![]() |
![]() |
Katalog Emilia Wieremiej- Woźna, 2013-02-25 Grzybowo Zawodowe, Scenariusze Konspekt lekcji- Metody sporządzania marcepanów.SCENARIUSZ LEKCJI Przedmiot: zajęcia praktyczne Typ szkoły: ZSZ Klasa: I cukiernik Temat lekcji: Metody sporządzania marcepanów. Czas trwania zajęć: 5 godzin Cel ogólny: Zdobycie wiedzy dotyczącej sporządzania marcepanów oraz zastosowanie ich w cukiernictwie do dekoracji ciast. Cele szczegółowej ( w postaci zoperacjonalizowanej). Uczeń potrafi: - Zdefiniować marcepan; - Przedstawić podział marcepanów ze względu na sposób produkcji; - Przestawić metody sporządzania marcepanów; - Dobrać sprzęt potrzebny przy sporządzaniu marcepanu; - Sporządzić marcepan; - Barwić marcepan; - Zastosować marcepan do dekoracji wyrobów cukierniczych; Cele w dziedzinie psychomotorycznej- praktycznej. Uczeń potrafi: - Wybierać produkty do sporządzenia marcepanu sztucznego; - Przeprowadzić obróbkę wstępną surowców; - Dobrać narzędzia potrzebne do uzyskania marcepanu; - Sporządzić marcepan sztuczny; - Barwić marcepan; - Formować elementy dekoracyjne z marcepanu (róże, listki); - Ocenić wytworzone elementy; - Zaprezentować wytworzone przez siebie produkty; Cel w dziedzinie motywacji i postaw: - Motywowanie uczniów do rozwijania wiedzy związanej z zastosowaniem marcepanu w cukiernictwie; - Przygotowanie uczniów do pracy w zawodzie cukiernik; - Zwracanie uwagi na identyfikowanie się uczniów z zakładem praktyk; 1) Wstępne czynności organizacyjno- wychowawcze [czas 5min] Czynności uczniów: - Przygotowują się do instruktażu wstępnego. Powtarzają treści materiału poznane na ostatnich zajęciach praktycznych. Czynności nauczyciela: - Powitanie uczniów, sprawdzenie obecności, zwrócenie uwagi na strój i samopoczucie. Metody nauczania: Rozmowa, instruktaż. Środki dydaktyczne: Rozkład materiału, dziennik zajęć, lista obecności, dzienniczki uczniów 2) Instruktaż wstępny [15min] Czynności uczniów: - Zapisują temat zajęć. - Odpowiadają na pytanie, jakie zadaje im nauczyciel. - Zapoznają się z przydzielonym przez nauczyciela zadaniem. Czynności nauczyciela: - Podaje uczniom temat: Metody sporządzania marcepanów. -Wprowadza uczniów teoretycznie w zagadnienia związane z tematem zajęć. -Zadaje uczniom pytania związane z tematem zajęć. -Przydziela uczniom zadanie ze sporządzeniem marcepanu sztucznego oraz zastosowanie go do sporządzenia różyczek oraz listków. Zwraca uwagę na kolejność wykonywanych czynności oraz przestrzeganie parametrów technologicznych- temperatury i ilości użytych surowców przy sporządzaniu marcepanu. Metody nauczania: Wykład, rozmowa, pogadanka. Środki dydaktyczne: Notatka do tematu, ksiązka, receptury, schematy, zdjęcia. 3) Instruktaż bieżący [315min] Czynności uczniów: - Przygotowują stanowisko pracy. Gromadzą potrzebny sprzęt do sporządzania marcepanu sztucznego. - Zapoznają się ze sposobem wykonania przydzielonych zadań. Wykonują według podanej kolejności przydzielone zadania. - Pytają o wątpliwości powstałe w trakcie pracy. - Korygują błędy powstałe w trakcie sporządzania marcepanu (dokładne odmierzanie surowców, krótki proces zaparzania mąki, dodanie odpowiedniej ilości cukru pudru). - Dokonują weryfikacji swojej wiedzy i umiejętności z zakresu metod sporządzania marcepanu. Czynności nauczyciela: - Omawia przebieg zajęć, instruuje uczniów jak należy rozpocząć przydzielone prace. - Obserwuje uczniów podczas organizowania stanowisk pracy oraz wykonywania przydzielonych zadań. - Na bieżąco zwraca uczniom uwagę na popełnione błędy podczas wykonywania czynności. - Rozmawia z uczniami, chwali za prawidłowo zorganizowane stanowiska pracy, wykonywane zadania oraz płynny przebieg zajęć. Metody nauczania: Pokaz z instruktażem, ćwiczenia. Środki dydaktyczne: receptura, surowce do sporządzenia marcepanu, barwniki, drobny sprzęt cukierniczy (noże, garnki, miarki, łopatki, miski, itp. 4) Instruktaż końcowy [15min] Czynności uczniów: - Uczniowie dokonują samooceny oraz zostają ocenieni przez grupę. - Wpisują temat następnych zajęć. Czynności nauczyciela: - Omawia przebieg zajęć mówi o najczęściej popełnianych błędach podczas sporządzania i formowania marcepanu. - Zwraca uwagę na najczęściej popełniane błędy powstałe przy sporządzaniu marcepanu sztucznego. - Wyróżnia osoby, które prawidłowo przygotowały stanowisko pracy, znały kolejność wykonywanych czynności podczas wykonywania przydzielonych zadań. Prosi o samoocenę. - Wystawia oceny w obecności uczniów. Wpisuje ocenę do dziennika zajęć. - Podaje temat następnych zajęć. Metody nauczania: Pogadanka, dyskusja. Środki dydaktyczne: Dzienniczki uczniów, Szczegółowy rozkład materiału. 5) Czynności końcowe [10min] Czynności uczniów: Porządkują swoje stanowisko pracy, wyłączają sprzęt, myją ręce, żegnają się z nauczycielem. Przebierają się. Czynności nauczyciela: Sprawdza porządki na stanowisku pracy. Żegna uczniów. Zaprasza na następne zajęcia. Metody nauczania: Pogadanka. Środki dydaktyczne: Środki czystości, Drobny sprzęt gastronomiczny. Wyświetleń: 1736
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |