AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Wiesława Kowalewska, 2013-01-07
Grudziądz

Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Zbliża się wiosna

- n +

Scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie II
Termin zajęć: – 1 godz.

Ośrodek tematyczny: Zbliża się wiosna

Temat dnia: Ptasie powroty

Cele ogólne:
• rozwijanie aktywnego myślenia
• uświadomienie dzieciom znaczenia świata przyrody i środowiska naturalnego, rozwijanie zainteresowań jego pięknem i bogactwem
• kształtowanie postawy poszanowania przyrody

Cele operacyjne:
Uczeń:
• swobodnie wypowiada się na dany temat
• potrafi wymienić ptaki: przylatujące na wiosnę
• czyta płynnie i poprawnie treść zagadek
• rozwiązuje zagadki
• korzysta z różnych źródeł w celu pozyskiwania informacji
• zgodnie współpracuje w grupie, dba o bezpieczeństwo
• wzbogaca swój zasób słownictwa o powiedzenia związane z ptakami


Zasady pedagogiczne: świadomego i aktywnego udziału uczniów, poglądowości, zespołowości, indywidualizacji, praktyczności, przystępności.

Forma pracy: zbiorowa, grupowa, indywidualna

Metody nauczania: słowne, praktyczne działanie, oglądowe, praca z podręcznikiem

Środki dydaktyczne: kaseta z nagranymi głosami ptaków, ilustracje ptaków, ilustracje ptasich gniazd, podpisy nazw ptaków, zagadki, encyklopedie, mapa, karty pracy, atlasy zwierząt, podręcznik, albumy o zwierzętach, obrazki do kolorowania

Plan zajęć

I Część wstępna
1. Czynności porządkowe
2. Powitanie
3. Sprawdzenie obecności
4. Sprawdzenie zadania domowego

II Część główna:

1. Słuchanie głosów ptaków w celu wytworzenia odpowiedniego nastroju.
Rozmowa przy ilustracjach ptaków
Na tablicy zawieszone ilustracje : bocian, skowronek, jaskółka, kukułka, szpak, słowik itp.
. Rozwiązywanie zagadek słownych o ptakach .
-Które z tych ptaków rozpoznajecie? Jak nazywają się te ptaki?
Dzieci wymieniają nazwy ptaków.
- Jak wyglądają te ptaki? Co mają wspólnego , a czym się różnią?
Swobodne wypowiedzi dzieci nt. wyglądu ptaków.
- Gdzie i w jaki sposób te ptaki spędzały zimę? Dlaczego teraz powróciły?
Dzieci odpowiadają: Ptaki zimowały w ciepłych krajach i powróciły na wiosnę do Polski.
- W jaki sposób możemy ptaki chronić?
Swobodne wypowiedzi dzieci nt. ochrony ptaków. ( prawidłowe zachowanie w lesie, zakaz znęcania się nad ptakami, ochrona ptasich gniazd)
. Rozmowa na temat ptaków żyjących w najbliższej okolicy, cech charakterystycznych ich wyglądu, budowy, trybu życia, rozmnażania, sposobu odżywiania. Rola gniazd w życiu ptaków. ( karta pracy)

2. Dobieranie podpisów do ilustracji : kukułka, skowronek,jaskółka, bocian, słowik, szpak.
Wybrane dzieci odczytują podpisy i przypinają pod odpowiednią ilustracją .

3. Dokonanie podziału na ptaki powracające do Polski wiosną oraz te, które zimują w naszym kraju. (karta pracy)

4. Układanie zdań z rozsypani wyrazowej. (karta pracy)
Liczba pojedyncza i mnoga. (karta pracy)

5. Pisownia wyrazów z ó, u.

6. Wskazanie odpowiedniego gniazda dla danego ptaka.

7. Powiedzenia i przysłowia związane z ptakami.


III. Część końcowa:

1. Podsumowanie zajęć.
Zabawa ruchowa.
- Zgadnij, co to za ptak? Dzieci przedstawiają dowolnego ptaka ruchem, gestem, mimiką, w wymyślony przez siebie sposób. Pozostałe starają się rozpoznać jaki to ptak.
2.Ocena.
3. Zadanie i omówienie pracy domowej. Kolorowanie ptaka z uwzględnieniem charakterystycznych cech wyglądu. Nazwanie ptaka.



Opracowała

























Karta pracy

1. Nazwę każdego ptaka otocz kolorową pętlą.


K R U K W R Ó B E L K U K U Ł K A J A S K Ó Ł K A Ż U R A W D U D E K



2. Zamaluj nazwę tych ptaków, które przylatują do Polski na wiosnę.


3. Ułóż zdania z podanych wyrazów.


Ptaki śpiewające
do ciepłych i wodne odlatują krajów.


………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………



pozostają w Polsce Wróble i sikorki cały rok. przez


………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

4. Zamień w zdaniu liczbę pojedynczą na liczbę mnogą.

Szary skowronek śpiewa.


………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………



5.Utwórz wyrazy i napisz je.

szyna
k
pta szysko
si
szek



………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………


………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………


………………………………………….
Te wyrazy należą do jednej …………………………………………..
……………………………………………

6. Napisz trzy zdania na temat wybranego ptaka.


……………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………


………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………


………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………


*Ptaszek na stodole
w drabiniastym kole,
patyki uwięził, nawtykał gałęzi.
Żabkę zje na śniadanie
Na jednej nodze stanie. (bocian)


*Gniazdko z błota lepi
pod dachu okapem.
Przylatuje wiosną
Aby uciec z latem. (jaskółka)




*W rozwidleniu gałązek
mocne gniazdko uwija,
żółtym piórem zabłyśnie
i zagwiżdże : zoo-fijaaa! (wilga)



*Mieszka w lesie, gniazd nie ściele.
Każdy słyszy jej kukanie
W wiosny czas
Ona z gąsienic
Oczyści cały las . (kukułka)



*Gdy wiosną powiesisz
budkę na jabłoni,
taki ptak przyleci
uwić gniazdko do niej. (szpak)






Powiedzenia, przysłowia związane z ptakami, ich znaczenie.


1. Chodzi dumny jak paw.
2. Być orłem, to być najlepszym.
3. Widziane z lotu ptaka.
4. Mieć sokoli wzrok.
5. Papużki nierozłączki.
6. Lepszy wróbel w garści, niż gołąb na dachu.
7. Wybiera się jak sójka za morze.
8. Jedna jaskółka wiosny nie czyni.
9. Kruk – krukowi oka nie wykole.
10. Kto siać w marcu nie zaczyna, dobra swego zapomina.
11. Powiedziały jaskółki, że niedobre są spółki, powiedziały bociany, że niedobre są zmiany.
12. Powiedziały jaskółki, że niedobre są spółki.
13. Kiedy się jaskółka zniża - deszcz się zbliża.
14. Zły to ptak, co własne gniazdo kala.








Powiedzenia, przysłowia związane z ptakami, ich znaczenie.


Chodzi dumny jak paw.

Być najlepszym, to być orłem.

Widziane z lotu ptaka.

Sokoli wzrok.

Papużki nierozłączki.

Lepszy wróbel w garści, niż gołąb na dachu.

Wybiera się jak sójka za morze.

Jedna jaskółka wiosny nie czyni.
Kruk – krukowi oka nie wykole.

Kto siać w marcu nie zaczyna, dobra swego zapomina.

Powiedziały jaskółki, że niedobre są spółki, powiedziały bociany, że niedobre są zmiany.

Powiedziały jaskółki, że niedobre są spółki.

Lepszy wróbel w garści, niż gołąb na dachu.

Kiedy się jaskółka zniża - deszcz się zbliża.

Zły to ptak, co własne gniazdo kala.



Zgłoś błąd    Wyświetleń: 1868


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.