![]() |
![]() |
Katalog Jarosław Janyk, 2012-10-10 Kędzierzyn- Koźle Edukacja czytelnicza, Konspekty Biblioteka pedagogiczna, jej zbiory i podstawowe zasady funkcjonowania: działanie tradycyjnych oraz komputerowych katalogów bibliotecznych w systemie AlephKONSPEKT LEKCJI BIBLIOTECZNEJ PROWADZĄCY: Jarosław Janyk 24.09.2012 Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka Filia w Kędzierzynie - Koźlu PRZEDMIOT: Lekcja biblioteczna TEMAT: Biblioteka pedagogiczna, jej zbiory i podstawowe zasady funkcjonowania: działanie tradycyjnych oraz komputerowych katalogów bibliotecznych w systemie Aleph KLASA, TYP SZKOŁY (EW. LICZBA UCZNIÓW): IV CT, Zespół Szkół nr 1 w Kędzierzynie- Koźlu CZAS REALIZACJI: 45 min MIEJSCE REALIZACJI: Internetowe Centrum Informacji Multimedialnej filii PBW w Kędzierzynie-Koźlu CELE: ogólne - zaznajomienie uczniów z podstawowymi zasadami działania biblioteki pedagogicznej, jej regulaminem oraz profilem zgromadzonego w niej księgozbioru - kształtowanie umiejętności korzystania z wypożyczalni biblioteki i jej bazy informacyjno- wyszukiwawczej - zapoznanie ze współczesnymi sposobami gromadzenia informacji - doskonalenie umiejętności wyszukiwania informacji przy użyciu systemu komputerowego - przygotowanie młodzieży do życia w społeczeństwie informacyjnym, - współpraca z nauczycielami w realizacji ścieżki edukacyjnej, obejmującej edukację czytelniczą i medialną - spopularyzowanie zbiorów Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Kędzierzynie- Koźlu CELE: szczegółowe * Uczeń zna: - ogólne zasady działania i funkcjonowania bibliotek pedagogicznych - regulamin Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Kędzierzynie- Koźlu - najważniejsze zasady udostępniania zbiorów - typy katalogów znajdujących się w bibliotece - adres strony internetowej Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Opolu www.pedagogiczna.pl * Uczeń rozumie: - znaczenie katalogu komputerowego jako źródła informacji o zbiorach, - znaczenie współczesnych środków wyszukiwania informacji i istotę ich gromadzenia - znaczenie katalogu komputerowego - znaczenie Internetu we współczesnym świecie * Uczeń potrafi: - scharakteryzować profil księgozbioru zgromadzonego w bibliotece - skorzystać z wypożyczalni biblioteki - umie korzystać z bazy informacyjno- wyszukiwawczej placówki - samodzielnie zamówić dokument w sposób tradycyjny i drogą internetową - poprawnie sformułować zapytanie informacyjne, - potrafi prawidłowo odczytać informacje o danym dokumencie z rekordu komputerowego - wskazuje najważniejsze indeksy poszukiwania informacji na dany temat (autorski, tytułowy, indeks haseł przedmiotowych), przy użyciu katalogu on- line w systemie Aleph POMOCE DYDAKTYCZNE: Wybrane zbiory biblioteki, komputery z dostępem do Internetu, regulamin placówki, instrukcja obsługi systemu Aleph, wraz z loginem i hasłem użytkownika METODY NAUCZANIA: Rozmowa nauczająca, elementy wykładu (metoda podająca), praca pod kierunkiem z wykorzystaniem wyposażenia wypożyczalni, metoda aktywizująca- samodzielna praca uczniów z elektronicznym warsztatem informacyjno- wyszukiwawczym. FORMY NAUCZANIA: Grupowa PRZEBIEG LEKCJI: I. FAZA PRZYGOTOWAWCZA 1. Nauczyciel przedstawia się, wita uczniów przybyłych do biblioteki i prosi ich by zajęli miejsca przy stanowiskach komputerowych.; następnie informuje o temacie, przebiegu i celu lekcji bibliotecznej. 2. Uczniowie zajmują wyznaczone miejsca przy stanowiskach komputerowych. czas: 3 min II.FAZA REALIZACJI 1. Wprowadzenie: Rozmowa nauczająca na temat ogólnych zasad działania bibliotek pedagogicznych; Uczniowie próbują wskazać różnice pomiędzy poszczególnymi typami bibliotek. 2.Uczniowie aktywnie uczestniczą w “burzy mózgów” i odpowiadają na pytania nauczyciela. czas: 5 min CZĘŚĆ PODAJĄCA I ROZMOWA NAUCZAJĄCA::" - nauczyciel omawia najważniejsze punkty regulaminu biblioteki. - prosi uczniów o krótkie scharakteryzowanie rodzajów katalogów bibliotecznych występujących w ich bibliotece szkolnej; następnie omawia typy katalogów w bibliotece pedagogicznej w Kędzierzynie- Koźlu. - instruuje uczniów krok po kroku, jak zamawiać książki w systemie Aleph, omawia poszczególne elementy instrukcji obsługi. - omówienie poszczególnych elementów obsługi systemu Aleph (logowanie, poszukiwanie wybranych tytułów w katalogu on- line i zamawianie książek) - uczniowie słuchają wykładu i stosują się do poleceń prowadzącego zajęcia. czas: 15 min PRACA WŁASNA: Nauczyciel rozdaje każdej z grup książkę i prosi uczniów o samodzielne zamówienie książki, następnie dzieli uczniów na trzy grupy. Każdej z grup rozdaje wybrane książki z księgozbioru biblioteki i prosi o ich zamówienie zgodnie z omówioną wcześniej instrukcją. czas: 8 min Nauczyciel kontroluje poprawność wykonanej pracy i wyjaśnia ewentualne niejasności. Uczniowie zadają ewentualne pytania. czas: 3 min Prowadzący zajęcia oprowadza uczniów po magazynach książek, prosząc poszczególne grupy o odszukanie na półce zamówionych wcześniej pozycji; następnie omawia sposób realizacji rewersów poprzez system Aleph. Uczniowie wykonują polecenia nauczyciela i odpowiadają na jego pytania. czas: 8 min FAZA PODSUMOWUJĄCA - podkreślenie aktywności uczniów na odbytych zajęciach, zaangażowanie i wkład w wykonywanie poszczególnych poleceń oraz dobrą współpracę w grupie. - opinia uczniów na temat przeprowadzonej lekcji bibliotecznej. czas: 3 min Literatura: Andrzejewska J. Bibliotekarstwo szkolne. Warszawa, 1996 Kupisiewicz CZ. Dydaktyka ogólna. Warszawa, 2000. Wojciechowski J. Praca z użytkownikiem w bibliotece. Warszawa, 2000 Wyświetleń: 1113
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |