![]() |
![]() |
Katalog Agnieszka Śliwińska, 2013-01-23 Szprotawa Edukacja czytelnicza, Ciekawostki "Radość czytania"„RADOŚĆ CZYTANIA” Zajęcia rozbudzające i rozwijające zainteresowania czytelnicze wśród uczniów nauczania zintegrowanego Wstęp Program został opracowany w odpowiedzi na potrzeby uczniów klas I – III nauczania zintegrowanego. Uczniowie w I etapie edukacyjnym najczęściej potrzebują podpowiedzi, zachęty i naprowadzenia w wyborze książki do czytania, aby nie była to tylko lektura (na późniejszym etapie kształcenia). Program „Radość czytania” ma pomóc dziecku dokonać mądrego wyboru. Książka jest nadal ważnym źródłem informacji, z reguły rzeczowo opracowanym i coraz bardziej atrakcyjnie przekazującym informację. Jest „prosta w obsłudze” (nie potrzeba żadnych baterii, kabli czy zasilania), a dostęp do niej nie musi wiązać się z kosztami (można ją wypożyczyć). Odpowiednie jej zaprezentowanie podczas cotygodniowych zajęć z dziećmi ma sprzyjać wszechstronnemu rozwojowi dziecka, szczególnie rozwijanie pozytywnych postaw czytelniczych, słuchania i koncentracji, ale przede wszystkim „zaszczepienie bakcyla” czytania, aby owo czytanie było przyjemne i sprawiało czytelnikowi radość. Cele programu Rozbudzenie i rozwijanie zainteresowań oraz zamiłowań czytelniczych poprzez poznanie różnych tekstów literackich. Cele główne: •pobudzanie kreatywności i wyobraźni, •wspomaganie wszechstronnego rozwoju ucznia, •kształtowanie nawyku słuchania, opowiadania, •nauka szacunku do książek, •propagowanie głośnego czytania w środowisku szkolnym i domowym •propagowanie nawyku czytania książek i haseł zgodnych z celami akcji „Cała Polska czyta dzieciom”. Cele szczegółowe: •wyrażanie swoich uczuć słowami i czynami, •wypowiadanie swoich przeżyć w formie plastycznej, •kształtowanie umiejętności odpowiadania na proste pytania, •umiejętność samodzielnego wyboru ulubionych, najciekawszych treści i zaprezentowanie go publiczności, •doskonalenie własnej wypowiedzi, dykcji, sztuki pięknego mówienia i czytania, •wyrabianie postawy świadomego i pożytecznego spędzania wolnego czasu. Zadania do realizacji: 1.Wiersze i wierszyki polskich poetów. 2.Bajki i bajeczki. 3.Śladami wielkiej podróży. 4.Świat fantazji. 5.Dzień Pluszowego Misia. 6.Moja ulubiona książka. 7.Dzień Księgarza – książka bez tajemnic. 8.Książka na zimowe wieczory. 9.Bawimy się w ilustratorów książki. 10.Lista hitów czytelniczych. 11.Noc w bibliotece szkolnej – maraton czytelniczy. 12.Cała Polska Czyta Dzieciom – próba czytania uczestników programu dla dzieci z Przedszkola nr 2 – Filia. 13.W świecie książek – zeszyt lektur. Tematyka zajęć: 1.Zajęcia organizacyjne. 2.Biblioteka i jej tajemnice. 3.Książka w życiu człowieka. 4.Wyspa przygód. 5.Bajkowe krainy. 6.Dzień Pluszowego Misia – urządzamy urodziny. 7.Od jednej karteczki do całej książeczki – budowa książki. 8.Moja ulubiona książka. 9.Dokumentacja młodego czytelnika – zeszyt lektur. 10.Wiersze i wierszyki. 11.Konkurs pięknego czytania. 12.Kolorowe zakładki do książek. 13.Literatura rosyjska. 14.Jestem autorem książki. 15.Legendy polskie. 16.Maraton czytelniczy – nocne czytanie w bibliotece szkolnej. 17.Z Harrym Potterem układam się do snu. 18.Przybliżenie założeń akcji Cała Polska Czyta Dzieciom. 19.Szczególnie polecam … 20.Ilustracja do książki. 21.W zaczarowanym królestwie – bal u Kopciuszka. 22.Wizyta z Przedszkolu nr 2. 23.Moja pierwsza samodzielnie przeczytana książka. 24.W poszukiwaniu przyjaciela. 25.Bezludna wyspa. 26.W poszukiwaniu wartości, czyli dobro i zło w książkach. 27.Dzieci dzieciom – czytamy bajeczki dla naszych młodszych kolegów. 28.Po co czytam książki. 29.Książka na wakacje. 30.Ranking czytelniczy – podsumowanie pracy uczniów za cały rok szkolny. Metody i formy pracy Metody: •praca z tekstem, •burza mózgów, •dyskusje, •pogadanki, •zagadki, •prace plastyczne, •konkursy. Formy: •indywidualna, •grupowa, •zespołowa. Ewaluacja Ewaluacja zostanie przeprowadzona po każdym spotkaniu w formie zabawy. Będzie ona polegała na wybraniu wesołej lub smutnej buzi. Będzie ona dowodem czy spotkanie było ciekawe. Dodatkowo: •głośne czytanie krótkich tekstów literackich, •prace uczniów w ramach konkretnych zadań, •prezentowanie ulubionych książek, •częstsze odwiedziny w bibliotece szkolnej, •udział w konkursach, •zeszyty lektur uczniów, •przeprowadzenie diagnoz głośnego czytania. Bibliografia 1.Andersen Hans Christian „Baśnie dla dzieci” 2.Grimm Jacob i Wilhelm „Baśnie dla dzieci” 3.Świniarska Teresa „Cała Polska czyta dzieciom”, Poradnik Bibliotekarza 6/2004, s. 25 4.Kitlińska – Pięta Halina, Raczyńska Dorota „W świecie książek – zeszyt lektur, klasa I, II, III”. 5.Seria książek „Harry Potter”. 6.„Antologia poezji dla dzieci”. 7.Przewoźniak Marcin i Błażej Lech „Wielka księga baśni rosyjskich”. 8.„Legendy polskie”. 9.„Baśnie naszego dzieciństwa – Przygody Guliwera i inne baśnie”. 10.„Baśnie naszego dzieciństwa – Żabi król i inne baśnie”. 11.„Baśnie naszego dzieciństwa – Tomcio Paluch i inne baśnie”. 12.„Baśnie naszego dzieciństwa – Szewczyk Dratewka i inne baśnie”. 13.„Baśnie naszego dzieciństwa – Piękna i Bestia i inne baśnie”. 14.„Baśnie naszego dzieciństwa – Królowa śniegu i inne baśnie”. 15.„Baśnie naszego dzieciństwa – Jaś i Małgosia i inne baśnie”. 16.„Baśnie naszego dzieciństwa – Mała Syrenka i inne baśnie”. 17.„Podania, legendy i baśnie polskie”. 18.Wójcik Elżbieta „Raz, dwa trzy Baba – Jaga patrzy. Gry i zabawy dla dzieci i młodzieży”. 19.Pod red. Jerzego Kaliszana i Ewy Kobyłeckiej „Utwory literackie w klasie trzeciej szkoły podstawowej”. 20.Franaszczuk – Truszkowska Marta „Biblioterapia dla klas IV – VI szkoły podstawowej”. 21.Gajewska Grażyna, Szczęsna Anna, Rewińska Elżbieta „Warsztat opiekuna – wychowawcy młodszych dzieci”. Program opracowała: Agnieszka Śliwińska - nauczyciel bibliotekarz Wyświetleń: 959
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |