Katalog Magdalena Pintera, 2013-05-22 Pabianice Pedagogika, Plany rozwoju zawodowego Plan rozwoju zawodowego nauczyciela kontraktowego ubiegającego się o awans na stopień nauczyciela mianowanego.Plan rozwoju zawodowego nauczyciela kontraktowego ubiegającego się o awans na stopień nauczyciela mianowanego. DANE OSOBOWE: IMIĘ I NAZWISKO: Magdalena Pintera WYKSZTAŁCENIE: wyższe magisterskie STOPIEŃ ZAWODOWY: nauczyciel kontraktowy DATA ROZPOCZĘCIA STAŻU: 01.09.2010 DATA ZAKOŃCZENIA STAŻU: 31.05.2013 CZAS TRWANIA STAŻU: 2 lata i 9 miesięcy MIEJSCE ZATRUDNIENIA: Gimnazjum nr 3 z oddziałami integracyjnymi im. Tadeusza Kościuszki w Pabianicach ZAJMOWANE STANOWISKO: pedagog szkolny GŁÓWNY CEL PODJĘCIA STAŻU: uzyskanie awansu zawodowego na stopień nauczyciela mianowanego Plan rozwoju zawodowego uwzględnia wymagania zawarte w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 01.12.2004 roku w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dziennik Ustaw Nr 260. poz. 2593). § 7 ust. 2 pkt 1 Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach. 1. Poznanie procedury awansu zawodowego. Analiza przepisów prawa oświatowego regulujących system awansu zawodowego ze szczególnym uwzględnieniem stopnia nauczyciela kontraktowego: • Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. nr 260, poz. 2593 z 8 grudnia 2004 r.) • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 listopada 2007 r. zmieniające rozporządzenia w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli • Ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. • Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela 2. Współpraca z opiekunem stażu. • Nawiązanie współpracy, zawarcie kontraktu, ustalenie zasad współpracy. • Ustalenie terminów spotkań z opiekunem, konsultacji, wspólnych rozmów. • Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu – wnioski z obserwacji. • Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu - konsultacje, opracowanie konspektów zajęć. 3. Planowanie pracy pedagoga szkolnego , opiekuńczo – wychowawczej, profilaktycznej i dydaktycznej. • Współudział w opracowywaniu planu pracy pedagoga szkolnego na początku roku szkolnego. • Współudział w weryfikacji i aktualizacji Szkolnego Programu Profilaktyki, Planu Opiekuńczo – Wychowawczego oraz Rocznego Planu Pracy Szkoły. 4. Współpraca z samorządem szkolnym. Planowanie działań, opieka nad uczniami. • Współudział w opracowywaniu planu pracy samorządu szkolnego, • Współorganizacja uroczystości szkolnych, imprez i zabaw, wynikających z pracy samorządu szkolnego. 5. Doskonalenie zawodowe warsztatu pracy. • Udział w różnych formach doskonalenia zawodowego. • Wykorzystywanie zdobytej wiedzy i umiejętności w podnoszeniu jakości pracy szkoły. • Studiowanie fachowej literatury pedagogicznej. • Wymiana doświadczeń z opiekunem stażu i innymi nauczycielami. 6. Dokumentowanie realizacji planu rozwoju zawodowego. • Budowanie bazy materiałów dydaktycznych: gromadzenie dokumentów zaświadczeń, potwierdzeń, scenariuszy, notatek, czasopism itp. 7. Monitoring i ewaluacja oraz ocena własnej pracy zawodowej. • Autorefleksja i autoewaluacja wlasnej pracy. • Określenie mocnych i słabych stron własnej działalności. • Zróżnicowanie metod, form i technik pracy z uczniem. • Omawianie metod pracy z uczniami podczas lekcji, oraz indywidualna konsultacja z opiekunem stażu. • Dokonywanie korekty, modyfikowanie stosowanych metod i form pracy z uczniem. • Formułowanie wniosków do dalszej pracy. • Wypełnienie Arkusza Samooceny Nauczyciela. § 7 ust. 2 pkt 2 Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych. 1. Rozpoznanie i uwzględnianie potrzeb rozwojowych uczniów i ich sytuacji rodzinnej. • Diagnoza potrzeb i środowiska ucznia. • Zapoznanie z orzeczeniami i opiniami z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej. • Poznanie uczniów poprzez wspólne rozmowy. • Kontakty z rodzicami (indywidualne, podczas zebrań klasowych, współpraca z Radą Rodziców) • Przeprowadzenie wywiadów środowiskowych w celu uzyskania jak największej ilości informacji o sytuacji rodzinnej ucznia znajdującego się w trudnej sytuacji rodzinnej. • Konsultacje z nauczycielami i wychowawcami klas. • Obserwacja uczniów w sytuacjach szkolnych, podczas zajec lekcyjnych, przerw, imprez szkolnych oraz w czasie wolnym i pozaszkolnych. • Prowadzenie indywidualnych rozmów z uczniami mających na celu wyeliminowanie negatywnych zachowań. • Konsultacje z psychologiem szkolnym. 2. Współpraca ze środowiskiem lokalnym oraz z instytucjami wspomagającymi pracę szkoły min. fundacjami charytatywnymi ioraz organizacjami działającymi na rzecz systemu edukacji, pomocy społecznej, postepowania w sprawach nieletnich. • Udział w akcjach, uroczystościach organizowanych przez szkołę oraz środowisko lokalne. • Propagowanie idei wolontariatu wśród uczniów, poprzez prowadzenie Szkolnego Klubu Wolontariatu oraz współpracę z fundacjami i stowarzyszeniami organizującymi akcje charytatywne. • Współpraca z Sądem Rejonowym, kuratorami sądowymi, Komendą Powiatową Policji, Strażą Miejską, Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Ośrodkiem Profilaktyki i Integracji Społecznej i innymi instytucjami wspierającymi proces wychowania. 3. Współpraca ze środowiskiem rodziców. • Pedagogizacja rodziców. • Przygotowywanie na spotkania z rodzicami pogadanek na tematy dotyczące problemów młodzieży w okresie dojrzewania. • Podnoszenie kultury pedagogicznej rodziców – zamieszczanie ciekawych informacji pedagogicznych, dydaktycznych, wychowawczych w formie artykułów na stronie internetowej szkoły w zakładce dla rodziców. • Indywidualne konsultacje dla rodziców - omawianie efektów pracy dziecka. • Systematyczne kontakty indywidualne z rodzicami – omawianie problemów wychowawczo-dydaktycznych. • Uczestnictwo w zebraniach klasowych z rodzicami. • Współpraca z Radą Rodziców. • Wykorzystaniem uroczystości szkonych do nawiązania bliższej współpracy z rodzinami uczniów, angażowanie rodziców w sprawy szkoły. 4. Uwzględnianie w pracy potrzeb rozwojowych uczniów wynikających ze specyficznych warunków środowiskowych oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych. Realizowanie zadań wychowawczych, opiekuńczych i profilaktycznych. • Organizowanie działań wychowawczych i opiekuńczych, służących wyeliminowaniu niepowodzeń szkolnych uczniów, zachowań agresywnych, niedostosowania społecznego itp. • Realizowanie działań wychowawczych i profilaktycznych w pracy z uczniami zgodnie ze Szkolnym Programem Wychowawczym i Szkolnym Programem Profilaktycznym. • Organizowanie zajęć integracyjnych w klasach pierwszych. • Realizowanie działań wychowawczych zgodnie ze Szkolnym Programem Profilaktyki. • Prowadzenie zajęć profilaktycznych dotyczących: nikotyny, alkoholu i narkotyków. • Realizacja programu profilaktycznego: „TAK CZY NIE”. • Współorganizowanie zajęć prowadzonych przez Funkcjonariuszy Straży Miejskiej w Pabianicach dla uczniów klas pierwszych z zakresu odpowiedzialności prawnej osób nieletnich. • Współorganizowanie zajęć prowadzonych przez Ośrodek Profilaktyki i Integracji Społecznej w Pabianicach dla uczniów klas trzecich z zakresu przeciwdziałania zjawisku narkomanii wśród młodzieży. • Współorganizowanie zajęć prowadzonych przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Pabianicach dla uczniów klas drugich z zakresu problematyki związanej z zaburzeniami łaknienie (bulimia, anoreksja). • Rozpoznawanie i alizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych uczniów. • Pomoc uczniom mającym trudności: w nauce, w kontaktach z rówieśnikami i środowiskiem. • Objęcie opieką uczniów mających problemy adaptacyjne w środowisku szkolnym. • Pomoc w rozwiązywaniu problemów osobistych, rodzinnych uczniów. • Wspieranie uczniów zdolnych. • Kształtowanie pozytywnych postaw społecznych wśród dzieci i młodzieży, niwelowanie zachowań agresywnych poprzez prowadzenie zajęć zajęć dotyczących pozytywnych postaw społecznych oraz zapobiegających zachowaniom agresywnym. • Prowadzenie indywidualnych rozmów z uczniami mających na celu wyeliminowanie negatywnych zachowań. • Przeciwdziałanie agresji, przemocy i uzależnieniom poprzez prowadzenie zajęć profilaktycznych, indywidualnych rozmów z uczniami. • Pomoc uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji rodzinnej, otoczenie opieką uczniów potrzebujących pomocy, udzielenie pomocy materialnej rodzinie (przy współpracy z różnymi instytucjami). • Prowadzenie grup socjoterapeutycznych. • Organizowanie spotkań z nauczycielami oraz z rodzicami uczniów mającymi kłopoty z nauką i zachowaniem: prowadzenie rozmów oraz wspólne szukanie rozwiązań trudnych sytuacji, podejmowanie działań naprawczych i korygujących. • Zapewnianie, w miarę potrzeby, badań psychologiczno-pedagogicznych w celu określenia poziomu rozwoju psychicznego młodzieży, współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Pabainicach. • Opieka nad gimnazjalistami podczas rajdów i wycieczek polaczone z realizacja zadań programu wychowawczego i profilaktycznego. • Współpraca z psychologiem szkolnym. • Wspieranie nauczycieli i wychowawców w realizacji działań opiekuńczo – wychowawczych. § 7 ust. 2 pkt 3 Umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej. 