Katalog

Anna Zgardzińska, 2013-04-09
Ożarów

Zajęcia pozaszkolne, Scenariusze

Ćwiczenia warsztatowe - Kształtowanie postaw (Kultura bycia)

- n +

ĆWICZENIA WARSZTATOWE
Kształtowanie postaw (kultura bycia)


Ćw. 1
Temat: Co to jest kultura osobista?

Cele:
- zdefiniowanie pojęcia kultura osobista
- określenie elementów składających się na kulturę osobistą ucznia
gimnazjum

Przebieg zajęć:

Realizację programu rozpoczynamy od próby zdefiniowania przez uczniów,
co rozumieją pod pojęciem „kultura osobista”.

Kultura osobista obejmuje między innymi normy i wzory postępowania, prawa, a także zwyczaje, oraz zasady określające stosunki międzyludzkie.
Zaliczamy do niej normy regulujące na przykład sposoby witania się, zasady dobierania stroju w zależności od okazji , sposoby pełnienia roli ucznia.
Pojęcie kultury obejmuje również wzory zachowań czyli wszelkie reguły , sposoby działania w zbiorowości.

Kultura osobista jest cechą, którą nabywa się w wyniku ciągłej pracy nad sobą przez całe życie. Jest trwałą własnością człowieka, charakteryzującą jego zachowanie i poziom


Uczniowie wspólnie tworzą portret wzorcowego kulturalnego gimnazjalisty, określając jego cechy.
Pracę uczniów należy ukierunkować na: język, sposób zachowania, ubiór, poszanowanie praw innych itd.
Uczniowie opisują duży rysunek – plakat przedstawiający sylwetkę ucznia:




jest ................ wie ..................



lubi .................. umie ....................


chce .................. potrafi ..................



Po stworzeniu portretu – wzorca zachęcamy uczniów do dyskusji -
„...a jaki jest przeciętny gimnazjalista?” Wspólnie szukamy dziedzin wymagających zmian, dochodząc w ten sposób do sprecyzowania uczniom głównych celów programu.
Wnioskiem z ćwiczenia jest przekonanie o potrzebie zmian – w klasie, w domu,
na ulicy.































Ćw. 2
Temat: Właściwy ubiór na różne okazje – Jak Cię widzą, tak Cię piszą.

Cel:
- Poznanie kryteriów obowiązujących przy doborze stroju na różne okazje
- Uwrażliwienie na właściwy dobór stroju w zależności od okoliczności

Przebieg zajęć:

Na wcześniejszych zajęciach prosimy uczniów o przyniesienie na następną lekcję wyciętych z różnych czasopism kolorowych zdjęć różnych osób. Wycinki te gromadzimy na jednym stole pośrodku klasy.
Dzielimy uczniów na kilka zespołów.
Poszczególne zespoły starają się pogrupować wycinki według klucza UBIÓR NA RÓŻNE OKAZJE – wybierając i przyklejając na osobne arkusze papieru zdjęcia osób w strojach:

- grupa pierwsza – we własnym domu
- grupa druga – na ulicy
- grupa trzecia – w szkole
- grupa czwarta – na imprezie
- grupa piąta – w teatrze
- grupa szósta – na imieninach babci

Po skończeniu zadania kolejne grupy demonstrują wykonane prace na forum klasy. Starają się znaleźć kryteria dobierania ubrań na różne okazje:

- wygoda
- we własnym domu - elegancja
- na ulicy - moda
- w szkole - tradycja
- na imprezie - luz
- w teatrze - nakaz rodziców
- na imieninach babci - szpan
- bo tak wypada


Przypomnieć o właściwym stroju do szkoły i na akademie!!!!!!!!
W statucie pisze w obowiązkach ucznia:
Dbać o estetykę swojego wyglądu zewnętrznego, nosić jednolity obowiązujący strój
szkolny i zmienne obuwie

Uczniowie powinni wyciągnąć wniosek, że różne miejsca zobowiązują nas do kierowania się różnymi kryteriami w doborze stroju. Przy różnych stylach młodzieżowego ubierania się trzeba szanować przyjęte normy i uczucia (także estetyczne) innych.







































Ćw.3
Temat: Relacje z innymi ludźmi

Cel:
- Umiejętność kulturalnego komunikowania się z innymi.
- Wyrabianie sprawności posługiwania się zwrotami grzecznościowymi.
- Kulturalny sposób bycia w różnych sytuacjach.


Przebieg zajęć:

Zajęcia rozpoczynamy od podzielenia grupy na cztery zespoły – na przykład poprzez odliczenie „wiosna – lato – jesień – zima”.
Poszczególne zespoły otrzymują do odegrania na forum jedną ze scenek.
Każda scenka ma dwie różne wersje. Zadaniem słuchających jest wskazanie tej, którą WOLELIBY USŁYSZEĆ będąc w danej sytuacji.

SCENKA PIERWSZA:
Ojciec chce Ci coś powiedzieć, ale Ty go nie słuchasz, bo akurat absorbują Cię inne sprawy. Ojciec mówi:
1. Co to za zachowanie! Jestem twoim ojcem i masz mnie słuchać! Gdzie
się odwracasz! Słuchaj jak do ciebie mówię!
2. Wiesz, to trudne gdy chcę ci coś powiedzieć, a ty mi nie dajesz szansy.
Przerwij na chwilę, dobrze?

SCENKA DRUGA:
Słuchasz swojego ulubionego zespołu z fonią na cały regulator. Do pokoju wchodzi Twoja starsza siostra:
1. Ile razy ci mówiłam, żebyś tak nie hałasował! Sam mieszkasz, czy co?
W tej chwili wyłącz ten magnetofon, bo powiem rodzicom!
2. Proszę cię – ścisz to. Ja nie słyszę nawet własnych myśli. Właśnie
potrzebuję trochę spokoju, bo uczę się na klasówkę.

SCENKA CZWARTA:
W szkole jeden z chłopców usiadł na poplamionym atramentem krześle plamiąc sobie spodnie. Kolega mówi:
1. Ale numer! Patrzcie na tego niezdarę – ma całe spodnie brudne!
Dziewczyny! Widziałyście?
2. Tomek – wiesz, że masz z tyłu brudne spodnie? Co by tu zrobić? Może
zawiąż sobie w pasie bluzę
Uczniowie będą wybierać odpowiedzi numer 2. Zachęcamy ich, aby wypunktowali na arkuszach papieru, dlaczego propozycja druga jest tą, którą woleliby usłyszeć. Niech wspólnie stworzą zasady języka komunikacji.


PODSTAWY DOBREGO POROZUMIEWANIA SIĘ:

- nie mówimy podniesionym głosem
- nie oceniamy
- nie uogólniamy
- nie wykorzystujemy swojej przewagi
- używamy języka JA, nie TY
- ..............................................
ZASADY DOBREJ DYSKUSJI:

- każdy ma prawo do własnego zdania
- słuchamy się wzajemnie
- nie przerywamy sobie
- nie obrażamy się na siebie
- mówimy jasnym i kulturalnym językiem
- nie zmuszamy innych do mówienia
- ........................................................


Ćwiczenie kończy się konkluzją, że język i sztuka dyskutowania świadczy
o kulturze każdego człowieka.


Zajęcia kończy wniosek, że kulturalne zachowanie obowiązuje wszystkich i jest podstawą dobrych relacji z innymi ludźmi.













Ćw.4
Temat: Przyjęte i aprobowane sposoby wyrażania emocji

Cel:
- Rozwijanie umiejętności kompromisu, tolerancji, rozwiązywania
konfliktów w sposób kulturalny i asertywny

Przebieg zajęć:

Zajęcia rozpoczynamy od opowiedzenia klasie krótkiej historii z czterema różnymi zakończeniami:

Tuż przed dawno ustaloną imprezą u kolegi bardzo podpadłeś rodzicom. Za karę zabronili ci pójść na tę imprezę. Ze złości aż tobą trzęsie. Co robisz?
1. Wszczynasz awanturę – kłócisz się do upadłego, aż w końcu cię
puszczą
2. Ze złości rzucasz najbliższym sprzętem i wychodzisz na imprezę
trzaskając drzwiami
3. Starasz się spokojnie przekonać rodziców, aby cię puścili
przedstawiając argumenty i przepraszając za wybryk
4. Płaczesz z bezsilności w swoim pokoju i zostajesz w domu

Przedstawione rozwiązania zapisujemy kolejno na tablicy.
Następnie każdy z rogów sali oznaczamy numerem odpowiadającym jednemu
z rozwiązań. Rolą uczniów jest zajęcie miejsca w tym rogu sali, którego numer odpowiada rozwiązaniu jakie sami by wybrali.
Zebrani w ten sposób w różnych grupach uczniowie przygotowują się do uzasadnienia swego wyboru – mają za zadanie znaleźć jego zalety i wady.

Rzeczowa Dyskusja i rozmowa jest najlepszym rozwiązaniem!!!!!!!!! Syt. Nr.3
Podstawą porozumienia się w wielu sytuacjach jest kompromis.






Sylwetka kulturalnego ucznia

Zasada kulturalnego zachowania, którą najbardziej cenię i sam stosuję uczniowie indywidualnie na kartkach w formie puzzli wykonują swoją wizytówkę.
Wyświetleń: 2374


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.