Katalog

Jolanta Dybała, 2013-01-07
Lubartów

Lekcja wychowawcza, Plany pracy

Plan pracy wychowawczej w klasie IV

- n +

PLAN PRACY WYCHOWAWCZEJ W KLASIE IV
1. Zaczynamy nowy rok szkolny.
-kultura dobrego zachowania ucznia,
-poznawanie tradycji szkoły i nabywanie umiejętności uczestniczenia w życiu szkoły.
Uczeń:
-rozumie dlaczego ważna jest kultura dobrego zachowania,
-dotrzega znaczenie tradycji szkoły,
-wyraża chęć uczestniczenia w życiu szkoły.
2. Jestem członkiem społeczności uczniowskiej.
-prawa i obowiązki uczniowskie,
-wybór uczniów do samorządu klasowego.
Uczeń:
-potrafi pozytywnie zaprezentować koleżankę, kolegę,
-rozumie potrzebę działania samorządu klasowego.
3. Zapoznanie ze Statutem Szkoły
-zna Statut Szkoły
-orientuje się w strukturze organizacyjnej szkoły
4. Ustalamy kontrakt klasowy
-ustalenie umowy na linii: uczeń- uczeń i uczeń – nauczyciel, która umożliwi harmonijną współpracę
-rozwijanie umiejętności współpracy i dyskusji w grupie
Uczeń:
-potrafi określić zasady współpracy
-ma poczucie odpowiedzialności za swoje zachowanie
5. Dzień chłopaka w naszej klasie.
-gry i zabawy przygotowane przez dziewczynki,
Uczeń:
-wyraża szacunek do osób płci przeciwnej,
-potrafi okazać sympatię kolegom, koleżankom,
-współpracuje z grupą.
6. W szkole czuję się bezpieczny.
-czy jestem bezpiczny (-a) w szkole?
Uczeń:
-wie, do kogo można zwrócić się o pomoc w szkole,
-zna zasady warunkujące bezpieczeństwo,
-wie, jak postępować, by nie zagrażać innym.
7. Rozmawiajmy ze sobą.
-odgadywanie pokazanych przez uczniów haseł krzyżówki,
-mowa werbalna i niewerbalna,
-ćwiczenie „Utrudnienia komunikacyjne”,
Uczeń:
-wie, że można porozumiewać się nie tylko werbalnie,
-uświadamia sobie znaczenie niewerbalnego porozumiewania się,
-ćwiczy umiejętność werbalnego i niewerbalnego komunikowania się.
8. Ja w mojej klasie.
-podobieństwa i różnice ludzi,
-test popularności,
Uczeń:
-wie, że jest osobą potrzebną w klasie,
-dostrzega podobieństwa i różnice między ludźmi,
-przedstawia siebie za pomocą symbolu.
9. Jak się odżywiam?
-prawidłowe odżywianie się,
-estetyka, jakość, ilość spożywania posiłków,
-co powinien jeść człowiek, a co szkodzi zdrowiu człowieka?
-analiza plansz, reklam, ulotek na temat produktów żywnościowych
Uczeń:
-dostrzega zależności pomiędzy odżywianiem a zdrowiem człowieka,
-wie, co powinien jeść, jak i ile,
-zna produkty szkodliwe dla zdrowia.
10. Zdrowy wypoczynek
-z czym się kojarzy zdrowy wypoczynek
-co to jest zdrowy wypoczynek
Uczeń:
-wie,co to znaczy zdrowo wypoczywać
-uświadamia sobie, w jaki sposób wypoczywa jego rodzina,
-potrafi się zrelaksować
11. Andrzejki w naszej klasie.
-miniwykład „Tradycje andrzejkowe”
-zabawa „rząd butów”,
-zabawa „Serca”
-zabawa „Kubeczki”
Uczeń:
-zna tradycje związane z andrzejkami,
-bierze udział w zabawach,
-potrafi współpracować z grupą.
12. Co to jest złość?
-co to jest złość
-czy można się złościć
-jak sobie radzić ze złością
Uczeń:
-wie, co to jest złość
-wie, że ma prawo czuć złość
-zna sposoby wyrażania złości
13. Co to jest agresja?
-co to jest agresja
-jak wyrażać agresję, jak kontrolować emocje
Uczeń:
-wie co to jest agresja
-wie,jak wyrażać agresję, by nie ranić innych
14. Rozpoznaję agresję.
-zabawa w „odrzuconego”,
-ćwiczenie „Podróż do krainy wściekłości”,
Uczeń:
-wie, co to jest agresja,
-potrafi rozpoznać zachowanie agresywne,
-potrafi opowiedzieć jak czuje się osoba odrzucona.
15. Moje miejsce w rodzinie.
-czym jest rodzina dla każdego człowieka?
-drzewo genealogiczne rodziny ucznia,
-prawa i obowiązki rodziny, w tym ucznia w rodzinie.
Uczeń:
-zna swoje miejsce w rodzinie,
-potrafi narysować drzewo genealogiczne rodziny,
-dostrzega rolę rodziny w życiu każdego człowieka.
16. Tradycja Bożego Narodzenia w moim domu.
-dekoracja sali lekcyjnej,
-przygotowania do wigilii w domach uczniów,
-tradycje i obyczaje rodzinne.
17. Moje zainteresowania.
-sposoby spędzania wolnego czasu
-zainteresowania
Uczeń:
-potrafi nazwać swoje zainteresowania
-rozumie pojęcie hobby
-wymienia sposoby spędzania wolnego czasu
18. Osiągam w życiu sukcesy.
-pogadanka „Sukces”
-zabawa „Słoneczko”,
Uczeń:
-potrafi nazwać to, co sprawia mu przyjemność,
-rozumie pojęcie sukcesu,
-zauważa sukcesy swoje i kolegów,
-pozytywnie myśli o własnych możliwościach
19. Jak wesoło i bezpiecznie wypoczywać w czasie ferii?
-ukazanie różnych możliwości spożytkowania wolnego czasu,
-zapoznanie z zasadami bezpiecznego spędzania ferii.
Uczeń:
-potrafi wypowiedzieć się na temat spędzania wolnego czasu i roli rodziny w wypoczynku dziecka,
-zna zasady bezpieczeństwa w czasie ferii.
20. Wystawianie ocen z zachowania.
-podejmowanie prób samooceny i oceny innych.
Uczeń:
-potrafi wystawić swoją propozycję oceny z zachowania,
-analizuje oceny z zachowania na forum klasy.
21. Jaka jest kultura mojego zachowania?
-jakie są moje myśli, słowa i czyny wobec siebie oraz koleżanek i kolegów?
-jak zachowujemy się jako zespół klasowy?
-dlaczego moje zachowanie świadczy o mnie i o moich rodzicach?
Uczeń:
-rozumie potrzebę dobrego własnego zachowania,
-dostrzega wartość dbania zespołu klasowego o dobrą opinię otoczenia,
-wie, kto ma i może mieć wpływ na określone zachowanie dziecka/ucznia.
22. Taki jestem.
-zabawa „Zwierze drzemiące we mnie”
-karta pracy „O sobie wiem to, że…”
Uczeń:
-potrafi wymienić kilka swoich cech,
-akceptuje siebie.
23. Dzień Kobiet w naszej klasie.
-wybór najmilszej dziewczynki,
-gry i zabawy przygotowane przez chłopców,
Uczeń:
-wyraża szacunek do osób płci przeciwnej,
-potrafi okazać sympatię kolegom, koleżankom,
-współpracuje z grupą.
24. Obrzędy wielkanocne.
-pogadanka „Zwyczaje wielkanocne”,
-praca techniczna „Pisanka”,
-składanie wielkanocnych życzeń.
Uczeń:
-zna tradycje i zwyczaje wielkanocne,
-potrafi przygotować stół wielkanocny,
-składa życzenia wielkanocne.
25. Jestem w rodzinie.
-pantomima „Moje obowiązki”
-ćwiczenie „Jak spędzam czas wolny z rodziną?”,
Uczeń:
-uświadamia sobie, jakie ma obowiązki w domu,
-uświadamia sobie, jak jego rodzina spędza czas wolny.
26. Chodzę do szkoły.
-powody, dla których warto chodzić do szkoły,
-karta pracy „Ja w szkole” i omówienie,
Uczeń:
-wymienia powody, dla których warto chodzić do szkoły,
-uświadamia sobie trudności i sukcesy, których doświadcza w szkole,
-wie jak radzić sobie ze szkolnymi trudnościami,
-buduje wiarę we własne siły,
-pozytywnie myśli o sobie.
27. Dlaczego należy dbać o swoje środowisko naturalne?
-co to jest środowisko naturalne,
-troska o środowisko naturalne.
Uczeń:
-potrafi dostrzec zmiany zachodzące we własnym środowisku,
-potrafi zadbać o estetykę otoczenia, w którym przebywa.
28. Bawimy się bezpiecznie, przyjemnie i kulturalnie.
-zabawy dziadków, rodziców i uczniów obecnie,
-bezpieczeństwo zabaw podczas wakacji.
Uczeń:
-potrafi opowiedzieć o zabawach dziadków, rodziców i własnych,
-wie, jak należy zachować bezpieczeństwo podczas zabaw,
-potrafi opiekować się młodszymi kolegami.

BIBLIOGRAFIA:
-M. Gruszka, I. Janiak, J. Prarat „Scenariusze godzin wychowawczych dla szkoły podstawowej”
-B. Bleja-Sosna, J. Oporska, M. Składanowska „Poradnik dydaktyczny godziny wychowawcze IV – VI”
Opracowała Jolanta Dybała
Wyświetleń: 961


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.