1. Stosowanie technologii komputerowej w codziennej pracy. praktyce. • Przygotowywanie potrzebnych dokumentów, np.: planu rozwoju zawodowego, planów pracy pedagoga szkolnego, samorządu szkolnego, sprawozdań, wniosków, konspektów zajęć, itd. • Przygotowanie zestawienia semestralnego oraz świadectw za pomoc programów komputerowych dostępnych w szkole. • Tworzenie prezentacji multimedialnych. • Korzystanie podczas zajęć z różnorodnych źródeł informacji, środków audiowizualnych ( komputer, DVD, telewizja). • Przygotowywanie zaproszeń, podziękowań, dyplomów przy użyciu programu Power Point, Open Office,Word; • Wykorzystywanie Internetu jako źródła wiedzy i informacji • Wykorzystanie w swojej pracy materiałów z Internetu jako źródła informacji a także do przygotowania pomocy dydaktycznych do zajęć prowadzonych z uczniami a także spotkań z rodzicami. • Redagowanie ogłoszeń na stronie internetowej szkoły. • Przesyłanie prac i dokumentów drogą internetową. • Publikacje w Internecie własnych prac, min. planu rozwoju zawodowego. • Udział w życiu portali edukacyjnych takich jak: www.literka.pl, www.profesor.pl www.interklasa.pl, www.publikacje.edu.pl, www.edux.pl. • Uzyskiwanie wiedzy o szkoleniach ze stron www dotyczących awansu lub poprzez pocztę elektroniczną (wydawnictwa i firmy szkoleniowe). • Prowadzenie korespondencji za pośrednictwem poczty elektronicznej z przedstawicielami różnych instytucji. • Prowadzenie dokumentacji własnej pracy w formie elektronicznej korzystanie z portali edukacyjnych , korzystanie z zasobów Internetu; 2. Sporządzenie projektu sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego. • Opracowanie projektu sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego. § 7 ust. 2 pkt 4 Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty. 1. Rozwijanie własnych kompetencji pedagogicznych. • Doskonalenie wiedzy i umiejętności z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki na różnego rodzaju formach doskonalenia zawodowego: udział w warsztatach, kursach organizowanych przez instytucje doskonalące nauczycieli. • Ciągła, aktywna praca nad samokształceniem. • Udział w szkoleniach, kursach , warsztatach metodycznych prowadzonych przez Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Pabianicach. • Korzystanie ze zbiorów biblioteki pedagogicznej (nowości książkowe i czasopisma). • Poszerzenie wiedzy i umiejętności poprzez aktywny udział w wewnątrzszkolnym doskonaleniu: rady szkoleniowe. 2. Udział w pracach zespołów wychowawczych. • Omawianie problemów edukacyjny i wychowawczych ch uczniów oraz proponowanie środków naprawczych. 3. Gromadzenie i studiowanie literatury z wybranych zagadnień psychologii, pedagogiki i dydaktyki. • Studiowanie literatury z dziedziny psychologii, pedagogiki, dydaktyki • Wdrażanie nowych metod pracy zaczerpniętych z literatury fachowej § 7 ust. 2 pkt 5 Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywa staż. 1. Poznawanie przepisów dotyczących systemu oświaty oraz analiza dokumentacji szkolnej. • Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz. U. z dnia 12 listopada 1982 r.) Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zmianami). • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 stycznia 2003 roku. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003 r. Nr 11, poz. 114,). • Ustawa z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz. U. z 1996r. Nr 10, poz. 55, z1997 r. Nr 88, poz.554, Nr 121, poz.770, z 1999 r. Nr 96, poz.1107, z 2003 r. Nr 229, poz. 2274). • Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jednolity: Dz. U. 2002 r. Nr 147 poz. 1231). • Ustawa o przeciwdziałania narkomanii z dnia 29 lipca 2005 r. • Ustawa o ochronie zdrowia psychicznego z dnia 19 sierpnia 1994 r. • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem (Dz. U. z 2003 r. Nr 26, poz. 226). • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003 r. Nr 6, poz. 69). • Analiza dokumentów prawa wewnątrzszkolnego. Uczestnictwo w modyfikacji: Statutu Szkoły, Planu Opiekuńczo – Wychowawczego, Programu Profilaktycznego, Szkolnego Programu Profilaktyki, oraz Rocznego Planu Pracy Szkoły. 2. Uczestnictwo w kreowaniu prawa wewnątrzszkolnego. • Udział w Radach Pedagogicznych po święconych tworzeniu i wdrażaniu w/w dokumentów szkolnych. • Udział w pracach różnorodnych komisji – egzaminacyjnej (egzamin gimnazjalny) i w zespole do spraw ewaluacji. Zatwierdzam do realizacji: ……………………………… ……………………………. data i podpis dyrektora podpis nauczyciela Wyświetleń: 3167
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |