Katalog

Monika Janowicz, 2013-04-05
Krzycko

Historia, Scenariusze

Apel z okazji Święta Odzyskania Niepodległości - Monika Janowicz

- n +

ODZYSKANIE NIEPODLEGŁOŚCI - 11 LISTOPADA
( Scenariusz apelu)

Wysłuchanie utworu muzycznego – F. Chopina: Polonez A-dur
( z wyciszeniem w końcowej części)
Recytacja uczennicy
Opowiedz nam, moja Ojczyzno
jak matka dzieciom ciekawym,
o lalach znaczonych blizną
na wiekach chwaty i sławy.
O wojach Mieszka nam powiedz,
o słupach nad Odrą stawianych.
Niech niesie Twoją opowieść
wiatr halny i morskie szkwały.
Matczynej ucz nas miłości,
jak ojciec w życie wprowadzaj,
nie żałuj serdecznej troski,
za trudy szczodrze nagradzaj.
Biel Śniegu i żar czerwieni
i orły dumne, piastowskie,
to wieczne symbole tej ziemi
najbliższej sercu, bo polskiej !
Wytłumacz nam, tak jak umiesz,
skąd czerwień i biel sztandarów.
Niech ludzie żyją tu w dumie,
że taki wydal ich naród.
(Janusz Szczepkowski - "Opowiedz nam Ojczyzno”)

Recytacja ucznia
Zanim nadszedł upragniony dla Polaków dzień niepodległości, U listopada 1918 r, kraj nasz znajdował się 123 lata pod zaborami: rosyjskim, pruskim i austriackim. Przez tyle lat zaborcy próbowali narzucić Polakom swoją kulturę, język, obyczaje, religię. Ale dzięki patriotycznym sercom naszych pradziadów najcenniejsze wartości zostały uratowane. Polacy swoją postawą wnieśli olbrzymi wkład w kształtowanie dwu wielkich i ważnych epok; romantyzmu i pozytywizmu.

Recytacja uczennicy
Być Polakiem - romantykiem to nie tylko marzyć o wolnej Polsce. Wówczas to znaczyło walczyć o nią, a często i oddać życie. I szli młodzi chłopcy na śmierć dla nas, byśmy mieli dziś wolny i własny kraj. Tysiące Polaków często kilkunastoletnich chłopców, ginęło na obcych ziemiach w Legionach Polskich służąc Napoleonowi. On to w 1807 roku utworzył Księstwo Warszawskie, ale to nie była nasza wolna Ojczyzna.

Tu melodia "Mazurka Dąbrowskiego "; która zaczyna się cicho od słów:
"I szli młodzi chłopcy... "( i głośniej po skończeniu tekstu)
"... wolna Ojczyzna ".


Potem nastąpiły dalsze powstania: listopadowe i styczniowe, które zakończyły się klęską. Polacy zrozumieli, że są słabi, a zaborcy zbył silni.

Recytacja uczennicy
Trzeba czekać, ale jak? Jeśli czekać to pozytywnie, być poddanym, ale mieć honor. Chodzić do niemieckiej czy rosyjskiej szkoły, ale w domu uczyć się języka polskiego i polskiej historii. A historię Polska miała piękną, choć trudną. Cale dziesiątki lat to walki z Niemcami, Szwedami, Rosjanami, Turkami, Austriakami. Pozytywny Polak to taki, który dobrze wykonywał swoją pracę, dużo od siebie wymagał, był uczciwy.
Recytuje czworo uczniów
To rodzic, który był przykładem dla swoich dzieci.
To nauczyciel, który uczył polskiego, mimo zakazów zaborców.
To ksiądz, który dbał o wiarę chrześcijańską
To żołnierz, który musiał służyć w armii carskiej,
ale pamiętał, że jest Polakiem.
Recytacja uczennicy
To wszystko było dla nich wówczas skarbem narodowym. Polacy wtedy byli
biedni, nie mieli wolnego kraju, ale mieli polską kulturę, to dzięki niej
wytrzymali lata niewoli. Wykreślona z mapy Europy - istniała.

Wysłuchanie utworu muzycznego "Rola"
Recytacja ucznia

O Polsko! Święte Twe imię
Po cichu i po kryjomu
Z trwoga za siebie i innych
Szeptano w ojców mych domach.
Prawdziwe jakieś nieprawdy
Opowiadano o Tobie.
Mówiono, że jesteś świętą,
Mówiono, że leżysz w grobie.
(Edward Słoński "Ta co nie zginęła")

Recytacja ucznia

Kiedy I sierpnia 1914 r. wybuchła wojna pomiędzy Rosją a Niemcami
i Austrią w sercach Polaków zapłonęła nadzieja, że nadchodzi godzina
wyzwolenia. Trzy państwa zaborcze rozpoczęły miedzy sobą wojnę. Polacy
musieli walczyć w szeregach wrogich armii. Ci, którzy żyli w zaborze rosyjskim
walczyli po stronie Rosji. Ci z zaborów niemieckiego i austriackiego po stronie
przeciwnej. Polacy odziani w mundury wrogich armii zmuszeni byli strzelać
wzajemnie do siebie.
;
Wysłuchanie utworu muzycznego (z wyciszeniem ostatniego fragmentu) F. Chopina Etiuda A-moll.


Recytacja ucznia
Podzielił nas, mój bracie
zły los i trzyma straż
w dwóch wrogich sobie szańcach
parzymy śmierci w twarz.
W okopach, pełnych jęku,
wsłuchani w armat huk,
stoimy na wprost siebie
ja - wróg twój, ty - mój wróg!.
Las płacze, ziemia płacze,
cały świat w ogniu drży...
W dwóch wrogich sobie szańcach i
stoimy - ja i ty.
(Władysław Bełza - "Z doli niedoli")
Recytacja uczennicy
Zaledwie wczesnym rankiem
armaty zaczną grać,
Ty świstem kul morderczym
o sobie dajesz znać
I wołasz mnie i mówisz;
to ja, twój brat... twój brat!
(Władysław Bełza - cd., j.w.)
Recytacja ucznia
A gdy mnie z dała ujrzysz
od razu bierz na cel
i do polskiego serca
moskiewską kulą strzel.
Bo wciąż na jawie widzę i
Co mi się śni,
że ta, co nie zginęła wyrośnie z naszej krwi.
(Władysław Bełza - cd., j.w.)
Wysłuchanie utworu muzycznego "Piechota "
Recytacja uczennicy
Szli na wojnę wierząc, że spełnią się ich marzenia. Polacy chcieli mieć Ojczyznę niepodległą, tylko nie bardzo wiedzieli, jak uzyskać tę wolność, w dodatku byli rozbici na partie i stronnictwa różniące się poglądami. Dążyli też odmiennymi drogami do niepodległości Działało wielu patriotów, a wśród nich politycy i wojskowi.
Dziewięciu uczniów wymienia kolejno nazwiska.
1. Wojciech Korfanty
2. Józef Piłsudski
3. Wincenty Witos
4.1gnacy Daszyński.

5. Roman Dmowski
6. Ignacy Paderewski
7. Kazimierz Sosnkowski
8. Józef Haller
9. Edward Rydz-Śmigły
Recytacja ucznia
Dziś często nie zdajemy sobie sprawy, jak ogromne i trudne problemy stanęły przed Polakami u progu wolności. Jak wiele potrzeba było do ich rozwią¬zania: pracy i pieniędzy, myśli politycznej, ekonomicznej i technicznej, inicjatywy i codziennego trudu.
Dziś, w dniu rocznicy odzyskania niepodległości, warto zwrócić się wdzięczną myślą ku naszym dziadkom i pradziadkom, wspomnieć, jak z pa¬triotyzmu i entuzjazmu, z walki i idei wyłoniła się Polska. Naczelnikiem Polski został lubiany wówczas przez Polaków dowódca Legionów Polskich z okresu I wojny światowej, Józef Piłsudski, któremu 11 listopada rząd, zwany Radą Regencyjną, powierzył władzę.
Recytacja uczennicy
Tak wspominał pierwszy dzień wolności, 11 listopada 1918 r. Antoni Słomiński.
Ach, jakże mi nie mówić o tych dniach radości,
o tej chmurnej jesieni, gdy w szumiącym wietrze
szedł nad miastem rodzinnym pierwszy powiew
wolności. Kiedyśmy pełną piersią pili to powietrze,
nocą w ciemnych alejach stłoczeni szpalerem
czekając, aż zapłonie świt nad Belwederem
Jakże ciebie przywitać, radosna swobodo?
czym uczcić najpiękniej? Chyba tym uśmiechem
i młodzieńczej poezji burzliwą urodą,
co szła śpiewem przez miasto i wracała echem.
(Antoni Słonimski "Niepodległość")
Recytacja uczniów
I uczeń Kiedy nagle las zaszumi,
Mowę sosny gdy zrozumiesz,

Wszyscy To jest Polska

II uczeń Gdy zobaczysz gdzieś topolę
Królujące ponad polem

Wszyscy To jest Polska

III uczeń` Gdy zobaczysz płowe wrzosy
rozbłyskane w kroplach rosy

Wszyscy To jest Polska

IV uczeń Kiedym drogim jest ci w życiu
Żyto srebrne przy Księżycu

Wszyscy To jest Polska

V uczeń Ujrzysz biało krzyż wycięty
hełm i pod nim piasek święty

Wszyscy To jest Polska
Wyświetleń: 1339


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.