AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Małgorzata Grybska, 2012-10-18
Stary Belęcin

Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Scenariusz z edukacji polonistycznej w klasie trzeciej

- n +


Scenariusz zajęć z zakresu edukacji polonistycznej
w klasie trzeciej

Blok tematyczny : WKRÓTCE WIELKANOC
Temat dnia : CO ZNAJDUJE SIĘ NA WIELKANOCNYM STOLE?
Temat zajęć : Uzupełnianie zdań na temat zwyczajów związanych z wielkanocnymi
świętami na podstawie przeżyć dzieci i wiersza „Na wielkanocnym stole”.

Realizacja podstawy programowej:
2. Uczenie zwyczajów, obyczajów i właściwych zachowań w środowisku rodzinnym, wobec
kolegów szkolnych i nauczycieli.
9. Wybrane wytwory kultury, sztuki, techniki.
10. Rozmowy.
16. Uważne słuchanie wypowiedzi innych.
19. Czytanie głośne sylab, wyrazów, zdań i tekstów.
20. Czytanie ciche ze zrozumieniem.
21. Przepisywanie wyrazów, zdań, tekstów powiązane z ich uzupełnianiem i
przekształcaniem.

Cele operacyjne:
Uczeń: - mnoży i dzieli w zakresie 100,
- porządkuje liczby rosnąco,
- rozwiązuje zagadki,
- zna tradycje i symbole świąt wielkanocnych,
- rozpoznaje świąteczne potrawy,
- śpiewa piosenkę o Wielkanocy,
- umie czytać ze zrozumieniem,
- potrafi uzupełniać zdania odpowiednimi wyrazami,
- potrafi współpracować w zespole,
- ma świadomość znaczenia tradycji dla podtrzymywania więzi rodzinnych.
Metody : słowna, oglądowa, czynna
Formy : indywidualna, zbiorowa, grupowa
Środki dydaktyczne : kartki z wynikami działań i literami hasła, opowiadanie ks. J. Twardowskiego „Krótka a wielka”, list od Zajączka Wielkanocnego,
zagadki, kartki z sylwetami koszyka wielkanocnego i rozsypanki wyrazowe z nazwami różnych produktów, wiersz „Wielkanocny stół”,
kartki z nazwami różnych potraw, płyta CD z piosenką, kartki ze zdaniami do uzupełniania dla każdego ucznia.

PRZEBIEG ZAJĘĆ
I Część wstępna – wprowadzenie do tematu zajęć:
1. Mnożenie i dzielenie w zakresie 100, porządkowanie liczb rosnąco, ułożenie hasła – „Wielkanoc”.
5x6=, 36:6=, 7x8=, 32:4=, 4x9=, 8x8=, 20:4=, 49:7=, 9x10=
k i n l a o W e c
2. Słuchanie czytanego przez nauczyciela fragmentu opowiadania ks. Jana Twardowskiego „Krótka a wielka”.
Każde dziecko wie, że święto Bożego Narodzenia to święto urodzin Pana Jezusa, ale dlaczego Święta Wielkanocne nazywają się Wielkanocą? Przecież Wielkanoc obchodzimy na wiosnę, w marcu albo w kwietniu, a wtedy noce nie są wielkie, ani długie, tylko małe i krótkie. Zimą, kiedy dzieci odrabiają lekcje, to już o 4 po południu trzeba zapalać lampę na stole i pod sufitem. Kiedy się budzą o 7 rano- w pokoju i na dworze jest ciemno. Taka długa noc. Tymczasem na wiosnę o 4 po południu jest jeszcze widno, a o 7 rano słońce staje w oknie i uśmiecha się. Dlaczego wiosenne Święta Wielkanocne nazywają się Wielką Nocą-skoro właśnie wtedy noce są krótkie? Wielkanocne święta nazywamy Wielką nocą na pamiątkę najwspanialszej Nocy, w czasie której Pan Jezus wstał z grobu, chociaż był przywalony kamieniem. Wielka Noc- to inaczej noc Niezwykła, Najsławniejsza, Jedyna, ta, o jakiej się stale pamięta, zawsze się nią cieszymy.

II Część główna
1. Odczytanie listu od Zajączka Wielkanocnego.
Kochane Dzieci
Nazywam się Zajączek Wielkanocny. Myślę, że wszystkie lubicie zajączki. W przyrodzie mamy coraz więcej oznak obecnej pory roku-wiosny, a niedługo będziemy obchodzili radosne święta wielkanocne. My zajączki będziemy miały bardzo dużo pracy, bo odwiedzimy wszystkie grzeczne dzieci ( wasza pani mówiła, że jesteście bardzo grzeczne ). Kilkakrotnie zaglądałem do Waszej sali i widziałem jak pilnie pracowaliście. Wiem, że dużo wiecie na temat świąt wielkanocnych , ale postanowiłem przygotować dla Was kilka zadań, które na pewno z łatwością rozwiążecie. Wszystkie załączone rzeczy znajdują się w załączonej paczce. Pani w moim zastępstwie wyjaśni Wam , co należy robić. Życzę milej zabawy, z pozdrowieniami
Króliczek Wielkanocny
2. Praca w grupach – wykonywanie zadań Zajączka
a) zadanie 1 – rozwiązywanie zagadek
a) Co to za święty, co przynosi prezenty?
b) Z mroźnego lasu przywieziona , w srebrzyste bombki ustrojona,
A kiedy płomień świec zaświeci, cieszy dorosłych, cieszy dzieci.
c) Co to za pieśni przez wszystkich znane, pod choinką są śpiewane?
d) Bielutki na wigilijnym stole leży, dzielimy się nim przed rozpoczęciem wigilijnej wieczerzy.
e) Kule kolorowe i błyszczące, na choince wiszące.
f) Gdy rodzi się Boża Dziecina, ta msza o północy się zaczyna.
g) Kolorowe jajka, barwne malowanki. Pełno na nich wzorków, bo to są .........
h) Jestem żółty, mały, puszysty i z jajka się wykluwam. Czy już wiecie jak się nazywam?
i) Upiecze go mama dla synka, upiecze go mama dla córek,
na wielkanocnym stole musi być pyszny .............
j) Ten prawdziwy na śniadanie wychodzi na łąkę, ten cukrowy raz do roku ozdabia
święconkę.
k) Ma skorupkę tak jak orzech, ale bardzo, bardzo cienką.
Na śniadanie zjeść je możesz raz na twardo, raz na miękko.
l) Zobaczysz je wiosną, gdy na wierzbach rosną. Srebrne futra mają. Jak się nazywają?
(Dzieci umieszczają na tablicy napisy-rozwiązania zagadek i eliminują te, które nie są nazwami symboli wielkanocnych).

Wyliczanka „Siedzi kura” i zabawa ruchowa „Kurczaki”.

b) zadanie 2 – „ Co włożymy do wielkanocnego koszyka?” – wklejanie na sylwecie koszyka wielkanocnego nazw produktów przygotowywanych do święconki
Dzieci wybierają z rozsypanki: pierogi z grzybami, banan, sól, jajko, wędlina, chleb, masło, jabłko, babka, ser, makaron, cukier
Recytowanie przez dzieci wiersza „Wielkanocny stół”. Odpowiedzi na pytania
dotyczące treści wiersza.

Nasz stół wielkanocny haftowany w kwiaty.
W borówkowej zieleni listeczków skrzydlatych
Lukrowana baba rozpycha się na nim, a przy babie-
Mazurek w owoce przybrany.

Palmy- pachną jak łąka w samym środku lata.
Siada mama przy stole, a przy mamie tata. I my.
Wiosna na nas zza firanek zerka, a pstrokate pisanki chcą tańczyć oberka.

Wpuśćmy wiosnę. Niech słońcem zabłyśnie nad stołem
W wielkanocne świętowanie jak wiosna wesołe.

c) zadanie 3 – kolorowanie ramek z nazwami tradycyjnych potraw goszczących na wielkanocnych stołach.
Kapusta z grzybami, smażony karp, kluski z makiem, pierogi z grzybami, kompot z suszonych owoców, makiełki, biała kiełbasa, bigos, szynka, jajka, pieczone mięsa

3. Śpiewanie piosenki pt. „Wielkanocna piosenka”.
4. Uzupełnianie zdań na temat zwyczajów związanych ze świętami wielkanocnymi.
Ze świętami wielkanocnymi związane są różne zwyczaje. Wypiekamy wspaniałe ................................... i .................................... . Stoły dekorujemy ....................................
i .............................................. . Malujemy .................................... . Przygotowujemy tradycyjne ..................................... . Przy wspólnym stole spotyka się ................................ .
Poniedziałek wielkanocny to ................................................. . Powinniśmy zachowywać .......................................................... związane ze świętami wielkanocnymi.

III Część końcowa
1. Podsumowanie pracy grup.
2. Zakończenie zajęć. Pożegnanie.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 1860


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.