Katalog Alicja Szabelska Matematyka, Scenariusze Płacimy podatki - powtórzenie wiadomości o procentachPłacimy podatki - powtórzenie wiadomości o procentachTEMAT: Płacimy podatki - powtórzenie wiadomości o procentach. CZAS TRWANIA: 90 min CELE:
METODA: Gra dydaktyczna - domino liczbowe, praca w grupie. POMOCE: Gra domino, rozsypanka słowna, kalkulator, komputer, ewentualnie plansze z diagramami słupkowymi i kołowymi. TOK LEKCJI:
Po ułożeniu domina uczniowie odczytują słowa utworzone z klocków - Płacimy podatki -taki jest temat naszej lekcji. Można postawić pytanie dlaczego domino kończy sie liczbą 19%?4. Podział klasy na grupy. Uczniowie otrzymują kolorowe karteczki z działaniami w zakresie obliczania procentu danej liczby - -pamięciowo (obliczenia typu 10% z 10, 25% z 8, 5% z 60), .Wyniki działań:1,2 lub3 na odpowiednich kolorach karteczek oznaczają grupy I, II, III. Uczniowie dobierają się według otrzymanego wyniku. 5. Zadanie 1 a) Ze słownej rozsypanki zbudujcie zdanie, określające typ obliczenia procentowego. b) Przemyślcie rozwiązanie równania, ułóżcie do niego zadanie na temat wynagrodzeń, potrąceń, podwyżek, ulg, itp. Treść zadania zapiszcie na kolorowej karteczce. c) Rozsypankę tworzącą zdanie przyklejcie do plakatu na tablicy razem z równaniem. ( w okienko nie wpisywać liczby, która jest rozwiązaniem równania). d) Kolorową karteczkę z zadaniem wręczcie do rozwiązania innej grupie. e) Grupa po otrzymaniu kolorowej karteczki z zadaniem szuka rozwiązania . Następnie zadanie wraz z rozwiązaniem przykleja w odpowiednie miejsca na plakacie zgodnie z typem obliczenia procentowego. W poszczególnych grupach z rozsypanek uczniowie otrzymują następujące hasła wraz z równaniami, które przyklejają do plakatu zatytułowanego TYPY OBLICZEŃ PROCENTOWYCH umieszczonego na tablicy: - Grupa I - Obliczanie procentu danej liczby. 19% * 800 = ____ - Grupa II - Obliczanie jakim procentem jednej liczby jest druga liczba. ___ * 600 = 180 - Grupa III - Obliczanie liczby na podstawie danego jej procentu. 40% *___ =200 Prezentacja zadań z poszczególnych grup. 6. Zadanie 2 a) Uzupełnij puste rubryki w tabeli. b) Sformułuj co najmniej 2 zadania do wykonywanych obliczeń. c) Treść zadań zapisz na kolorowych karteczkach (każda grupa ma inny kolor), przyklej na plakacie (tablica) w polu odpowiedniego typu obliczenia procentowego. Tabelki przedstawiają wynagrodzenie w jednostce budżetowej za miesiąc kwiecień wraz z naliczonymi składkami i podatkami dla poszczególnych grup. Grupa I
W zależności od zainteresowania uczniów można wyjaśnić sposób naliczania płacy netto, uwzględniając koszty uzyskania, kwotę wolną od podatku. Prezentacja zadań z poszczególnych grup. 7. Zadanie 3 Analiza wykresów przygotowanych wcześniej na komputerze. wyk nr1 - słupkowy Przykładowe pytania do wyk. nr1: Jaka jest suma potrąceń, gdy płaca brutto wynosi 2000. Jakie grupa postawi pytanie do wykresu. wyk. nr 2 - liniowy Przykładowe pytania do wyk. nr 2: Które z potrącanych składek są najniższe. Jakie kwoty potrąca się,gdy płacabrutto wynosi 1500. Pytania grupy. wyk. nr3 - kołowy Przykładowe pytania stawiane do wyk. nr 3:Jaki procent płacy brutto stanowi płaca netto i podatek. Ile wynosi płaca brutto- podaj kwotę. Jaka jest kwota składki ZUS 8. Zadanie 4 Utwóż wykres kołowy lub słupkowy dla danych zawartych w tabelkach w poszczególnych grupach. (Uczniowie tworzą wykresy w arkuszu kalkulacyjnym lub tworzą plakat). 9. Podsumowanie lekcji. Jakie znasz typy obliczeń procentowych. Jak prowadzimy obliczenia w poszczególnych przypadkach. 10. Zadanie domowe Ułóż 3 zadania, wykorzystując każdy typ obliczeń procentowych. Treścią zadań niech będą wydarzenia życia codziennego. Każde zadanie zapisz na oddzielnej karteczce, którą przykleimy do plakatu. Uwagi Lekcję można przeprowadzić w marcu , kwietniu kiedy rodzice rozliczają się z urzędem skarbowym. Wdomach rozmawia się wtedy o deklaracjach podatkowych. Lekcja była poprzedzona zajęciami godziy wychowawczej oraz techniki, dotyczącymi wyjaśnieniu pojęć PESEL,NIP, PIT, budżet domowy oraz ogólnemu wyjaśnieniu sposobu naliczania płac. Wyjaśniano pytanie -" Ile zarabiasz, ile dostajesz na rękę?". Konspekt lekcji przeznaczony na dwie godziny można rozbić na dwie odzielne lekcje. Po przeprowadzonej lekcji stwierdzam, że uczniowie pracowali aktywnie. Lubią gdy na lekcjach wykorzystuje się domino matematyczne, uatrakcyjniające rachunek pamięciowy. Podział uczniów na grupy, poprzez wyliczenie działania matematycznego o różnym stopniu trudności mobilizuje każdego ucznia do pracy. Chętnie pracują w grupie, rozsypanka słowna działa mobilizująco nawet na najsłabszych. Praca w grupie stwarza możliwość dzielenia się rolami, wspomagania najsłabszych. Jeśli uczeń najsłabszy przykleii chociaż karteczkę do plakatu, przeczyta zadanie stworzone przez grupę, uruchomi komputer, przełączy arkusze z wykresami to już czuje się potrzebny i jego aktywność wzrasta. Tworzenie plakatu, który po lekcji jest wywieszony w klasie umożliwia ciągły powrót na lekcjach do zagadnień procentowych, można plakat wzbogacać o nowe zadania z aktualnie przerabianego materiału. Wykorzystanie komputera do odczytywania danych z wykresu umożliwia stworzenie wykresów barwnych przyciągających wzrok a tym samym zainteresowanie ucznia. Tworzenie wykresów na komputerze przez uczniów pozwala na lepsze poznanie arkusza kalkulacyjnego, a także prowadzenie pewnych symulacji co wzbogaca abstrakcyjne myślenie. Życzę owocnej pracy.
Opracowanie: Alicja Szabelska Wyświetleń: 3326
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |