Katalog Maqłgorzata Czechowicz, 2013-05-14 Ujazd Zajęcia przedszkolne, Projekty edukacyjne Program ekologiczny„ Miłośnik Przyrody” Program edukacji ekologicznej Przedszkola ……………….. „Jeśli myślisz rok do przodu- sadź ryż Jeśli myślisz dziesięć lat naprzód- sadź drzewa Lecz jeśli myślisz sto lat naprzód – ucz ludzi” Przysłowie chińskie Przyszłość globu zależy od ludzi , należy , więc edukować społeczeństwo od najmłodszych lat, by uwrażliwić ludzi na to, że jesteśmy częścią przyrody. Edukacja ekologiczna ponadto powinna pomóc dziecku w ukształtowaniu świadomego odnoszenia się do ekosystemu jako całości i wszelkich form życia. Od najwcześniejszych lat życia człowieka, trzeba kształtować jego sposób myślenia i zachowania. Cele obejmujące wiedzę o środowisku, jego ochronie i zagrożeniach należy łączyć z kształtowaniem postaw nacechowanych wrażliwością i szacunkiem dla środowiska i całej ożywionej przyrody oraz racjonalnego korzystania z tych dóbr. Wiek przedszkolny charakteryzuje się dużym skokiem intelektualnym w rozwoju dziecka, jest więc najlepszym okresem do wprowadzania elementów edukacji ekologicznej, która powinna być kontynuowana w późniejszej nauce. Założeniem wychowania przedszkolnego jest m.in., postępowanie aktywizujące procesy rozwoju dziecka. Jednym z najskuteczniejszych czynników wychowawczych jest kontakt z przyrodą, która stanowi bogate źródło wrażeń, przeżyć, doznań, a także wywołuje chęć aktywnego działania. Bezpośrednie zetknięcie z otoczeniem przyrodniczym wywołuje u dziecka zdziwienie, nasuwa wiele pytań, stwarza szerokie możliwości doświadczeń wpływających na jego rozwój intelektualny. Kontakt z przyrodą budzi uczucia opiekuńcze i rodzi zamiłowanie do pielęgnowania roślin i zwierząt, dzięki którym można wprowadzić podstawowe elementy ochrony środowiska. Obserwacja krajobrazu , a zwłaszcza jego kolorystyka działa na wrażliwość dziecka i wzbogaca jego przeżycia. Kolejnymi elementami dopełniającymi są walory zdrowotne, tzn, przebywanie na wolnym powietrzu i możliwość intensywnego ruchu. Celem edukacji przyrodniczej w przedszkolu jest zbliżenie dziecka do świata przyrody, ukształtowanie właściwych postaw do roślin i zwierząt, doprowadzenie do zrozumienia stanowiska i roli człowieka w przyrodzie. Poznanie przyrody dostarcza dziecku wielu możliwości przeżywania wielu doznań i wzbogacania wiedzy , sprzyja także rozwojowi umysłowemu i emocjonalnemu , wpływa na rozwój osobowości . kształtuje potrzeby, zainteresowania, takie cechy charakteru jak: wytrwałość, opiekuńczość. Wpływa na rozwój uczuć estetycznych, dziecko uczy się odczuwania i podziwiania piękna przyrody, a także uzewnętrzniania tych uczuć. W przedszkolu nie ma podziału na przyrodę ożywioną i nieożywioną, bo byłby to sztuczny podział. Nauczyciel wskazuje zjawiska , przeprowadza eksperymenty jako integralną całość. W przedszkolu dzieci obserwują , eksperymentują, odkrywają przyrodę w ciągu całego roku, uświadamiają sobie , że są częścią przyrody, a będąc jej częścią czują się za nią odpowiedzialni. Nauczyciel powinien umożliwić dzieciom oglądanie ,szukanie zbierania, porządkowanie, porównywanie, mierzenie, liczenie, obserwowanie, badanie i eksperymentowanie, bo dzięki tym działaniom mają szansę w pełni poznać otaczający je świat. CELE PROGRAMU: Ogólnym celem programu jest: - wyrobienie właściwego stosunku do ochrony środowiska naturalnego -stymulowanie dziecięcej aktywności w kierunku poznawania i rozumienia otaczającej przyrody -włączenie rodziców do współpracy poprzez angażowanie ich do pomocy w realizacji niniejszego programu Cele szczegółowe programu: Dziecko: -pozna otaczającą przyrodę i zrozumie zależności wszystkich jej elementów -pozna przyrodę poprzez odkrywanie, eksperymentowanie, przeżywanie i poszukiwanie - zapozna się z przyczynami zanieczyszczenia wody, powietrza, gleby i lasów oraz ze sposobami zapobiegania tym zanieczyszczeniom -pogłębi wiadomości na temat roślinni zwierząt żyjących na Ziemi - będzie miało wiele okazji do bezpośrednich kontaktów z przyrodą i obserwacji zjawisk przyrodniczych -pozna podstawowe zasady ochrony przyrody -rozwinie umiejętność racjonalnego korzystania z odnawialnych i nieodnawialnych zasobów przyrody -będzie czuło się odpowiedzialne za stan środowiska przyrodniczego -właściwie zareaguje na niszczenie środowiska przez rówieśników i dorosłych - wspólnie z rodzicami będzie aktywnie wypoczywało na łonie przyrody Program „ Miłośnik Przyrody” realizowany będzie z dziećmi od w wieku 6 lat zgodnie z planem zajęć obowiązujących na przestrzeni 1 roku pobytu dziecka w przedszkolu. Uwzględnia on realizację podstawy programowej w zakresie następujących obszarów edukacyjnych: • Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych • Wspomaganie rozwoju mowy • Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia • Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci • Wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem • Wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew , pląsy i taniec • Wychowanie przez sztukę- różne formy plastyczne • Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne , budzenie zainteresowań technicznych • Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt Przy realizacji programu nieodzowna jest stała, systematyczna i bardzo ścisła współpraca z rodzicami oraz Urzędem Gminy, Nadleśnictwem Spała, Klubem Gaja, Fundacją ARKA, Fundacją Nasza Ziemia Formy pracy stosowane przy realizacji programu: - wycieczki i spacery do różnych ekosystemów( łąka, las, park), instytucji, zakładów pracy, muzeów itp. -prace praktyczne na rzecz ochrony środowiska -rajdy, pikniki -udział w akcjach związanych z ochroną naturalnego środowiska człowieka -konkursy i uroczystości o tematyce ekologicznej -zabawy dydaktyczne , tematyczne Metody do realizacji programu: - pogadanka -metoda problemowa -metoda sytuacyjna - mapa mentalna -burza mózgów -gry dydaktyczne -eksperyment -obserwacja -praca w kąciku przyrody -zajęcia plastyczne -pogadanka -prowadzenia doświadczeń -opowiadania i opis -metoda projektu Środki dydaktyczne: - okazy naturalne -filmy, fotografie, ilustracje -piosenki, wiersze, opowiadania, inscenizacje i inne teksty literackie, odgłosy zwierząt , ptaków - gry planszowe, loteryjki itp. -lupa, mikrokosmos, akwarium, różne naczynia i sprzęt do obserwacji W realizacji edukacji ekologicznej w przedszkolu bardzo ściśle współpracujemy z rodzicami. Zapraszamy ich do udziału w przedsięwzięciach ekologicznych oraz zachęcamy do udziału w przedstawieniach. Zachęcamy rodziców do podejmowania wraz z dziećmi niektórych przedszkolnych działań ekologicznych. UKŁĄD TREŚCI 1. Odpady- październik, listopad, grudzień 2012,kwiecień 2013 -w sprawie śmieci- najwięcej mogą zdziałać małe dzieci - Kochasz dzieci- nie pal śmieci -Świat bez śmieci – radosne dzieci Cele Zakres treści Spodziewane efekty • kształtowanie proekologicznych nawyków w codziennym życiu • kształtowanie umiejętności podejmowania konkretnych działań: segregowanie odpadów( puszek , makulatury, baterii, katridży,, opakowań plastikowych, szklanych itp.) • uświadomienie wpływu gromadzenia toksycznych odpadów na najbliższe środowisko • wyzwalanie w sobie motywacji do segregowania opadów • recykling – nowe ze starego • udział w ogólnopolskiej akcji Dzień Czystego Powietrza • zapoznanie dzieci ze źródłami i rodzajami odpadów • rozróżnianie rodzajów odpadów oraz możliwości ich wykorzystania i recyklingu • poznanie sposobów mniejszego produkowania śmieci( używanie na zakupy toreb z materiału,) • zapoznanie dzieci z „kompostem” oraz możliwościami wykorzystania go jako nawozu do ogrodu • prowadzenie akcji informacyjnej dla rodziców z przeprowadzanych przez dzieci działań • włączenie się do Akcji „ Kochasz dzieci – nie pal śmieci”-Listy dla Ziemi” Fundacja ARKA : Zbieraj puszki – ratuj konie”- Klub Gaja, Green Projekt • włączenie rodziców w systematyczne działania: zbieranie puszek, zużytych baterii, katridży • lokalizowanie dzikich wysypisk w najbliższym otoczeniu • przeprowadzenie pogadanki z pracownikiem Sortowni Surowców Wtórnych, Gospodarki wodnej • wykonywanie prostych instrumentów perkusyjnych z różnych opakowań • wykorzystywanie materiałów wtórnych do prac plastycznych ( Bal Ekologicznych Przebierańców, Konkurs plastyczny „Jak my możemy pomóc Ziemi „ – rozdanie nagród zwycięzcom podczas obchodów Listów dla Ziemi 19.04.2013 • Udział przedszkola w I akcji ogólnopolskiej LISTY DLA ZIEMI- przedstawienie, happening „ kolejka po wodę”, Pisanie listu wspólnie całe przedszkole, konkurs plastyczny „ W czym my możemy pomóc przyrodzie”, konkursy ekologiczne dla dzieci oraz zabawy przy piosenkach ekologicznych, zaprezentowanie przez zaproszonego gościa pracownika Gminy odpowiedzialnego za gospodarkę odpadami.Poznanie prawidłowego sposobu segregowania śmieci, przemarsz ulicami Ujazdu i rozdawanie ulotek o akcji i prawidłowym segregowaniu odpadów. Dziecko: • zna źródła i rodzaje odpadów • zna kolory pojemników na odpady • rozumie znaczenie pojęć: śmieci, odpady, surowce wtórne • podejmie działania w celu zmniejszenia ilości wytwarzanych odpadów • przekazuje rodzicom informacje ekologiczne i sposoby ochrony przyrody • zbiera informacje od ludzi – gości mających bezpośredni kontakt z ochroną przyrody • Zaproponuje sposoby wykorzystania odpadów jako surowców wtórnych • Wie jak ważne jest solidaryzowanie się z innymi ludźmi w Polsce oraz na całym świecie w ochronie przyrody 2. Woda-kwiecień - maj 2013 - Nie ma życia bez wody do picia -Oszczędzam wodę codziennie sam , gdy myjąc zęby zakręcam kran -Czysta woda zdrowia doda Cele Zakres treści Spodziewane efekty • poznanie źródeł i rodzajów zanieczyszczeń wód • kształtowanie umiejętności racjonalnego wykorzystania zasobów wody • uświadomienie wpływu czystej ,zdrowej wody na stan naszego zdrowia oraz życia roślin i zwierząt • poznanie właściwości wody i jej roli w życiu organizmów żywych • zapoznanie z obiegiem wody w przyrodzie • ukazanie racjonalnego wykorzystywania wody na terenie przedszkola oraz w gospodarstwach domowych ( zieloni dyżurni) • wykonywanie doświadczeń z wodą • poznanie zasad wypoczynku nad wodą w sposób nie zagrażający zwierzętom i roślinom wodnym • zapoznanie personelu przedszkola i rodziców ze sposobami i korzyściami oszczędzania wody • realizacja projektu „ Tajemnice rzeki Piasecznicy” • Zaadoptowanie fragmentu rzeki Piasecznicy płynącej w okolicy przedszkola • Picie codziennie wody z butelki Dziecko: • wyjaśnia znaczenie wody w przyrodzie • wymienia źródła zanieczyszczania wód • wyjaśnia celowość oszczędzania wody • namawia aby wszyscy w jego otoczeniu oszczędzali wodę 3.Energia- luty 2013 -Dzieci energię oszczędzają, bo przyrodę kochają -Kiedy słońce pięknie świeci- gaście światła , proszą dzieci Cele Zakres treści Spodziewane efekty • zapoznanie dzieci ze źródłami i rodzajami energii • ukazanie sposobów zmniejszenia zużycia energii w przedszkolu i w gospodarstwie domowym • zapoznanie ze źródłami energii dawniej i dziś • zapobieganie marnowaniu ciepła poprzez nieszczelne okna i drzwi • prowadzenie akcji w przedszkolu i w domu mającej na celu gaszenie zbędnego oświetlenia • zachęcenie rodziców do wymiany żarówek na energooszczędne • poznanie zasad postępowania z prądem • znalezienie odpowiedzi na pytanie::Jak to się dzieje , że w domach działają urządzenia elektryczne?” Dziecko: • zna rodzaje odbiorników energii w domu • podejmuje działania zmierzające do zmniejszenia zużycia energii w domu i w przedszkolu • uzasadnia konieczność oszczędnego korzystania z energii 4. Ekologiczne zakupy- wrzesień 2012 - Wszystko , co dziś kupuję w ekologiczną torbę kupuję Cele Zakres treści Spodziewane efekty • zapoznanie z regułami zdrowego odżywiania • zapoznanie z produktami przyjaznymi i niebezpiecznymi dla człowieka i środowiska w naszych domach • promowanie ekologicznych toreb jaki zastępnika jednorazówek • zaopatrzenie dzieci i ich rodziców w ekologiczne torby na zakupy ( z hasłem i logo przedszkola) • wykonanie listy szkodliwych produktów • zorganizowanie wystawy ekologicznych produktów połączonej z degustacją produktów żywnościowych Dziecko: • wskaże różnice między gospodarstwem ekologicznym , a tradycyjnym • rozróżnia produkty przyjazne i niebezpieczne dla środowiska • na zakupy wybiera się z płócienną torbą 5. Ochrona przyrody-cały rok szkolny - Ważna rzecz to czyste lasy mieć - Sadźmy drzewa by wiosną ptak nam śpiewał - gdy kochasz przyrodę ruszaj śmiało w drogę Cele Zakres treści Spodziewane efekty • propagowanie zdrowego stylu życia poprzez udział w wycieczkach i rajdach • ustalenie zasad przyjaciela przyrody • zorganizowanie Rajdu z Okazji Święta Niezapominajki – podsumowującego nabyte przez dzieci umiejętności i wiedzę dotyczącą ochrony przyrody • Zorganizowanie między przedszkolnego konkursu plastycznego „ Moje wymarzone drzewo” X 2012 • udział w wycieczkach i rajdach organizowanych w przedszkolu i domu • prowadzenie przez cały rok karty „ Miłośnika Przyrody” (wpisywanie działań podjętych w danym miesiącu , zamieszczanie fotografii i ilustracji, zieloni dyżurni w przedszkolu) • dokarmianie ptaków i zwierząt leśnych zimą • gromadzenie książek przyrodniczych w kąciku książki • zapoznanie z rolą drzew i lasu w życiu wszystkich organizmów ( przedstawienie, udział w Święcie Drzewa) • Udział w ogólnopolskich akcjach: -Dzień Czystego Powietrza XI, - Choinki Nadziei XII, - Dzień Ziemi IV, - Wypalanie Zabijanie IV, - Akcja Segregowanie VI – podsumowanie akcji, - Ogólnopolski Dzień Recyklingu VI. - Listy dla Ziemi Dziecko: • rozpoznaje podstawowe gatunki drzew i runa leśnego • nie niszczy roślin ani małych zwierząt • pełni dyżury by pomóc młodszym kolegom stosować w praktyce podstawowe zasady ochrony środowiska • wyjaśnia znaczenie słów: park narodowy, rezerwat, pomnik przyrody EWALUACJA -udział w konkursach ekologicznych, rajdach -ankieta skierowana do rodziców „ Mój ekologiczny dom” – analiza ankiety - podsumowanie działań podjętych przez dzieci w kartach „ Miłośnik Przyrody”- poprzez rozdanie na zakończenie roku odznak Miłośnika Przyrody -prace plastyczne dzieci „ Moje wymarzone drzewo” -prace plastyczno – techniczne „ Ekologiczny strój na bal”, „ Ekologiczne instrumenty” -wykorzystywanie przez rodziców ekologicznych toreb z logo przedszkola - wspólnie z rodzicami wykonane sałatki owocowe i warzywne Instytucje współpracujące z przedszkolem przy realizacji programu edukacji ekologicznej „ Miłośnik Przyrody” -Fundacja ARKA -Fundacja Nasza Ziemia -Klub Gaja -Nadleśnictwo -Muzeum - Urząd – Ochrona Środowiska -Ośrodek Leczniczy dla zwierząt -rodzice -pracownicy utylizacji odpadów - pracownicy Gospodarki wodnej Wyświetleń: 801
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |