![]() |
![]() |
Katalog Monika Janowicz, 2013-04-05 Krzycko Historia, Scenariusze Apel z okazji Święta Odzyskania Niepodległości - Monika JanowiczODZYSKANIE NIEPODLEGŁOŚCI - 11 LISTOPADA ( Scenariusz apelu) Wysłuchanie utworu muzycznego – F. Chopina: Polonez A-dur ( z wyciszeniem w końcowej części) Recytacja uczennicy Opowiedz nam, moja Ojczyzno jak matka dzieciom ciekawym, o lalach znaczonych blizną na wiekach chwaty i sławy. O wojach Mieszka nam powiedz, o słupach nad Odrą stawianych. Niech niesie Twoją opowieść wiatr halny i morskie szkwały. Matczynej ucz nas miłości, jak ojciec w życie wprowadzaj, nie żałuj serdecznej troski, za trudy szczodrze nagradzaj. Biel Śniegu i żar czerwieni i orły dumne, piastowskie, to wieczne symbole tej ziemi najbliższej sercu, bo polskiej ! Wytłumacz nam, tak jak umiesz, skąd czerwień i biel sztandarów. Niech ludzie żyją tu w dumie, że taki wydal ich naród. (Janusz Szczepkowski - "Opowiedz nam Ojczyzno”) Recytacja ucznia Zanim nadszedł upragniony dla Polaków dzień niepodległości, U listopada 1918 r, kraj nasz znajdował się 123 lata pod zaborami: rosyjskim, pruskim i austriackim. Przez tyle lat zaborcy próbowali narzucić Polakom swoją kulturę, język, obyczaje, religię. Ale dzięki patriotycznym sercom naszych pradziadów najcenniejsze wartości zostały uratowane. Polacy swoją postawą wnieśli olbrzymi wkład w kształtowanie dwu wielkich i ważnych epok; romantyzmu i pozytywizmu. Recytacja uczennicy Być Polakiem - romantykiem to nie tylko marzyć o wolnej Polsce. Wówczas to znaczyło walczyć o nią, a często i oddać życie. I szli młodzi chłopcy na śmierć dla nas, byśmy mieli dziś wolny i własny kraj. Tysiące Polaków często kilkunastoletnich chłopców, ginęło na obcych ziemiach w Legionach Polskich służąc Napoleonowi. On to w 1807 roku utworzył Księstwo Warszawskie, ale to nie była nasza wolna Ojczyzna. Tu melodia "Mazurka Dąbrowskiego "; która zaczyna się cicho od słów: "I szli młodzi chłopcy... "( i głośniej po skończeniu tekstu) "... wolna Ojczyzna ". Potem nastąpiły dalsze powstania: listopadowe i styczniowe, które zakończyły się klęską. Polacy zrozumieli, że są słabi, a zaborcy zbył silni. Recytacja uczennicy Trzeba czekać, ale jak? Jeśli czekać to pozytywnie, być poddanym, ale mieć honor. Chodzić do niemieckiej czy rosyjskiej szkoły, ale w domu uczyć się języka polskiego i polskiej historii. A historię Polska miała piękną, choć trudną. Cale dziesiątki lat to walki z Niemcami, Szwedami, Rosjanami, Turkami, Austriakami. Pozytywny Polak to taki, który dobrze wykonywał swoją pracę, dużo od siebie wymagał, był uczciwy. Recytuje czworo uczniów To rodzic, który był przykładem dla swoich dzieci. To nauczyciel, który uczył polskiego, mimo zakazów zaborców. To ksiądz, który dbał o wiarę chrześcijańską To żołnierz, który musiał służyć w armii carskiej, ale pamiętał, że jest Polakiem. Recytacja uczennicy To wszystko było dla nich wówczas skarbem narodowym. Polacy wtedy byli biedni, nie mieli wolnego kraju, ale mieli polską kulturę, to dzięki niej wytrzymali lata niewoli. Wykreślona z mapy Europy - istniała. Wysłuchanie utworu muzycznego "Rola" Recytacja ucznia O Polsko! Święte Twe imię Po cichu i po kryjomu Z trwoga za siebie i innych Szeptano w ojców mych domach. Prawdziwe jakieś nieprawdy Opowiadano o Tobie. Mówiono, że jesteś świętą, Mówiono, że leżysz w grobie. (Edward Słoński "Ta co nie zginęła") Recytacja ucznia Kiedy I sierpnia 1914 r. wybuchła wojna pomiędzy Rosją a Niemcami i Austrią w sercach Polaków zapłonęła nadzieja, że nadchodzi godzina wyzwolenia. Trzy państwa zaborcze rozpoczęły miedzy sobą wojnę. Polacy musieli walczyć w szeregach wrogich armii. Ci, którzy żyli w zaborze rosyjskim walczyli po stronie Rosji. Ci z zaborów niemieckiego i austriackiego po stronie przeciwnej. Polacy odziani w mundury wrogich armii zmuszeni byli strzelać wzajemnie do siebie. ; Wysłuchanie utworu muzycznego (z wyciszeniem ostatniego fragmentu) F. Chopina Etiuda A-moll. Recytacja ucznia Podzielił nas, mój bracie zły los i trzyma straż w dwóch wrogich sobie szańcach parzymy śmierci w twarz. W okopach, pełnych jęku, wsłuchani w armat huk, stoimy na wprost siebie ja - wróg twój, ty - mój wróg!. Las płacze, ziemia płacze, cały świat w ogniu drży... W dwóch wrogich sobie szańcach i stoimy - ja i ty. (Władysław Bełza - "Z doli niedoli") Recytacja uczennicy Zaledwie wczesnym rankiem armaty zaczną grać, Ty świstem kul morderczym o sobie dajesz znać I wołasz mnie i mówisz; to ja, twój brat... twój brat! (Władysław Bełza - cd., j.w.) Recytacja ucznia A gdy mnie z dała ujrzysz od razu bierz na cel i do polskiego serca moskiewską kulą strzel. Bo wciąż na jawie widzę i Co mi się śni, że ta, co nie zginęła wyrośnie z naszej krwi. (Władysław Bełza - cd., j.w.) Wysłuchanie utworu muzycznego "Piechota " Recytacja uczennicy Szli na wojnę wierząc, że spełnią się ich marzenia. Polacy chcieli mieć Ojczyznę niepodległą, tylko nie bardzo wiedzieli, jak uzyskać tę wolność, w dodatku byli rozbici na partie i stronnictwa różniące się poglądami. Dążyli też odmiennymi drogami do niepodległości Działało wielu patriotów, a wśród nich politycy i wojskowi. Dziewięciu uczniów wymienia kolejno nazwiska. 1. Wojciech Korfanty 2. Józef Piłsudski 3. Wincenty Witos 4.1gnacy Daszyński. 5. Roman Dmowski 6. Ignacy Paderewski 7. Kazimierz Sosnkowski 8. Józef Haller 9. Edward Rydz-Śmigły Recytacja ucznia Dziś często nie zdajemy sobie sprawy, jak ogromne i trudne problemy stanęły przed Polakami u progu wolności. Jak wiele potrzeba było do ich rozwią¬zania: pracy i pieniędzy, myśli politycznej, ekonomicznej i technicznej, inicjatywy i codziennego trudu. Dziś, w dniu rocznicy odzyskania niepodległości, warto zwrócić się wdzięczną myślą ku naszym dziadkom i pradziadkom, wspomnieć, jak z pa¬triotyzmu i entuzjazmu, z walki i idei wyłoniła się Polska. Naczelnikiem Polski został lubiany wówczas przez Polaków dowódca Legionów Polskich z okresu I wojny światowej, Józef Piłsudski, któremu 11 listopada rząd, zwany Radą Regencyjną, powierzył władzę. Recytacja uczennicy Tak wspominał pierwszy dzień wolności, 11 listopada 1918 r. Antoni Słomiński. Ach, jakże mi nie mówić o tych dniach radości, o tej chmurnej jesieni, gdy w szumiącym wietrze szedł nad miastem rodzinnym pierwszy powiew wolności. Kiedyśmy pełną piersią pili to powietrze, nocą w ciemnych alejach stłoczeni szpalerem czekając, aż zapłonie świt nad Belwederem Jakże ciebie przywitać, radosna swobodo? czym uczcić najpiękniej? Chyba tym uśmiechem i młodzieńczej poezji burzliwą urodą, co szła śpiewem przez miasto i wracała echem. (Antoni Słonimski "Niepodległość") Recytacja uczniów I uczeń Kiedy nagle las zaszumi, Mowę sosny gdy zrozumiesz, Wszyscy To jest Polska II uczeń Gdy zobaczysz gdzieś topolę Królujące ponad polem Wszyscy To jest Polska III uczeń` Gdy zobaczysz płowe wrzosy rozbłyskane w kroplach rosy Wszyscy To jest Polska IV uczeń Kiedym drogim jest ci w życiu Żyto srebrne przy Księżycu Wszyscy To jest Polska V uczeń Ujrzysz biało krzyż wycięty hełm i pod nim piasek święty Wszyscy To jest Polska Wyświetleń: 1339
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |