![]() |
![]() |
Katalog Grażyna Kołtoniak, 2013-05-23 Wągrowiec Ogólne, Scenariusze Usprawnianie percepcji wzrokowej i słuchowejGrażyna Kołtoniak Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne (czytanie i pisanie) klasa pierwsza liczba uczniów- 4 czas- 60 minut Temat Usprawnianie percepcji wzrokowej i słuchowej. Cele: - oddziaływanie psychoterapeutyczne - usprawnianie koordynacji wzrokowo- ruchowej - wyrabianie orientacji w schemacie własnego ciała i w przestrzeni - usprawnianie koordynacji wzrokowo- słuchowej - rozwijanie logicznego myślenia - doskonalenie analizy i syntezy wzrokowej i słuchowej - usprawnianie koordynacji wzrokowo- słuchowo- ruchowej - kształtowanie sprawności graficznej 1) Ćwiczenia ruchowe -rozwijanie koncentracji uwagi -rozluźnianie napięcia mięśniowego -usprawnianie końców palców Słuchając wiersza, dzieci wykonują ruchy rękami zgodnie z jego treścią. 2) Rysowanie –usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej -usprawnianie orientacji przestrzennej Rysowanie po śladzie jednocześnie prawą i lewą ręką. 3) Ćw. graficzne –usprawnianie orientacji przestrzennej - koordynacji- wzrokowo-słuchowo-ruchowej Dorysowywanie brakujących elementów zgodnie z instrukcją podaną przez n-la. 4) Wyszukiwanie różnic i podobieństw między obrazkami - kształcenie spostrzegawczości - ćwiczenie pamięci wzrokowej Uczniowie analizują obrazki i wskazują podobieństwa i różnice między nimi. 5) Układanie obrazków z części – rozwijanie percepcji wzrokowej i koordynacji wzrokowej - ćwiczenia spostrzegania na materiale konkretnym Dzieci układają obrazek z pociętych części. 6) Dorysowywanie podanych elementów – ćwiczenie spostrzegawczości -rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej Dzieci obok podanego wzoru dorysowują podobny. 7) Wyszukiwanie obrazków o najkrótszej i najdłuższej – kształcenie słuchu fonematycznego - rozwijanie percepcji wzrokowo-słuchowej Dzieci głoskują nazwy podanych obrazków i wybierają ( zaznaczają) te, które w swej nazwie mają najmniej lub (na kolejnym obrazku) – najwięcej głosek. 8) „Pociąg z literkami” - rozwijanie percepcji słuchowej - usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej Na tablicy narysowany jest pociąg z kilkoma wagonikami. Nauczyciel włącza magnetofon z różnymi odgłosami. Dzieci nazywają słyszane dźwięki, a następnie odgadują nazwę przedmiotu, który wydaje dany odgłos. W następnej kolejności zapisują w wagoniku pierwszą literę odgadniętego wyrazu. 9) Wyklaskiwanie ilości usłyszanych wyrazów w zdaniu – Usprawnianie percepcji słuchowej Nauczyciel czyta zdanie, a dzieci kolejno klaszczą w ręce tyle razy, ile jest wyrazów w usłyszanym zdaniu. 10) Dorysowywanie w pustych ramkach tylu kresek, ile jest sylab w nazwach zwierząt. – usprawnianie funkcji grafomotorycznych - doskonalenie umiejętności analizy słuchowej wyrazów Dzieci otrzymują kartki z obrazkami zwierząt, następnie dokonują podziału wyrazów (nazw zwierząt) na sylaby i rysują pod obrazkiem tyle kresek, ile dany wyraz ma sylab. 11) Dzielenie wyrazów na głoski. (gra planszowa) – usprawnianie percepcji słuchowej - usprawnianie sprawności ruchowej rąk Nauczyciel przygotowuje pionki i kostki do gry. Jedno dziecko rzuca kostką i zaznacza wylosowane pole na swojej kartce. Dzieli na głoski wyraz- nazwę obrazka. Gdy zrobi to poprawnie, stawia pionka na zaznaczonym polu, jeśli nie, pozostaje na poprzednim polu. Wygrywa dziecko, które pierwsze dotrze do mety. 12) Zabawa „ Wróbelki” rozluźnienie napięcia mięśniowego Uczniowie wstają i naśladują ruchy n-la przypominające fruwające, skaczące i ćwierkające wróbelki. Płyta z tekstem piosenki pt. „ Ćwierkają wróbelki” 13) Zadanie domowe – usprawnianie percepcji słuchowej - usprawnianie sprawności ruchowej rąk Narysuj swoją ulubioną zabawkę. Zamiast podpisu, obok narysuj model wyrazu z podziałem na głoski. Wyświetleń: 1882
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |