Katalog
Alicja Leicht Lekcja wychowawcza, Plany metodyczneProgram wychowawczy dla klasy I w szkole podstawowej
Program wychowawczy dla klasy I
opracowany na podstawie Programu Wychowawczego Szkoły Podstawowej w Zahoczewiu na rok szkolny 2002/2003
Działy programu:
- Edukacja prozdrowotna.
- Edukacja ekologiczna.
- Edukacja czytelnicza i medialna.
- Wychowanie do życia w społeczeństwie:
a) wychowanie do życia w rodzinie,
b) edukacja regionalna,
c) wychowanie patriotyczne i obywatelskie.
Edukacja prozdrowotna
I. Treści:
- Bezpieczeństwo na drodze.
- Bezpieczeństwo podczas gier i zabaw ruchowych.
- Pierwsza pomoc w nagłych urazach.
- Racjonalne odżywianie.
- Higiena przygotowywania i spożywania posiłków.
- Zabezpieczenie żywności przed zanieczyszczeniem i zepsuciem.
- Prawidłowa postawa ciała.
- Problemy osób niepełnosprawnych.
- Właściwe zachowanie w przypadku kontaktu z przedmiotami niebezpiecznymi.
- Ochrona przed zagrożeniami naturalnymi i cywilizacyjnymi.
- Higiena ciała, odzieży, obuwia, miejsca pracy i wypoczynku.
- Zabawy ruchowe i rekreacja, organizacja czasu wolnego i czasu pracy.
II. Sposoby realizacji:
- Pogadanki z wykorzystaniem plansz i ilustracji na zajęciach z edukacji polonistycznej, przyrodniczo-społecznej i plastyczno-technicznej.
- Spotkanie z policjantem.
- Zasady ruchu drogowego w grach i zabawach ruchowych.
- Projekcje filmów.
- Rozmowa z higienistką szkolną.
- Zajęcia praktyczne w przygotowywaniu posiłków.
- Estetyka podawania i spożywania posiłków ( "Dzień Babci", "Andrzejki", "Choinka" "Dzień Matki").
- Monitorowanie i korygowanie niewłaściwej postawy ciała.
- Badania lekarskie.
- Przerwy sródlekcyjne.
- Rozmowa z uczniami na dane tematy.
- Współpraca z rodzicami.
III. Oczekiwane rezultaty.
Uczeń potrafi:
- przestrzegać zasad bezpieczeństwa na drodze,
- przestrzegać zasad bezpieczeństwa podczas gier i zabaw ruchowych,
- udzielić pierwszej pomocy w nagłych urazach,
- racjonalnie się odżywiać,
- odpowiednio zabezpieczyć żywność przed zepsuciem,
- siedzieć poprawnie w ławce,
- zachowywać się właściwie w stosunku do osób niepełnosprawnych,
- zachować się odpowiednio w przypadku kontaktu z przedmiotami niebezpiecznymi,
- dbać o higienę osobistą oraz miejsca pracy i wypoczynku,
- właściwie zorganizować czas wolny i czas pracy.
Edukacja ekologiczna
I. Treści:
- Wpływ codziennych czynności i zachowań na stan środowiska naturalnego.
- Styl życia i jego związek z wyczerpywaniem się zasobów naturalnych.
- Przykłady miejsc (w najbliższym otoczeniu), w których obserwuje się korzystne i niekorzystne zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym.
- Degradacja środowiska - przyczyny, wpływ na zdrowie człowieka oraz jego związek z formami działalności ludzi.
II. Sposoby realizacji:
- Rozmowy na zajęciach z edukacji przyrodniczo-społecznej, plastyczno-technicznej.
- Zapoznanie z obowiązkami dyżurnego.
- Udział w akcji "Sprzątanie świata".
- Utrzymanie ładu i porządku na ławce, w sali lekcyjnej, na sali gimnastycznej, w szatni, itp.
- Sadzenie i pielęgnowanie roślin doniczkowych.
- Dokarmianie ptaków zimą.
- Dyskusje na lekcjach.
- Wycieczki terenowe połączone z obserwacją otoczenia.
- Zorganizowanie wystawy prac związanych tematycznie z ochroną środowiska.
- Projekcje filmów.
- Wycieczka do Bieszczadzkiego Parku Narodowego.
III. Oczekiwane rezultaty:
Uczeń potrafi:
- wypełniać obowiązki dyżurnego,
- utrzymać ład i porządek w salach szkolnych,
- posadzić i pielęgnować rośliny doniczkowe,
- dbać o zwierzęta zimą,
- właściwie zachowywać się podczas wycieczek terenowych,
- dostrzegać wpływ degradacji środowiska na zdrowie człowieka,
- wymienić miejsca w najbliższym otoczeniu, w których obserwuje się korzystne i niekorzystne zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym.
Edukacja czytelnicza i medialna
I. Treści:
- Zainteresowania, potrzeby i nawyki czytelnicze.
- Rozpowszechnianie czytelnictwa.
- Drogi, formy i kanały komunikowania się ludzi.
- Słowo, gest, ruch jako forma wypowiedzi w życiu i w teatrze.
II. Sposoby realizacji:
- Informacje o nowościach czytelniczych.
- Lekcje biblioteczne.
- Rozmowy z bibliotekarką szkolną.
- Wycieczka do biblioteki publicznej.
- Kształcenie umiejętności pracy z książką.
- Organizowanie konkursów czytelniczych.
- Wyróżnianie najlepszych czytelników.
- Gry dramatyczne, inscenizacje, apele, akademie, itp.
- Udział w widowiskach teatralnych organizowanych na terenie szkoły i poza nią.
- Wyjazdy do kina w Lesku.
III. Oczekiwane rezultaty:
Uczeń potrafi:
- korzystać z biblioteki szkolnej i publicznej,
- właściwie zachowywać się w teatrze i kinie,
- umiejętnie korzystać z księgozbioru biblioteki.
Wychowanie do życia w społeczeństwie
a) wychowanie do życia w rodzinie
I. Treści:
- Współpraca szkoły z rodziną.
- Potrzeby, prawa i obowiązki członków rodziny.
- Przekaz wartości i tradycji w rodzinie.
- Koleżeństwo, przyjaźń.
II. Sposoby realizacji:
- Spotkania rodziców z wychowawcą.
- Angażowanie rodziców do prac na rzecz szkoły.
- Pomoc rodziców w organizowaniu imprez klasowych, szkolnych oraz wycieczek.
- Organizowanie pomocy materialnej.
- Badania diagnostyczne.
- Prowadzenie kart obserwacji uczniów.
- Organizowanie imprez klasowych ("Pasowanie na ucznia", "Andrzejki", "Dzień babci i dziadka").
- Współudział w organizowaniu imprez szkolnych ("Opłatek", "Dzień Matki").
- Ustalanie i przestrzeganie ogólnych zasad zachowania się w grupie.
- Prowadzenie dyskusji klasowych na temat zachowań uczniów w oparciu o materiał filmowy, prasowy i zdarzenia zaistniałe w klasie.
III. Oczekiwane rezultaty:
Uczeń potrafi:
- utrzymać wieź rodzinna ze wszystkimi członkami rodziny,
- wywiązać się ze swych zajęć i obowiązków wobec rodziny,
- okazać rodzicom miłość i szacunek za ich rodzicielski trud pamiętają o Dniu Matki, Ojca, Babci, Dziadka,
- zorganizować miłe spędzenie czasu z rodziną.
b) edukacja regionalna - dziedzictwo kulturowe w regionie
I. Treści:
- Najbliższe otoczenie domu rodzinnego, sąsiedztwa, szkoły.
- Ogólna charakterystyka geograficzna i kulturowa regionu oraz jego podstawowe nazewnictwo. Język regionu.
- Elementy historii regionu i ich związki z historia i tradycją własnej rodziny.
- Lokalne i regionalne tradycje, święta, obyczaje. Miejscowe podania, muzyka, architektura, tradycyjne rzemiosło, sztuka ludowa i folklor.
- Sylwetki osób zasłużonych dla środowiska lokalnego, regionu, kraju.
II. Sposoby realizacji:
- Poznanie najbliższego otoczenia szkoły.
- Odwiedziny sąsiadów i wzajemna pomoc.
- Wycieczki terenowe.
- Rozmowy na zajęciach.
- Rozmowy z ludźmi starszego pokolenia.
- Wycieczka do Hoczwi - obejrzenie prac w galerii artysty bieszczadzkiego pana Zdzisława Pekalskiego, wysłuchanie opowiadanych przez niego podań i legend związanych z Bieszczadami.
- Wycieczka do Muzeum Przyrody i Łowiectwa w Nowosiółkach.
- Oglądanie starych fotografii.
III. Oczekiwane rezultaty:
Uczeń potrafi:
- zachować się odpowiednio w miejscach związanych ze sztuką,
- wymienić elementy historii regionu i ich związki z tradycja własnej rodziny,
- uczestniczyć w spotkaniach z ciekawymi ludźmi zasłużonymi dla regionu,
- opowiedzieć znane podania i legendy na temat swojego regionu.
c) wychowanie patriotyczne i obywatelskie
I. Treści:
- Godło i hymn państwowy.
- Pieśni, utwory literackie, malarstwo, filmy o tematyce historycznej.
- Odwiedzanie miejsc pamięci narodowej.
- Sylwetki wielkich Polaków - artystów, uczonych, polityków, żołnierzy, itp.
II. Sposoby realizacji:
- Organizowanie imprez i uroczystości rocznicowych.
- Wykorzystanie kodeksu ucznia w kształtowaniu postaw.
- Rozmowy na zajęciach z edukacji polonistycznej i przyrodniczo-społecznej.
- Nauka hymnu państwowego. Właściwa postawa podczas jego słuchania i śpiewania.
III. Oczekiwane rezultaty:
Uczeń potrafi:
- w sytuacjach tego wymagających zachować właściwą postawę wobec symboli narodowych i hymnu,
- brać aktywny udział w organizowanych imprezach i uroczystościach rocznicowych nie tylko na terenie szkoły lecz i w środowisku,
- zachować się właściwie w miejscach pamięci narodowej,
- zaśpiewać hymn państwowy.
Opracowanie: Alicja Leicht
Wyświetleń: 1939
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |