Katalog

Grażyna Kołtoniak, 2013-05-23
Wągrowiec

Ogólne, Scenariusze

Usprawnianie percepcji wzrokowej i słuchowej

- n +

Grażyna Kołtoniak

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne
(czytanie i pisanie)
klasa pierwsza
liczba uczniów- 4
czas- 60 minut
Temat Usprawnianie percepcji wzrokowej i słuchowej.

Cele:

- oddziaływanie psychoterapeutyczne
- usprawnianie koordynacji wzrokowo- ruchowej
- wyrabianie orientacji w schemacie własnego ciała i w przestrzeni
- usprawnianie koordynacji wzrokowo- słuchowej
- rozwijanie logicznego myślenia
- doskonalenie analizy i syntezy wzrokowej i słuchowej
- usprawnianie koordynacji wzrokowo- słuchowo- ruchowej
- kształtowanie sprawności graficznej


1) Ćwiczenia ruchowe
-rozwijanie koncentracji uwagi
-rozluźnianie napięcia mięśniowego
-usprawnianie końców palców

Słuchając wiersza, dzieci wykonują ruchy rękami zgodnie z jego treścią.


2) Rysowanie

–usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej
-usprawnianie orientacji przestrzennej

Rysowanie po śladzie jednocześnie prawą i lewą ręką.


3) Ćw. graficzne
–usprawnianie orientacji przestrzennej
- koordynacji- wzrokowo-słuchowo-ruchowej

Dorysowywanie brakujących elementów zgodnie z instrukcją podaną przez n-la.


4) Wyszukiwanie różnic i podobieństw między obrazkami
- kształcenie spostrzegawczości
- ćwiczenie pamięci wzrokowej

Uczniowie analizują obrazki i wskazują podobieństwa i różnice między nimi.


5) Układanie obrazków z części
– rozwijanie percepcji wzrokowej i koordynacji wzrokowej
- ćwiczenia spostrzegania na materiale konkretnym

Dzieci układają obrazek z pociętych części.

6) Dorysowywanie podanych elementów
– ćwiczenie spostrzegawczości
-rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej

Dzieci obok podanego wzoru dorysowują podobny.


7) Wyszukiwanie obrazków o najkrótszej i najdłuższej
– kształcenie słuchu fonematycznego
- rozwijanie percepcji wzrokowo-słuchowej

Dzieci głoskują nazwy podanych obrazków i wybierają ( zaznaczają) te, które w swej nazwie mają najmniej lub (na kolejnym obrazku) – najwięcej głosek.


8) „Pociąg z literkami”
- rozwijanie percepcji słuchowej
- usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej

Na tablicy narysowany jest pociąg z kilkoma wagonikami. Nauczyciel włącza magnetofon z różnymi odgłosami. Dzieci nazywają słyszane dźwięki, a następnie odgadują nazwę przedmiotu, który wydaje dany odgłos. W następnej kolejności zapisują w wagoniku pierwszą literę odgadniętego wyrazu.

9) Wyklaskiwanie ilości usłyszanych wyrazów w zdaniu
– Usprawnianie percepcji słuchowej

Nauczyciel czyta zdanie, a dzieci kolejno klaszczą w ręce tyle razy, ile jest wyrazów w usłyszanym zdaniu.


10) Dorysowywanie w pustych ramkach tylu kresek, ile jest sylab w nazwach zwierząt.

– usprawnianie funkcji grafomotorycznych
- doskonalenie umiejętności analizy słuchowej wyrazów

Dzieci otrzymują kartki z obrazkami zwierząt, następnie dokonują podziału wyrazów (nazw zwierząt) na sylaby i rysują pod obrazkiem tyle kresek, ile dany wyraz ma sylab.


11) Dzielenie wyrazów na głoski.
(gra planszowa)
– usprawnianie percepcji słuchowej
- usprawnianie sprawności ruchowej rąk

Nauczyciel przygotowuje pionki i kostki do gry. Jedno dziecko rzuca kostką i zaznacza wylosowane pole na swojej kartce. Dzieli na głoski wyraz- nazwę obrazka. Gdy zrobi to poprawnie, stawia pionka na zaznaczonym polu, jeśli nie, pozostaje na poprzednim polu. Wygrywa dziecko, które pierwsze dotrze do mety.

12) Zabawa „ Wróbelki” rozluźnienie napięcia mięśniowego

Uczniowie wstają i naśladują ruchy n-la przypominające fruwające, skaczące i ćwierkające wróbelki. Płyta z tekstem piosenki pt. „ Ćwierkają wróbelki”

13) Zadanie domowe

– usprawnianie percepcji słuchowej
- usprawnianie sprawności ruchowej rąk

Narysuj swoją ulubioną zabawkę. Zamiast podpisu, obok narysuj model wyrazu z podziałem na głoski.






Wyświetleń: 1882


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.