Katalog

Bernadeta Potrykus, 2012-11-19
Rumia

Zajęcia zintegrowane, Plany pracy

Program terapii pedagogicznej dla klasy III

- n +


PROGRAM TERAPII PEDAGOGICZNEJ
DLA KLASY III NA ROK SZKOLNY 2009/2010






Opracowanie i prowadzenie:
B. Potrykus


WSTĘP
Praca dydaktyczno–wychowawcza w klasach I-III zmierza do zapewnienia wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ucznia. Szkoła dostrzega potrzeby i zainteresowania uczniów zdolnych. Szczególne miejsce zajmuje też praca z uczniem słabym. Bardzo często spotykamy dzieci, które już od początku nauki napotykają na różnorodne problemy przystosowawcze zarówno do środowiska szkolnego jak i stawianych wymagań. Brak osiągnięć w nauce, częste niepowodzenia zazwyczaj wiążą się z trudnościami w czytaniu, pisaniu, liczeniu itp.
Chcąc dokładniej poznać przyczyny powstawania trudności i przede wszystkim sposoby ich korygowania ukończyłam kurs kwalifikacyjny terapii pedagogicznej. Napisałam też własny program zajęć korekcyjno- kompensacyjnych dla klasy III. Opracowany program określa rodzaje ćwiczeń, które uczeń wykonuje systematycznie pod okiem nauczyciela Prowadząc zajęcia z terapii, za pomocą odpowiednich środków pedagogicznych, dążę do eliminowania niepowodzeń szkolnych. Stymuluję i usprawniam funkcje psychomotoryczne. Stwarzam okazje do wyrównywania braków oraz odnoszenia sukcesów.
Uczniowie objęci moim programem byli przebadani w Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Rumi. Wskazówki i zalecenia Poradni zostały uwzględnione w indywidualnym programie zajęć dla każdego dziecka. Niezmiernie istotna jest też właściwa współpraca z rodzicami, którzy otrzymują wskazówki do pracy z dziećmi oraz materiały ćwiczeniowe.
Uważam, iż dzięki właściwie prowadzonej terapii pedagogicznej ,uczeń może osiągnąć optymalny dla siebie rozwój oraz opanować podstawowe wiadomości i umiejętności szkolne, gwarantujące minimum powodzenia w nauce.

ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNE :
- program przeznaczony jest dla uczniów klasy III szkoły podstawowej
- zajęcia odbywają się raz w tygodniu i trwają 45 minut
- forma pracy: indywidualna, grupowa, zespołowa

CELE PROGRAMU:
- terapeutyczne : Rozwijanie i usprawnianie zaburzonych funkcji. Wzmacnianie dobrze funkcjonujących analizatorów. Tworzenie poczucia bezpieczeństwa i akceptacji. Podwyższanie motywacji do nauki i wiary we własne możliwości. Usuwanie następstw niepowodzeń szkolnych. Uczenie technik radzenia sobie ze stresem i trudnymi sytuacjami szkolnymi.

- edukacyjne: Rozwijanie spostrzegawczości. Usprawnienie grafomotoryki. Wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach uczniów. Ćwiczenie sprawności czytania, liczenia. Doskonalenie kształtnego i czytelnego pisma, przyspieszanie tempa pisania. Ćwiczenia w opracowywaniu tekstów. Kształcenie umiejętności rozumienia poleceń. Rozwijanie umiejętności praktycznych. Pogłębianie znajomości czterech podstawowych działań arytmetycznych i stopniowego osiągania biegłości rachunkowej.


- ogólnorozwojowe : Rozwijanie i kształcenie logicznego myślenia, pamięci, koncentracji uwagi. Usprawnianie koordynacji wzrokowo – ruchowej i słuchowo – wzrokowej. Wzbogacanie słownictwa uczniów. Wskazywanie sposobów radzenia sobie z problemami dnia codziennego. Wdrażanie do przeżywania pozytywnych emocji ze wspólnej pracy i własnych dokonań.

METODY PRACY:
- czynnościowe – działań praktycznych i doświadczeń
- gier i zabaw dydaktycznych
- słowne
- oglądowe
- analityczno – syntetyczne
- kinezjologii edukacyjnej
- ruchu rozwijającego
- trening relaksacyjny
- elementy muzykoterapii

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: układanki sylabowe, literowe i wyrazowe, domina, puzzle, program edukacyjny „Progres”, gry edukacyjne, klocki, suwaki sylabowe, krzyżówki, rebusy, diagramy, wykreślanki, układanki obrazkowe, loteryjki obrazkowo – wyrazowe, gry stolikowe, liczmany, karty logiczne, cyferki, tangramy , sudoku, mozaika geometryczna, instrumenty perkusyjne itp.




UWZGLĘDNIANE OGNIWA W CZASIE PROWADZONYCH ZAJĘĆ:
1.Nawiązanie kontaktu emocjonalnego z dzieckiem.
2. Sprawdzenie stopnia opanowania materiału ( powtórka, utrwalenie).
3. Wprowadzenie nowego materiału.
4. Elementy relaksacji, odprężenia.
5. Ćwiczenia usprawniające i utrwalające nowe umiejętności.
6. Zabawa pożegnalna dająca poczucie zadowolenia, spełnienia.

ZASADY , KTÓRYMI KIERUJĘ SIĘ PROWADZĄC ZAJĘCIA Z TERAPII:
- zasada indywidualizacji
- zasada powolnego stopniowania trudności
- zasada korekcji zaburzeń
- zasada kompensacji zaburzeń
- zasada systematyczności
- zasada ciągłości oddziaływania psychoterapeutycznego

PROGRAM ZAJĘĆ KOREKCYJNO – KOMPENSACYJNYCH W KLASIE III
Zadania terapeutyczne Sposoby realizacji

1.Integracja zespołu, rozbudzanie motywacji. Wypracowanie płaszczyzny współpracy. Zabawy integrujące grupę, mające na celu wzajemne poznanie się, stworzenie miłej atmosfery. Zabawy relaksacyjne, rozładowujące napięcie emocjonalne. Trening skupiania uwagi na własnych czynnościach oraz czynnościach wykonywanych przez drugą osobę. Wspólne gry stolikowe i towarzyskie.
2. Doskonalenie sprawności manualnej, grafomotoryki. Ćwiczenia manipulacyjne – gry zręcznościowe np. : „Bierki”, „Pchełki”, „Skaczące czapeczki”. Zabawy manualne : kolorowanie, malowanie, lepienie, wydzieranie, kalkowanie, obrysowywanie. Oburęczne malowanie farbami dużych kształtów na dużych arkuszach papieru. Elementy metody Dobrego startu. Wycinanie form geometrycznych. Ćwiczenia szybkości pisania wyrazów i zdań. Kształcenie ruchu płynnego ręki – ślimaki , fale.



3. Usprawnienie funkcji wzrokowych i orientacji przestrzennej. Ćwiczenia orientacji w schemacie własnego ciała oraz w schemacie ciała drugiej osoby. Zabawy „ Czy znasz części ciała?”, „Jestem twoim odbiciem”. Ćwiczenia w określaniu położenia przedmiotów w otoczeniu „Gdzie jest misiu?” Umieszczanie przedmiotów w przestrzeni według instrukcji słownej „Szukanie skarbów”, „Wędrówki w labiryncie”. Układanie według wzoru – mozaika. Wyszukiwanie na ilustracjach różnic i podobieństw. Analiza i synteza wzrokowa. Rozpoznawanie przedmiotów na obrazkach, historyjki obrazkowe. Ćwiczenia w różnicowaniu liter o podobnym wyglądzie. Ćwiczenia pamięci wzrokowej na materiale geometrycznym i literopodobnym. Układanie rytmów, szlaczków.
4. Usprawnianie funkcji
słuchowo – językowych. Ćwiczenia językowe – wzbogacanie słownictwa. Ćwiczenia pamięci sekwencyjnej. Doskonalenie wypowiedzi na określony temat. Kształcenie wrażliwości słuchowej, odpoznawanie dźwięków z otoczenia, naśladowanie dźwięków. Analiza i synteza głoskowa, wyrazowa i zdaniowa. Nauka na pamięć krótkich wierszy, zagadek. Nadawanie tytułów obrazkom, fragmentom opowiadania. Odtwarzanie struktur rytmicznych. Rozwijanie umiejętności uważnego słuchania poleceń. Formułowanie pytań i precyzyjnych odpowiedzi. Rozwiązywanie zagadek i krzyżówek matematycznych.
5. Rozwój umiejętności czytania. Odczytywanie tekstów ułożonych z rozsypanek sylabowych, wyrazowych. Ćwiczenia wdrażające do czytania cichego ze zrozumieniem. Czytanie wyrazów z lukami, wizualnie podobnych i zróżnicowanych oraz sensownych i bezsensownych. Ćwiczenia techniki czytania: tempo, płynność, akcent. Analiza wyrazów w mowie głośnej i cichej. Tworzenie wyrazów za pomocą rebusów. Wyodrębnianie wyrazu ukrytego w innym wyrazie.

6. Usprawnianie pisania. Przepisywanie, pisanie z pamięci i ze słuchu wyrazów, zdań z trudnymi głoskami. Ćwiczenia ortograficzne i stylistyczne, wprowadzanie słownictwa i zasad ortograficznych. Utrwalenie wyrazów ze zmiękczeniami. Pisownia liczebników.
Opracowywanie zasad pisowni przeczenia nie. Wielka litera – zasady pisowni i ćwiczenia praktyczne. Zasady pisowni z rz i ż – ćwiczenia praktyczne.
Opracowywanie wybranych wyrazów z niewymiennym: ó, rz, ż . Rebusy, krzyżówki, zagadki, tworzenie własnych tekstów.





7.Doskonalenie umiejętności liczenia. Liczenie przedmiotów w różnych kierunkach i kolejności. Przeliczanie i porównywanie liczebności zbiorów różnymi sposobami. Gra w parach „ Bierki” – porównywanie wyników, szacowanie. Układanie chodników liczbowych , sudoku,
tantriksów, rozmowy klocków. Dodawanie i odejmowanie liczb w zakresie 1000 z wykorzystaniem tabelek, grafów, drzewek, pajączków, choinek , konkretów. Dodawanie i odejmowanie w zakresie 100 z przekroczeniem progu dziesiątkowego. Mnożenie jako dodawanie jednakowych składników , dzielenie jako działanie odwrotne.
8. Kształtowanie umiejętności rozwiązywania zadań tekstowych. Układanie i rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem sytuacji z codziennego życia. Układanie zadań do treści przedstawionej na ilustracji. Układanie zadań i przedstawianie ich treści na rysunku. Przedstawianie danych i zależności zawartych w zadaniu. Układanie treści zadania do ilustracji, bądź formuły matematycznej. Ukazywanie różnych sposobów rozwiązania danego zadania( rysunek schematyczny, graf, drzewko…)
9. Rozwijanie umiejętności praktycznych. Zabawa w sklep z monetami i żetonami. Ćwiczenia w mierzeniu różnymi miarkami. Ćwiczenia w odczytywaniu czasu na zegarze, obliczanie ile czasu trwają poszczególne czynności. Utrwalanie jednostek miary, wagi, czasu, długości, pieniędzy. Ważenie zabawek, przyborów szkolnych, różnych przedmiotów. Obliczenia kalendarzowe.
10. Rozwijanie logicznego myślenia. Zabawy z „leniwą ósemką”. Gry dydaktyczne i strategiczne: „ Statki”, „Tangram”, „Sudoku”, „Literki” itp. Układanie zasad gier. Gry i zabawy matematyczne np. „Zgadnij, o której liczbie myślę?” Krzyżówki, zagadki, rebusy, zabawy ze słowami (skojarzenia).







Wyświetleń: 1734


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.