĘTNOŚCI (TEMPO, TRWAŁOŚĆ, STOPIEŃ TRUDNOŚCI) DOMINUJĄCY NASTRÓJ, EMOCJE USPOŁECZNIENIE I SAMODZIELNOŚĆ ZACHOWANIA TRUDNE (NIETYPOWE) UDZIAŁ UCZNIA W ŻYCIU SZKOŁY: WSPÓŁPRACA ZE SPECJALISTAMI: ZALECENIA DO DALSZEJ PRACY: 1. 2. 3. 4. 5. ZGODA RODZICÓW/PRAWNYCH OPIEKUNÓW: Wyrażam zgodę na realizację Indywidualnego Programu Edukacyjno - Terapeutycznego w roku szkolnym 2011/2012 /na danym etapie edukacyjnym. Chociwel, dnia..................................... ................................................ (podpis) OPRACOWANIE I REALIZACJA PROGRAMU: Chociwel, dnia............................... …………………………………………………… (podpis wychowawcy) ZATWIERDZENIE PROGRAMU: Chociwel, dnia............................ ….……………………….. (podpis dyrektora) PROGRAM ZOSTAŁ ZATWIERDZONY PRZEZ RADĘ PEDAGOGICZNĄ I WPISANY DO REJESTRU INDYWIDUALNYCH PROGRAMÓW EDUKACYJNO-TERAPEUTYCZNYCH SKŁAD ZESPOŁU OPIEKUŃCZO – WYCHOWAWCZEGO: Dyrektor Zespołu Placówek Oświatowych: mgr Ewa Dadyńska Pedagog szkolny: mgr Wiesława Kułak Pedagog nauczania indywidualnego: mgr Renata Binkowska Pedagog nauczania indywidualnego: mgr Joanna Strzałek Logopeda: mgr Barbara Modrzejewska Wyświetleń: 4996
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |