Katalog MAGDALENA SAMOL, 2013-01-10 RYDZYNA Chemia, Konspekty Otrzymywanie soli-chemia po angielskuScenariusz napisała: mgr Magdalena Samol Jestem nauczycielem języka angielskiego i chemii w ZS w Drobninie i staram się łączyć te dwa przedmioty i czasem wykładać chemię po angielsku. W drugiej klasie gimnazjum na lekcji języka angielskiego uczniowie uczą się nazw potraw, szukają tradycyjnych przepisów angielskich, nawet próbują gotować według nich. Na lekcji chemii uczniowie poznają kwasy, zasady i sole. Gotowanie łatwo zamienić na pracę w laboratorium. Scenariusz lekcji chemii po angielsku w klasie II gimnazjum. TEMAT: POWTÓRZENIE SPOSOBÓW OTRZYMYWANIA SOLI. Cel główny: wykorzystanie wiedzy w praktyce (stosowanie języka angielskiego w chemii, wprowadzenie do międzynarodowego świata nauki) Cele operacyjne: -uczeń: • zna różne sposoby otrzymywania soli • wymienia substraty i produkty reakcji • określa typy reakcji: zobojętniania, metali z kwasami, strąceniowe • opisuje przebieg doświadczenia chemicznego, podaje obserwacje i formułuje wnioski • bezpiecznie posługuje się odczynnikami chemicznymi, szkłem i sprzętem laboratoryjnym • wykonuje proste doświadczenia chemiczne na podstawie instrukcji • wnioskuje z obejrzanego filmu • poznaje angielskie odpowiedniki nazw sprzętu laboratoryjnego • posługuje się angielskim słownictwem z zakresu jedzenia (add, cut, mix, stir, spoon, knife, ) • swobodnie używa zwrotów: some, any, a little, a few, drops of, spoons of • rozróżnia rzeczowniki policzalne od niepoliczalnych • czyta ze zrozumieniem instrukcje napisane w języku angielskim i ćwiczy tryb rozkazujący • doskonali umiejętność rozumienia tekstu pisemnego i wyszukiwania szczegółowych informacji • kształci umiejętności reagowania w różnych sytuacjach • potrafi zapytać po angielsku o brakujące informacje Metody: obserwacyjna, laboratoryjna, ćwiczeniowa w grupach, indywidualna Materiały, środki dydaktyczne: karty pracy, tablica, odczynniki chemiczne, szkło i sprzęt laboratoryjny, okulary ochronne, rękawiczki gumowe, płyta DVD- „Doświadczenia chemiczne”, wyd. Nowa Era Przebieg lekcji: Stage Estimated time Activity Procedure 1 2 min. Czynności organizacyjne Nauczyciel wita się z klasą, sprawdza obecność oraz zapisuje nowy temat na tablicy, a uczniowie w zeszytach przedmiotowych. 2 15 min. Wprowadzenie tematu Nawiązanie do poprzednich tematów. Nauczyciel zapisuje na tablicy reakcje otrzymywania soli poznanych na poprzednich lekcjach i prosi uczniów o podanie produktów reakcji oraz nazw powstałych soli. Następnie nauczyciel odtwarza 3 filmy w języku polskim przedstawiające doświadczenia chemiczne: reakcje zobojętniania, reakcję metali z kwasem i reakcję strąceniową. 3 26 min. Ćwiczenia utrwalające-doświadczenia Nauczyciel dzieli uczniów na 3-osobowe grupy. Każdy uczeń dostaje kartę pracy, którą musi uzupełniać w trakcie wykonywanych doświadczeń oraz w domu. Uczniowie wspólnie z nauczycielem poznają nowe słownictwo w języku angielskim niezbędne do przeprowadzenia doświadczenia oraz poznają instrukcje laboratoryjne. 4 2 min. Zakończenie Nauczyciel żegna się z uczniami i przypomina, że w domu uczniowie muszą uzupełnić kartę pracy o wnioski i szkic wykonywanych doświadczeń. KARTA PRACY „CHEMISTRY IN ENGLISH- OTRZYMYWANIE SOLI” PRETEACHING: flask-kolba, glassy stick- bagietka, acid-kwas, alkali-zasada, salt-sól, indicator-wskaźnik, test tube-probówka, Students are only obliged to ask questions in English! 1.NEUTRALIZATION-REAKCJA ZOBOJĘTNIANIA acid + alkali = salt + water Add a little of alkali to water. Stir with a glassy stick. Be careful, it can easily get warm. Add one spoon of indicator, for example phenolphthalein- deep pink above pH 9,5 and colourless below pH 8,5. (There are many different indicators that can tell us the acidity or alkalinity of a solution. They change colour as the pH changes.) Then, add a few drops of acid into the test tube. The solution changes/gains/loses its colour. Draft of the experiment: Scientific observations: Final findings: 2. REACTION BETWEEN METAL AND ACID metal + acid = salt + gas(hydrogen) Cut the metal with a knife. (You are given a piece of sodium- Na that is very soft.) A slice of sodium drop into the probe with some acid. Mix it all. Draft of the experiment: Scientific observations: Final findings: 3.SEDIMENT REACTION- REAKCJA STRĄCENIOWA salt1 + acid1 = salt2 + acid2 Prepare a solution made of water and HCl in a flask. Take a test tube. Pour some acid solution into the probe. Add a few spoons of AgNO3 to the solution. What has happened? How can you describe the sediment? Leave it for some time. Has it changed its colour? Draft of the experiment: Scientific observations: Final findings: Opracowała: Magdalena Samol Wyświetleń: 1962
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |