Katalog

Agnieszka Śliwińska, 2013-01-23
Szprotawa

Edukacja czytelnicza, Ciekawostki

"Radość czytania"

- n +


„RADOŚĆ CZYTANIA”


Zajęcia rozbudzające i rozwijające zainteresowania czytelnicze wśród uczniów nauczania zintegrowanego


Wstęp
Program został opracowany w odpowiedzi na potrzeby uczniów klas I – III nauczania zintegrowanego. Uczniowie w I etapie edukacyjnym najczęściej potrzebują podpowiedzi, zachęty i naprowadzenia w wyborze książki do czytania, aby nie była to tylko lektura (na późniejszym etapie kształcenia). Program „Radość czytania” ma pomóc dziecku dokonać mądrego wyboru.
Książka jest nadal ważnym źródłem informacji, z reguły rzeczowo opracowanym
i coraz bardziej atrakcyjnie przekazującym informację. Jest „prosta w obsłudze” (nie potrzeba żadnych baterii, kabli czy zasilania), a dostęp do niej nie musi wiązać się z kosztami (można ją wypożyczyć). Odpowiednie jej zaprezentowanie podczas cotygodniowych zajęć z dziećmi
ma sprzyjać wszechstronnemu rozwojowi dziecka, szczególnie rozwijanie pozytywnych postaw czytelniczych, słuchania i koncentracji, ale przede wszystkim „zaszczepienie bakcyla” czytania, aby owo czytanie było przyjemne i sprawiało czytelnikowi radość.


Cele programu

Rozbudzenie i rozwijanie zainteresowań oraz zamiłowań czytelniczych poprzez poznanie różnych tekstów literackich.

Cele główne:

•pobudzanie kreatywności i wyobraźni,
•wspomaganie wszechstronnego rozwoju ucznia,
•kształtowanie nawyku słuchania, opowiadania,
•nauka szacunku do książek,
•propagowanie głośnego czytania w środowisku szkolnym i domowym
•propagowanie nawyku czytania książek i haseł zgodnych z celami akcji „Cała Polska czyta dzieciom”.

Cele szczegółowe:
•wyrażanie swoich uczuć słowami i czynami,
•wypowiadanie swoich przeżyć w formie plastycznej,
•kształtowanie umiejętności odpowiadania na proste pytania,
•umiejętność samodzielnego wyboru ulubionych, najciekawszych treści i zaprezentowanie go publiczności,
•doskonalenie własnej wypowiedzi, dykcji, sztuki pięknego mówienia i czytania,
•wyrabianie postawy świadomego i pożytecznego spędzania wolnego czasu.

Zadania do realizacji:
1.Wiersze i wierszyki polskich poetów.
2.Bajki i bajeczki.
3.Śladami wielkiej podróży.
4.Świat fantazji.
5.Dzień Pluszowego Misia.
6.Moja ulubiona książka.
7.Dzień Księgarza – książka bez tajemnic.
8.Książka na zimowe wieczory.
9.Bawimy się w ilustratorów książki.
10.Lista hitów czytelniczych.
11.Noc w bibliotece szkolnej – maraton czytelniczy.
12.Cała Polska Czyta Dzieciom – próba czytania uczestników programu dla dzieci z Przedszkola nr 2 – Filia.
13.W świecie książek – zeszyt lektur.


Tematyka zajęć:
1.Zajęcia organizacyjne.
2.Biblioteka i jej tajemnice.
3.Książka w życiu człowieka.
4.Wyspa przygód.
5.Bajkowe krainy.
6.Dzień Pluszowego Misia – urządzamy urodziny.
7.Od jednej karteczki do całej książeczki – budowa książki.
8.Moja ulubiona książka.
9.Dokumentacja młodego czytelnika – zeszyt lektur.
10.Wiersze i wierszyki.
11.Konkurs pięknego czytania.
12.Kolorowe zakładki do książek.
13.Literatura rosyjska.
14.Jestem autorem książki.
15.Legendy polskie.
16.Maraton czytelniczy – nocne czytanie w bibliotece szkolnej.
17.Z Harrym Potterem układam się do snu.
18.Przybliżenie założeń akcji Cała Polska Czyta Dzieciom.
19.Szczególnie polecam …
20.Ilustracja do książki.
21.W zaczarowanym królestwie – bal u Kopciuszka.
22.Wizyta z Przedszkolu nr 2.
23.Moja pierwsza samodzielnie przeczytana książka.
24.W poszukiwaniu przyjaciela.
25.Bezludna wyspa.
26.W poszukiwaniu wartości, czyli dobro i zło w książkach.
27.Dzieci dzieciom – czytamy bajeczki dla naszych młodszych kolegów.
28.Po co czytam książki.
29.Książka na wakacje.
30.Ranking czytelniczy – podsumowanie pracy uczniów za cały rok szkolny.


Metody i formy pracy
Metody:

•praca z tekstem,
•burza mózgów,
•dyskusje,
•pogadanki,
•zagadki,
•prace plastyczne,
•konkursy.

Formy:
•indywidualna,
•grupowa,
•zespołowa.

Ewaluacja
Ewaluacja zostanie przeprowadzona po każdym spotkaniu w formie zabawy. Będzie ona polegała na wybraniu wesołej lub smutnej buzi. Będzie ona dowodem czy spotkanie było ciekawe.

Dodatkowo:
•głośne czytanie krótkich tekstów literackich,
•prace uczniów w ramach konkretnych zadań,
•prezentowanie ulubionych książek,
•częstsze odwiedziny w bibliotece szkolnej,
•udział w konkursach,
•zeszyty lektur uczniów,
•przeprowadzenie diagnoz głośnego czytania.


Bibliografia
1.Andersen Hans Christian „Baśnie dla dzieci”
2.Grimm Jacob i Wilhelm „Baśnie dla dzieci”
3.Świniarska Teresa „Cała Polska czyta dzieciom”, Poradnik Bibliotekarza 6/2004, s. 25
4.Kitlińska – Pięta Halina, Raczyńska Dorota „W świecie książek – zeszyt lektur, klasa I, II, III”.
5.Seria książek „Harry Potter”.
6.„Antologia poezji dla dzieci”.
7.Przewoźniak Marcin i Błażej Lech „Wielka księga baśni rosyjskich”.
8.„Legendy polskie”.
9.„Baśnie naszego dzieciństwa – Przygody Guliwera i inne baśnie”.
10.„Baśnie naszego dzieciństwa – Żabi król i inne baśnie”.
11.„Baśnie naszego dzieciństwa – Tomcio Paluch i inne baśnie”.
12.„Baśnie naszego dzieciństwa – Szewczyk Dratewka i inne baśnie”.
13.„Baśnie naszego dzieciństwa – Piękna i Bestia i inne baśnie”.
14.„Baśnie naszego dzieciństwa – Królowa śniegu i inne baśnie”.
15.„Baśnie naszego dzieciństwa – Jaś i Małgosia i inne baśnie”.
16.„Baśnie naszego dzieciństwa – Mała Syrenka i inne baśnie”.
17.„Podania, legendy i baśnie polskie”.
18.Wójcik Elżbieta „Raz, dwa trzy Baba – Jaga patrzy. Gry i zabawy dla dzieci i młodzieży”.
19.Pod red. Jerzego Kaliszana i Ewy Kobyłeckiej „Utwory literackie w klasie trzeciej szkoły podstawowej”.
20.Franaszczuk – Truszkowska Marta „Biblioterapia dla klas IV – VI szkoły podstawowej”.
21.Gajewska Grażyna, Szczęsna Anna, Rewińska Elżbieta „Warsztat opiekuna – wychowawcy młodszych dzieci”.


Program opracowała:
Agnieszka Śliwińska - nauczyciel bibliotekarz
Wyświetleń: 959


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.