Katalog Kamilla Ber, 2013-04-09 Koszalin Zajęcia przedszkolne, Projekty edukacyjne Boże Narodzenie w tradycjach i zwyczajach Projekt edukacyjnyBoże Narodzenie w tradycjach i zwyczajach Projekt edukacyjny dla dzieci 4 i 5-letnich w Przedszkolu Nr 10 im. Misia Uszatka w Koszalinie Cele: 1. Przybliżenie dzieciom tradycji i zwyczajów związanych z obchodami Świąt Bożego Narodzenia w Polsce, w Europie i na świecie. 2. Zachęcanie do kultywowania tradycji rodzinnych. 3. Zapoznanie dzieci z wydarzeniami religijnymi Świąt Bożego Narodzenia. 4. Przybliżenie dzieciom charakteru i obchodów tych szczególnych świąt w Kościele i w domu. 5. Wzbudzanie postawy wdzięczności wobec Boga za dar narodzin Jego Syna. Metody: śpiew, modlitwa, zabawa ruchowa podczas zaktywizowanego śpiewu kolędy „Dzisiaj w Betlejem” i „Przybieżeli do Betlejem pasterze” , pokaz plansz ilustrujących Narodzenie Pana Jezusa oraz plansz przedstawiających obchody świąt Bożego Narodzenia w kościele i w domu, opowieść, pogadanka, integracja sensoryczna, wywiad, zadania do wykonania (plastyczne), wiersze i opowiadania świąteczne, bajki na DVD o świętach, prezentacja multimedialna o tradycjach świątecznych. Czas realizacji: grudzień 2012 roku w grupie III i IV w Przedszkolu Nr 10 im. Misia Uszatka w Koszalnie. Projekt łączy ze sobą zadania wynikające z realizacji Podstawy nauczania religii w przedszkolu i Podstawy Wychowania Przedszkolnego. W grupie IV będzie także realizowany na religii. Zadania do wykonania przez dzieci (praca zespołowa): 1. Zgromadzenie wiadomości na temat Świat Bożego Narodzenia, a także zwyczajów z nimi związanych: - przeprowadzenie rozmowy z dziećmi, a dzieci z rodzicami i przedstawienie zdobytych informacji, - oglądanie i omawianie kartek świątecznych i ilustracji związanych ze Świętami Bożego Narodzenia, - oglądanie i omawianie planszy katechetycznej przedstawiającej wydarzenia z nocy betlejemskiej. 2. Poznanie zwyczaju ubierania choinki i stroików świątecznych - zapoznanie się z wierszykiem D. Gelmerowej pt.: „Choinka”: - wykonanie gałązek świerkowych z wykorzystaniem metody integracji sensorycznej wspomagającej rozwój dziecka, - wykonanie bombek choinkowych, - wykonanie przez dzieci wspólnego stroiku świątecznego. 3. Zapoznanie dzieci z „Opowieścią wigilijną” - zachęcenie dzieci do pomocy innym, np. poprzez akcję „Ołówek dla Afryki”, „Góra Grosza”, „WOŚP”. 4. Poznanie zwyczajów szykowania szopek i stajenek: - wykonanie szopek z pustych pudełek i kart świątecznych - ozdabianie wykonanych szopek sztucznym śniegiem, brokatem, watą - przyklejanie gwiazdek nad stajenką - kolorowanie kartek z szopką – wyklejanie ich kolorowym papierem, watą, itp. - Wykonanie aniołków do betlejemskiej szopki z rolek po papierze toaletowym i kolorowego papieru 5. Przygotowanie inscenizacji dla rodziców – Jasełka - przydział roli każdemu dziecku - nauka śpiewu kolęd i innych świątecznych piosenek - wycinanie gwiazdek i umieszczenie ich na granatowym tle. 6. Poznanie zwyczaju śpiewania kolęd – zaktywizowany śpiew kolędy „Dzisiaj w Betlejem”, „Przybieżeli do Betlejem pasterze”. 7. Poznanie zwyczaju zasiadania do wieczerzy wigilijnej – omówienie symboliki poszczególnych czynności wykonywanych podczas wieczerzy. 8. Poznanie zwyczaju uczestniczenia w „Pasterce”. 9. Wspólne podzielenie się opłatkiem i złożenie sobie życzeń świątecznych. 10. Prezentacja rodzicom wykonanych przez wszystkie dzieci prac: stroiku świątecznego, stajenki betlejemskiej i inscenizacji dla rodziców i dziadków. 11. Ewaluacja końcowa. Wyświetleń: 1703
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |