![]() |
![]() |
Katalog Agnieszka Knysak, 2013-04-09 radom Różne, Scenariusze Scenariusz lekcji z funkcjonowania w środowisku klasa 6, Znamy symbole narodowe Scenariusz lekcji z funkcjonowania w środowisku klasa 6 Temat zajęć: Znamy symbole narodowe. Cele ogólne: - rozwijanie poczucia przynależności narodowej: mieszkamy w Polsce, mówimy po polsku, jesteśmy Polakami, - utrwalanie i nazywanie najważniejszych symboli narodowych. Cele operacyjne: Uczeń: - potrafi rozpoznać i opisać flagę i godło Polski, - zna melodię i słowa I zwrotki hymnu, potrafi zaśpiewać z podkładem muzycznym, - wyróżnia głoski p, f, g w nagłosie w wyrazach Polska, flaga, godło, - rozpoznaje, czyta globalnie wyraz Polska, - układa ilustracje do czytanego tekstu, - odpowiada na pytania prostymi zdaniami, - poprawnie liczy w zakresie poznanych działań matematycznych, - aktywnie uczestniczy w zajęciach. Metody pracy: rozmowa kierowana, pokaz, zadania stawiane do wykonania. Formy pracy: zajęcia z całą grupą, indywidualna zróżnicowana. Środki dydaktyczne: flaga i godło Polski, płyta CD z nagraniem hymnu, wiersz „Polska kraina” R. Przymus oraz wiersz Sobiesiak „Polska”, napisy tematyczne do lekcji, ilustracje związane z wierszem, pocięte kartoniki- białe, czerwone, niebieskie, ilustracje wybranych symboli. Przebieg zajęć: 1. Czynności organizacyjno – porządkowe. Przygotowanie potrzebnych do zajęć materiałów, pomocy dydaktycznych. Zachęcenie uczniów do czynnego udziału w zajęciach/system motywacyjny/ 2. Zainteresowanie tematyką – wprowadzenie do zajęć. Wysłuchanie wiersza pt.”Polska kraina” R. Przymus. Polska- to taka kraina, która się w sercu zaczyna. Potem jest w myślach- blisko, w pięknej ziemi nad Wisłą Jej ścieżkami chodzimy. Budujemy, bronimy. Polska, Ojczyzna... Kraina, która się w sercu zaczyna. Odpowiedzi uczniów na pytania: - o jakim kraju jest mowa w wierszu? - gdzie widzicie na tablicy kontur mapy Polski? - gdzie mieszkamy, jakim językiem mówimy? Kończenie rozpoczętych zdań. Mieszkamy w ………………………………… Jesteśmy ……………………………………… Mówimy po ………………………………….. Polska to nasza …………………………….. 3. Dobieranie właściwych ilustracji do czytanego przez nauczyciela wiersza „Polska” D.E. Sobiesiak. Praca w grupie. Uczniowie siadają w grupie i wybierają właściwe ilustracje do czytanych przez nauczyciela wersów wiersza, podchodzą do tablicy i przyczepiają je na magnesy. Dla słabszych uczniów ilustracje i napisy są ponumerowane-uczniowie dobierają jednakowe cyfry. Następnie nauczyciel wiesza na tablicy napisy: Polska, godło, flaga. Uczniowie analizują pierwsze litery, wyłaniają napis Polska i umieszczają go pod ilustracjami. Polska – D.E.Sobiesiak Polska to nasze morze, to łąki w pięknym kolorze. Polska to jeszcze lasy zielone, a gdzieniegdzie chaty bielone. Polska to nasza rodzinna tradycja, A w radio i telewizji polska audycja. Polska to wspaniały stary Kraków, i Pomorze słynące z rybaków. Polska to wysokie góry, których szczyty sięgają pod chmury. Polska to czarny kamień ze Śląska, i wszędzie gdzie jesteś... to Polska. 4.Działania matematyczne: dzieci liczą ilość powieszonych ilustracji. Nauczyciel dodaje jeszcze jedną ilustrację –naszego miasta podkreślając, że to też Polska. Uczniowie układają działanie typu 6+1=, podają wynik. 5.Rozmowa na temat prezentowanych symboli narodowych. Odwołanie się do symboli znajdujących się w klasie. - flaga Polski – uczniowie wybierają spośród różnych flag tę właściwą. Opisują kolory na fladze, próbują znaleźć odpowiedź na pytanie gdzie i kiedy możemy zobaczyć flagę Polski?/ święta narodowe, urzędy państwowe, mecze polskiej reprezentacji/. Przyczepiają flagę w duży kontur mapy Polski na tablicy. Indywidualna i zróżnicowana praca uczniów: Uczniowie otrzymują kopertę z paskami i kontur mapy Polski. I grupa - układa z 3 kolorów pasków flagę Polski, wklejając ją w kontur, II grupa – wykorzystuje do tworzenia flagi kolor biały i czerwony. - godło Polski: dzieci spośród różnych wersji godła wybierają to właściwe. Wskazują gdzie w klasie znajduje się godło, co przedstawia, jak wygląda. Próbują przypomnieć wszystkim gdzie jeszcze spotkali się ze znakiem orzełka. (monety, dokumenty, legitymacja szkolna) Praca samodzielna: Uczniowie mają za zadanie: I grupa – układa godło z puzzli czteroelementowych, II grupa – układa godło z puzzli trzyelementowych, wklejając w kontur mapy. Po wykonanym zadaniu nauczyciel niespodziewanie włącza hymn Polski, czy dzieci go rozpoznają. - Mazurek Dąbrowskiego hymnem Polski: śpiewanie I zwrotki hymnu przy melodii płynącej z płyty. Wyjaśnienie kiedy grany jest hymn i jaką postawę należy przyjąć podczas jego śpiewania. (mecze polskiej reprezentacji, apele, uroczystości państwowe) Wklejenie tekstu wraz z zakreśloną poprawną postawą podczas hymnu do zeszytu oraz w kontur mapy Polski. Liczą ile wkleili symboli. 6. Zadanie pracy domowej o dwóch poziomach trudności. 7.Podsumowanie i ocena pracy. Wyświetleń: 988
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |