Katalog Jolanta Dybała, 2013-01-07 Lubartów Lekcja wychowawcza, Plany pracy Plan pracy wychowawczej w klasie IVPLAN PRACY WYCHOWAWCZEJ W KLASIE IV 1. Zaczynamy nowy rok szkolny. -kultura dobrego zachowania ucznia, -poznawanie tradycji szkoły i nabywanie umiejętności uczestniczenia w życiu szkoły. Uczeń: -rozumie dlaczego ważna jest kultura dobrego zachowania, -dotrzega znaczenie tradycji szkoły, -wyraża chęć uczestniczenia w życiu szkoły. 2. Jestem członkiem społeczności uczniowskiej. -prawa i obowiązki uczniowskie, -wybór uczniów do samorządu klasowego. Uczeń: -potrafi pozytywnie zaprezentować koleżankę, kolegę, -rozumie potrzebę działania samorządu klasowego. 3. Zapoznanie ze Statutem Szkoły -zna Statut Szkoły -orientuje się w strukturze organizacyjnej szkoły 4. Ustalamy kontrakt klasowy -ustalenie umowy na linii: uczeń- uczeń i uczeń – nauczyciel, która umożliwi harmonijną współpracę -rozwijanie umiejętności współpracy i dyskusji w grupie Uczeń: -potrafi określić zasady współpracy -ma poczucie odpowiedzialności za swoje zachowanie 5. Dzień chłopaka w naszej klasie. -gry i zabawy przygotowane przez dziewczynki, Uczeń: -wyraża szacunek do osób płci przeciwnej, -potrafi okazać sympatię kolegom, koleżankom, -współpracuje z grupą. 6. W szkole czuję się bezpieczny. -czy jestem bezpiczny (-a) w szkole? Uczeń: -wie, do kogo można zwrócić się o pomoc w szkole, -zna zasady warunkujące bezpieczeństwo, -wie, jak postępować, by nie zagrażać innym. 7. Rozmawiajmy ze sobą. -odgadywanie pokazanych przez uczniów haseł krzyżówki, -mowa werbalna i niewerbalna, -ćwiczenie „Utrudnienia komunikacyjne”, Uczeń: -wie, że można porozumiewać się nie tylko werbalnie, -uświadamia sobie znaczenie niewerbalnego porozumiewania się, -ćwiczy umiejętność werbalnego i niewerbalnego komunikowania się. 8. Ja w mojej klasie. -podobieństwa i różnice ludzi, -test popularności, Uczeń: -wie, że jest osobą potrzebną w klasie, -dostrzega podobieństwa i różnice między ludźmi, -przedstawia siebie za pomocą symbolu. 9. Jak się odżywiam? -prawidłowe odżywianie się, -estetyka, jakość, ilość spożywania posiłków, -co powinien jeść człowiek, a co szkodzi zdrowiu człowieka? -analiza plansz, reklam, ulotek na temat produktów żywnościowych Uczeń: -dostrzega zależności pomiędzy odżywianiem a zdrowiem człowieka, -wie, co powinien jeść, jak i ile, -zna produkty szkodliwe dla zdrowia. 10. Zdrowy wypoczynek -z czym się kojarzy zdrowy wypoczynek -co to jest zdrowy wypoczynek Uczeń: -wie,co to znaczy zdrowo wypoczywać -uświadamia sobie, w jaki sposób wypoczywa jego rodzina, -potrafi się zrelaksować 11. Andrzejki w naszej klasie. -miniwykład „Tradycje andrzejkowe” -zabawa „rząd butów”, -zabawa „Serca” -zabawa „Kubeczki” Uczeń: -zna tradycje związane z andrzejkami, -bierze udział w zabawach, -potrafi współpracować z grupą. 12. Co to jest złość? -co to jest złość -czy można się złościć -jak sobie radzić ze złością Uczeń: -wie, co to jest złość -wie, że ma prawo czuć złość -zna sposoby wyrażania złości 13. Co to jest agresja? -co to jest agresja -jak wyrażać agresję, jak kontrolować emocje Uczeń: -wie co to jest agresja -wie,jak wyrażać agresję, by nie ranić innych 14. Rozpoznaję agresję. -zabawa w „odrzuconego”, -ćwiczenie „Podróż do krainy wściekłości”, Uczeń: -wie, co to jest agresja, -potrafi rozpoznać zachowanie agresywne, -potrafi opowiedzieć jak czuje się osoba odrzucona. 15. Moje miejsce w rodzinie. -czym jest rodzina dla każdego człowieka? -drzewo genealogiczne rodziny ucznia, -prawa i obowiązki rodziny, w tym ucznia w rodzinie. Uczeń: -zna swoje miejsce w rodzinie, -potrafi narysować drzewo genealogiczne rodziny, -dostrzega rolę rodziny w życiu każdego człowieka. 16. Tradycja Bożego Narodzenia w moim domu. -dekoracja sali lekcyjnej, -przygotowania do wigilii w domach uczniów, -tradycje i obyczaje rodzinne. 17. Moje zainteresowania. -sposoby spędzania wolnego czasu -zainteresowania Uczeń: -potrafi nazwać swoje zainteresowania -rozumie pojęcie hobby -wymienia sposoby spędzania wolnego czasu 18. Osiągam w życiu sukcesy. -pogadanka „Sukces” -zabawa „Słoneczko”, Uczeń: -potrafi nazwać to, co sprawia mu przyjemność, -rozumie pojęcie sukcesu, -zauważa sukcesy swoje i kolegów, -pozytywnie myśli o własnych możliwościach 19. Jak wesoło i bezpiecznie wypoczywać w czasie ferii? -ukazanie różnych możliwości spożytkowania wolnego czasu, -zapoznanie z zasadami bezpiecznego spędzania ferii. Uczeń: -potrafi wypowiedzieć się na temat spędzania wolnego czasu i roli rodziny w wypoczynku dziecka, -zna zasady bezpieczeństwa w czasie ferii. 20. Wystawianie ocen z zachowania. -podejmowanie prób samooceny i oceny innych. Uczeń: -potrafi wystawić swoją propozycję oceny z zachowania, -analizuje oceny z zachowania na forum klasy. 21. Jaka jest kultura mojego zachowania? -jakie są moje myśli, słowa i czyny wobec siebie oraz koleżanek i kolegów? -jak zachowujemy się jako zespół klasowy? -dlaczego moje zachowanie świadczy o mnie i o moich rodzicach? Uczeń: -rozumie potrzebę dobrego własnego zachowania, -dostrzega wartość dbania zespołu klasowego o dobrą opinię otoczenia, -wie, kto ma i może mieć wpływ na określone zachowanie dziecka/ucznia. 22. Taki jestem. -zabawa „Zwierze drzemiące we mnie” -karta pracy „O sobie wiem to, że…” Uczeń: -potrafi wymienić kilka swoich cech, -akceptuje siebie. 23. Dzień Kobiet w naszej klasie. -wybór najmilszej dziewczynki, -gry i zabawy przygotowane przez chłopców, Uczeń: -wyraża szacunek do osób płci przeciwnej, -potrafi okazać sympatię kolegom, koleżankom, -współpracuje z grupą. 24. Obrzędy wielkanocne. -pogadanka „Zwyczaje wielkanocne”, -praca techniczna „Pisanka”, -składanie wielkanocnych życzeń. Uczeń: -zna tradycje i zwyczaje wielkanocne, -potrafi przygotować stół wielkanocny, -składa życzenia wielkanocne. 25. Jestem w rodzinie. -pantomima „Moje obowiązki” -ćwiczenie „Jak spędzam czas wolny z rodziną?”, Uczeń: -uświadamia sobie, jakie ma obowiązki w domu, -uświadamia sobie, jak jego rodzina spędza czas wolny. 26. Chodzę do szkoły. -powody, dla których warto chodzić do szkoły, -karta pracy „Ja w szkole” i omówienie, Uczeń: -wymienia powody, dla których warto chodzić do szkoły, -uświadamia sobie trudności i sukcesy, których doświadcza w szkole, -wie jak radzić sobie ze szkolnymi trudnościami, -buduje wiarę we własne siły, -pozytywnie myśli o sobie. 27. Dlaczego należy dbać o swoje środowisko naturalne? -co to jest środowisko naturalne, -troska o środowisko naturalne. Uczeń: -potrafi dostrzec zmiany zachodzące we własnym środowisku, -potrafi zadbać o estetykę otoczenia, w którym przebywa. 28. Bawimy się bezpiecznie, przyjemnie i kulturalnie. -zabawy dziadków, rodziców i uczniów obecnie, -bezpieczeństwo zabaw podczas wakacji. Uczeń: -potrafi opowiedzieć o zabawach dziadków, rodziców i własnych, -wie, jak należy zachować bezpieczeństwo podczas zabaw, -potrafi opiekować się młodszymi kolegami. BIBLIOGRAFIA: -M. Gruszka, I. Janiak, J. Prarat „Scenariusze godzin wychowawczych dla szkoły podstawowej” -B. Bleja-Sosna, J. Oporska, M. Składanowska „Poradnik dydaktyczny godziny wychowawcze IV – VI” Opracowała Jolanta Dybała Wyświetleń: 961
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |